Sari la conținut

Postări Recomandate

Am cumpărat mai demult un generator mic, 1.2kw, cu benzină și invertor, ca sursă de rezervă. Evident la mâna a doua și defect ca să țin costurile cât mai scăzute. 

Chiar am avut baftă, nimerind un Gude (aka Parkside/Buget/etc) practic nou cu finalii invertorului în scurt și nimic altceva. A durat mai mult îndepărtarea siliconului în care era turnată placa decât expedierea igbt-urilor de la tme :))

Notă: mizeria de invertor avea igbt-uri simple, fără diode incorporate și nici separate. Cred că asta a dus la decesul lui. Primul proprietar o fi pus vreo bormașină sau frigider pe el și... bye-bye igbt-uri. 

 

No, ideea e că trasul de sfoară e o metodă de pornire de care nu vreau să scap dar vroiam de la bun început să îi adaug pornire electrică. 

M-am uitat pe piață și în talciocuri și pe forumuri și toate soluțiile mi-au mirosit urât. 

Un kit cu demaror și coroană ar fi fost cea mai profesionistă soluție dar mi s-a părut nejustificat de scump și destul de anapoda de adaptat. Coroanele de volantă erau descrise vag, fără suficiente indicii despre dimensiuni și probabil implicau fabricarea a cel puțin unui adaptor strunjit, cu toleranțe mici. Nu am strung și neamurile de la uzine nu mai au uzine ca loc de muncă. Scorurile de pe net pentru o șaibă strunjită au ajuns cam sus. 

 

Și mi-a luat câteva luni să mă pocnească soluția cea simplă, normală și logică: pornirea electronică nu electrică. 

 

La urma urmei, generatoarele inverter au alternatorul cu magneți permanenți. Logic ar fi să fie bobinate în trei faze, pe placa invertorului am observat un redresor sincron cu șase feți. Dar chinezu n-are logica mea și în agregatul ăsta am găsit un stator bobinat cu două faze și o înfășurare de tensiune mică, probabil ~12v. pentru aprindere.

 

Teoretic pot alimenta cu un driver bifazic ca la ventilatoarele de pc dar driverele trifazice pentru motoarele bldc au ajuns să atârne pe toate gardurile, inclusiv la mine. 

 

Aseară am bobinat așa, la plezneală, trei faze peste înfășurările existente. La plezneală adică n-am numărat câte spire are un slot, n-am verificat ce tensiune livrează per spiră la cei ~1000rpm unde are media, nimic. Am băgat patru spire per slot, alternatorul e configurat cu 30 sloturi și 20 de magneți, deci simplu ca bună ziua. 

 

Urmează acum să aflu ce tensiune o să iasă din cele patru spire per slot ca, în total, să aleg un controller care să nu pocnească de la supratensiune. 

Și, desigur, urmează să văd dacă are destulă forță și viteză să pornească motorul.

 

Curenții și tensiunile induse din înfășurările suplimentare sunt iar o problemă dar urmează ca în zilele următoare să fac ceva probe și revin cu rezultate. 

 

Link spre comentariu
https://www.tehnium-azi.ro/forums/topic/7526-pornire-electronic%C4%83-pentru-generator-mic/
Distribuie pe alte site-uri

Ai abordat o tema interesanta, pentru mine. Pacat ca faci economie la atasamente grafice. Chiar daca ai exprimari plastice si destul de inteligibile, toate acele cuvinte nu fac la olalta cat o imagine / schema sau eventual chiar si un desen manual cu creionul pe hartie si scanat apoi la multifunctionala. Ca sa ai parteneri de discutie, trebuie sa vii / revii la aceste obiceie. Spor!

Editat de ola_nicolas

Da... tura asta, recunosc, n-am făcut nici o poză, nimic... 

Totuși, dorind doar să dau idei din "aventura" proprie, consider că ideea de bază și principiul sunt simple. 

Un generator electric, benzinar, cu invertor, care are alternatorul cu magneți permanenți și nu cu rotor excitat, poate fi antrenat alimentând alternatorul. Desigur cu un curent electric cu frecvența și fazele corespunzătoare. 

Eu doar am mai adăugat un set de înfășurări, experimental, peste statorul existent. 
Am bobinat Y pe un stator cu 30 de sloturi. 

 

Weekendul ăsta prelungit am avut ocazia să fac câteva teste și rezultatele nu-s... ideale. 

La 12v nu reușesc să trec de jumătatea cursei pistonului în compresie.

La 20v (n-am avut mai mult la dispoziție) trece de punctele de maximă presiune, consumă cam 10A, dar nu poate face asta de la 0rpm. 

Dacă îl ajut cu demarorul cu sfoară și prinde un pic de inerție, pune în mișcare tot motorul și pornește foarte ușor. 

 

Acum am testat us ESC (de heli, aeromodelism, 70A max) dar urmează un controller de e-bike. Întâi o să încerc fără senzori hall dar dacă nici așa nu vrea s-o ia de la zero, cu senzori hall în stator trebuie să meargă. Odată pornit generatorul, am între 20vac și 30vac pe înfășurarea mea. 

Iar invers, când încerc să pornesc generatorul, sunt induși cam 90vac în statorul original. 

 

Deci, on the relative safe side cu cele 4 spire per slot. Dacă încerc cu mai puține o să scadă cuplul magnetic și mai multe spire care să și suporte vreo 10-15A  nu cred că-mi încap. 

 

Una din neplăcerile mele e că generatorul e chiar de rezervă, în caz că ceva a pocnit sau n-am avut soare deloc prea mult timp și trebuie neapărat să meargă un consumator mare. 

Dar după luni și luni de stat degeaba și robinetul închis, până începe să tragă benzină în carburator, îmi ies ochii pe nas de la tras de sfoară. 

 

O să fac o schemă (bloc) cât de curând și mai revin cu rezultate în ordinea obținerii lor. 

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock