Sari la conținut

Redresor / incarcator baterii auto 12v / 30A


Postări Recomandate

Salutari!

Doresc sa realizez un redresor auto 12v / 30A , pornind dela o sursa SMPS cu aceste caracteristici ( genul de surse folosite ptr. alimentarea dispozitivelor cctv , benzi led , etc.).Prefer aceasta varianta in locul celei clasice cu transformator datorita greutatii reduse , simplitatii , si nu in ultimul rand pretul componentelor. Ma gandesc sa-i construiesc si un modul pentru intreruperea incarcarii la un prag prestabilit ( 14,4v) , cu reluarea ciclului de incarcare la atingerea unui prag  prag inferior ( aprox. 12v). Nu am mai lucrat cu asemenea surse si de aceea intreb: Este viabila ideea mea - sursa poate incarca acumulatorul fara sa creeze "stricaciuni" acestuia ? Am urmarit ceva tutoriale despre redresoare construite pe baza surselor  din calculatoare , care sunt tot SMPS , insa la curent relativ mic ( aprox. 3 -5A). Acumulatorul meu ( ptr. camion ) are 12v / 220Ah , gandesc ca 30A acopera cu brio curentul de incarcare..

Daca cineva a realizat un astfel de incarcator ,as fi recunoscator pentru orice sfat / sugestie..

Cu multumiri! 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La acumulatoarele cu plumb (deduc ca e cu PB ca ai spus redresor auto) - curentul de incarcare e cam 1/10 din capacitatea in A a bateriei de acumulatori. Deci la o bateria de 120A (asta ar fi una decenta sa nu zic mare) ai nevoie de 12A. O sursa de PC are 20A pe ramura de 12V dat trebuie modificata pentru 14-15 V.  Nu se recomanda peste 14V la acc cu plumb. Tensiunea la care acc nu mai ia un curent semnificativ (se numeste tensiune float in literatura de specialitate) e 13.7V - 13.9V exista circuite integrate specializate care sunt in comutatie cu mosfeti externi unde poti atinge curenti de incarcare de 10A destul de usor . Mai mult au interfata I2C daca vrei sa controlezi procesul de incarcare sau sa detectezi si afisezi starea unui acc nou conectat. 

Daca nu vrei sa faci ceva asa sofisticat sunt nenumarate scheme carti sau pe net dar cam toate au in comun protectiile. Daca faci o limitare de curent maxim de incarcare (care sa protejeze de fapt sursa in cazul unui acc defect sau scurt circuit si tensiune sursei e egala cu tesiunea float accumulatorul se va incarca natural (ce-i drept putin mai lent decat daca l-ai forta sa se incarce) - la fel se intampla pe autoturism el se incarca natural prin circutul de incarcare al masinii (regulatorul de incarcare) care asta face are grija ca tesiunea sa nu cresaca peste un anumit prag si monitorizeaza curentul ca sa nu traga jos toata instalatia masinii daca acc e defect.

RR   

 

CIrcuitul care l-am folosit eu pentru un produs care l-am facut anul trecut

https://www.analog.com/en/products/ltc4162-l.html

altul 

https://www.analog.com/en/products/max17702.html

 

Success

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok ! Multumesc ,deci poate functiona cu sursa SMPS , atentia fiind indreptata spre circuitul de cuplare / decuplare a incarcarii si a protectiei .. ma gandesc ca as putea inseria o rezistenta ( ceva nichelina mai groasa ) in serie cu accu. ca sa preia eventual rolul de limitare curent.. vreau totusi ceva simplu dar eficient  fiind "de uz casnic" , nu dedicat vreunui atelier / service cu pretentii .Multumesc inca o data pentru bunavointa!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu o sa folosesc surse ATX , spuneam doar ca am vazut filmulete in care aceastea erau transformate in redresoare ptr. acumulator.Eu voi folosi sursa din imagine..care are posibilitatea reglarii tensiunii la iesire pana pe la 14,8v  

 

sursa SMPS 11.jpg

sursa SMPS1.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Capacitatea unei baterii de acumulatoare e data in Ah ... limitarea curentului de incarcare se face la 0,1C adica 220x0,1=22 (18...25A ca e un proces chimic) iar sfarsitul incarcarii poate fi si la 15V (recomandat 14,4V) .

Pt o incarcare buna ,dupa  14,4V se mai merge un timp cu 0,01C (2A) pana la 15,8-16V dar numai in cazuri extreme . 14,4V e suficient in mod normal si cand se atinge tensiunea asrta,se decupleaza . Decuplarea se poate face manual sau automat -de ex cu batranul 555 sau fac chinezii ceva modul de automatizare (tot cu 555) . 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am obtinut 14,4v din sursa de mai sus , am comandat un asemenea modul chinezesc - am constatat cu surprindere ca functioneaza  chiar bine ,m-a scutit de un pic de munca.. poate zilele urmatoare dupa sarbatori sa ma apuc de montajul final ( carcasa ,etc..). Sa-i pun totusi o rezistenta serie pe incarcare? O protectie la conectare inversa a bateriei ii fac oricum (cu un releu.. ceva simplu).

Va mutumesc si  SARBATORI FERICITE TUTUROR!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rezistenta serie limiteaza curentul. Nu e necesara aici !

O dioda de putere rezolva conectarea inversa .Totusi trebuie avut in vedere ca orice dispozitiv antiprost  (dioda sau altceva) are o cadere de tensiune si trebuie suplimentata tensiunea de iesire cu acea cadere.

O protectie antiprost + la scurcircuit (aia e mai importantasi o simpla dioda protejeaza dar o singura data la scurt 😇) e un releu electromecanic care are bobina inseriata cu o dioda (1N4001 de ex)  iar contactul NO inseriat cu iesirea  .Alimentarea bobinei+dioda se face dupa contatul releului,direct de pe borne .

Astfel cand bateria e conectata corect la borne ,bobina releului e energizata  si incepe incarcarea . Un releu de 12V aclanseaza de pe la 7V .

Totusi,daca bateria e descarcata grav ,se poate prevede un buton pt alimentarea bobinei releului dar direct,in amonte de dioda .

Daca e in aval,da cu fum deoarece prin el trec cei 20A ... 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exact la aceasta varianta cu releu+dioda "de sens"  ma gandeam , numai ca releul va inchide chiar tensiunea de retea -alimentarea sursei primare - pentru a evita varianta unui releu maricel care sa "tina" 25- 30A pe contact.. in plus un led polarizat invers  va semnaliza greseala (eventual si un buzzer).Buna si ideea cu butonul NO , fara retinere , in cazul bateriilor descarcate drastic - insa consider (de bun simt) ca sub 7-8 v bateria este total compromisa ..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 15.12.2023 la 11:25, dumitrumy a spus:

Daca este cu TL494 trebuie sa ridicati schema de la pinii 15, 16 pt a vedea cum este facuta limitarea de curent. Daca aveti rezistenta de putere de 0,4 ohm puteti verifica direct daca face limitare de curent.

Ca si pe forumul celalalt vad ca vorbesc singur. Orice sursa de tensiune conectata la un acumulator descarcat trece in generator de curent. Ai verificat daca limiteaza sursa la suprasarcina? Daca limiteaza la 35-40A, iti convine sa dai acest curent in loc de 20A? Daca ridici schema cum am spus poti modifica limitarea la 20-25A. Incarcarea nu se opreste cand tensiunea ajunge la 14,4V ci cand curentul de incarcare scade sub 5% din cel maxim.

*********************************

Before connecting the battery, calculate the charge voltage according to the number of cells in series, and then set the desired voltage and current limit. To charge a 12-volt lead acid battery (six cells) to a voltage limit of 2.40V, set the voltage to 14.40V (6 x 2.40). Select the charge current according to battery size. For lead acid, this is between 10 and 30 percent of the rated capacity. A 10Ah battery at 30 percent charges at about 3A; the percentage can be lower. An 80Ah starter battery may charge at 8A. (A 10 percent charge rate is equal to 0.1C.)

Observe the battery temperature, voltage and current during charge. Charge only at ambient temperatures in a well-ventilated room. Once the battery is fully charged and the current has dropped to 3 percent of the rated Ah, the charge is completed. Disconnect the charge. Also disconnect the charge after 16–24 hours if the current has bottomed out and cannot go lower; high self-discharge (soft electrical short) can prevent the battery from reaching the low saturation level. If you need float charge for operational readiness, lower the charge voltage to about 2.25V/cell.

You can also use the power supply to equalize a lead acid battery by setting the charge voltage 10 percent higher than recommended. The time in overcharge is critical and must be carefully observed. (See BU-404: What is Equalizing Charge)

A power supply can also reverse sulfation. Set the charge voltage above the recommended level, adjust the current limiting to the lowest practical value and observe the battery voltage. A totally sulfated lead acid may draw very little current at first and as the sulfation layer dissolves, the current will gradually increase. Elevating the temperature and placing the battery on an ultrasound vibrator may also help in the process. If the battery does not accept a charge after 24 hours, restoration is unlikely

https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce tot spui in limbi straine? Daca tot dai cu copy/paste incearca sa faci si traducerea ... e frumos ca ai dat sursa dar eu nu urmez linkuri necunoscute . Cine e universitatea de baterii?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, barsan a spus:

Exact la aceasta varianta cu releu+dioda "de sens"  ma gandeam , numai ca releul va inchide chiar tensiunea de retea -alimentarea sursei primare - pentru a evita varianta unui releu maricel care sa "tina" 25- 30A pe contact.. in plus un led polarizat invers  va semnaliza greseala (eventual si un buzzer).Buna si ideea cu butonul NO , fara retinere , in cazul bateriilor descarcate drastic - insa consider (de bun simt) ca sub 7-8 v bateria este total compromisa ..

Releul ala maricel e unul comun pe masini ,il gasesti la orice pese auto ... e eftin si mic (ca si gabarit). De obicei are un comutator-NO si NC .

De la retea apare aia cu electrosecuritatea si tensiunea find maricica trebuie sa pui un sistem de stingere a arcului ,intr-un cuvat curentii mici la tensiuni mari au alt pret (mult mai mare) - sistemul de comanda pe JT e cel mai safe si curat.Acolo poti face greseli multiple ca nici nu te intinzi pe nasalie si nici sursa nu-ti plezneste ,eventual si putin probabil , poti strapezi dioda(0,5 lei) sau releul (de la 9 lei) .

Am intalnit baterie descarcata la 2 V si cu ceva ani in spate dar incarcata si-a revenit intr-o oarecare masura . Toata treaba era ca scria Exide Gel pe ea si era de 320Ah . Spalaturi la gel nu sunt ,de desulfatat nu a fost ca tebuia repede .

Editat de tyc
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock