Sari la conținut

Motor aspirator


 Share

Postări Recomandate

La un aspirator Philips am o problema. De ceva timp, cand dau variatorul de turatie pe turatie mare, motorul scoate scantei foarte puternice si se aude si un zgomot ciudat, ca si cand ar freca undeva rotorul. Am verificat periile si sunt superOK, statorul pare in regula (masurat cu ohmmetrul) si rotorul la fel. I-am curatat colectorul cu smirghel fin. Cu cat ii cresc mai tare turatia cu atat cresc si scanteile de la perii. De la ce i se trage oare?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am verificat periile si sunt superOK

Daca lamelele colectoare le-ati curatat atunci foarte probabil sa aveti rezistenta ohmica a rotorului putin mai mica decat in cazul initial (cand motorul era nou).

 

O presupusa cauza: mici defecte de izolatie in bobinajul rotoric (si/sau, de ce nu, statoric). Aceste defecte apar de regula, dupa o anumita perioada de functionare, la orice motor fortat sa lucreze intr-un serviciu de functionare mai greu decat cel pentru care a fost proiectat initial motorul. Daca apar defecte de izolatie atunci impedanta rotorica scade iar prin circuitul motor poate circula un curent cu 20% mai mare decat in mod uzual (fata de cazul cand motorul era nou). Periile colectoare sunt proiectate pentru curentul nominal iar coroborate cu o uzura minora a lor (pe care nu ati putut-o vedea) si un curent motor putin mai mare, poate da nastere la aparitia acelor scantei, cu precadere intalnite la turatii mari de functionare si la cuplu nominal (cand curentul creste prin perii).

 

Bormasinile uzuale, ca de altfel si motoarele de la aspiratoarele electrocasnice, in peste 90% din cazuri, au motor asincron monofazat cu rotor bobinat format din: doua bobine statorice si una rotorica. Cele trei bobine mai sus mentionate sunt inseriate. In cazul cand se doreste schimbarea sensului de rotatie se inverseaza sensul de circulatie a curentului prin infasurarea rotorica a motorului.

In cazul dvs. este foarte probabil sa trebuiasca sa schimbati rotorul (cel mai fericit caz), altfel riscati sa defectati, dupa un anumit timp, motorul aspiratorului. Schimbarea motorului aspiratorului este de multe ori echivalenta cu cumpararea altui aspirator.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca lamelele colectoare le-ati curatat atunci foarte probabil sa aveti rezistenta ohmica a rotorului putin mai mica decat in cazul initial (cand motorul era nou).

 

O presupusa cauza: mici defecte de izolatie in bobinajul rotoric (si/sau, de ce nu, statoric). Aceste defecte apar de regula, dupa o anumita perioada de functionare, la orice motor fortat sa lucreze intr-un serviciu de functionare mai greu decat cel pentru care a fost proiectat initial motorul. Daca apar defecte de izolatie atunci impedanta rotorica scade iar prin circuitul motor poate circula un curent cu 20% mai mare decat in mod uzual (fata de cazul cand motorul era nou). Periile colectoare sunt proiectate pentru curentul nominal iar coroborate cu o uzura minora a lor (pe care nu ati putut-o vedea) si un curent motor putin mai mare, poate da nastere la aparitia acelor scantei, cu precadere intalnite la turatii mari de functionare si la cuplu nominal (cand curentul creste prin perii).

 

Bormasinile uzuale, ca de altfel si motoarele de la aspiratoarele electrocasnice, in peste 90% din cazuri, au motor asincron monofazat cu rotor bobinat format din: doua bobine statorice si una rotorica. Cele trei bobine mai sus mentionate sunt inseriate. In cazul cand se doreste schimbarea sensului de rotatie se inverseaza sensul de circulatie a curentului prin infasurarea rotorica a motorului.

In cazul dvs. este foarte probabil sa trebuiasca sa schimbati rotorul (cel mai fericit caz), altfel riscati sa defectati, dupa un anumit timp, motorul aspiratorului. Schimbarea motorului aspiratorului este de multe ori echivalenta cu cumpararea altui aspirator.

Va multumesc mult pentru raspunsul prompt. Nu stiu daca mai pot gasi rotor pentru acel tip de motor (fabricat in Polonia) dar voi incerca la un atelier de bobinaj. Poate, poate...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna ziua

Ati incercat sa curatati si intre lamelele colectoare de pe rotor.De obicei se depune intre ele praf de carbune de pe perii,sau datorita curentului mai mare care circula prin lamele se carbonzeaza>arde> mica dintre lamele.Daca motorul are si zgomot mare (parca nu s-ar tura ) atunci trebuie schimbat rotorul si periile.Apropo..periile sunt originale?.Statorul se poate bobina simplu.

 

electricianu

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna ziua

Ati incercat sa curatati si intre lamelele colectoare de pe rotor.De obicei se depune intre ele praf de carbune de pe perii,sau datorita curentului mai mare care circula prin lamele se carbonzeaza>arde> mica dintre lamele.Daca motorul are si zgomot mare (parca nu s-ar tura ) atunci trebuie schimbat rotorul si periile.Apropo..periile sunt originale?.Statorul se poate bobina simplu.

 

electricianu

Incerc acuma sa curat si intre lamelele colectoare. Periile sunt cele originale. Din fabrica au fost facute foarte lungi si au un sistem de tensionare cu arc care le tine (zic eu) tot timpul apasate suficient de tare pe colector. Motorul are la turatie mare zgomot anormal dar totusi se tureaza. Sa vad daca se rezolva ceva cu curatarea lamelelor...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Incerc acuma sa curat si intre lamelele colectoare. Periile sunt cele originale. Din fabrica au fost facute foarte lungi si au un sistem de tensionare cu arc care le tine (zic eu) tot timpul apasate suficient de tare pe colector. Motorul are la turatie mare zgomot anormal dar totusi se tureaza. Sa vad daca se rezolva ceva cu curatarea lamelelor...

Am cratat intre lamelele colectoare. Niciun rezultat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

motorul scoate scantei foarte puternice si se aude si un zgomot ciudat,

Posibil sa fie spire(spira) in scurt,pe rotor,"focul circular" apare la curent mare,absorbit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 8 years later...

Am si eu unul care face la fel. Ce recomandati? Sa schimb rotorul? Am schimbat periile cu unele noi,,curatat colectorul ca nou dar face la fel. Sa fie dus rotorul desi vizual pare in regula. Cred ca trebuie sa caut sa vad cum se verifica rotorul daca e in scurt .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am masurat rotorul dupa metoda din link-ul de mai sus si daca e corecta (cred ca e) am constatat ca rotorul e in scurt/intrerupt pe trei elementi de pe colector.Proprietarul (ca nu e al meu) v-a trebui sa decida daca v-a incerca sa-l repare (rebobinat {aici am vazut in tutorial pas cu pas si parca m-as baga si eu, dar cand am mai mult timp liber}  sau rotor nou) sau sa cumpere un aspirator nou .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

parca m-as baga si eu

Este foarte posibil sa fie nevoie de o noua echilibrare dinamica(functioneaza cu turatie destul de ridicata) dupa bobinare, aveti aceasta posbilitate de control si rezolvare?

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E clar ca n-am , fac ce fac din pasiune pt a mesterii si a cunoaste cat mai mult din toate dar cu o anumita limita. Tipul din clip nu l-a echilibrat si nici n-a pomenit de asa ceva,oricum sa reusesc o bobinare chiar si neechilibrata ar fi un pas mare pt mine. As studia muuuuuult mai mult dar din pacate timpul nu imi permite,dar incet incet invat si ma bucur ca gasesc forumuri ca acesta unde exista oameni ca dumneavoastra care au timp si rabdare  cu incepatori ca mine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock