Sari la conținut

Postări Recomandate

Da, iesirea sursei {14,4v} este conectata direct la baterie prin intermediul contacului  NO unui releu comandat de un  modulul cu 555 {chinezesc , pentru ca era la indemana} ,acesta are un gen de histerezis intre  Umax.- incarcare =14,4v si Umin.=12,7v descarcare.. ambele praguri reglabile .Bineinteles releul modulului a fost inlocuit cu unul capabil sa suporte 40A pe contact (tip auto) ,schema modulului cred ca este destul de clasica..  

 

MODULCHARGERBATERIE12V.thumb.webp.9f0147fc3f64444ea2db707b8f520896.webp 

18 minutes ago, tyc said:

Nu inteleg de ce ti partea chinezului ... probabil e trasatura neamului ,sa fie calcat in picioare . 

E bun modulul cu 555 ,am si eu dar cu releul original -ata ca trebuie reglat 🙂

Scuze , nu inteleg.ce doriti sa spuneti..

Chinezi scriu unitatile de masura cu minuscule pe cand ele se scriu numai cu majuscule -ma refer la V ,W si A.

Modulul cu 555 e bun ,iar in gluma ziceam ca trebuie reglat . Lucrez cu 555 de prin anii '80.

 

Intamplator se fabrica in Romania sub denumirea de E555 ,intamplator era imposibil de cumparat si tot intamplator puteai procura unul mai usor decat il cumparai . Atunci nu exista internet sau ceva de genul , era o revista pe hartie numita Tehnium in care aveai tot ce se putea atunci . Dar asta e istorie .

La 26.12.2023 la 8:24, tyc a spus:

... In teorie la 10,5V e complect descarcat , in practica e cu un element defect... Oricum ,sub 12V incepe sa se degradeze iremediabil (ceea ce inseamna ca nu se poate recupera la 100% din capacitate) ...

Imi cer scuze, dar logica afirmatiei subliniata cu rosu imi scapa. Tensiunea de 10.5 ... 10.7 V este considerata in practica (nu in teorie) o limita sub care bateria de acumulatori nu trebuie sa functioneze. Procesul de sulfatare care duce la degradarea calitatilor tehnice ale bateriei de acumulatori este accelerat daca tensiunea la borne scade sub aceasta valoare. Acest proces de sulfatare este continuu si ireversibil si provine din insasi tehnologia aplicata acumulatorilor cu Pb-acid. In cazul scaderii tensiunii la borne sub 10.5 ... 10.7 V, procesul de sulfatare devine unul accelerat. Tensiunea la borne, poate sa scada in mai multe feluri. Poate spre exemplu sa scada in mod natural, prin descarcarea bateriei intr-un proces de consum corect dimensionat, poate sa scada sub aceasta valoare prin scurtcircuitarea bornelor, sau poate sa scada in cadrul unui proces de consum supra-dimensionat. Se considera un proces de consum supra-dimensionat, atunci cand curentul tras din baterie, creste peste 0.1C. As vrea sa mai adaug ca in scopul reducerii timpului de incarcare, bateriile Pb-acid, se utilizeaza incarcatoare care furnizeaza un curent de 0.2C sau chiar mai mare, dar cei care tin la longevitatea bateriei de acumulatori, ar trebui sa evite aceste incarcatoare. Pentru a obtine un maximum de serviciu din partea bateriei de acumulatori Pb-acid, trebuie respectata pe toata durata utilizarii relatia Imax<0.1C. Pe timpul cat am exploatat autovehicule cu baterii de acumulatori Pb-acid, am construit si utilizat incarcatoare care respectau un curent maxim la incarcare de 0.05C sau mai mici, chiar daca timpul de incarcare crestea spre 24 ore. In acest mod am reusit sa utilizez pe o Dacia 1310 un acumulator timp de 7 ani, in perioada 1996 ... 2003. Altminteri, eu nici nu vad cum ar putea tensiunea la borne sa nu scada in functionare sub 12 V. Practic, in primele doua ore de la incarcare, tensiunea scade rapid de la 14 V la 12.5 ... 12.7 V, iar in urmatoarele 24 ore (in conditii de neutilizare) aceasta tensiune se va stabiliza undeva in jurul valorii de 12.4 V. Asadar, daca in lipsa consumului, se va masura la borne o tensiune de 10.5 ... 10.7 V, atunci bateria necesita reincarcare grabnica.

Editat de ola_nicolas

Bateria de 12V e incarcata 0% cand tensiunea la borne e 12V .

In teorie cand tensiunea la borne e 10,5V e complect descarcata . Practic am observat ca daca are 10,5V la borne ,o incarci si a doua zi dupa deconectarea incarcarii tot 10,5V are ,e un element defect .

Am inlocuit elementul defect - bateriile in bacuri de ebonita permiteau inlocuirea precum si masurarea tensiunii pe fiecare element al bateriei de acumulatoare - si bateria s-a incarcat la 13V .

Am gasit baterii cu tensiune la borne de tensiune la borne de 10V care o data incarcata si-a revenit ,alta cu tensiune de 3V (din 12) si incarcarea a resuscitat-o .Dar o baterie care da 10,5V la borne dupa incarcare si 'asezare' ,e defecta .

 

Un element (acumulator al bateriei) poate fi defect numai prin scurtcircuitare. Aceasta inseamna ca bateria nu se va mai incarca pana la 14.4 V ca de obicei, ci pana pe undeva in jur de 13 V, dupa care va scadea in primele 2 ore pana pe la 10.5 V iar in urmatoarele 24 ore se va stabiliza pe la 10.3 V. Cu alte cuvinte, in permanenta vor lipsi cei aproximativ 2 ... 2.1 V pe care ii furniza anterior elementul inseriat in circuit, si care s-a scurtcircuitat. Un alt tip de defectiune a unui element nu vad care ar putea fi. In nici-un caz, bateria nu va arata tensiunea de 12 V la borne, atunci cand are un element in scurt. Situatia despre care relatezi exista doar la o baterie complet sulfatata, adica iesita din uz, ori am presupus ca discutam despre incarcarea unei baterii bune si relativ apropiata de parametrii ei nominali, care se comporta asa dupa cum am descris mai sus. Confuzii de acest gen exista datorita faptului ca este foarte putin cunoscut mecanismul electro-chimic de incarcare / descarcare al unei baterii de acumulatori. Prin descarcare, bateria nu face altceva decat sa se sulfateze partial. Sulfatarea este insa una reversibila, si bateria revine la parametrii nominali deindata ce sulfatarea reversibila este eliminata prin reincarcare. De aceea am spus mai sus ca tensiunea la borne de 10.5 ... 10.7 V, este una practica (nicidecum teoretica) care indica limita de descarcare admisibila pentru o baterie Pb-acid. Sub aceasta valoare, sulfatarea devine ireversibila si deci bateria inutilizabila. Pe baza acestui proces electro-chimic este posibila intr-o anumita masura chiar si resuscitarea unei baterii complet sulfatate. Aceasta resuscitare, se poate face prin cicluri repetate de incarcare / descarcare sub un curent controlat care sa nu depaseasca 0.05C. Astfel, in anul 2003 (din cauza greutatilor materiale intampinate in epoca, nu mi-am permis pentru un timp sa cumpar alta baterie) am reusit sa resuscitez batrana mea baterie (care servise deja timp de 7 ani, incepand din 1996) prin efectuarea mai multor cicluri (cel putin trei) de incarcare sub curentul maxim de 0.05C, urmate de descarcare pe un grup de becuri de 12 V (in derivatie) care trageau cam acelasi curent, pana la limita celor 10.5 ... 10.7 V. Imi amintesc ca am reusit sa o utilizez in acest mod, pana catre sfarsitul anului, cand "Mosul" mi-a adus o baterie noua.

Editat de ola_nicolas

Elemest scurcircuitat e un fel de a spune, e o idealizare, in practica elementul se degradeaza, are o resistenta mai mica sau mai mare si nu se incarca.

Degradarea se produce prin sulfatare, formare de dendrite, compromiterea integritatii mecanice, cu cojirea si dezintegrarea pastei, deteriorarea interfetei gratar-pasta.

dendritele si pasta desprinsa produc scurcircuit partial,

La vremea cand un element ajunge la o asfel de degradare nici celelalte nu mai sunt in conditie rezonabila, bateria trebuie inlocuita.

Sulfatarea este la inceput amorfa sau anatax, in timp devine cristalina, ireversibila sau partial reversibila, afecteaza si interfata gratar pasta, se produce o crestere de volum care dezintegreaza pasta.

 

In genere bateriile sulfatate la care tensiunea este zero nu se mai pot sau nu mai merita sa fie recuperate, in cazul celor tubulare cu lichid se poate incerca, daca nu au stat mult timp cu tensiune zero.

 

La bateiile cu adaos de calciu la gratare interfata gratar pasta se compromite in urma sulfatarii, la cele cu placi plate pasta se dezintegreaza.

Candidate la  desulfatare sunt doar bateriile tubulare cu lichid cu adaos de stibiu la gratare.

 

Bateriile tubulare cu lichid au o procedura de desulfatare furnizata de producator, in pricipiu se foloseste electolit diluat si curent mic caa c/100, se verifica densitatea electrolitului, cresterea acestiea semnifica succesul operatiunii, se scoate se dilueaza din nou se continua pana ce densitatea nu mai creste. apoi se pune electrolit de densitate normala pentru o celula incarcata si se efectueaza cateva cicluri.

 

Dupa procedura se poate masura rezistenta interna si capacitatea, recuperarea poate fi aprope completa sau partiala.

 

Se poate incerca si metoda cu impulsuri, personal n-a adus rezultate deosebite, neaparat la cele cu lichid electrolitul trebuie diluat, pe parcursul procedurii, la AGM si gel se completeaza cu apa.

 

AGM sau gel nu mai pot fi desulfatate daca au tensiunea zero de ceva vreme, dar daca au functionat pe un sistem solar si sunt sulfatate desi au tensiune, se poate incerca prin completare cu apa si mentinerea in float cel putin 2 luni +/- impulsuri primele zile.

 

 

 

 

 

Editat de cavit
Acum 2 ore, cavit a spus:

... in practica elementul se degradeaza, are o resistenta mai mica sau mai mare si nu se incarca ...

Exact despre asta este vorba. Daca elementul nu se mai incarca, atunci tensiunea lui la borne este nula si deci nu se mai adauga la tensiunea totala la bornele bateriei. In ceea ce priveste manifestarile bateriei despre care vorbeam mai sus, ele erau exact cele mentionate de @tyc: tensiunea totala sub o sarcina mica (sa zicem 1 A) imediat dupa incarcare era in jurul valorii de 10.5 V, desi in gol avea o tensiune la borne de 12 ... 12.2 V. O asemenea baterie, in mod uzual nu se mai poate folosi. Ea este complet sulfatata. Uneori actiuni precum cele descrise de mine o mai pot "resuscita" pentru un interval scurt de timp. Nu stiu in ce masura amanunte despre fenomenele electro-chimice din interiorul acestor baterii sunt utile pentru cei care le exploateaza. Este suficient sa invete sa recunoasca manifestarile in diferitele stadii de "viata" ale acestora si sa nu confunde o baterie cu element "mort" cu o baterie epuizata complet.

Editat de ola_nicolas

In ani care am fostt baterist la locomotive ,am vazut tot felul de situatii :baterii cu lichid uscate ,baterii etanse cu gel intarit , baterii AGM sigilate dar uscate ,baterii cu  Ub =3V dar incarcate si-au revenit (sigur nu 100%) ,baterii cu lichid explodate (numai cele de Bistrita duble) ,baterii cu elementi sigilati cu smoala si barele de conexiune la vedere -de altfel aveam de masurat fiecare element in parte si trecut in fisa de inspectie lunara .

Si astea erau bateri mari -de la 100 la 150kg.

La motocicleta (baterii mici) pe cele cu lichid se vede cand se sulfateaza,cele AGM au busoane iar daca au 10,5V dupa incarcare ,PSF .

Si da,bateriile medi (pana in 120Ah) se pot spala si daca ies tin fix 2 saptamani ,adica intr-o dimineata masina la pornire face mmm si gata . Dieselul nu face nimic ca o termina bujiile . Si bateria devine PSF .

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock