Jump to content

Recommended Posts

Salutari, vreau sa va consult într o problema :
Am un cart pentru copii pana în 10 ani, motorul are un Ambreiaj centrifugal și un avans fix. As vrea sa por modifica avansul sa zicem înainte de cursa, dar cel mai bine ar fi sa se regleze automat în niște limite care sa le aleg eu. Aprinderea este electronica, are un senzor magnetic fix și un magnet pe volanta. M am gândit sa decalez, sa i dau un avans mare, direct și sa trec printr un controler care face o întârziere mai mare la turație mai mica și sa scadă întârzierea după turație. Turația e mare, motor în 2 timpi, relantiul la 2500 ture și merge la 12 000-15 000 ture. Cred ca nu trebuie sa ajung pana acolo, sa consider ca etalon maxim un 8 000 ture. Întrebare, are idee cineva care se pricepe la programare dacă se poate realiza? Va avea o întrare de semnal de la senzor, care va fi prelucrata și o întrare care va analiza turația și în funcție de turație va mari sau micșora temporizare semnalului din senzor la tranzistor care comanda aprinderea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, mmarius a spus:

Salutari, vreau sa va consult într o problema :
Am un cart pentru copii pana în 10 ani, motorul are un Ambreiaj centrifugal și un avans fix. As vrea sa por modifica avansul sa zicem înainte de cursa, dar cel mai bine ar fi sa se regleze automat în niște limite care sa le aleg eu. Aprinderea este electronica, are un senzor magnetic fix și un magnet pe volanta. M am gândit sa decalez, sa i dau un avans mare, direct și sa trec printr un controler care face o întârziere mai mare la turație mai mica și sa scadă întârzierea după turație. Turația e mare, motor în 2 timpi, relantiul la 2500 ture și merge la 12 000-15 000 ture. Cred ca nu trebuie sa ajung pana acolo, sa consider ca etalon maxim un 8 000 ture. Întrebare, are idee cineva care se pricepe la programare dacă se poate realiza? Va avea o întrare de semnal de la senzor, care va fi prelucrata și o întrare care va analiza turația și în funcție de turație va mari sau micșora temporizare semnalului din senzor la tranzistor care comanda aprinderea.

"motorul are un Ambreiaj centrifugal și un avans fix" sau ati dorit sa scrieti motorul are un avans centrifugal și un avans fix, deoarece toate motoarele au si avans centrifugal, fara de care nu functioneaza cu randament optim, nu scot puterea necesara si consuma exagerat de mult.

@gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

am mari indoieli ca aprinderea aia electronica are avans fix. Daca ar fi asa ar merge motorul ala prost de tot. Pana si Dacia 1300 avea avansul variabil (vacumatic)

RR

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Are asa cum am specificat și fiind motor mic de 60cm dar în 2 timpi și turație mare, are data din construcție un avans probabil dar de la o anumita turație trebuie mărit. Adică ar merge mai bine, ar creste un pic puterea. Ma gândesc dacă nu ar mai fi o varianta fără controler, sa trec semnalul de la senzor la aprindere printr un etaj care sa l intarzie de la avansul maxim la unul care sa se adapteze cu un potențiometru la pedala de accelerație, un filtru, un oscilator, la 6-7000 ture este vorba de 1kHz frecventa cu care vin impulsurile din senzor și eu trebuie sa întârzii la a suta parte din micimea de secunda. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Acum imi este clar, ansamblul motor transmisie este cuplat cu un ambreiaj centrifugal. Daca aprinderea electronica are un capac demontabil si nu este impregnata cu epoxy, puteti vedea ce circuite si ce tranzistori contine, poate are si microcontroller si atunci dupa complexitate puteti deduce daca manevreaza avansul sau este o simpla aprindere electronica.

Vedeti si schema lui pisica_matache, user care este si pe forum, acum sub numele de @Tyc, fan motor, de la adresa:

https://motociclism.ro/profile/57473-pisica-matache/content/page/14/?type=forums_topic_post

post-57473-1288200810.jpg

"Am reusit sa pun pe hartie in linii mari,blocul analogic de avans variabil..Primul integrat (lm 2917) primeste semnal de la senzorul hall,dand la iesire o tensiune continuua proportionala cu frecventa semnalului dat de hall. Aceasta tensiune aplicata la intrarea lm3914,comuta prin unul din cele 10 comparatoare interne,una din cele 10 rezistente (R5-Rn). In functie de turatia motorului,doar una din aceste rezistenta va fi pusa la masa,alimentand baza la T2,conectat ca sursa de curent constant. Curentul de colector incarca C2,determinand latimea semnalului dat la iesire monostabilului,care semnal comanda pe frontul descrescator producerea scanteii..Latimea acestui impuls determina tocmai intarzierea necesara realizarii avansului. Impulsul de comanda al monostabilului este extras din semnalul dat de hall,cu ajutorul lui T1. Realizarea curbei de avans se face prin relgarea rezistentelor semireglabile din schema,care modifca de fapt latimea impulsului generat de monostabil.."

Poate autorul a mers mai departe cu aceasta adaptare si pentru ca este activ si pe acest forum @Tyc si ii puteti trimite un MP, sper sa nu gresesc. Schema este o schema bloc, de aceea trebuiesc completate circuitele pentru conversia frecventa tensiune cu LM2917, decodor cu 10 iesiri care sunt folosite pentru crearea curbei de avans cu LM3914 si monostabilul cu timp variabil cu LM555. Iesirea circuitului LM555 ar trebui sa comande aprinderea electronica existenta si chestia esentia este sa cunoasteti curba de avans necesara motorului sau sa experimentati.

@gsabac

 

Edited by gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulțumesc mult, am sa încerc sa ma inspir din ce este prezentat, este o varianta interesanta, poate reușesc ceva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

La un motor clasic cu aprindere prin scanteie si avans vacuumatic plus centrifugal, reglajul avansului se face pe zero grade si sistemul mecanic este capabil sa genereze unghiuri de avans negative (inainte ca pistonul sa ajunga la punctul mort superior)

Avansul electronic nu poate genera unghiuri negative (poate realiza doar intarzieri ale impulsurilor de aprindere) de aceea senzorul (contactul) de aprindere se pozitioneaza la un unghiul cel mai mare(de ex. -28 de grade) necesar motorului pentru putere si cuplu. La turatii mici intarzierea electronica este mare astfel incat sa se ajunga la un avans mic(de ex. -7 grade) si pe masura ce creste turatia, intarzierea impulsurilor de aprindere scade si astfel avansul poate creste pana la valoarea maxima (de ex. la -28 de grade).

Daca se foloseste un stroboscop profesional, care masoara turatia si poate regla si masura unghiul de aprindere a impulsului luminos, se poate masura unghiul de avans la orice turatie si determina astfel curba de avans stabilita din fabrica. Astfel veti certifica daca aprinderea electronica are unghi fix sau daca este adaptata, optimizata pentru acest motor. Un astfel de stroboscop este in dotarea oricarui service auto care se respecta si bineinteles masuratoarea simpla se face cu motorul fara sarcina, cu rotile tractoare suspendate. Daca motorul are si senzor de depresiune, aceasta curba de avans se schimba la diverse sarcini de tractiune la roti si este si in functie de deschiderea paletei de acceleratie.

Acum vreo 45 de ani am construit un astfel de avansmetru perfectionat si am studiat posibilitatea de perfectionare a sistemul de aprindere a unui motor de Dacia 1300, dar nu am reusit sa aduc vreo imbunatatire fata de avansul clasic. Am reusit doar sa inventez, impreuna cu un tehnician extraordinar, un dispozitiv antipoluare, care reduce si consumul de combustibil la mersul in oras, am facut acte premergatoare de brevetare, dar intre timp am renuntat.

In motoare sunt multe conglomerate de compromisuri si adaptari extraordinare, de aceea orice modificare esentiala, poate duce pe global la pierderea unor performante de putere, cuplu sau fiabilitate, deci multa atentie.

@gsabac

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru explicatii , la asa ceva m-am gandit si eu doar ca motorul are undeva la 7-10 cai , motor in doi timpi cu 2500 ture fara acceleratie si urca pana la 12-15000 ture maxim. Acestea fiind conditiile reglajul se face la precizie de miimi de secunda si se pot face mai ales pe probe. Am sa incerc sa ma consult si cu un mecanic poate gasesc si un manual si sa vad ce iese. Ar fi un experiment mecanic in care sa duc senzorul inaintea magnetului cu o actionare de la pedaua de acceleratie.In varianta asta nu are o precizie prea mare dar voi reusi sa cresc un pic avansul pana la cat am nevoie si e posibil sa ajunga.O alta varianta ar fi sa realizez un bloc RLC care sa faca intarzierea dupa frecventa in care sa pot sa stabilesc limitele cu un potentiometru pentru probe.Varianta cu controlerul ar fi ultima dar si cea mai precisa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metoda cu deplasarea mecanica a senzorului ar fi cea mai buna si sigura, circuitul de intirziere presupune si deplasarea fixa a senzorului in sensul cresterii avansului, deoarece circuitele pot genera numai scaderea avansului, iar in legatura cu folosirea unui controller ar trebui sa aveti curba originala de avans data de fabricant, care arata cam asa:

image.png.75c61f599cfd5535dabb1e06de0adadc.png

In lipsa se foloseste bancul de proba.

O intrebare, acest motor nu mai are si alti senzori de torsiune, depresiune, etc. care comanda aprinderea?  

@gsabac

Edited by gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutari. Pentru ca motorul este foarte turat și de putere mica, pentru ca în competiție nu motorul este problema ci pilotajul, motorul are un avans fix dat pe o turație între 2000 și 14000. Mecanic este foarte greu de realizat un reglaj dinamic și constructiv cred ca s a renunțat. Idea de a face un avans mai mare pe perioada de turație adecvata face ca să crească un pic randamentul, un pic puterea. Nu știu sa spun mai mult dar variantele din cât am cautat pana acum ar fi 

Sa schimb poziția senzorului și sa obțin un avans un pic mai mare care se va adapta la turații mai mari dar nu va da randament pe turații mai mici care de fapt sunt predominante.

Sa dau un avans prin poziționare, maxim și sa încerc sa l fac mai mic la turații mai mici, sa fac o întârziere a comenzii aprinderii în funcție de turație. Se poate realiza cu un procesor care sa analizeze turația și sa întârzie la niște limite stabilite, pe niște etape. Se poate cu montajul fără procesor, cu schemele de mai sus. Ar fi bine și cu un montaj ca un filtru, un trigher, ceva care sa nu conțină componente active și pe care sa pot sa l aduc în parametri cu un potențiometru care va regla înainte sau permanent cu acționare de la pedala de accelerație. 

De menționat ca pentru o parte din variante trebuie ținut cont de timpii exacți, greu de măsurat, greu de adaptat, trebuie ținut cont de alimentarea în CC care la motor nu prea e, nu știu dacă pot sa pun un acumulator acolo. Un bloc de 5x5 cm ar avea loc dar modificări mai mari nu sunt permise. O sa am acces la un motor în vacanta competițională care începe luna viitoare și nu știu cu ce sa încep. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.