Sari la conținut

Modificare la alimentare motor trifazic 380v la 220v , motor incalzezste .


mardarell

Postări Recomandate

La  un motor trifazic la masina de cusut industriala model YSL-63 ,400W ,R.P.M.-2850,, am aplicat a treia faza cu un condensator de 25µF/400v, De mentionat ,conexiunile  la motor sunt in stea, fara a avea placa de borne, legarea fiind facuta prin detasarea capacului din spate si legarea direct la cele trei conductoare  , nu am masurat rezistenta ohmica a  bobinelor . am pornit  motorul , se incalzeste in cca. 15/20 min functionare in gol.. Banui ca bobinele sunt pentru o tensiune de 127v sau trebuie sa maresc capacitatea . Cer un sfat de la dvs, poate a-ti mai experimentat asa ceva . Multumesc , astept raspuns.

IMG-20210216-WA0000(1).jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu stiu cum ati constatat ca motorul are conexiune stea!? La un motor fara cutie de borne, cele trei terminale pot fi atat de la o conexiune Y, cat si de la o conexiune Δ. Poate puteti sa expuneti aici motivele presupunerii. Pana atunci pot sa fac urmatoarele comentarii:

1. Pentru a verifica daca aceasta presupunere este corecta, va recomand masurarea turatiei motorului, pe care presupun ca il conectati la reteaua monofazata de 220 V. Nu spun ca infasurarile nu ar putea fi in conexiune stea, dar in acest caz motorul ar trebui alimentat la tensiunea de linie a retelei (adica 380 V) care se poate regasi doar intre doua faze ale unei retele de tensiune trifazata. Deci un motiv pentru supraincalzirea motorului la functionarea in gol (avand in vedere alimentarea de la reteaua de 220 V) ar putea fi acela ca tutatia motorului este mai mica decat cea nominala. Conexiunea in stea la motoarele trifazice se utilizeaza foarte rar, de obicei la motoare de mare putere, care se pornesc in sistem Y/Δ.  Pentru un motor de 400 W, nu stiu care ar putea fi motivul conectarii infasurarilor in stea?! De regula la motoarele asincrone trifazate, exista o cutie de borne, iar terminalele celor trei infasurari se leaga la 6 borne separate, si sunt notate ca atare inceputul infasurarilor cu litere de la inceputul alfabetului, si sfarsitul acestora cu litere de la sfarsitul alfabetului. La motoarele de putere mai mica (de regula sub 7...  8 kW) se realizeaza conexiunea in Δ, direct in cutia de borne, cu ajutorul unor bride speciale din alama. La cele de putere mare, cele sase borne din cutie se leaga printr-un manunchi de 6 conductoare la un montaj separat care contine o schema automata de comutatie Y/Δ cu contactoare, sau la un comutator manual rotativ Y/Δ, in cazul motoarelor mai mici - 3... 5 kW. Exista formule bine determinate pentru calcularea condensatoarelor de pornire la motoarele trifazate utilizate in retele monofazate. Pentru nevoile acestui caz se poate utiliza tabelul de aici: http://www.emil.matei.ro/img/mot6.png, sau se pot utiliza formulele de calcul de aici: https://electrodb.ro/calculul-bateriei-de-condensatoare-calculator-online/

2. In cazul cand motorul este bobinat pentru o conexiune in stea si destinat alimentarii in reteaua de curent alternativ monofazat (asa dupa cum presupuneti dumneavoastra) atunci tensiunea de calcul (la borne) pentru realizarea infasurarilor se ia egala cu tensiunea de linie impartita la radical din 3, adica 220/sqrt(3) = 127 V. Asadar daca "banuiti" ca motorul a fost bobinat pentru 127 V si sunteti sigur ca este conectat in stea, atunci motorul nu ar trebui sa se incalzeasca in sarcina, iar turatia ar trebui sa fie exact cea nominala.

3. este foarte posibil ca motorul sa aiba o conexiune reala in Δ, si deci sa fie apt pentru alimentarea prin condensator in reteaua de curent alternativ monofazat, iar faptul ca se incalzeste la functionarea in gol de lunga durata, nu este un lucru neobisnuit, deoarece motoarele asincrone sunt proiectate sa functioneze peste 90 % din timp in sarcina, iar functionarea in gol de lunga durata nu este indicata, mai ales avand in vedere ca este un motor cu turatia de aproape 3000 rpm.

Editat de ola_nicolas
  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna ziua , greseala mea , ar fi trebuit sa incep asa: de curand am intrat in posesia unei masini de cusut industriale alimentata la 380v prevazuta din fabrica cu stecher trifazic, trei faze si impamantare , deci fara nul , zic impamantare deoarece conductorul e legat doar  la carcasa  motorului nicaieri in alta parte ,  pe care vreau sa o folosesc in regim casnic... respectiv la tensiune de 220 v. Raspunsul  dvs. este cat se poate de corect dar, pentru a constata cum sunt efectuate conexiunile la acest motor am purces la demontarea capacului din spatele motorului de altfel pe acolo intra si cablul de alimentare al acestuia am constat : pe stator exista patru poli si  trei conductori care  sunt legati la cablul de alimentare atat nimic alt ceva, fac referire la terminatiile bobinelor pentru legatura in(Υ) sau (Δ) nu se vad , poate acele legaturi sunt dar in partea cealalta a statorului neputand fi vizualizate decat dupa demontarea motorului . De altfel circuitul de alimentare electrica al  masini e foarte simplu : stecher, cablu  MYYM 4 x 1.5, manta PVC, intrerupator 380V , si legatura conexe motor. Pentru a coase la masina , se porneste motorul dupa care se apasa pedala care  actioneaza ambreiajul mecanic aflat in carcasa motorului fig.1.  De aici falsa mea presupunere posibila, dupa denumire a motorului ce sa inteleg ( Motor trifazat electric pentru masini de cusut cu ambreiaj ce dezvolta o putere de 400 W si viteza rotatie 2850 rot/min .380V)  ,  daca eram doct nu mai intrebam in acest forum!  Am achizitionat  un nou condensator de 40µF/400v conform tabel, urmand sa inlocuiesc pe cel de 25µF/400v sa vad rezultatele experimentului! poate de aceasta data am fost mai explicit , astept noi raspunsuri. O zi buna sa aveti, multumesc.

INTRERUPATOR 380V.jpg

image (1).jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Motorul dvs este legat in stea...

....vă trebuiesc 2 condensatori nepolarizati la tensiune de lucru de cel puțin 400V ca.....pentru cei 400W ai motorului veti utiliza pentru pornire o valoare de 100micro iar pentru lucrul in sarcina o valoare de 10-15micro .....

Mai jos schema de conectare cu explicatii:

996498947_screenshot.11(FILEminimizer).jpg.d986f1cd5e6a6e9efc3acdcfa97c2da9.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vad ca eticheta este bine pastrata. Modul de legare ar trebui sa fie precizat pe aceasta. Daca intr-adevar motorul este conectat in stea, atunci ar trebui sa existe precizat acest lucru pe eticheta, daca nu cumva motorul a fost rebobinat special pentru utilizare in reteaua monofazata.

 

Acum 2 ore, mardarell a spus:

... Am achizitionat  un nou condensator de 40µF/400v conform tabel, urmand sa inlocuiesc pe cel de 25µF/400v sa vad rezultatele experimentului! poate de aceasta data am fost mai explicit , astept noi raspunsuri. O zi buna sa aveti, multumesc.

Trebuie sa luati in calcul ca un motor trifazat conectat la reteaua monofazata trebuie prevazut cu doua condensatoare. Unul este cuplat permanent si foloseste la imbunatatirea factorului de putere. Cel de-al 2-lea, se conecteaza in circuit doar la pornire, deoarece infasurarile motorului fiind simetrice fata de un punct neutru (fie el fizic, fie implicit si neconectat electric) motorul transforma (conform teoriei) sistemul alternativ monofazat, intr-unul bifazat care are particularitatea ca nu poate conferi motorului cuplul necesar pornirii. Odata atinsa turatia de regim nominal, asa dupa cum demonstreaza teoria (dar si practica) se creeaza campul invartitor necesar functionarii, atat in gol cat si in sarcina. Spre deosebire de un motor alimentat in sistem trifazat, care daca se opreste (sau incetineste) in mod accidental, are un cuplu natural de pornire si revine la turatia nominala, motoarele asincrone cu condensator, utilizate in reteaua monofazata se opresc daca in mod accidental sunt incetinite sub o anumita turatie. De aceea, unele motoare sunt special proiectate si realizate cu un mecanism centrifugal, care actioneaza un contact electric intercalat in circuitul condensatorului de pornire, astfel ca o incetinire sau o oprire de scurta durata nu il afecteaza. De aceea un motor construit pentru reteaua trifazata si utilizat in reteaua monofazata, nu este bine a fi utilizat decat sub supravegherea permanenta a utilizatorului. Asadar condensatorul de 25 uF existent se va utiliza in continuare la functionarea in regim continuu, iar pentru pornire se va utiliza un al doilea condensator, care va fi conectat prin intermediul unui intrerupator de tip push-buton.

 

P.S. Intre timp din raspunsul lui @flomar60 rezulta ca intr-adevar ar fi vorba despre un motor in conexiune stea. In acest caz trebuie vazut pe eticheta care este valoarea tensiunii la borne in conexiune stea si daca este de 380 V, atunci nu se poate utiliza motorul decat cu un transformator ridicator de tensiune 220/380 V, sau eventual rebobinat pentru utilizrea direct la reteaua monofazata. Atentie! Daca este conectat in stea pentru tensiunea de 380 V si va hotarati sa-l utilizati prin intermediul unui traf ridicator 220/380 V, atunci condensatorii trebuie sa reziste cel putin la o tensiune de lucru de 550 V, dar preferabil una cu mult mai mare. Asadar se vor achizitiona si lega in serie condensatori de 350 V astfel dimensionati pentru a obtine valorile recomandate in tabel, sau calculate cu relatii empirice.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da multumesc pentru raspuns , tin sa precizez ca motorul porneste foarte usor doar cu condensator de sarcina 25µF/400v , doar ca dupa 10/ 15 minute se incalzeste , acum nu l-am lasat sa se incalzeasca poate mai tare, doar ca zic  nu e normal doar dupa o functionare in gol de 15 minute sa se incalzeasca peste 30 °C. incerc sa inlocuesc capacitatea de la 25µF/400v la 40µF/400v . 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cresteți valoarea condensatorului legat permanent in circuit!!

Aceasta valoare nu trebuie sa depaseasca 10-15micro asa cum am specificat mai sus!

De ce?-pentru ca prin bobina alimentata permanent prin condensator circula un curent cu atat mai mare cu cat valoarea condensatorului este mai mare....este foarte posibil ca valoarea de 25micro utilizata sa produca incalzirea peste limita a respectivei bobine si,deci,al motorului....

Incercati un test-porniti motorul si apoi deconectati din circuit condensatorul de 25 micro si lasati-l sa mearga in gol.....asa se va vedea daca sursa incalzirii este valoarea prea mare a condensatorului....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 25 minute, ola_nicolas a spus:

Vad ca eticheta este bine pastrata. Modul de legare ar trebui sa fie precizat pe aceasta. Daca intr-adevar motorul este conectat in stea, atunci ar trebui sa existe precizat acest lucru pe eticheta, daca nu cumva motorul a fost rebobinat special pentru utilizare in reteaua monofazata.

 

Trebuie sa luati in calcul ca un motor trifazat conectat la reteaua monofazata trebuie prevazut cu doua condensatoare. Unul este cuplat permanent si foloseste la imbunatatirea factorului de putere. Cel de-al 2-lea, se conecteaza in circuit doar la pornire, deoarece infasurarile motorului fiind simetrice fata de un punct neutru (fie el fizic, fie implicit si neconectat electric) motorul transforma (conform teoriei) sistemul alternativ monofazat, intr-unul bifazat care are particularitatea ca nu poate conferi motorului cuplul necesar pornirii. Odata atinsa turatia de regim nominal, asa dupa cum demonstreaza teoria, dar si practica se creeaza campul invartitor necesar functionarii, atat in gol cat si in sarcina. Spre deosebire de un motor alimentat in sistem trifazat, care daca se opreste (sau incetineste) in mod accidental, are un cuplu natural de pornire si revine la turatia nominala, motoarele asincrone cu condensator, utilizate in reteaua monofazata se opresc daca in mod accidental sunt incetinite sub o anumita turatie. De aceea, unele motoare sunt special proiectate si realizate cu un mecanism centrifugal, care actioneaza un contact electric intercalat in circuitul condensatorului de pornire, astfel ca o incetinire sau o oprire de scurta durata nu il afecteaza. De aceea un motor construit pentru reteaua trifazata si utilizat in reteaua monofazata, nu este bine a fi utilizat decat sub supravegherea permanenta a utilizatorului. Asadar condensatorul de 25 uF existent se va utiliza in continuare la functionarea in regim continuu, iar pentru pornire se va utiliza un al doilea condensator, care va fi conectat prin intermediul unui intrerupator de tip push-buton.

 

P.S. Intre timp din raspunsul lui @flomar60 rezulta ca intr-adevar ar fi vorba despre un motor in conexiune stea. In acest caz trebuie vazut pe eticheta care este valoarea tensiunii la borne in conexiune stea si daca este de 380 V, atunci nu se poate utiliza motorul decat cu un transformator ridicator de tensiune 220/380 V, sau eventual rebobinat pentru utilizrea direct la reteaua monofazata. Atentie! Daca este conectat in stea pentru tensiunea de 380 V si va hotarati sa-l utilizati prin intermediul unui traf ridicator 220/380 V, atunci condensatorii trebuie sa reziste cel putin la o tensiune de lucru de 550 V, dar preferabil un cu mult mai mare. Asadar se vor achizitiona si lega in serie condensatori de 350 V astfel dimensionati pentru a obtine valorile recomandate in tabel, sau calculate cu relatii empirice.

 Multumesc pentru raspuns , tin sa precizez ca motorul se regaseste in prima imagine nu in cele din al doilea topic unde am detaliat si postat imgini de pe internet in vederea edificari dvs, despre cum arata motorul si comutatorul , motorul porneste foarte usor doar cu condensator de sarcina 25µF/400v , fara condensator condensator de pornire,  doar ca dupa 10/ 15 minute se incalzeste asta e problema!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 1 minut, flomar60 a spus:

Nu cresteți valoarea condensatorului legat permanent in circuit!!

Aceasta valoare nu trebuie sa depaseasca 10-15micro asa cum am specificat mai sus!

De ce?-pentru ca prin bobina alimentata permanent prin condensator circula un curent cu atat mai mare cu cat valoarea condensatorului este mai mare....este foarte posibil ca valoarea de 25micro utilizata sa produca incalzirea peste limita a respectivei bobine si,deci,al motorului....

Incercati un test-porniti motorul si apoi deconectati din circuit condensatorul de 25 micro si lasati-l sa mearga in gol.....asa se va vedea daca sursa incalzirii este valoarea prea mare a condensatorului....

OK. am inteles . multumesc.

daca functioneaza am sa folosesc condensatorul numai la pornire , da trebuie tatonat. 

 

 

Editat de mardarell
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 54 minute, mardarell a spus:

... da trebuie tatonat ...

... Exact. In practica valorile capacitatilor calculate teoretic (avand in vedere ca formulele de calcul sunt empirice) nu sunt intotdeauna valabile si trebuiesc ajustate prin tatonare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna seara , am terminat am montat un condensator de 5µF/400v si e ok . De mentionat faptul ca am masurat rezistenta bobinelor intre ele si surpriza: 1 -2=  48Ω , 2-3 =  48Ω, 3-1 =  56Ω 

la 3-1 = 56Ω   am legat la  la faza L  iar  1-2 N si condensatorul si 2-3 iesire condensator , dupa care am masurat tensiunile intre L si  N 1-2 = 230v  la 2-3 =240v aceasta fiind tensiunea de pe condensator . am pornit si e ok . am mai facut si o proba cu si fara condensator dupa pornire la condensatorul de 5µF/400v si functionarea motorului e un pic sesizabila adica un bazait intern . Multumesc pentru sfaturi . Seara buna !.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock