Sari la conținut

Bobinare transformator sursa amplificator audio pentru auto !!!


elco

Postări Recomandate

Am fost azi pe la tara si mi-a aratat un vecin un amplificator auto pentru subwoofer, lovit (nu ma intrebati cum! sau de ce!), care are transformatorul ridicator (un toroidal) cu miezul rupt!!! Ma gandeam eu sa-l ajut sa-i rebobinez torul ala din sursa in comutatie, ridicatoare (am numarat spirele primar si secundar). Am incercat lucrul asta si - imi e rusine sa va scriu - am stricat un tor (nici nu stiu daca l-am ales care trebuie), din cauza ca am tras conductorul gros prin el si cand il tineam asa cu mana s-a sfarmat. Stie cineva cum se bobineaza torurile astea ca sa nu le stricam miezul? Ma uitam la torul (transformatorul de care va spuneam) original de fabrica, ca avea conductor Cu-Em de 1.5mm bobinat destul de strans pe tor. Pai eu daca am incercat asta am stricat torul. Ce sfaturi imi puteti da ca sa iasa ceva ca lumea sau idem cu originalul? Si ce tip de tor se foloseste, ca eu am gasit unul din recuperari (care va spuneam ca l-am stricat) si nici nu stiu daca e cel care trebuie ! :wacko: 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si ce model era amplificatorul auto pt sub ?

Toroidalele din sursele amplificatoarelor alimentate din baterie auto stiu ca sunt bobinate industrial, e aproape imposibil sa le bobinezi manual daca nu iti iei masuri suplimentare sa nu strici miezul toroidal !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca firul de Cu este prea gros si nu se muleaza pe miez, se poate utiliza lita de inalta frecventa, sau conductor multiplu mai subtire. Este avantajos si pentru reducerea efectului de suprafata, dar si pentru asezarea fara probleme si mularea dupa forma miezului. De bobinat (in conditii de amator) se bobineaza cu ajutorul asanumitei "naveta" care are o forma bifurcata la ambele capete si se poate confectiona din textolit, sau un material plastic suficient de rigid ca sa nu se deformeze in timpul operatiunilor de "coasere". Pe naveta se bobineaza intreaga cantitate de conductor / conductor multiplu / lita IF, necesare unei singure infasurari a trafului si se sjusteaza  astfel incat "naveta" bobinata sa treaca fara probleme prin fereastra toroidului, care se umple (si deci se micsoreaza) in mod progresiv.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 1 oră, ola_nicolas a spus:

Daca firul de Cu este prea gros si nu se muleaza pe miez, se poate utiliza lita de inalta frecventa, sau conductor multiplu mai subtire. Este avantajos si pentru reducerea efectului de suprafata, dar si pentru asezarea fara probleme si mularea dupa forma miezului. De bobinat (in conditii de amator) se bobineaza cu ajutorul asanumitei "naveta" care are o forma bifurcata la ambele capete si se poate confectiona din textolit, sau un material plastic suficient de rigid ca sa nu se deformeze in timpul operatiunilor de "coasere". Pe naveta se bobineaza intreaga cantitate de conductor / conductor multiplu / lita IF, necesare unei singure infasurari a trafului si se sjusteaza  astfel incat "naveta" bobinata sa treaca fara probleme prin fereastra toroidului, care se umple (si deci se micsoreaza) in mod progresiv.

Totusi, eu nu am inteles cum producatori de amplifuri auto au bobinat torul ? :scratchchin: Adica, cum l-au bobinat fara sa-l strice ? Si nu conductor litat!!!

Editat de elco
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, ola_nicolas a spus:

Cu masini de bobinat sofisticate.

@ola_nicolas,  nu ai incercat practic niciodata sa bobinezi un tor de asta? Cum arata masinile astea de bobinat sofisticate ? Alea care bobineaza toroidale la 50Hz am vazut, dar de toruri de ferita pentru surse auto in comutatie, chiar nu mi-a trecut niciodata prin cap cum sunt bobinate industrial asa bine fara sa strici torul ! 

Am vazut topicul asta si uite o problema care nici mie nu mi-a trecut prin cap si nici nu am gasit-o discutata prin alte subiecte, cred ca si @elco a intrebat asta tocmai din cauza ca e un subiect lipsa pe web!!! Hm. :wacko:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un video pentru bobinare manuala:

La Setari aveti subtitrare pentru limba romana. Acum caut si un video pentru bobinare pe masini de bobinat ...

... Uite un video si pentru bobinare pe masina:

Or mai fi si altele! ...

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ai vazut filmele?! Aceleasi metode se utilizeaza pentru orice tip de conductor. Am precizat insa, ca pentru o bobinare mai usoara, un conductor de cupru de 1.5 mm, se poate inlocui cu un manunchi de mai multi conductori mai subtiri cu care se bobineaza simultan. Spre exemplu, daca avem conductor de 0.5 mm facem urmatoarele calcule:

1 - aria sectiunii conductorului cu D=1.5 mm este A=0.25πD^2=1.767 mmp;

2 - aria sectiunii conductorului cu d=0.5 mm este a=0.25πd^2=0.196 mmp;

3 - va trebui sa bobinam simultan un numar de conductori de 0.5 mm de N=A/a=1.767/0.196=9.015. Deoarece partea zecimala a raportului este nesemnificativa, se poate aproxima cu 9 conductori. Daca din calcul ne-ar fi dat un numar zecimal cu o parte zecimala semnificativa (spre exemplu N=9.48) trebuie verificat mai intai daca utilizand doar 9 conductori, nu rezulta o densitate de curent mai mare decat cea recomandabila. Daca da, atunci se va aproxima prin adaos la un numar intreg N=10. Apoi, nu avem decat sa estimam care este lungimea unui conductor necesar pentru toate cele w spire de bobinat, taiem dupa caz 9 sau 10 conductori cu diametrul de 0.5 mm, avand aceasta lungime si depunem manunchiul pe o naveta confectionata ca in primul filmulet de mai sus, dupa care procedam exact ca acolo. Oricum, bobinarea este cu atat mai usoara, cu cat diametrul torului este mai mare. Un tor de 80... 90 mm, nu ar trebui sa puna mari probleme. In functie de imaginatia fiecaruia, va trebui gasita o metoda de a rigidiza prima / primele spire, astfel incat sa nu ne mai batem capul concomitent si cu fixarea cu mana a capatului de bobina. Pentru un fir relativ subtire, producatorul filmuletului a gasit solutia lipirii cu superglue. Pentru un manunchi de mai multe fire, fixarea s-ar putea face legand capatul initial al manunchiului cu ata pescareasca / chirurgicala subtire, iar cu aceasta sa se procedeze ca in filmulet.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ola_nicolas, te-am inteles, numai teorie. Cumpara un tor de asta de ferita si incearca sa-l bobinezi, ai sa vezi apoi realitatea prin care a trecut user-ul @elco, care, nu degeaba a adus subiectul asta in discutie. Chiar daca ai un manunchi mai mare de conductoare dar mai subtiri, torul e destul de fragil si daca incerci sa-l bobinezi, ai tendita sa strangi torul si apoi: POC. Incearca, practic, ai sa te convingi. Si apoi, @elco intreba cum au bobinat producatori torul cu conductoare mai groase de 0.5 !!! Nici eu nu sunt dumerit 100% cum!!! De asta m-am si abtinut sa-mi dau cu parerea.... teoretic si... practic!

Editat de electricianu2010
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 21 ore, ola_nicolas a spus:

Un video pentru bobinare manuala:

La Setari aveti subtitrare pentru limba romana. Acum caut si un video pentru bobinare pe masini de bobinat ...

... Uite un video si pentru bobinare pe masina:

Or mai fi si altele! ...

 

 

Cu conductor subtire am reusit si eu sa bobinez toruri de ferita dar cu conductor gros nu am reusit!

Clipurile alea de pe youtube nu arata exact ce ma intereseaza.

Multumesc oricum pentru replica. 

 

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 15.05.2023 la 21:11, electricianu2010 a spus:

... te-am inteles, numai teorie ...

Ce anume ai inteles, nu pot sti eu. Ceea ce numesti tu teorie, a devenit cu timpul (si tinde sa devina din ce in ce mai mult) o practica. Nu poti utiliza un material (in indiferent ce meserie) fara sa-i cunosti, sa-i intelegi si sa-i respecti proprietatile fizico-chimice. In ceea ce ma priveste, eu am la activ mai multe zeci de toroizi din materiale diferite, bobinati manual. La primele incercari, mi s-a intamplat si mie sa deteriorez, fie miezul, fie izolatia conductorului. Citind insa materiale bibliografice referitoare la materialul feritic in cauza, am putut sa trag concluziile necesare pentru a nu repeta greselile facute ca incepator. Pe masura ce trece timpul, ceea ce numesti tu "teorie" va deveni o practica pentru cei interesati sa abordeze ei insisi o meserie precum electronica. Pe zi ce trece, meseriasii sunt inlocuiti (intr-un ritm rapid) cu robotii. Diferenta dintre un robot si un meserias uman, o va constitui tocmai o mare cantitate de cunostinte (denumite astazi "teoretice") in favoarea omului. Fara o asemenea acumulare de cunostinte (care vor constitui o altfel de practica) nici-un hobby-ist nu va mai putea aborda o activitate precum electronica - dar nu numai. Revenind la "oile" noastre, toroizii din ferita sunt fabricati in diferite variante. Astfel in timp ce unii sunt livrati ca atare, altii au diferite invelisuri protectoare: polyamida (nylon) parylena, lacul sau invelis epoxidic. Primele doua tipuri enumerate, au fost special create pentru a reduce impactul dintre conductorul de bobinaj si suportul feritic, care din punctul de vedere al proprietatilor fizice este foarte asemenator cu sticla, in sensul ca se sparge la cea mai mica supra-presiune din partea unui material rigid. Avand insa un invelis din polyamida (spre exemplu) conductorul nu va actiona in mod direct asupra suportului din ferita, ci asupra unui polimer inzestrat cu o anumita plasticitate, astfel incat sa preia o mare parte din eforturile operatiunilor de bobinare. De asemenea, daca avem un toroid fara invelis, sau invelit cu polimer epoxidic (el insusi casant, dar care mareste rezistenta la rupere a a feritei) putem noi insine sa realizam un invelis de interfata intre miez si conductorul emailat, matisand miezul, spre exemplu cu o banda din teflon, sau polietilena. Asadar, omul nefiind invatat din nastere, poate dobandi abilitati diferite, informandu-se in permanenta, fie din carti, fie intreband pe cei care au mai facut ceva asemanator. Dar sa te informezi, numai intreband pe altul nu este o solutie 100 % profitabila. Vei afla mult mai multe citind, ceea ce numesti tu "teorie".

P.S. Inca un sfat, care poate contribui in mod decisiv la reusita bobinarii unui tor feritic cu conductor gros din cupru: A se utiliza intotdeauna (atunci cand conductorul are o grosime mai mare) un conductor emailat nou (nu rezultat din recuperari) deoarece odata infasurat, acel conductor se incarca cu tensiuni reziduale (mecanice) destul de importante, astfel incat pentru a nivela eventualele ondulatii provenite din prima bobinare, forta de apasare in vederea rebobinarii, va fi mult mai mare decat in cazul unui conductor nou (neutilizat). O detensionare termica a unui conductor din cupru recuperat este imposibila, din cauza arderii stratului izolator din email. La orice alta piesa din cupru (fara izolatie din email) se poate face o detensionare termica, care reduce foarte mult eforturile mecanice in scopul reutilizarii acelui material recuperat.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am avut si eu ocazia sa desfac un transformator de ferita folosit in sursele amplificatoarelor de auto de putere si mi s-a parut - sau poate nu imi aduc bine aminte - mi s-a parut ca conductorul este mai moale, se indoaie mai usor, decat cel folosit la bobinajul transformatoarelor sau motoarelor. Daca e asa, atunci se explica cum a reusit producatorul amplificatorului auto sa-l bobineze asa strans, chiar si in regim automat. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Revin cu indemnul de a ne informa in mod cat mai complet atunci cand utilizam un material. In cea mai mare parte conductorii electrotehnici se fac din cupru electrotehnic moale. Nu stiu ce anume poate intelege cineva neavizat citind aceasta informatie?! Ca fapt divers la conductorii de bobinaj se utilizeaza cuprul electrotehnic moale, semitare si tare. Dar nu trebuie sa ne ducem prea departe ca sa putem sa ne facem o informare minimala asupra acestor concepte. Pentru cuprul electrotehnic moale si tare, se da un tabel cu proprietati combinate electrice si mecanice (tehnice) in lucrarea lui E.Pietrareanu - Agenda Electricianului editia IV/1986 publicata la Ed. Tehnica Bucuresti 1986, la pagina 66. Daca mergem apoi la o carte de specialitate (tehnologia materialelor) putem afla ca din laminor se obtine in prima faza cuprul electrotehnic tare. In functie de utilizarile ulterioare ale conductorului, acestuia i se face un set de tratamente termice, din care se obtine fie varianta semitare, fie varianta moale. Dar sa nu creada cineva ca acesti conductori vor ramane pentru totdeauna in starea semitare, sau moale. Pe masura ce se utilizeaza, actiunea mecanica a omului asupra acelui conductor, va duce la pierderea proprietatilor de cupru semitare / moale, tinzand sa ajunga in baza teoriilor unei noi ramuri a stiintei materialelor, denumita sugestiv "memoria metalelor" la aproximativ aceleasi caracteristici din faza imediat urmatoare laminarii. Asadar, oridecate ori vrem sa bobinam fara probleme un tor de ferita, vom cauta sa utilizam conductor nou din cupru electrotehnic moale, si nu un conductor recuperat, care in urma utilizarilor anterioare si-a pierdut proprietatile, si in special pe cele mecanice, iar o noua detensionare prin tratamente termice specifice nu mai este posibila, din cauza arderii stratului de email izolator.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock