Sari la conținut

Dacia de acum vs. Dacia inainte de '89


Postări Recomandate

Stateam la niste discutii cu niste prieteni ieri referitor la cat de buna era Dacia 1300 / 1310 si alte autoturisme inainte de '89 si cat de greu intrai ca persoana fizica in posesia unui automobil. Am trecut dupa aceea sa discutam despre Dacia Nova, Logan si noile masini din ziua de azi.

Un mare atu, subliniat de toti ieri, ar fi fost faptul ca o Dacie veche, umblai la ea, chiar si in mijlocul drumului, daca te pricepeai, si trebuia sa te pricepi ca sofer, si mergeai mai departe. Acum, cu atatea calculatoare de bord, complicatii utile sau mai putin utile, e aproape imposibil sa faci asa ceva, nu!

Si inca o chestiune, despre care as vrea sa discutam, cat de usor intrai in posesia unei Daci 1310 inainte de '89, si chiar imediat dupa revolutia din '89, comparativ cu perioada actuala, sau dupa dupa anii '2000 ? Am auzit pe vremuri, nu stiu cat de adevarat este, ca Dacia 1310 trebuia sa astepti vreo 5 ani sa intri in posesia ei si foarte probabil, cand venea, sa vina ba cu un far spart sau cine stie ce deficiente. Calitativ, cum comparati voi perioada de atunci cu cea de acum ? Plusuri, minusuri... ?

Si cat costa o Dacie atunci in dolari comparativ cu dacia de acum ?

Editat de electricianu2010
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Era 70mii de lei o Dacie, din ce imi aduc eu aminte sau din ce spun cei mai in varsta ca mine. Dolarul vreo 5lei prin anii '80. Deci rezulta cam 14 mii de dolari ??? Cam mult la ce oferea ! Sau poate nu am calculat bine!

  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Vorbesc din proprie experiență :

- am avut Dacia 1310, motor 1397 cmc, carburație, cumpărată nouă în 1997, folosită pînă în 2013. Rulaj 255.000 km. Am segmentat motorul la 150.000 km. Fără alte reparații majore.

- am Logan cu motor 1.2 - 16 valve, cumpărat de nou în 2012. Rulaj pînă în prezent 130,000 km.

- am Logan cu motor 1.0 - 12 valve, ”full option”, cumpărat de nou în 2018. Rulaj pînă în prezent 35,000 km.

Am făcut toate reviziile și reparațiile numai în C.Z. Dacia și toate conform graficului.

Benzină numai de la Pet...rom. Cu nici una din aceste mașini, nu am avut probleme, cu excepția caroseriei mașinii Dacia 1310, care în 2012 a început să ruginească foarte tare. Din acest motiv am renunțat la ea.

 

Ca o diferență între 1310 și Logan aș menționa :

- la Logan nu am văzut puncte de rugină, dar la 1310, primele au apărut după 5 ani ;

- Logan 1.2 are lumină de mers înapoi numai în partea stîngă ;

- cartea de instrucțiuni de la Logan 1.2 este foarte sumară, majoritatea informațiilor le-am solicitat reprezentantului local ;

- ștergătoarele la ambele mașini Logan, în repaus, sînt sub zona unde suflă aeroterma și se dezgheață mai greu ;

- ambele mașini Logan au consum mic, demarează mai repede și oferă mai mult confort, față de 1310 ;

- la 1310 reparațiile la suspensii, direcție, frînă, eșapament, trebuiau făcute mai des ;

- toate le-am cumpărat cu cash, dar pentru 1310 am așteptat 110-120 zile, Logan 1.2 cumpărat în aceeași zi, iar pentru Logan 1.0 am așteptat 60 zile.

 

Cred că mai sînt și altele, dar acum nu-mi vin în minte.

Editat de deneinvins
  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
Acum 17 ore, donpetru a spus:

... Dolarul vreo 5lei prin anii '80. Deci rezulta cam 14 mii de dolari ??? Cam mult la ce oferea ! Sau poate nu am calculat bine!

Din cate imi amintesc eu, in 1980, o marca vest-germana era 10 lei, iar un dolar american, 12 lei - la cotele de schimb oficiale. Asadar, la acest curs, o dacie ar fi costat cam 5833 $. Pe de alta parte, ca sa cumperi un dolar american de la smenari (la negru, deoarece detinerea de valuta era ilegala pentru o persoana fizica) trebuia sa platesti 35 lei. Asta ar insemna ca o Dacia 1310 costa in realitate 2000 $. Pe de alta parte, in shop-urile care functionau pe langa marile hoteluri internationale sau pe langa institutiile oficiale de comert exterior, orice strain putea sa cumpere o Dacia 1310 la pretul de 3000 $.

In ceea ce priveste comparatiile cu actualele autoturisme produse de Dacia, dupa parerea mea, nu exista termeni de comparatie. la fel cum nu exista termeni de comparatie intre un VW produs in anii '70 si unul produs actualmente. Motoarele autoturismelor evolueaza de foarte multi ani catre niste motoare avand sistemele auxiliare integrate. Chiar daca cineva ar fi suficient de priceput pentru a demonta unul dintre aceste sisteme (de distibutie, de alimentare, de ungere, de racire, etc) ar trebui sa lase urme distinctive, care practic ar fi echivalente cu distrugerea unui sigiliu imaginar, conditii in care masina ar iesi din garantie si orice reparatie ar costa de cateva ori mai scump, daca ar fi dusa la un servuce in lipsa certificatului de garantie. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca principalele sisteme ale motoarelor moderne (carburatia sau injectia de combustibil) au suferit mari modificari fata de sistemele similare clasice, in scopul de a fi controlate electronic, de la un computer de bord. Foarte putini au cunostintele si/sau mijloacele tehnice necesare pentru a depana aceste sisteme.

Dupa parerea mea, in viitor se vor produce in paralel masini cu motoare in tehnologie integrata si masini cu motoare in constructie clasica, care insa vor fi vandute cu preturi mult mai mari decat primele. Asadar, cine isi va permite, si mai ales se va pricepe la depanare auto, va avea posibilitatea (costisitoare) de asi depana el singur masina, asa dupa cum era posibil cu vechea Dacia 1310.

 

Editat de ola_nicolas
  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
La 18.01.2021 la 11:46, ola_nicolas a spus:

[...] o Dacia 1310 costa in realitate 2000 $. Pe de alta parte, in shop-urile care functionau pe langa marile hoteluri internationale sau pe langa institutiile oficiale de comert exterior, orice strain putea sa cumpere o Dacia 1310 la pretul de 3000 $.

:scratchchin:Interesant punct de vedere! Deci 2000....3000 de dolari!

Care era consumul de benzina la suta de Km a unei Dacii 1310 ?

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
Acum 13 ore, electricianu2010 a spus:

... Interesant punct de vedere! Deci 2000....3000 de dolari! ...

... Pai de ce nu te-a scandalizat falsa egalitate 5833$=3000$?! Apoi, nu este un punct de vedere, ci o descriere a situatiei de atunci, asa dupa cum am perceput-o eu. Bineinteles ca eu nu m-am referit la o egalitate matematica, ci am facut inventarul unor situatii concrete posibile la acea vreme. Posibilitatea de a cumpara in dolari o Dacia inainte de 1990 era doar teoretica, deoarece detinerea de valuta era ilegala. Un cetatean strain nu era intrebat de unde are valuta. Se prezenta la un shop cu pasaportul, platea 3000 $ si isi ridica Dacia 1310. Pentru un roman era practic imposibil sa faca acelasi lucru. Am specificat insa cat era cursul la negru al dolarului pentru a da informatii in legatura cu pretul la negru al unei Dacia 1310, care era de minimum 100.000... 110.000 lei in functie de configuratia tehnica a automobilului cumparat. In general insa o Dacia 1310 (cu 0 km la bord) se vindea la negru cu pretul standard de 150.000 lei. Acest lucru era posibil din cauza sistemului de desfacere al autoturismelor din Romania. Exista un singur furnizor (I.D.M.S) apartinand statului, unde trebuia sa depui suma necesara (70.000 lei) dupa care asteptai un timp nedefinit (in general peste 5 ani) pana erai chemat sa-ti ridici masina. Pe acest sistem s-a bazat piata neagra paralela a autoturismelor. Marii jmecheri (care aveau pile si relatii la cele mai inalte niveluri ale I.D.M.S) depuneau suma respectiva si ridicau masina intr-un timp mult mai scurt decat cetateanul obisnuit. O vindea apoi cu pretul standard de 150.000 lei. Cam asa era in jurul anului 1985. Era una dintre modalitatile (ilegale) de a face avere inainte de 1990. Actualii bogatasi, sunt in general urmasii smenarilor si ai jmecherilor care controlau piata neagra din Romania. Asadar, daca impartim suma de 150.000 lei la cei 3000 $ cat costa o Dacia la shop, rezulta ca un dolar era schimbat in realitate cu 50 lei, desi la cursul oficial costa 12 lei. Foarte multi doritori de Dacia 1310, care au depus cu buna credinta suma de 70.000 lei la I.D.M.S. au fost inselati de stat dupa 1990, din cauza inflatiei. Cunosc oameni care au renuntat in jurul anului 1995 sa mai astepte sa le vina Dacia si cu banii recuperati si-au cumparat un pulover de buna calitate sau un aparat electrocasnic.

In ceea ce priveste caracteristicile tehnice ale gamei de productie Dacia la nivelul anului 2000, le poti gasi pe internet. Spre exemplu, de aici: https://forum.4tuning.ro/306-zona-tehnica-dacia/86530-manual-reparatii-dacia-1304-1305-1307-1309-1310-1325-a.html  poti descarca in format pdf tot manualul SERVICE al gamei de autoturisme Dacia. Sper sa mu am probleme cu @donpetru din cauza linkului.

Editat de ola_nicolas
  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
La 19.01.2021 la 22:41, electricianu2010 a spus:

Care era consumul de benzina la suta de Km a unei Dacii 1310 ?

Consumul era de circa 6-7 litri de benzina. Dupa ce i-am construit si montat aprindere electronica, am mers mai multi ani cu mai putin de 6 la suta de km, dar desigur, nu in localitatea cu drumuri pline de gropi.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
La 22.01.2021 la 23:35, aureliann a spus:

... Dupa ce i-am construit si montat aprindere electronica, am mers mai multi ani cu mai putin de 6 la suta de km ...

Aprinderea electronica, facea doar o optimizare a avansului. Consumul la 100 km, depindea insa foarte mult de reglajul carburatorului si de inlocuirea din timp in timp a setului de jigglere. Eu am circulat pana prin anul 2002 cu DACIA 1310, apoi intre 2005 si 2012 cu un ARO 10 de tip "papuc" cu motor de DACIA, avand cilindreea de 1400 dmc, dar la care am montat jigglere pentru carburatoare de motor avand cilindreea de 1300 dmc. La Dacia 1310, nu am avut niciodata un consum mai mic decat 6 l / 100 km (pe soselele nationale) sau sub 8 l / 100 km in oras, desi am avut in permanenta montata aprinderea electronica care se putea achizitiona din comert in acei ani. In cazul motorului de 1400 dmc, consumul pe nationala era mai mare de 8 l / 100  km, iar in oras depasea uneori cu mult 10 l / 100km, deoarece masa neta (cu incarcatura nominala) a autoturismelor ARO 10 "papuc" depasea 3000 kg. Marele avantaj al papucului ARO a fost acela al transmiterii integrale si cu reductor in doua trepte, care ii permitea efectiv sa traga precum un tractor U650, indiferent de teren. Unii au modificat cilindreea de la 1400 la 1600 dmc, obtinand performante atat in ceea ce priveste tractiunea, cat si viteza pe sosea, dar numai cu pretul unor consumuri enorme, care depaseau 10... 11 l / 100 km pe soselele nationale si peste 14 l / 100 km in oras. Toate aceste consumuri au fost masurate cu aprindere electronica. In lipsa acesteia, probabil ca valoarea consumurilor era cu cel putin 10% mai mare.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Aprinderea electronica din cate am constatat eu, aducea o imbunatatire substantiala a scanteii, impulsul de tensiune obtinut din bobina de inductie atingea valori mari fata de cea clasica. Prin urmare, pornirea era foarte usoara si nu mai iesea benzina prin teava de esapament. Dar si maniera de conducere....Eu nu conduceam sportiv...(sa nu cada tablele...)

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
Acum 18 ore, aureliann a spus:

... Aprinderea electronica din cate am constatat eu, aducea o imbunatatire substantiala a scanteii. ...

... Exact. Particularitatea este insa aceea ca impulsul mult imbunatatit este disponibil la bujii exact in momentul aprinderii cu avansul reglat. In lipsa aprinderii electronice, impulsul poate interveni in momente diferite, in functie de evolutia in timp a contactului electic (actionat mecanic) care determina aparitia scanteii in bujii. Din acest motiv (in lipsa dispozitivului electronic) aprinderea este posibila in momente diferite fata de unghiul reglat prin pozitia camei de avans de la delcou. Asta inseamna ca momentul aprindereii efective a amestecului, poate diferi (de la un cilindru la altul) fata de momentul optim, de unde apar si necazurile cu consumul de combustibil marit.

Editat de ola_nicolas
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Dacia 1300 avea din fabricatie avansul proportional cu turatia, pe baza vacumului din galeria de admisie (avans vacumatic) - daca functiona corect chiar isi facea treaba. Unul din dezavantajele arinderii originale era ca in timp pastilele contactelor (platina cu o numeau "mecanicii") se deteriorau din cauza uzurii, la fel si condensatorul electrolitic din ansamblul de aprindere.

O apridere electronica era constanta nu avea contacte mobile care sa se deterioreze si nici un condesator electrolitic destul de expus (sau furtun de vacum infundat sau membrana de la vacum imbatranita) - practic funtiona bine si constant cu precizarea ca nu reducea consumul vizibil daca o comparam cu o aprindere mecanica bine reglata si 100% functionala. Problema cu aprinderea mecanica e ca se deterioreaza in timp si are nevoie de atentie periodic.

 

Un punct slab al sistemului de aprindere din anii 70 era distribuitorul rotativ de inalta tensiune care trebuia intretinut (curatat) si capacul de la distribuitor care se crapa in timp si nu mai era bun izolator.

Masinile moderne au eliminat distibuitorul de inalta tensiune inlocuind-ul cu bobine de inductie separate comandate independent de catre ECU (care controleaza si avansul de aprindere in functie de mai multi parametrii)

 

RR

Editat de roadrunner
  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

@roadrunner: Nu doar microneregularitatile contactului platinat sunt responsabile pentru imprastierea aleatorie a momentului in care are loc scanteia la bujie, ci si orice fel de vibratii mecanice, care pot proveni de la jocuri mecanice necalibrate in lagare sau de la evolutia diferita de la o scanteie la alta a elementelor elastice (arcuri elicoidale, spirale, etc) care existau din abundenta la mecanismul de avans al Daciei, etc. Cresterea turatiei motorului, precum si conditiile de rulare amplificau aceste vibratii.

Editat de ola_nicolas
  • Thanks 1
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock