Jump to content

puriu

Members
  • Content Count

    213
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

puriu last won the day on October 4 2017

puriu had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

About puriu

  • Rank
    Utilizator Tehnician
  • Birthday 10/24/1947

Profile Fields

  • City
    Iasi, Romania
  1. Pe "elforum" rar am avut probleme, dar pe acest forum e catastrofa. Majoritatea postarilor mele sunt aratate ca puse in pagina, dupa care dispar definitiv. M-am straduit degeaba sa raspund, dupa puterile mele, intrebarilor unor oameni. Alt aspect foarte neplacut este falsificarea datei postarilor, unele destul de vechi apar ca fiind scrise ieri sau azi. Cred ca, in ambele situatii, nu e vorba de probleme tehnice si ca acestea nu sunt de natura de a spori atractivitatea forumului.
  2. La mine s-au slabit arcurile si le-am inlocuit de doua ori. Si contragreutatea s-a slabit si am strans-o bine. Cuva se dezechilibreaza oricum deoarece in timpul spalarii rufele se misca aleatoriu in ambele sensuri.
  3. La transformatoarele pe miez de ferita problema este marea diversitate a feritelor utilizate. Daca nu se cunosc toate caracteristicile materialului proiectarea se poate face numai "pe incercate". Prima caracteristica importanta este domeniul de frecventa recomandat de producator. Pentru 21 kHz ar trebui sa fie 10-50 kHz pentru a transmite si armonicile 2 si 3 daca semnalul nu este sinusoidal. O ferita cu domeniul de frecventa mai mare are permeabilitate mai mica si trebuie puse mai multe spire, iar una de frecventa mai mica are pierderi mai mari. Conteaza si temperatura punctului Curie, la feritele de permeabilitate mare are valoare mica si miezul nu trebuie sa se incalzeasca prea mult. Inductia la saturatie este mult mai mica decat la fier-siliciu pentru toate feritele. De aceea la transformatoarele prin care trece si o componenta continua a curentului trebuie pus un intrefier corespunzator. Pentru frecventa de mai sus firele izolate din care se confectioneasa conductorii de bobinaj nu trebuie sa fie mai groase de 0,15-0,2 mm.
  4. Reclamele au rostul lor si nu m-au deranjat multi ani. In prezent au devenit extrem de enervante: se suprapun peste text, intuneca ecranul, blocheaza un timp scroll-ul, contin animatii ce incarca foarte mult traficul, etc. De aceea cred ca si addblock-urile au rostul lor, de la caz la caz. O solutie de compromis ar fi acceptarea reclamelor decente, pe o banda verticala langa text sau introduse printre postari, asa cum se pot vedea pe alte forumuri.
  5. Acumulatorii cu plumb au elemente cu diferite caracteristici. La incarcare si descarcare normala elementele au tendinta de a capata grade de incarcare si tensiuni diferite. Elementele acumulatorului cu plumb nu suporta descarcarea sub o anumita tensiune, dar suporta la nesfarsit supraincarcarea cu un curent decent (fac electroliza apei din electrolit). Este foarte utila egalizarea gradului de incarcare si a tensiunilor printr-o supraincarcare cu un curent mai mic (C/20 - C/40) pana ce toate elementele "fierb". La o instalatie de incarcare automata tensiunea maxima ar tebui sa fie reglata la 28V pentru incarcare normala (C/10), la 29V pentru o usoara supraincarcare (C/20) si la 30-31V cu curent C/40 pentru egalizarea profunda a elementelor. Daca se foloseste permanent regimul de supraincarcare usoara, ca la autovehicule, totul e OK. Pentru reducerea curentului de incarcare, la o anumita tensiune la bornele bateriei, se poate folosi o baterie de becuri cu incandescenta (de far) in paralel ce se inseriaza printr-un releu cu sursa de incarcare.
  6. Nici o grija, tubul nu moare. Eu am un DG7 care este la al treilea osciloscop, pe care l-am facut prin '82. Il mai folosesc si acum deoarece incape in jumatate de servieta. Pentru cine vrea sa-si faca un osciloscop nu recomand tuburile, Trebuie un final Y cu 10 tuburi pentru 30 MHz. Nordmende era o firma serioasa si merita reconditionarea osciloscopului lor.
  7. La pornire demarorul consuma pana la 150 A sau 1,5 kW. Daca transformatorul este trifazat redresorul este hexafazat si nu are nevoie de filtrare. Acumulatoarele si motoarele de c.c.cu perii nu au nevoie de curent filtrat.
  8. Primarul se rebobineaza primul, corect si cu grija, astfel se castiga experienta pentru alte transformatoare mai pretentioase. Numarul de spire este de 50 x 220 pentru un material modest al tolelor si de 45 x 220 pentru tole mai bune si impachetare corecta a miezului. Diametrul sarmei din primar se calculeaza cu formula 0,035 x S, deci 0,035 x 6 = 0,21 mm. Cu tot cu email ar fi 0,24. Pentru secundar sarma duce cca. 3 A / mm2. Este bune sa se scoata mai multe prize pe secundar pentru diverse utilizari viitoare. Succes!
  9. Importanta transportului feroviar a scazut mult peste tot. Era solutia optima in secolul XIX cand transportul rutier era la pamant. La noi s-a construit in timp scurt o retea feroviara foarte acoperitoare. In a doua jumatate a sec. XX, cand aveam o industrie dezvoltata, transportul de marfuri se facea mai ales pe calea ferata ce ajungea pana in intreprinderi si depozite. Infrastructura era aproximativ la nivel european. Transportul de persoane era ieftin si eficient. In anii 60 - 80 pe traseul Iasi - Bucuresti acceleratele faceau 6 ore, iar rapidele 5 ore si un sfert (acum fac peste 7 - 8 ore) si erau doar locomotive cu aburi si Diesel. Asta deoarece infrastructura era bine intretinuta, iar intretinerea ei era rentabila. In prezent transportul feroviar de la noi a intrat intr-un cerc vicios. Devine nerentabil din cauza scaderii productiei industriale, respectiv a volumului de marfuri. Asta duce la scaderea fondurilor necesare intretinerii si modernizarii infrastructurii, ceea ce afecteaza si calitatea transportului de marfa si de persoane. O data cu dezvoltarea transportului rutier are loc decaderea celui feroviar. Un camion cu marfa poate ajunge intr-o zi de la Iasi la Cluj sau la Timisoara. Un vagon cu marfa ajunge in doua saptamani sau mai mult, in plus marfa trebuie transbordata dintr-un camion in vagon si vice-versa. Transportul de persoane este inca pe linia de plutire cu pretul subventiilor de la stat, ceea ce este incorect fata de cei care nu au acces la calea ferata si care platesc full si transportul auto pentru ei si transportul feroviar al altora. Ineficienta CFR de datoreaza si suprapopularii cu salariati, inadecvata volumului redus al transportului feroviar actual. Cand s-au unit cele doua Germanii, s-au unit si societatile de cai ferate. S-a constatat ca cei din Est aveau un volum de marfuri si de calatori pe jumatate fata de cei din Vest si un numar de salariati dublu. La ei s-a rezolvat imediat, la noi merge mai greu. In prezent in transportul feroviar mondial se contureaza doua directii: transporturi masive de marfuri in vrac si transporturi rapide de calatori. Din pacate, la noi, volumul mic al transporturilor nu justifica investitiile necesare dezvoltarii cailor ferate. In urmatoarele decenii eu vad o reducere la un sfert a retelei de cai ferate din Romania.
  10. Un proiect realizabil in Japonia, cu sute de mii de calatori platitori pe zi. Varianta subterana se justifica doar in zone dens populate si fara teren liber. In Germania, la Wuppertal, am mers cu un tren suspendat (monorail) cu un traseu de 40 km pe deasupra raului Wupper. A fost facut in 1913, deoarece nu era spatiu disponibil la sol, si trece prin mai multe localitati. In cazul nostru exista deja comunicatii rutiere, feroviare si navale, iar numarul de calatori este relativ mic si va scadea in urmatorii zece ani de criza.
  11. In nici un caz nu merg condensatoarele cu polipropilena la 50 kHz. Se topesc si se strapung imediat. Ar trebui ceva cu pierderi in RF mici, mica sau polistiren, si de curent foarte mare, dar sunt foarte scumpe.
  12. Legarea in serie a condensatorilor electrolitici poate fi necesara. Eu am avut nevoie sa filtrez 1000 V si nu exista alta solutie decat patru electrolitici la 375 V in serie. Rezistoarele paralel pe fiecare condensator trebuie sa asigure trecerea unui curent de cel putin 10 ori mai mare decat curentii de fuga ai condensatoarelor la tensiunea nominala, altfel nu asigura divizarea corecta a tensiunii. La filtraj componenta alternativa este mica si nu are importanta egalitatea riguroasa a capacitatilor, oricum condensatorii electrolitici au tolerante largi la capacitate. Problema cea grava este diferenta intre rezistentele serie (ESR) ale condensatoarelor cand se aplica un impuls de tensiune (la pornirea redresorului). Aici nu este nimic de facut decat alegerea unor condensatoare cu ESR mici sau macar egale.
  13. La anticariate se gasesc la pret neglijabil numeroase carticele din colectiile pentru tineri electronisti din anii 70-90. Cartea bate Internetul.
  14. Laptopurile au acumulatori cu litiu inseriati, fiecare cu tensiunea nominala de cca 4 V. Daca sunt cate doi in serie tensiunea maxima este de 8 V si scade in timpul descarcarii pana la cca 6 V. Adaptorul de reta incarca acumulatorii si asigura simultan si alimentarea calculatorului. Controlul incarcarii si stabilizarea tensiunilor de alimentare este treaba calculatorului. Daca laptopul nu are baterie se poate folosi orice sursa nestabilizata de 7,5 V. Daca are baterie, sursa de 7,5 V s-ar putea sa n-o incarce complet si trebuie o tensiune mai mare.
  15. Patru boxe cu puteri si impedante diferite necesita tensiuni de semnal diferite. Daca exista un singur amplificator puternic o solutie rationala este un autotransformator de AF. Nu e foarte mare, dar e mai greu de calculat si de executat de un incepator.
×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.