Jump to content

Recommended Posts

Buna seara dragi prieteni!

 As avea o intrebare la cei care au cunostinte in domeniul tuburilor catodice!

M-iam comandat un tub catodic de osciloscop rusesc 8LO29I, tubul este fabricat de prin ani 80, dar nu a fost niciodata utilizat.

Vreau sa va intreb daca  aceste tuburi trebuie formatate ca si in cazul celorlalte tuburi care functioneaza la tensiuni mari?

Va multumesc mult!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt multe pareri si recomandari pentru tuburile de puteri mici, mari sau tensiune si puteri mari. In general nu se formateaza nimic, dar se verifica treptat prin marirea tensiunii daca nu sunt descarcari sau functionari anormale, acestea ar putea duce la distrugerea aparaturii.

Tensiune de 1000V sau 2000V este o tensiune mica, iar curentul prin tub este de ordinul unui mA, descarcarile daca vidul este compromis nu se vad, poate eventual sa scada tensiunile de polarizare. Ca defecte partiale, defocalizare care nu se poate regla, iluminarea slaba a fetei tubului sau spot cu intensitate luminoasa scazuta.

Pentru un tub catodic se poate aplica tensiunea de filament standard 30 de minute(Philips) si se verifica daca filamentul se inroseste.Daca nu este rosu, inseamna ca tubul are vidul compromis. In continuare nu se pot face verificari decat cu sistemul de polarizare complet, fie construit diy fie intr-un aparat existent, cu observatia ca punctul luminos intens si static arde luminoforul instant si ramane o pata negara permanenta pe tub.

@gsabac

Edited by gsabac
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulțumesc foarte mult!

Practic eu o să-i alimentez filamentul cu tensiunea prevăzută în datele de catalog timp de 30 de minute după care îi aplic tensiunile de polarizare pentru inceput la o valoare mai mica, și eventual prin niște rezistente de 50-100 kiloohmi că sa nu distrug ceva in cazul unor descărcări în tub, după care le măresc treptat în câteva ore până la valorile nominale urmărind totodată cu atenție sa nu fac punct periculos pentru luminofor în mijlocul ecranului

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am mai auzit sau citit despre acest procedeu de crestere treptata. Corect este sa implementati schema de polarizare care de fapt include rezistente de valori foarte mari. Puteti pune o rezistenta de limitare serie doar pe tensiunea negativa inalta si decuplata cu un condensator de 10nF la 3kV. Atentie ca infasurarea de filament se afla la o tesiune de kV (un traf obisnuit s-ar putea strapunge) si trebuie conectata la catod cu o rezistenta de 100k, iar potentiometrii de reglaj trebuie sa suporte aceste tensiuni sau sa fie montati izolat si cu axe din plastic pentru butoane.

PS. Poate doriti sa postati ideea de folosire si eventual schema, banuiesc ca ati ales tubul pentru o aplicatie dedicata sau pentru reparatia unui osciloscop.

@gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am cumpărat tubul deoarece am ambiția de a încerca să construiesc un osciloscop, am câteva scheme scheme de osciloscoape de pe internet, din care o sa ma inspir, la care sa mai contribui și eu cu idei în vederea obținerii unei performanțe cât mai bune (stabilitate, linearitate, sensibilitate, simplitate, fiabilitate, etc).

Pentru inceput frecventa maxima la care îl pot testa este de până la 20 Mhz, deoarece doar atât îmi permite generatorul de semnal pe care îl am( iemi e507) și osciloscopul digital de care dispun (hantek 6022be).

Problema principală pe care o am este timpul puțin care îl am foarte la dispoziție deoarece sunt ocupat cu munca.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana acum ati pus doar intrebari pe forum, dar puteti mai mult, eventual sa postati o schema cu care doriti sa verificati tubul 8LO29I?

Constructia unui osciloscop, chiar neetalonat, se face cu o munca si cunostinte avansate de sisif si este cu mult mai dificila decat realizarea unui amplificator, alimentator sau aparat de masura.

Am vazut ca aveti scule, probabil ca efectuati si reparatii, dar o intrebare, ati mai construit aparate electronice?

PS. Am sponsorizat tehnic si moral trei useri de pe acest forum, cu sute de postari si multe ore, pe parcursul mai multor ani, pentru ai convinge sa faca si ceva practic si spre dezamagirea mea au realizat doar topicuri de succes fara finalitate practica.

@gsabac

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu cel mai mult am făcut experimente cu montaje și module provizori făcute pe plăcuța de breadbord pe care le testam cu aparatura de care dispun pentru a înțelege și observa cum funcționează practic. Cel mai curios am fost sa observ practic comportamentul tranzistorului atât în regim de amplificare cât și în regim de comutație, lucru care cred eu că este foarte important pentru înțelegerea, compunerea și realizarea unui scheme care sa funcționeze corect și eficient.

Cea mai importanta realizare practica pentru mine a fost sa refac baza de timp a unui osciloscop rusesc H3015, a trebuit să o fac montajul pe o plăcuța separată (baza existenta nu se mai putea reface din lipsa unor piese rusești care nu se mai puteau procura) și să o adaptez prin fire de conexiune la restul aparatului lucru deosebit de dificil din cauza spațiului mic din interiorul aparatului plus intrgrarea la partea electronică ceea ce implică multe calcule de adaptare a semnalelor.

Dar în final funcționează bine și stabil până la aproape 20 Mhz.

In legătură cu construcția osciloscopului no să incep prea curând din cauza faptului că nu am  timp , sunt mai tot timpul la muncă dar la iarna când sunt mai liber o sa trec la treabă.

Deocamdată incerc sa procur  din timp piesele principale de care am nevoie, că sa le am la dispoziție iar între timp o sa examinez și o schema de sursa de tensiune(alimentata fie la 220v sau 12v) pentru alimentarea tubului catodic și a restului de module din componenta aparatului

Edited by covaci ioan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Întradevăr încercarea de a construi un osciloscop este o treabă serioasă și deosebit de dificila atât  din punct de vedere mecanic la realizarea carcasei și numărului mare de module și subansamble, cât și a cunoștințelor foarte bune de electronică pe trebuie sa le ai.

 Pe mine mă impulsionează aceasta idee văzând realizările dumneavoastră excepționale pe care ați avut bunăvoința sa ni-le impartasiti și nouă pe acest forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

La adresa: http://sopotniceeu.emartinka.cz/default.asp?IDKategorie=7&IDClanku=8121610 se afla cel mai simplu mod de a testa CRT-ul. Montajul se poate construi direct pe soclul tubului, dar pentru osciloscop trebuie musai un ecran original de uMetal.

 253598915_8LO29Ischemadetest.jpg.719f4a240978968a515e967177e15320.jpg

D1, D2, D3 si D4 trebuiesc conectate la masa.

montajul.jpg.34f867762c823e8e346199387771254e.jpg

 

@gsabac

Edited by gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da foarte simpla și rapid de realizat schema pentru test, aici am observat că tensiunile sunt mai mici decât cele din catalogul tubului. Acum când am timp trebuie sa construiesc prima data convertorul de tensiune inalta pentru alimentarea tubului.

Încă o problema care o am este că nu am ecranul din uMetal, nu am la dispoziție decât tabla din fier moale și nu știu dacă este buna in acest caz.

Mulțumesc pentru schema!

Edited by covaci ioan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna ziua.

Între timp am m-ai avansat puțin în construcția osciloscopului cu tubul 8LO29I, realizând cadrul de susținere al ansamblelor, panoul frontal și din spate. Ecranajul magnetic al tubului l-am făcut din două straturi de tabla de 0,5mm  din fier moale neavând la dispoziție permalloy.

Am realizat convertorul de tensiune  12v/ -1500v pentru alimentarea tubului. 

Am făcut un montaj provizoriu de alimentare a tubului pentru al verifica, și am constatat că este perfect funcțional (focalizare, astigmatism,luminozitate) încadruse in parametri tehnici descriși în catalog.In continuare vreau sa continui in ordinea, sursa de alimentare, alimentare tub, amplificator x, baza de timp, amplificator y, preamplicator, etc.

 Dilema pe care o am este in legătura alegerea unei variante pentru sursa de alimentare, care trebuie sa asigure tensiunile de  +15v, -15v, +250v, +170v, și 6,3v din rețeaua de 230v. 

Varianta clasica cu transformator de rețea, sau in comutație?

 Eu aș prefera sursa in comutație având la bază circuitul de comanda UC3845b, deoarece tensiunile de ieșire rămân stabilizate pentru intervale destul de largi a tensiuni de intrare(100v-240v), dar nu știu cât de tare ar influența funcționarea osciloscopului și aparatura testată,  câmpul electromagnetic perturbator generat de aceste surse in comutatie?

 

 Va mulțumesc!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari, sunteti printre entuziastii care chiar doresc sa construiasca cu adevarat un osciloscop.

Un convertor plasat in partea din spate jos nu influenteaza functionarea tubului catodic, nici amplificatoarele de intrare si nu trebuie blindat. Eu am facut initial probe cu un blindaj de fier si nici de la un centimetru nu influenteaza tubul CRT, probele le-am facut acum circa 30 de ani cu tubul DG7-32, asemanator cu cel din topic.

Pentru convertor am preferat solutia cu alimentator extern stabilizat la 12V, 18V sau 32V, cu alimentatoare gata realizate din comert, deoarece sunt mai sigure decat cele realizate diy si totodata realizeaza o separare de retea a convertorului osciloscopului, pe care se pot face masuratori pentru reglaje si modificari. Pentru 32V am folosit alimentatoare din imprimante, unele pot da si 2A, iar pentru 18V alimentatoare de laptop iar amplasarea este in exterior ca la un laptop. Pentru inceput puteti folosi si un alimentator de calculator cu iesirea de +12V de curent mare.

In unele cazuri am folosit placa unui alimentator de calculator asa cum este ea si in paralel cu primarul original am pus primarul transformatorului din convertorul osciloscopului, bobina L1.

   691855945_alimentatorcusursadecalculator.png.ce00e2f782bebdf8b24d080b94b1b5ef.png

 

  1154621700_pozaalimentatorHM312-5.thumb.jpg.673d392fc6abf09f4ff3eb56bb0c8422.jpg

Am vazut ca ati construit generatorul de inalta tensiune, in acest caz puteti folosi un miez EI sau EE de 0,7-1 cm patrat fara intrefier cu primarul foarte bine izolat (3KV) si nu este bine sa demolati transformatorul si schema sursei originale este un foarte bun stabilizator si functioneaza chiar daca nu are sarcina.

Un alt model l-am construit pe baza unui alimentator de 100W pentru spoturi luminoase ca in schema din poza.

   244130102_convertordeosciloscop.thumb.png.d4fa8f84792921ab8c06241591bc91db.png

 Dupa fiecare redresor din secundar urmeaza un filtru LC apoi un stabilizator fie cu discrete fie cu integrat, dupa caz. Secundarul pentru filament l-am bobinat cu conductor izolat cu teflon ce rezista la 5KV si am preferat alimentarea in CC deoarece se poate masura valoarea "TRUE-RMS"

Dupa cum vedeti v-am aratat ce am construit, dar dvs. construiti ce credeti ca va avantajeaza ca materiale si cunostinte.

Succes!

@gsabac

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mulțumesc foarte mult pentru ideile sugerate, și apreciez realizările dumneavoastra.

 Eu aș merge pe varianta de sursa in comutație alimentata direct de la 230v pentru că este mai compacta. Bineînțeles că în acest caz trebuie luate măsuri corespunzătoare de izolație  între primar și secundar pentrucă aici vârfurile de tensiune ating 500v-600v.

La varianta alimentata la 12v este mai sigură și mai simpla dar are dezavantajul că trebuie să ai tot timpul o sursa de alimentare externa.

 Am bobinat și un transformator  de rețea cu o secțiune de 8cm și spire de 0,2mm dar după ce l-am testat am constatat că tensiunea de ieșire redresata de 250v variază foarte mult în funcție de sarcina(conectând un bec de 230v/16W tensiunea scade la aproximativ 190V) insuficienta pentru a asigura baleeiera spotului pe x , ținând cont că acest tub nu este prea sensibil.Iar că sa stabilizez și aceste tensiuni de 250v și 170v la fel se complică schema, plus disipația termica.

Edited by covaci ioan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sursele de 12V din comert si de calculator se pot monta in interior, deoarece au dimensiuni foarte mici asa am facut si eu la reconstituirea unui alimentator pentru un osciloscop romanesc E-109, am folosit o sursa de 32V/64W de imprimanta 40x60x127mm, asta ca o completare la ce am postat inainte.

Primul osciloscop l-am construit prin 1984, transformator de retea clasic si stabilizatoare de precizie ca in poze. Avantaj sunt nemuritoare, merg si dupa 36 de ani!

   stabilizatori.thumb.jpg.19da71877fc2ed86b5bf13aa68cc3266.jpg155321465_convertorosciloscop2x50MHz.png.f96021a6deb9cccb56957e5ceaefbb88.png

Am remarcat ca merge fara stabilizare deoarece consumul unui osciloscop este aproape constant, dar o stabilizare oarecare este de preferat.

PS. Eu m-am ferit intotdeauna de flyback la retea (tensiuni mari, intrefier greu de optimizat, multe ratari cu fum, orice modificare de putere vrea alta optimizare, vrea bobinaje separate pentru tensiune negativa cu sensul bobinelor inversat, etc) de aceea, de aceasta data recomand sa utilizati un convertor in contratimp la tensiune joasa sau un convertor cu structura unui final din alimentatoarele de calculator cu doi tranzistori serie, push-pull cu bobina primara excitata prin condensator.

@gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.