Sari la conținut

Postări Recomandate

Sa nu ne suparam.. informatia este buna in orice limba. Am desfacut sursa (am ezitat pana acum deoarece nu stiam daca o sa returnez sau nu - am sa o pastrez) , este echipata cu CI  7500BD , nu cu TL 494 , ma uit dupa echivalente..deocamdata am gasit asta:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/53227/FAIRCHILD/KA7500BD.html

Nu am o rezistenta de 0,4 ohm ,pot inseria 2 de 0,22 ohm / 5W - atat am..

Interior sursa:

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20231224_143928.jpg

IMG_20231224_144003 1.jpg

18 minutes ago, tyc said:

Releul ala maricel e unul comun pe masini ,il gasesti la orice pese auto ... e eftin si mic (ca si gabarit). De obicei are un comutator-NO si NC .

De la retea apare aia cu electrosecuritatea si tensiunea find maricica trebuie sa pui un sistem de stingere a arcului ,intr-un cuvat curentii mici la tensiuni mari au alt pret (mult mai mare) - sistemul de comanda pe JT e cel mai safe si curat.Acolo poti face greseli multiple ca nici nu te intinzi pe nasalie si nici sursa nu-ti plezneste ,eventual si putin probabil , poti strapezi dioda(0,5 lei) sau releul (de la 9 lei) .

Am intalnit baterie descarcata la 2 V si cu ceva ani in spate dar incarcata si-a revenit intr-o oarecare masura . Toata treaba era ca scria Exide Gel pe ea si era de 320Ah . Spalaturi la gel nu sunt ,de desulfatat nu a fost ca tebuia repede .

Corect ! nu m-am gandit la relee auto care pot "tine" pe contacte si 40A.. si sunt cu gabarit mic ..Multumesc  mult pentru hint!

Acum 2 ore, dumitrumy a spus:

Incarcarea nu se opreste cand tensiunea ajunge la 14,4V ci cand curentul de incarcare scade sub 5% din cel maxim.

Ce spune BARD:   

Încărcarea în curent constant (CC) este o metodă de încărcare a bateriilor cu plumb în care curentul de încărcare este menținut constant pe tot parcursul procesului de încărcare. Această metodă este relativ simplă și eficientă, dar are unele dezavantaje. Unul dintre dezavantaje este că, dacă bateria este încărcată doar până la o tensiune de 14,4 V, atunci aceasta va fi încărcată doar în proporție de aproximativ 70%.

Acest lucru se datorează faptului că bateria cu plumb are două componente care trebuie încărcate: plăcile pozitive și negative. Plăcile pozitive se încarcă mai repede decât plăcile negative. Prin urmare, dacă bateria este încărcată doar până la o tensiune de 14,4 V, atunci plăcile pozitive vor fi complet încărcate, dar plăcile negative vor fi încă încărcate doar parțial.

Pentru a încărca o baterie cu plumb la o capacitate de 100%, este necesar să se utilizeze o metodă de încărcare care asigură o tensiune mai mare pe baterie. Una dintre aceste metode este încărcarea în tensiune constantă (CV).

Încărcarea în tensiune constantă este o metodă de încărcare a bateriilor cu plumb în care tensiunea de încărcare este menținută constantă pe tot parcursul procesului de încărcare. Această metodă este mai eficientă decât încărcarea în curent constant pentru a încărca bateriile la o capacitate de 100%.

În cazul bateriilor cu plumb, tensiunea de încărcare CV este de obicei de 14,8 V. Această tensiune asigură o încărcare completă a bateriei, atât a plăcilor pozitive, cât și a celor negative.

  • Thanks 1
Acum 2 ore, tyc a spus:

Ce tot spui in limbi straine?

Si un copil de gradinita foloseste traducerea GOOGLE!

Înainte de a conecta bateria, calculați tensiunea de încărcare în funcție de numărul de celule în serie, apoi setați limita de tensiune și curent dorită. Pentru a încărca o baterie cu plumb acid de 12 volți (șase celule) la o limită de tensiune de 2,40 V, setați tensiunea la 14,40 V (6 x 2,40). Selectați curentul de încărcare în funcție de dimensiunea bateriei. Pentru acidul de plumb, aceasta este între 10 și 30 la sută din capacitatea nominală. O baterie de 10 Ah la 30 la sută se încarcă la aproximativ 3 A; procentul poate fi mai mic. O baterie de pornire de 80 Ah se poate încărca la 8 A. (O rată de încărcare de 10 la sută este egală cu 0,1C.)

Observați temperatura bateriei, tensiunea și curentul în timpul încărcării. Încărcați numai la temperatura ambiantă, într-o încăpere bine ventilată. Odată ce bateria este complet încărcată și curentul a scăzut la 3% din Ah nominal, încărcarea este finalizată. Deconectați încărcarea. De asemenea, deconectați încărcarea după 16-24 de ore dacă curentul a ajuns la fund și nu poate scădea; auto-descărcare mare (scurt electric moale) poate împiedica bateria să atingă nivelul scăzut de saturație. Dacă aveți nevoie de încărcare flotantă pentru pregătirea operațională, reduceți tensiunea de încărcare la aproximativ 2,25 V/celulă.

De asemenea, puteți utiliza sursa de alimentare pentru a egaliza o baterie cu plumb acid, setând tensiunea de încărcare cu 10% mai mare decât cea recomandată. Timpul de supraîncărcare este critic și trebuie respectat cu atenție.

Google Translate .  Uneori se poticneste alteori traduce aiurea ,de obicei merge ok dar se pierde in termeni tehnici si e necesara si o traducere din rongleza in romana . Si cineva cerea respect dar ce nu stie e ca trebuie primadata sa oferi si dupa sa ceri .

Incarcarea in CC a acumulatorului Pb acid lichid e prea putin benefica pt insusi acumulatorul . Exact nu stiu cum se comporta o baterie de acumulatoare dar toate incarcatoarele destinate lor (ma refer la cele profesionale) sunt in UC . Cele multirol au incarcare in : tensiune constanta pt acumulatorii Pb-lichid tensiune constanta , pt VRLA si Gel  tensiune constanta urmata de curent constant cu monitorizarea temperaturii . Unele procesoare stiu si chimia pe litiu ca si alea-s de mai multe feluri  .

Si de data asta ai dat cu copy/paste dar in GT ... 'curentul scade la fund' si 'scurt circuit moale'  .

Am fost cativa ani baterist la un depou de locomotive , baterist la depou e persoana care se ocupa de baterii . Si o locomotiva are pana la 12 baterii de acumulatoare . pregatirea profesionala a fost pe baza de manuale si practica . Internetul nu a avut de-a face .

Se poate face si static cu un MOSFET care are RDSON mic si curent mare .Principiul e tot ala - comanda pe poarta de catre tensiunea din baterie .E mai curat si mai fiabil dar trebuie sa sti exact ce faci ca altfel nu merge .

5 minutes ago, tyc said:

Se poate face si static cu un MOSFET care are RDSON mic si curent mare .Principiul e tot ala - comanda pe poarta de catre tensiunea din baterie .E mai curat si mai fiabil dar trebuie sa sti exact ce faci ca altfel nu merge .

Sa nu complicam inutil lucrurile.. raman la ce am la indemana..

La acumulatorii cu plumb pe masina este incarcare la tensiune constanta, deorece nu ia curent foarte mare cand este descarcat, incarcarea in doua stadii curent constant si apoi tensiune constanta nu dauneaza cu nimic, curentul poate fi limitat de puterea sursei, o sursa de 100w nu da mai mult de 10 a la 12v, daca puterea sursei e mare curentul e limitat de acumulatorul insusi.

Tensiunea finala de incarcare poate fi tensiunea de float in cazul in care timpul alocat inrcarii este suficient, la plumb cel putin 48h pornind de la 50% soc, daca nu, se alege o tensiune ceva mai mare pentru a grabi incarcarea, denumita tensiune de absorbtie, acesta tensiune nu trebuie lasata timp indefinit de exmplu 14,4 v poate fi lasat 24 h, dar nu repeteat foarte des, sau pana curentul scade la c/50.

 

Incarcarea in trei stadii presupune o automatizare complicata care necesita monitorizarea curentului, cel mai simplu se poate comuta manual de la tensunea de absorbitie 14,4v la tensiunea de float 13,8v cu ajutorul unei rezistente aditionale introduse in divizorul de citire si un intrerupator.

 

In cazul in care este suficient timp pentru incarcare se poate incepe cu tensiunea de float, lasata pe baterie timp indefinit, daca nu e timp se incepe cu tensiunea de absorbtie cateva ore, dupa care fie se pune bateria la treaba fie se continua cu tensiunea de float timp indefinit.

 

In cazul sursei prezentate de initator trebuie sa masoare ce curent ia bateria pornind de la 30% SOC deorece acolo ia curentul maxim si daca sursa suporta acel curent sau daca sursa are limitare de curent.

In cazul in care sursa suporta regimul fie in regim de tensiune constanta fie in regim de curent limitat se poate utiliza.

 

Sunt mai multe posibilitati simple de a controla incarcarea in functie de timpul disponibil.

1. daca timpul e limitat se poate seta sursa la tensiunea de absorbtie 14,4-15v si se pune intro priza cu temporizator setat pe 10 ore.

2, daca timpul e suficient se poate seta sursa la tensiunea de float 13,5-13,9 v, bateria poate fi lasata la incarcat timp indefinit, dar nu mai putin de 48 ore, nu la modul strict, daca e vreo urgenta se poate folosi, se lasa cel putin 48 ore cu alte ocazii.

 

Referitor la egalizare si desulfatare, practica uzuala este de a folosi tensiuni mai mari 15-15-5v 24 ore, optional combinat cu impulsuri, din experienta personala si a altor utilizatori de sisteme fotovoltaice offgrid cu acumulatoare cu plumb, tratamentele astea nu fac minuni, o mentinere in float o luna cu o completare cu apa chiar si la AGM sau gel face mai mult decat toate astea.

Editat de cavit
Acum 17 ore, cavit a spus:

La acumulatorii cu plumb pe masina este incarcare la tensiune constanta, deorece nu ia curent foarte mare cand este descarcat, incarcarea in doua stadii curent constant si apoi tensiune constanta nu dauneaza cu nimic, curentul poate fi limitat de puterea sursei, o sursa de 100w nu da mai mult de 10 a la 12v, daca puterea sursei e mare curentul e limitat de acumulatorul insusi.

Tensiunea finala de incarcare poate fi tensiunea de float in cazul in care timpul alocat inrcarii este suficient, la plumb cel putin 48h pornind de la 50% soc, daca nu, se alege o tensiune ceva mai mare pentru a grabi incarcarea, denumita tensiune de absorbtie, acesta tensiune nu trebuie lasata timp indefinit de exmplu 14,4 v poate fi lasat 24 h, dar nu repeteat foarte des, sau pana curentul scade la c/50.

 

Incarcarea in trei stadii presupune o automatizare complicata care necesita monitorizarea curentului, cel mai simplu se poate comuta manual de la tensunea de absorbitie 14,4v la tensiunea de float 13,8v cu ajutorul unei rezistente aditionale introduse in divizorul de citire si un intrerupator.

 

In cazul in care este suficient timp pentru incarcare se poate incepe cu tensiunea de float, lasata pe baterie timp indefinit, daca nu e timp se incepe cu tensiunea de absorbtie cateva ore, dupa care fie se pune bateria la treaba fie se continua cu tensiunea de float timp indefinit.

 

In cazul sursei prezentate de initator trebuie sa masoare ce curent ia bateria pornind de la 30% SOC deorece acolo ia curentul maxim si daca sursa suporta acel curent sau daca sursa are limitare de curent.

In cazul in care sursa suporta regimul fie in regim de tensiune constanta fie in regim de curent limitat se poate utiliza.

 

Sunt mai multe posibilitati simple de a controla incarcarea in functie de timpul disponibil.

1. daca timpul e limitat se poate seta sursa la tensiunea de absorbtie 14,4-15v si se pune intro priza cu temporizator setat pe 10 ore.

2, daca timpul e suficient se poate seta sursa la tensiunea de float 13,5-13,9 v, bateria poate fi lasata la incarcat timp indefinit, dar nu mai putin de 48 ore, nu la modul strict, daca e vreo urgenta se poate folosi, se lasa cel putin 48 ore cu alte ocazii.

 

Referitor la egalizare si desulfatare, practica uzuala este de a folosi tensiuni mai mari 15-15-5v 24 ore, optional combinat cu impulsuri, din experienta personala si a altor utilizatori de sisteme fotovoltaice offgrid cu acumulatoare cu plumb, tratamentele astea nu fac minuni, o mentinere in float o luna cu o completare cu apa chiar si la AGM sau gel face mai mult decat toate astea.

Exaxct asa dar invers. Cand e descarcat acumulatorul ia curent mare .

Chinezii scriu unitatile de masura cu minuscule dar noi stim ca se scriu cu majuscule .Deci V,A,W...

Este un integrat care face incarcarea in 3 etape la baterii Pb cu lichid . E relativ foarte scump si foarte pretentios -daca ceva nu-i convine ,se arde .

Incarcarea de intretinere (float) e la 13,8V si noi discutam de o incarcare ocazionala (mai mult sau mai putin ) ....

Cand e o urgenta nu te apuci sa faci intretinere !

La urma urmei nu o masuram care o are mai lunga ci vrem sa dam niste raspunsuri care poate sa-l ajute pe initiatorul topicului.

 

Off -daca complectezi la gel cu apa rezultatul e aproape nul ... la AGM trezeste bateria la viata ,uneori. Cum spuneam ,am lucrat cu tot felul de baterii -sti ca teoria e ca teoria da' practica ne omoara!

Din experienta personala cand acumulatorul cu plumb e complet descarcat nu prea ia curent, probabil din motivul ca nu prea mai are acid in electrolit, si daca mai sta o zi doua asa incepe sa se sulfateze si o ia greu. La 30%SOC ia curentul maxim daca nu a stat asa ceva vreme.

La gel apa intra greu dar intra, procedura personala este adaugare de apa caa 10% in volumul de gel si lasat in float minim o luna.

 

Pentru asistenta bateriei de pe masina am un incarcator solar, un panou pe garaj cu o sursa aduino step down de 3a reglata la 13,5 v, acum pe iarna am pus-o la 14 v.

 

Cat despre intrebarea iniatorului cel mai simplu e sa aleaga limita de sus pentru float 13.9v o baga in priza pune bateria si o lasa la incarcat.(in cazul in care sta macar ocazional suficient timp nu are nevoie de alt regim)

Editat de cavit

Nu stiu ce intelegi prin descarcat complect .

Bateriile de masina nu sunt deep cycle ,la 12,0 V tensiune la borne se considera incarcat 0% . In teorie la 10,5V e complect descarcat , in practica e cu un element defect... Oricum ,sub 12V incepe sa se degradeze iremediabil (ceea ce inseamna ca nu se poate recupera la 100% din capacitate) .

Observ ca nu sti ce inseamna minuscula si majuscula . Majuscula inseamna litera mare si minuscula litera mica .

Descarcat complet la modul absolut este cand tensiunea ajunge zero, din momentul acela nu mai circula curent, nu mai exista nici o capacitate restanta.

Tehnic este corect ce e scris in postarea precedenta.

In practica se poate intampla sa ajunga tensiunea  zero daca sunt uitate luminile aprinse, bateria nu mai poate fi recuperata complet, dar mai poate fi utilizata, depinde  de degradarea acumulata in timp.

In cazul unei baterii noi un astfel de eveniment nu prea conteaza, dar in cazul uneia uzate poate insemna sfarsitul.

  • 3 weeks later...

Va multumesc tuturor pentru ajutor / sfaturi , am reusit sa asamblez  redresorul , l-am probat doar cateva zeci de minute (e cam frig afara) , se pare ca functioneaza bine , ridica tensiunea la bornele bateriei , decupleaza incarcarea , revine la incarcare .. reglata la U incarcare =14,4v - descarcare =13,7v { cred ca trebuie sa mai maresc histerezisul pentru ca executa ciclul destul de rapid..}.Pentru protectia la conectare inversa a bornelor am folosit un releu+dioda si un LED care semnalizeaza greseala , modulul de supraveghere incarcare este cu 555. Am sa mai fac ceva reglaje si probe de anduranta .. revin cu poze si concluzii.

Multumesc inca o data tuturor - toate postarile dumneavoastra mi-au fost de mare ajutor! 

  • Like 1

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock