Jump to content
Sign in to follow this  
politehnica

Dezbatere privind "clasele de functionare a tranzistoarelor" ???

Recommended Posts

Sa lamurim un aspect rastalmacit de foarte multa lume:

 

Clasa B de functionare este fara curent de repaus prin finali, iar o clasa B cu curent de repaus prin finali este clasa AB. Asta spune teoria si trebuie luata practic ca atare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fapt clasele se definesc dupa unghiul de conductie al elementelor active si astfel se poate face o distinctie clara intre ele.

Mai rastalmacesc si eu un mod de functionare,

 orice amplificator care este setat in clasa AB lucreaza in clasa A la nivele mici si pina la un anumit nivel,

 dupa care trece in clasa AB si unghiul de conductie devine mai mic de 180 de grade. 

 

@gsabac

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa lamurim un aspect rastalmacit de foarte multa lume:

 

Clasa B de functionare este fara curent de repaus prin finali, iar o clasa B cu curent de repaus prin finali este clasa AB. Asta spune teoria si trebuie luata practic ca atare.

F?r? a intra in polemic? , dup? dv ......clasa B nu consum? nimic cind nu are un semnal la intrare ? Nu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fapt clasele se definesc dupa unghiul de conductie al elementelor active si astfel se poate face o distinctie clara intre ele.

Mai rastalmacesc si eu un mod de functionare,

 orice amplificator care este setat in clasa AB lucreaza in clasa A la nivele mici si pina la un anumit nivel,

 dupa care trece in clasa AB si unghiul de conductie devine mai mic de 180 de grade. 

 

@gsabac

 

Unghiul de conductie pentru clasa B si AB este acelasi, diferenta o face ce spuneam eu mai sus: curentul de mers in gol sau de repaus.

Punctul static de functionare in regim de functionare in c.c. este una, unghiul de conductie este alta. De fapt, unghiul de conductie se refera la un comportament a amplificatorului in regim dinamic, cu semnal aplicat pe intrarea lui si reprodus pe iesire. Asa cum mentionam anterior, clasa B si AB au acelasi unghi de conductie dar diferenta rezulta din prezenta curentului de mers in gol. De acord ?

Chestiunea asta e mentionata in foarte multe carti, documentatii, vezi exemplul dat de remus68.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unghiul de conductie pentru clasa B si AB este acelasi, diferenta o face ce spuneam eu mai sus: curentul de mers in gol sau de repaus.

Punctul static de functionare in regim de functionare in c.c. este una, unghiul de conductie este alta. De fapt, unghiul de conductie se refera la un comportament a amplificatorului in regim dinamic, cu semnal aplicat pe intrarea lui si reprodus pe iesire. Asa cum mentionam anterior, clasa B si AB au acelasi unghi de conductie dar diferenta rezulta din prezenta curentului de mers in gol. De acord ?

Chestiunea asta e mentionata in foarte multe carti, documentatii, vezi exemplul dat de remus68.

 Dupa cum am mai postat, clasele de functionare se definesc dupa unghiul de conductie si explicitez cu poza.

   post-24607-0-11917100-1537687367.jpg

Zonele portocalii reprezinta intervalele de conductie.  

Ca idee, amplificatorul ?n clas? B este polarizat astfel ?nc?t s? func?ioneze ?n regiunea liniar?

?ntr-un interval de 180? al perioadei semnalului de intrare ?i s? fie blocat ?n celelalte 180?.

Amplificatoarele ?n clas? AB sunt undeva ?ntre amplificatoarele din clasa A ?i clasa B,

tranzistorul conduce mai mult de 50% din timp dar mai pu?in de 100%.

 

@viobio, ce ati dorit sa aratati cu caracteristicile tubului EL34 in regim ultralinear,

  parca era vorba despre un amplificator cu KT88?

 Am o intrebare, transformatorul de iesire suporta curentii celor doua tuburi in paralel,

  adica vreo 160mA?

 

@gsabac

Edited by gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diagrama aia de functionare pentru clasa AB nu am vazut-o pentru ca practic nu prea vad cum ai putea sa o obtii. Adica cu ce tip de schema credeti ca se poate realiza ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elementele active din etajele finale de audiofrecventa in contratimp lucreaza in clasa A sau AB si prin 

 ele se preseteaza un curent initial de polarizare (bias)

In clasa AB acest curent de polarizare poate fi de citiva mA, zeci de mA, sute de mA sau chiar amperi,

 acesta depinzind de performantele ce trebuiesc obtinute, dar in functie de aceste valori si randamentul

 ce se poate obtine este intre 30% si 70%.

Explicatia: la unghiul de conductie normal pentru o alternanta de 180 de grade, se adauga unghiul de

  conductie pentru anularea curentului de bias. Aceasta se face prin scaderea nivelului instant al semnalului

  de audiofrecventa, conjugat cu cresterea curentului prin elementul opus din etajul in contratimp.

Pentru exemplificare am modificat un amplificator audio din clasa A in clasa AB prin scaderea curentului initial

 si rezultatul este in poza. Click pentru marire.

   post-24607-0-26254900-1537807982.jpg

Si cu tranzistoare se construiesc amplificatoare de audiofrecventa clasa A sau AB, mai putin in clasa C

  dar rezultatul si explicatia calitativa este asemanatoare. In radiofrecventa functionarea in clasa B, AB sau C

  se foloseste si pentru un singur element activ pe etajul de amplificare.

In clasa C se pot obtine chiar randamente mai mari de 75%

 

@gsabac   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.