Sari la conținut

Industria din Romania, inainte si dupa '89.


ola_nicolas

Postări Recomandate

...Odata cu prabusirea comunismului au disparut si pietele traditionale pentru marfurile industriale romanesti...

Am auzit de foarte multe ori aceste afirmatii, care nu sunt in totalitate adevarate. Hai sa analizam cateva:

 

1 - Asa dupa cum am mai mentionat pe topic, Industria Tehnologica Extractiva din Romania, a fost la un moment dat pe locul 3 in lume, apoi a mai pierdut un loc si revolutia a gasit-o pe locul 4 in lume la declansarea revolutiei din 1989. Aceasta a permis Romaniei sa trimita oriunde in lume echipe specializate pe anumite probleme aparute in campurile petroliere - cum ar fi incendiile la exploatarile extractive - echipate aproape in exclusivitate cu mijloace tehnice romanesti. In acest scop a fost dezvoltata pe "orizontala" o intrega industrie de inalta tehnicitate. Mentionez aici ca sa exemplific, doar intrprinderea de Mecanica Fina din Bucuresti unde s-a pus la punct tehnologia de obtinere a diamantelor sintetice, necesare utilajului de forare. Aceasta industrie "orizontala" a fost efectiv rasa de pe fata pamantului si odata cu ea si una dintre posibilitatile mari de dezvoltare a Romaniei;

 

2 - Industria de rulmenti din Romania producea rulmentii cu marca URB, similari calitativ, rulmentilor produsi de marii producatori de rulmenti ai lumii. Datorita pretului avantajos, foarte adesea ei erau preferati produselor similare de marca. Acest lucru era cunoscut si de catre Ceausescu, dovada ca in anul in care a izbucnit revolutia (1989) a fost tehnologizata si a inceput sa produca o noua fabrica de rulmenti la Slatina. Industriei rulmentilor i s-au facut pana la criza din anii 2000 infuzii de capital de catre stat si in acest mod a reusit sa reziste. Incepand cu anul 2000, incepand cu Fabrica din Slatina (ultima investitie) au fost falimentate rand pe rand;

 

3 Industria auto, reprezentata in primul rand de uzinele DACIA si ARO, in ciuda afirmatiilor care se fac mereu ca erau destinate comertului cu CAER, Au avut mari piete de desfacere. Citez doar tarile arabe si tarile Americii Latine, unde si astazi mai vedem la televizor cum circula inca pe strazi aceste autoturisme. Acest lucru a permis uzinelor Dacia sa obtina un statut aparte in cadrul concernului Renault, astfel incat si la ora actuala, noile produse ale uzinelor din Colibasi sunt trimise la export purtand tot marca DACIA. Sa ne amintim si despre cum a fost jefuita si condusa spre faliment uzina ARO, care pe bani putini producea masini avand caracteristici similare autoturismelor de teren produse de marile firme si vandute la preturi de zeci si chiar sute de mii de euro...

 

Ma opresc aici desi analiza poate continua cu industria electrotehnica, reprezentata de Electroputere Craiova, de industria aeronautica, etc. Sa nu uitam ca Romania a facut razboiul cu avioane de vanatoare construite pe propriul teritoriu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ola_nicholas,

 

inainte sa ne afundam in discutie hai sa lamurim cateva lucruri.

 

orice afacere de productie e bazata pe a face un produs si de a-l vinde, ca sa-l poti vinde trebuie sa corespunda cu ce vrea clientul, iar pretul sa fie in asa fel incat clientul sa fie dispus sa-l plateasca (adica sa reprezinte valoare pentru client)

cel putin asa merg lucrurile pe aici. Sper sa fi de acord cu pricipiul asta de baza.

 

In orinduirea trecuta, cel mai mare client al marfurilor romanesti era chiar industria romaneasca, nu puteai sa achizitionezi mare lucru din afara, mai reuseau unii daca marfurile erau din CAER, doar pentru cazuri exceptionale cand mai importam din west/usa/china etc.

asa era politica, incercam sa facem noi totul sa nu depindem de altii, politica care e OK pana la un punct, dar nu are sens daca poti achizitiona ceva mai bun la acelasi pret, sau la fel calitativ dar mai ieftin. Practic ne-am ambitionat sa facem de la cuie la avioane.

 

ce zici pana aici? ca sa nu scriem romane.

RR

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu stiu daca sunt o persoana cu o varsta care sa-mi permita sa formulez niste comentarii pertinente, vis-a-vis de subiectul de mai sus, dar mesajul dvs. mi-a adus aminte de o emisiune de la Antena 3, difuzata anul trecut, unde invitatul principal era fostul gurvernator al Banci Nationale a Romaniei in perioada 1970...1982.

 

Acest invitat a povestit mai multe lucruri pe care chiar nu le stiam. Spre exemplu, a povestit cum au fost luati in ras romanii cand in anii '60 cautau o licenta auto. Pana sa ajunga la o licenta Reno, romanii au batut pe la diferite usii, inclusiv Ford si Rolls Royce. Astfel, invitatul acestei emisiuni a povestit cum au fost luati peste picior romani la Rolls Royce, reprezentati acestei firme spunandu-le clar romanilor ca daca vor, pot veni ei sa vândă masini RR in Romania dar nu pot vinde o licenta unui stat, mai ales comunist la vremea aia, care mai mult ca sigur va denatura mult produsul final, punand intr-o imagine nu tocmai buna reputatia acelei firme sau companii. Din usa in usa, asa au ajuns reprezentati statului roman si la firma Renault. Daca imi aduc bine aminte din spusele acelui invitat, patronii firmei Renault le-au oferit romanilor o licenta de Renault 8, in conditiile in care firma Renault producea in acea perioada Renault 11 si mai tarziu 12. Romanii au vrut musai Renault 12 in 1969 dar cu foarte mari greutati, dupa ce au achizitionat licenta Reno 8, la un an sau doi au reusit sa faca rost de proiectele Reno 11, iar in scurt timp (cu ajutorul securitatii) de proiectul Reno12 care incepuse sa fie produs in Romania in prima faza "la negru". Pe wikipedia nu va luati, pentru ca istoricul e foarte mult denaturat.

 

Un alt exemplu, din multitudinea de exemple pe care le-a prezentat acest invitat al carui nume nu-l mai retin acum, este acela al industriei electronice romanesti, care pe la inceputul anilor '80 cumparase de firma Akai (sau firma japoneza care avea inregistrata marca Sansui) o licenta de realizare a unei linii audio. Proiectul sau licenta avea o vechime de cca. 10 ani, astfel ca intreprinderea Electronica Industriala avea sa reproduca mediocru acea linie pana la mijlocul anilor '80 si chiar dupa, pana la revolutia din '89. Deci, a veni pe piata cu o solutie veche de 10...15 ani, e de la sine inteles ca nu putea avea succes. De fapt, avea succes pe alte piete asemenea Romaniei, gen Libia sau tarile arabe, unde lumea era tot timpul mult izolata de realitate si accepta cu placere sa cumpere "imitatii romanesti". Dar aceste piete de desfacere nu mai exista acum, iar romanii trebuie sa inteleaga ca lucrurile si cerintele de performanta sunt altele.

 

Iata doar doua exemple. Invitatul emisiunii a povestit si cum s-a imprumutat Romania de la Fondul Monetar International la inceputul anilor '70 de cca. 20 miliarde USD si cum s-a chinuit sa-l convinga pe Ceausescu sa nu aplice masurile de austeritate, masuri luate pentru achitarea datoriei externe din acea vreme a Romaniei. Pentru ca a insistat a fost demis de Ceausescu din functia de guvernator a Banci Nationale. Daca nu aplica Ceausescu acele masuri de austeritate si asculta de sfaturile "europene", prin care i se spunea sa-si creasca productivitatea si sa-si dubleze exporturile, poate momentul revolutie era mult indepartat sau poate nu avea loc deloc. Dar uitati ca aceasta politica de cumparare a unor licente vechi, care nu puteau face fata conditiilor de concurenta a lumii capitaliste, a impins economia romaniei intr-un colt al ineficientei si incapacitatii de a se adapta, dupa revolutie, unei economii de piata in adevaratul sens al cuvantului. De fapt, aceasta metoda de a ne face remarcati prin copierea si producerea unor licente straine, vechi, a conferit Romaniei o lipsa acuta de credibilitate. Si daca nu o sa credeti lucrul asta, am sa va iau spre exemplificare cazul combinatului siderurgic din Galati, care pana la privatizare, a avut pierderi din ce in ce mai mari. Dupa privatizare, lucrurile au mers ceva mai bine, pentru ca indianul care a preluat combinatul avea credibilitatea pe pietelor externe de desfacere a produselor metalurgice, lucru ce nu il avea combinatul inainte de venirea sa. A investit proportional in retehnologizare, la fel cum a aplicat si masurile de restructurare de personal, necesare intr-o economie dinamica unde fiecare om trebuie sa aiba o anume productivitate. Un alt exemplu in acest sens ar fi si privatizarea uzinelor Dacia s.a.m.d.

 

Oricum, e bine sa subliniez si faptul ca Romania, avea si are cateva industrii traditionale, care nu apelau la licente si care s-au remarcat foarte mult pe pietele internationale. Dar aceste industrii sunt foarte putine (nu cred ca pot fi numarate pe degetele de la o mana) si acum nu pot sustine sistemul cu toate cheltuielile lui.

 

Numai Bine si am sa mai revin pe parcursul acestui topic cu alte precizari suplimentare, daca va fi cazul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Donpetru,

noi nu am excelat in nici un domeniu/subdomeniu al electronicii, am tot incercat sa sa tinem pasul macar cu cei din blocul estic, si nici cu aia nu prea reuseam - cam totul era copiat sau licentiat, de la televizoare la aparate de radio, semiconductori, optoelectronice. Eu pe vremea aia am colaborat cu cel putin 20 de fabrici de automatizari romanesti si totul (cu mici exceptii) era deja fabricat de altii cu 10 ani inainte.

ma refer la IEMI, ICE FELIX, IPA Buc, Microelectronica, IPRS, fabrica de memorii Timisioara, Electroarges, (mai erau unii care faceau fototranzistori si optocuplori imi scapa numele) Conect, Electronica - am continuat sa lucrez cu astia pana cand s-au pabusit de tot, si au inceput sa para furnizaori autohtoni (dupa revolutie)

Din pacate cam tot ce fabricau ei cu mandrie era depasit rau, nu mai aveau nici o sansa sa exporte ca nu le mai cumpara nimeni, decat idoti ca mine care aveam senzatia ca facem mare branza.

RR

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...ce zici pana aici? ca sa nu scriem romane...

Nu stiu efectiv cum a ajuns postarea mea, subiect de sine statator. Eu am formulat-o ca raspuns pe topicul "Demiterea presedintelui". Acolo ar fi fost semnificativa. Oricum RR, faci o mare confuzie intre a fi in topul unei industrii si a avea resurse industriale suficiente pentru export. Daca Romania nu ar fi avut asemenea resurse, atunci Ceausescu nu ar fi reusit sa plateasca datoria externa a Romaniei (imensa la acea data) in mai putin de doua cincinale (Din cate imi amintesc, anuntul s-a facut prin '88). Acea industrie - asa cum era - ar fi fost un bun punct de plecare pentru dezvoltarea ulterioara a Romaniei. Pentru aceasta ar fi trebuit insa ca "emanatia" de la 1989 sa fi fost alta. Atat Ceausescu, cat si securitatea, stiau care este potentialul industriei romanesti. A fost unul dintre motivele pentru care Ceausescu a fost impuscat. Altminteri securitatea - si nu numai ea - nu ar fi putut sa "puna botul" la vanzarea la fier vechi a intreprinderilor industriale. Era singurul mod in care se puteau imbogati rapid. Nimeni nu avea atunci bani sa cumpere o asemenea intreprindere in scopul de a o dezvolta. Imi aduc aminte ca MSR Mihai, aflat atunci la Versoix, a dat declaratii presei care l-a asaltat pur si simplu, in lipsa unor surse credibile de informatii, cum ca daca poporul i-ar cere, ar putea reveni la domnie, impreuna cu constitutia din 1923. Nu comentez mai departe. Se stie in ce mod a fost tratat MS pana in anul 2000, cand i s-a permis sa revina in tara. In acel an, fosta industrie a Romaniei era deja de domeniul trecutului, iar imbogatitilor nu le mai pasa de Rege.

 

...totul (cu mici exceptii) era deja fabricat de altii cu 10 ani inainte...

Asa o fi. Si Dacia, sau Aro, sau U650, etc, erau poate depasite de alti constructori pe plan mondial. Asta nu inseamna ca nu aveau piete de desfacere. America Latina, Africa, tarile arabe si Israel-ul, precum si o buna zona din Asia erau piete imense, care cereau aceste produse, asa cum erau. Iar @donpetru greseste. Romania ar fi putut sa modernizeze tot ceea ce avea. Pentru asta era nevoie de capitalul pe care comunismul la jefuit si l-a distrus incepand cu 1945 si de initiativa privata pe care a combatut-o timp de 44 de ani.

 

...acest invitat al carui nume nu-l mai retin...

Banuiesc ca este vorba despre dr. ing. Constantin Stroie, actualul Vicepresedinte al Renault, pe care il cunosc personal. Am colaborat in anii 80.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ola_nicholas,

 

eu am propus sa deschidem un topic nou (de fapt ti-am adresat tie intrebarea dar nu ai mai intrat ieri) Ideea era sa discutam cu argumente tehnice fara nuanta politica.

sincer nu pot fi obiectiv daca vorbesc de 10 industrii in care nu am lucrat, singurele in care am fost implicat sunt, electronica (pe parte de automatizari industriale) si partial in constructia de masini, roboti industriali.

dar putem vorbii si despre partea mecanica care banuiesc ca e domeniul tau.

RR

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ola_nicholas,

 

hai sa vorbim de Dacia aia 1300, ai mei au avut una fabricata in 1972 la Pitesti, tin minte cheile ca scria renalult pe ele, in 1989 se fabrica inca acelasi model, pai in 27 de ani noi am fabricat aceeasi masina, de acord ca mai vindeam in America latina. Cuba si cateva tari Arabe. Dar ti se pare normal ca o industrie de marimea aia sa nu poata face un motor in 27 de ani? sau sa rezolve dracului sistemul de ventilatie, ca toate Daciile 1300 aveau iarna geamurile inghetate pe dinauntru?

O chestie ce ma enerva e piesele de schimb erau tot mai proaste, calitatea lor era din ce in ce mai slaba, cand ar fi trebuit sa fie tot mai bune, tot coborau stacheta la calitate, ajunsesem sa schimb termostatul in fiecare an (toamna) o baterie te tinea 2-3 ani, nu mai zic de caroserie, care ruginea de simteai pietrele sub covorul de la pedalier dupa 5 ani.

 

eu zic ca performantele unei industrii de marimea aia erau slabe.

RR

 

PS -Cu Dacia aia din 72, parintii mei au mers la olimpiada de la Muenchen in 1972, si au mai folosit-o pana in 1976 cand au vandut-o. Am revazut masina prin 1993 la cel care a cumparat-o de la tatal meu, intre timp i-au pus un motor de renault 12, in Franta unde i s-a calat motorul de Dacie (prin 1990). Dupa Dacia asta in 1978 tatal meu a cumparat alta cu care s-a circulat pana in 1996 cant i-am schimbat eu integral caroseria (un fel de proiect de hobby care m-a costat o avere)

 

Concluzia mea legata de dacia, era buna la standardele romanilor, dar standardele erau foarte jos.

 

Am vazut in poza ta de profil un Aro, ce model e?

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este real ca piesele erau din ce in ce mai proaste si mai greu de gasit, dar cateva imbunatatiri fata de modelul initial, chiar daca piesele cu care s-a realizat erau proaste, tot au fost.Eu am reusit sa cumpar o Dacia break in `88 si fata modelul initial, avea electroventilator, carburator Weber, servo si dublu circuit la frana.Dar eu am regretat ca Tico nu a avut o dezvoltare corespunzatoare, desi ca idei era destul de interesant.Tico era o combinatie de solutii interesante, motorul derivat din cel de Dacia, pompa de benzina electrica(deci consuma energie doar la nevoie) si suspensie pe bare de torsiune(ca la OLTCIT), din ce stiu eu, problema lui au fost axele cu came, la care tratamentul termic era facut prost.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cred ca ai vrut sa zici lastun (dacia 500) nu Tico, daca nu ma insel

eu tin minte ca m-am uitat cu atentie la motorul de lastun sa-l pun pe o barca, dar n-am avut incredere.

RR

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Atunci cand m-am uitat la mototul de lastun (era una prafuita pe strada) tim minte ca m-am uitat la interior si caroserie, dezastru nici nu ma hazardez s-o numess masina, avea un "luft" de 5 mm pe la ramele usilor, nici nu vreau sa-mi aduc aminte, si daca tin minte unele elemente (parca si rama de la usa) erau din compozite, un rahat.

 

O alta "realizare" de la Brasov in materie de motoare era ferastraul mecanic Retezat (in limbaj popular "Drujba") ce rahat cu perje. Am avut una pe vremea cand flacara de la argaz era mai mica ca putza de furnica, si am fost nevoit sa sectionez un copac cazut la mine in curte (in spatele casei era padure, o gradina a unei case nationalizate unde nu s-a taiat nimic timp de 40 de ani)

Drujba asta a fost cumparata nou nouta de la Metrom Brasov, i-am pus benzina si am tras de sfoara aia de pornire de s-a tocit sfoara si mi-a sarit umarul. Dupa vro 2 ore mi-am dat seama ca nu ajung nicaieri, asa ca am desfacut capacul de la magnetron, sa ma uit la statorul cu bobine, platina, si condensator, toate fiind pe un platou reglabil din aluminiu. Am pus ceasul comparator in capul cilindrului si am rotit de platou sa reglez avansul de aprindere. Surpriza! nu se putea regla, a trebuit sa mai pilesc canalele platoului vro 3 mm ca s-al aduc in pozitia optima. Dupa asta pornea la prima sfoara. Beleaua e ca la fiecare 2 zile ma trezeam cu padurari pe la usa sa le reglez aprinderea (eram la liceu pe atunci) - maica-mea era disperata cand vedea drujbe pe masa din bucatarie.

Oricum prin clasa 12-a taiam lemne la vecini cu drujba asta ca sa fac bani de vacanta, cu benzina era aiurea ca aveam si-o Mobra, noroc ca nu puteam circula iarna si benzina (pe cartela) se ducea la drujba.

RR

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

, avea un "luft" de 5 mm pe la ramele usilor, nici nu vreau sa-mi aduc aminte, si daca tin minte unele elemente (parca si rama de la usa) erau din compozite, un rahat.

Daca tot discutam de calitate, la Dacia mea noua(pentru export Cehia si refuzata), la usa din dreapta fata se vedea cerul intre cheder si caroserie, capota daca o reglai sa fie spatiul egal spre parbriz, un colt din fata depasea caroseria si forfeca marginea lateral la inchidere si rugina a aparut intre stalpul din fata si aripa, dupa doua luni de la cumparare si multe altele, rulmentii din fata montati fara vaselina, cand i-am schimbat, erau albastrii.Da, la Lastun, caroseria era din fibra de sticla amata cu otel, daca nu ma insel, dar si Trabantul avea o caroserie similara(otel cu plastic.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

din pacate nu putem da vina pe nimeni pentru scaparile de calitate decat pe noi, eram dispusi la compromisurile astea la tot pasul, si ne-au cam intrat in sange.

cand ai afacerea ta nu-ti mai convine sa faci compromisuri daca vrei sa faci afaceri pe termen lung, pentru ca inevitabil compromisurile se vor intoarce inpotriva ta.

 

in industria de automobile oricum era dezastru, cand faci acelasi model 30 ani si-l faci tot mai prost, e clar cat de performant esti, nu-i inteleg pe cei ce regreta tipul asta de industrie din ratiuni istorice.

RR

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu-i inteleg pe cei ce regreta tipul asta de industrie din ratiuni istorice.

 

Nu regreta cred nimeni calitatea produselor de atunci(cu toate ca ar putea fi o explicatie faptul ca planul era la numar nu si la calitate), dar aceste uzine/fabrici puteau fi retehnologizate si restructurate, nu desfiintate si vandute pe nimic pentru fiare vechi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock