Sari la conținut

Depanare/restaurare osciloscop C1-118A rusesc


myhai96

Postări Recomandate

Bine v-am regăsit dragi colegi, pasionați de electronică. 

După o lungă perioadă de absență în ale electronicii (facultate și mai nou serviciu) am hotărât să încerc să reaprind această veche pasiune. 

 

Am primit de curând de la un prieten (și el pasionat de electronică ) un osciloscop Rusesc, model C1-118A, varianta de 20MHz. Povestea acestui aparat este că a fost împrumutat cu mulți ani în urmă către cineva nu tocmai experimentat în ale măsurării cu osciloscopul, probabil a fost conectat gresit în circuit și așa canalul 1 a ajuns cu o dioda întreruptă iar, ca și efect secundar de atunci tubul nu s-a mai aprins niciodată, acest prieten al meu nu a mai avut timp/chef/interes să îl repare și a hotărît să mi-l doneze mie cu speranța că poate o să fiu mai dedicat și mă voi alege cu un lucru bun ++ multă experiență din toată treaba asta. 

 

Din păcate acest aparat a suferit de trecerea timpului și condensatorii electrolitici au îmbatranit/uscat, fiind înlocuiți integral cu alți condensatori (unii poate de valori ceva mai mari, zic eu o îmbunătățire ). Cu toate acestea tubul nu dă semene că ar vrea să pornească, ceea ce m-a făcut să încep verificările pe partea de convertor dc-dc pentru înalta tensiune. Pentru a măsura tensiunea de anod de 8kV nu dispun de niciun aparat de masura capabil ( mă gandean să realizez un divizor rezistiv compus din 10rezistoare de 10Mohm inseriate + încă una de pe care să culeg tensiunea divizată, ținând cont de rezistența interna a multimetrului, aprox 10Mohm, rezultă un divizor cu factor 1/20 ceea ce pentru tensiuna de 8kV rezultă o tensiune divizată de aprox 400V, ușor măsurabilă). 

 

Până acum am reușit să stabilizez sursa de joasă tensiune ( cele 4 tensiuni continuue +12Vcc, -12Vcc, +5Vcc, +100Vcc, acestea sunt ok acum). Următorul pas a fost să conectez placa cu convertorul pentru înalta tensiune la placa de bază.

 

Pe pinul 1- tensune Catod ( dată de ei -750Vcc ) am măsurat -350Vcc cu ușoară tendință de creștere după 1-2minute, mufa tubului fiind conectata. În plus se auzeau mici troznituri/clik-uri din spre această placă, am banuit condensatorii de inaltă tensune, care din 4,7nF mai au 3,6nF (ESR nu am cu ce măsura). I-am înlocuit cu alti condensatori noi, ce îi aveam la îndemână, de 4,7nF/1kV (mici albastri). Nu a funcționat nici această înlocuire, am săpat mai adânc și am descoperit dioda VD2 (KU106A ) ca fiind întreruptă, nu apare tensiune de polarizare și nici rezistență în niciun sens ( din păcate in acest moment nu dispun de o astfel de diodă dar, am făcut o listă cu mai multe piese pe care le voi comanda la TME) 

 

Ultimul pas pe care am apucat să îl fac a fost să las transformatorul din convertorul DC-DC cu secundarele în gol și să măsor cu un alt osciloscop formele de undă din bază-masă respectiv colector-masă ale tranzistorului VT1 KT617B care mai apoi a fost și înlocuit cu un BD139, rezultatul fiind identic. 

O observație asupra acestui tranzistor este faptul că după 5min de lucru în condițiile date mai sus se încălzește foarte foarte tare. Tensiunea măsurata în AC față de masă este 560Vac pe secundarul care asigură alimentarea catodului (am găsit pe un forum de prin Rusia că pe acele două secundare ar trbuii să apară între 11-12 650Vac si 13-12 1kVac. 

 

 

Acum, mai sus este povestea pe scurt a ceea ce am identificat și reușit până acum.

Vin in fața dumneavoastra în speranța că aveți mai multă experiență decât mine și împreună, de ce nu, să reușim să aducem înapoi la viață acest aparat, care probabil nu are atât de multe probleme pe cât enumăr eu.   

 

Va rog să consultați schema acestui aparat și să îmi dați câteva sfaturi spre ce credeți că este necesar a mai verifica. 

Cum vi-se par formele de undă obtinute la măsurarea tranzistorului din convertorul flyback autooscilant, sunt ok nu sunt (eu nu știu dacă da sau ba și nu reusesc să găsesc informații concrete despre acest tip de convertor)?

Cum pot verifica etajul de multiplicare al tensiunii de linii, este încapsulat într-o rașină, credeți că se merită reconstrucția acestuia ? 

Din ce am găsit pe net, tubul se poate verifica la ”prima mână” prin aplicarea tensiunii de 6,3V pe filament, acesta aprinzându-se nici foarte strălucitor nici foarte slab. Am făcut acest lucru și pare că filamentul se aprinde ok, deci probabil tubul iese din ecuație.

 

Aștept părerile voastre!

 

Multumesc pentru timpul acordat citrii tuturor balivernelor mele și zi frumoasă vă doresc! 

 

@SCHEME:

schematic C1-118A.png

schematic C1-118A_photo2.png

schematic C1-118A_photo3.png

schematic C1-118A_photo4.png

schematic_C1-118A-1.jpg

schematic_C1-118A-2.jpg

schematic_C1-118A-3.jpg

 

@PRACTIC:

Practic_C1-118A.jpgpractic_C1-118A-1.jpgpractic_C1-118A-3.jpgpractic_C1-118A-5.jpgpractic_C1-118A-6.jpgpractic_C1-118A-7.jpgpractic_C1-118A-2.jpg

 

  Tensiune condensator C2 (circuit RC flyback):

Tensiune condensator C2 -circuit RC flyback.jpg

 

   Tensiune CE VT1 tranzistor forta flyback: 

Tensiune CE VT1 tranzistor forta flyback.jpg

 

@ALTELE:

2N3822.jpg

cuprins_C1-118A.jpg

 

Link to gallery https://postimg.cc/gallery/MQBhd7k

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 33
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Cel care te putea ajuta in cel mai calificat mod cu putinta @gsabac nu mai este printre noi. Ceea ce poti face singur (pentru inceput) este sa iei la rand topicurile in care acesta a postat, ajutandu-i pe cei interesati. Poate printre ceea ce s-a discutat acolo (cu scheme si argumente) vei gasi ideea care sa te indrume spre depanare si eventual remedierea defectiunii. Spor!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 19.09.2022 la 13:10, myhai96 a spus:

O observație asupra acestui tranzistor este faptul că după 5min de lucru în condițiile date mai sus se încălzește foarte foarte tare.

Un flyback nu se lasa niciodata in gol, la limita el va debita chiar pe tranzistorul final prin strapungerea acestuia. Ciudat este insa ca pe oscilograma tensiunea in colector nu o depaseste pe cea de alimentare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vă mulțumesc pentru răspuns, și așa este, aveți dreptate. Se pare că am avut noroc și nu am distrus nimic, deocamdată 😅


Cel mai interesant este faptul că din relația RC a oscilatorului reiese o frecvență de aprox 14kHz, iar măsurat 38kHz, ceea ce depaseste cu mult plaja diodelor (am găsit ca fiind de până la 20kHz) 

 

 

 

Am mai făcut azi câteva măsurători,

 

Cu conectorul tubului legat la tub, finalii amp Y deconectați și finalii amp X conectați, tensiunea pe Catod nu urcă mai mult de -350Vcc, din spatele tubului se vede o lumină albastră și destul de puternică, țin să menționez că pe rezistorul R18=18kOhm era o cădere de tensiune de 200V, ceea ce conduce la un curent de 11mA (de aici și încălzirea tranzistorului din circuitul primar), destul de mare zic eu.

Să fie descărcarea catodului pe plăcile de deflexie pe X? 

 

Apoi am deconectat finalii de pe X 

tensiunea pe catod a crescut la -450Vcc, dar tot nu suficient (-750v), lumina dinspre catod nu mai apare, pe R18 cad 80V. 
 

Posibil sa se întâmple toate astea și datorită lipsei tensiunii pe ultimul anod, 8kV 

 

Nu am măsurat anodu de accelerație (“intensitatea spotului”), în momentul măsurătorilor potențiometrul era aproape de limita inferoară a cursei 

 

Am făcut o poză tubului cu filamentul “aprins”, mufa de alimentare a convertorului fiind scoasă. 

 

Mulțumesc! 

rsz_a465d08a-f33d-455e-88d8-af89f0ada81d.jpg

Editat de myhai96
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, myhai96 a spus:

Cel mai interesant este faptul că din relația RC a oscilatorului reiese o frecvență de aprox 14kHz, iar măsurat 38kHz, ceea ce depaseste cu mult plaja diodelor (am găsit ca fiind de până la 20kHz) 

Nu este un oscilator RC, Inceputul oscilatiei este dat de demagnetizarea completa a miezului iar sfarsitul de curentul injectat de bucla de control.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Bună ziua, 

 

În ultima vreme am tot lucrat la acest osciloscop, am înlocuit condensatorii ceramici din sursă, am refăcutetajul multiplicator cu alți condensatori de 1nF/10kV si diode rapide de 10kV/5mA. 
Din păcate sunt într-un “cerc” și anume nu reușesc să aduc tensiunile de înalta la nivelurile la care ar trebui să fie. 
În momentul în care conectez secundarele lui T1, tensiunea de apimentare pentru convertor cade de la +20Vcc la 11,8Vcc (înainte de etajul de stabilizare) 

Chair și cu secundarele lui T1 în aer tensiunea scade de la +20 la 18Vcc.. 

 

Oare este posibil să fie o problemă la transformatorul principal de la rețea. 
Să “mară în sarcină” ?
 

Mulțumesc! 
https://postimg.cc/gallery/DhRPTtG

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 07.10.2022 la 16:11, roadrunner a spus:

Testeaza trasformatorul fara osciloscop - pune-i o sarcina si vezi ce se intampla.

si/sau alimenteaza cei 20V dintr-o sursa de laborator externa. (divide and conquer)

RR

Vă salut!

 

Am încercat și varianta aceasta astăzi, din pacate cred că s-a străpuns J-fet-ul.. (am gasit la Farnell BF256B: JFET Transistor, JFET, -30 V, 13 mA, -8 V, TO-92, 3 Pin, 150 °C, asemănător cu cel rusesc. )

Înainte să se facă liniște în convertor am măsurat vârfuri și de 1A (am găsit și că înfășurarea de pe traful de rețea este proiectata pentru max 500mA.. de aici și căderea masivă de tensiune), spotul tot nu a apărut, tensiunea la ieșirea din convertor tot mult sub nivelul din schemă.

 

Mai am o variantă, să încerc înlocuirea etajului autoscilant (VT2, VT7, VT1, renunțarea la înfăsurarea 6-5 ) cu un oscilator realizat cu NE555, totem-pole, mos-fet care să facă 

"Driving-ul"transformatorului T1.

Acest lucru ar conduce la obținerea unui semnal tip treaptă pe înfășurările secundare, bănuiesc că nu afectează funcționarea tubului care vede o tensiune continuă pulsatorie în ambele variante (auto-oscilat sau comandat).

Aș încerca varianta de oscilator cu duty variabil, pe care să îl cresc până obțin tensiunile corecte.

 

Vă rog să vă spuneți părerea în legătură cu această modificare. Chiar nu știu dacă e bine sau nu sau dacă afectează în vreun fel buna funcționare a întregului ansamblu.

flyback1.gif

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

o posibila cauza e sa se fi defectat "triplorul" (care asigura tensiunea anodica) unele cans se defecteaza apar ca o suprasarcina si scad toate tensiunile.

Tensiunea de anod se poate masura cu scule dedicate (proba de inlata tensiune pentru multimetru) mai aveau asa ceva ci ce reparau TV-uri.

Nu m-as grabii cu experimentul de mai sus.

RR

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 22 ore, roadrunner a spus:

o posibila cauza e sa se fi defectat "triplorul" (care asigura tensiunea anodica) unele cans se defecteaza apar ca o suprasarcina si scad toate tensiunile.

Tensiunea de anod se poate masura cu scule dedicate (proba de inlata tensiune pentru multimetru) mai aveau asa ceva ci ce reparau TV-uri.

Nu m-as grabii cu experimentul de mai sus.

RR

 

Bună ziua, 

Triplorul (sau multiplicatorul ) are toate componentele înlocuite. în gol (cu mufa tubului scoasă ) dadea semne că funcționează corect (am obținut în jur de 6-7kV la iesirea lui) 

Problemele apar în sarcină, și nu știu dacă este tubul sau convertorul. 

 

Acest tub chiar dacă este vechi a funcționat efectiv foarte puțin. 

 

Probabil, din ce reușesc eu să înțeleg, toată bucla (și buna funcționare) a acestui convertor se rezumă la acel J-Fet care acum cu o tensiune Grilă-masă 0,7 - 0,8V,

are în Drenă 12Vcc și din ce înțeleg eu un J-fet funcțional în condițiile astea ar trebuii să fie deschis iar, la cum este conectat în circuitul acesta fiind deschis acolo trebuia să am 0V. 

Mulțumesc!  

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@myhai96

ai incercat sa-i furnizezi convertorului 20V dintr-o sursa de laborator externa? ar fi bine sa limitezi curentul furnizat la 100mA inital si sa cresti limita gradual monorizand una din tensiunile la iesirea convertorului (unainte sa faca ceva poc). Faci asta ca sa elimini

ipoteza ca ar fi ceva cu traful de retea. Trebuie sa incepi sa elimini suspecti de pe lista de suspecti.

 

experimentul de mai sus o sa-ti dea un raspuns clar la intrebarea

Citat

Oare este posibil să fie o problemă la transformatorul principal de la rețea. 
Să “mară în sarcină” ?

RR

 

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 35 minute, roadrunner a spus:

@myhai96

ai incercat sa-i furnizezi convertorului 20V dintr-o sursa de laborator externa? ar fi bine sa limitezi curentul furnizat la 100mA inital si sa cresti limita gradual monorizand una din tensiunile la iesirea convertorului (unainte sa faca ceva poc). Faci asta ca sa elimini

ipoteza ca ar fi ceva cu traful de retea. Trebuie sa incepi sa elimini suspecti de pe lista de suspecti.

 

experimentul de mai sus o sa-ti dea un raspuns clar la intrebarea

RR

 

Asta am făcut, am alimentat +20 din sursă externă și a început să tragă până la 1A apoi a cedat VT1, VT2 (din păcate spot tot nu a apărut, tensiunile tot scăzute au rămas, cu alimentare externă)

 

Am testat înfășurarea transformatorului, în documentație este notată pentru max 500mA, am încărcat-o cu rezistențe de sarcină de până la 30ohm și mai puțin de 16Vcc nu a scăzut (din cei 20 în gol). 

 

 După înlocuirea acestora tensiunea în baza lui VT1 nu mai pulsează, pe drena J-fetului am 12V continuu, posibil să nu mai conducă. (Momentan nu am un J-fet disponibil..) 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ok, scuze am omis partea asta.

E clar ca ai o suprasarcina undeva in convertor si nu cred ca e pe ramura cu reglajele (prin rez de 2M) ci prin cea de la catod. (18K).  Pune un J-FET si cu 20V externi de la o sursa limiteaza curentul la 100mA (ca sa nu mai arzi tranzistoare) deconecteaza catodul si pune o sarcina in loc de catod (ca sa nu ramana conv fara sarcina) -  sa zicem 900V/2mA  - 450K minim. (470K 510K ce ai pe acolo, ideal sa reziste la 1000v - poti sa inseriezi cateva de 100K si tine departate terminalele ca sa nu faca arc)

Eperimentul asta o sa-ti arate daca ai suprasarcina cumva in circuitol catodului. (dIn pacare habar n-am despre tuburi si cum cedeaza un tub) si te indreapta in directia care trebuie. Daca tensiunile revin (sau macar cresc) atunci e posibil ca convertorul sa fie bun si sa fie o problema cu tubul.

RR

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Verifica circuitul de alimentare, de unde provine tensiunea de 20 V. Verifica condensatorul electrolitic C19, sa aiba ESR-ul in limita admisa. Apoi verifica ramificatia dinspre stabilizatoarele care furnizeaza tensiunile de 12 V. Ai putea spre exemplu sa deconectezi aceasta ramura (scoti siguranta F2) si sa verifici daca tensiunea a revenit la valoarea de 20 V, sau eventual putin mai mare. In acest caz consumul marit este pe ramura tensiunilor de 12 V si vei verifica circuitele alimentate din aceasta.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock