Jump to content
Sign in to follow this  
politehnica

Cat de atractive mai sunt profilele tehnice de la licee ?

Recommended Posts

Cat despre topicul acesta pot spune din propria mea experienta ca ceea ce primesti din liceu este calificare nerecunoscuta deoarece nu am facut niciun proiect cu mana mea proprie.Tot ce am prezentat a fost un amarat de powerpoint care nu avea nici o legatura cu electronica in sine(ma refer la atestatul meu).Acum daca as fi facut greseala de a fi participat la o facultate de ETTI as fi observat ca multi dintre ei au aceasta pasiune si nu o diploma care sa certifice ca ai absolvit liceul din Dalga.La mine e invers asa ca am inteles ca am facut o mare greseala cand am crezut ca poti fi electronist si fara practica multa,se pare ca nu.Ma voi reprofila in altceva(probabil web developement) si  voi incerca sa fac o cariera din asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai dvs. ati ajuns inginer,iar atunci evident ca v-ati descurcat la matematica si fizica.Eu ma refeream in general la examenul de bacalaureat si tot timpul voi considera ca este mai usor daca n-ai de a face cu stiintele exacte.

 

In mod normal cursurile unui liceu teoretic, sunt pentru cei capabili sa le sustina din punct de vedere intelectual. Astfel, se vor inscrie la sectia "real", cei capabili de performante la matematici, fizica, chimie, etc. Cei care au veleitati pentru stiinte sociale, limba romana si limbi straine, vor alege sectia "uman". Din cele 6 clase care au absolvit liceul teoretic pe care l-am urmat eu, doua clase au fost la sectia "real" si restul de 4 la sectia "uman". Cam acestea sunt premisele alegerii atunci cand te prazinti la un liceu teoretic. Apoi, modul cum argumentezi mi se pare exact pe dos, in sensul ca mai intai am fost elev de liceu, apoi student, calitati in care am studiat printre altele si matematica (care este drept ca mi-a placut) si deabia apoi am ajuns inginer.

Edited by ola_nicolas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai logic ca mai intai ati fost elev si apoi student.Eu vroiam sa spun ca fara cunostinte solide in matematica si fizica n-ai nicio sansa la inginerie.Parerea mea ca daca cineva de la "uman" incearca acolo,n-are nicio sansa.Dar  nu inteleg de ce pomeniti doar de liceele teoretice deoarece si la cele industriale "se mananca pe paine" matematica si fizica cand vine vorba despre specializari tehnice,o spun din propria experienta nu din auzite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi poate explica si mie cineva rolul integralelor si derivatelor in matematica sau in informatica?Nu mi-ati explicat la intrebarile mele.Eu am crezut in liceu ca matematica se memoreaza si nu se intelege.Oare asa e?Cand m-am trezit la derivate in clasa a xi-a nu am inteles de ce se schimba panta pe grafic dar am memorat formulele.

Edited by alex77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar nimeni nu imi raspunde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Derivatele sunt utilizate la studiul functiilor. In plus ele intra in diferite moduri in componenta ecuatiilor diferentiale si a celor cu derivate partiale. Aceste ecuatii, modeleaza de obicei fenomene foarte complexe in diferitele stiinte precum mecanica, termotehnica, electrotehnica, precum si in foarte multe dintre fenomenele care au loc in dispozitivele electronice. Integralele se utilizeaza la calculul lungimilor graficelor functiilor, a suprafetelor si volumelor din geometria analitica. Ele au patruns cam peste tot in modelarea matematica. Spre exemplu un grup format dintr-o rezistenta, o bobina si un condensator, legate in diferite moduri, este modelat de o ecuatie integro-diferentiala specifica.

 

Matematica nu se bazeaza pe memoria mentala. Singurele memorate mecanic sunt tabla adunarii si tabla inmultirii a numerelor de la 1 la 10. Dincolo de aceste table, pe care de generatii le invatam pe dinafara, toata matematica este un sir logic de demonstratii. Cei care au avut rezultate la matematica au studiat aceste demonstratii. Nici macar aceste demonstratii nu se invata pe dinafara. O demonstratie se studiaza pana cand se intelege succesiunea logica a transformarilor diferitelor relatii si / sau obiecte matematice. Un bun matematician nu retine decat faptul ca in legatura cu un fenomen matematic exista o demonstratie. Atunci cand va avea de aplicat acel fenomen, nu va face decat sa se duca din nou la bazale matematicii, care au fost consemnate de-a lungul timpului in tratate de specialitate, unde va revedea si va parcurge intreaga demonstratie, dupa care va putea sa o utilizeze in practica. Am spus corect in practica, deoarece nimic nu se poate realiza fara a tine cont de modelarea matematica a tuturor fenomenelor cunoscute de om.

Edited by ola_nicolas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matematica nu se bazeaza pe memoria mentala. 

Pai si la facultate nu trebuie sa memorezi anumite formule ca sa le intelegi?Nu asta e rostul?De ex la integrale trebuie sa memorezi decat sa intelegi deoarece materia nu te invata fractii partiale sau alte chestii care se invata la clasele de a-9a iar ele nu se aplica in clasa a 12a.Din cate am observat manualul de matematica si culegerile de matematica nu te invata multe lucruri care ar trebui invatate pe parcursul clasei a 9a-a 12 a.De ex nu te invata de secante,cosecante sau scrierea corecta a derivatelor.

Pana si combinatorica la combinatii nu te invata de ce sunt folosite in poker.

La integralele curbilinie de speta 1 si 2 chiar ai nevoie de demonstratii?Mie nu mi se pare ca trebuie sa inveti logic pentru a memora asa ceva.

Edited by alex77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate administratorul sau altcineva imi poate explica de ce ai nevoie de memorie si nu de logica in matematica.De ex in programare nu ai nevoie de multa matematica dar ai nevoie de logica si nu mi se pare ca ai nevoie de un curs de MIT sau ceva de genul.Nu inteleg de ce trebuie sa legi matematica de logica.Cel putin eu asa am inteles in liceu.Poate cineva de aici imi poate explica mai amanuntit cum sta treaba asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca intelegi modul de structurare a diferitelor teoreme matematice nu trebuie sa memorezi nimic. Este un automatism, asijderea cu mersul pe bicicleta, sau cu condusul masinii, sau cu alte procese care la prima vedere par complicate, dar atunci cand te-ai initiat le faci de la sine.  Integrala o pui la locul ei, pentru ca asa trebuie acolo - integrare.

 

... Nu inteleg de ce trebuie sa legi matematica de logica...

 

Pentru ca logica insasi este matematica. Eu am aproape 40 de ani de cand am terminat facultatea. Intre timp nu am mai pus mana pe matematica. Dar avand aproape zilnic de rezolvat unele probleme care reclama cunostinte de matematica, am reusit sa nu pierd contactul cu ea. Doar cand mai am de rezolvat cate o problema mai speciala, ma mai uit de obicei in memoratorul matematic, sau in manualul in care stiu ca am invatat despre cum se rezolva acea problema. Acolo revad teoremele aplicabile si imi reamintesc demonstratiile de baza, dupa care totul devine din nou un automatism.

Edited by ola_nicolas

Share this post


Link to post
Share on other sites

alex77, variatia unei marimi electrice sau de orisicare natura respecta graficul unei functii matematice. In cazul unor programe complexe este nevoie sa modelam interactiunea dintre intrare si iesire, inclusiv reactie, prin intermediul unor functii matematice care se pot limita la o simpla integrare sau derivare.

Spre exemplu, un circuit RC poate avea caracter integrator cand capacitatea C este in paralel cu sarcina. Adica forma semnalului aplicat pe intrarea lui conduce la iesire la o variatie care respecta functia matematica de integrare. Lucrul asta se poate urmari pe osciloscop si se poate demonstra inclusiv matematic, pentru cei care nu prea cred ca exista o legatura foarte stransa intre teorie si practica.

Astea sunt doar cateva aspecte, teoria e foarte vasta si este necesara mai ales in modelarea software a unui anume proces (ex. industrial) sau chiar in banale calcule analogice, cum ar fi filtrele active si pasive, indiferent de domeniul de frecvente studiat.

 

P.S. Scuze de OFFTOPIC, as fi vrut sa ne axam pe intrebarea topicului formulata de mine in titlu.

Edited by politehnica

Share this post


Link to post
Share on other sites

... De ex nu te invata de secante,cosecante sau scrierea corecta a derivatelor.

 

In scoala se invata doar bazele matematicii. Pe cine intereseaza sa dezvolte, poate consulta materiale suplimentare. Functiile secanta si cosecanta, sunt inversele functiilor cosinus si respectiv sinus, adica sec(a)=1/cos(a) si cosec(a)=1/sin(a). Ele nu au insa o utilizare practica. De regula in calcule se lucreaza in 90 % din cazuri cu functiile complementare sinus si cosinus. Cateodata se utilizeaza functia tangenta - tan(a)=sin(a)/cos(a) si foarte rar functia cotangenta - ctg(a)=1/tg(a)=cos(a)/sin(a). Derivatele se pot reprezenta in mai multe feluri, toate putand fi corecte in functie de context. Daca f(x)este functia, atunci derivata se poate scrie sub forma f'(x), sau d(f(x))/dx. Daca functia are mai multe variabile - spre exemplu f(x,y) atunci derivata partiala in functie de variabila se scrie ?(f(x,y))/?x (pentru derivata partiala in functie de variabila x) sau ?(f(x,y))/?y (pentru derivata partiala in functie de variabila y). Toate aceste scrieri sunt corecte, iar in functie de aplicatie se mai pot utiliza si altele, spre exemplu functia f cu un punct deasupra. Pentru derivate superioare (spre exemplu de ordinul 2) vom scrie f''(x), sau d2(f(x))/dx2, sau ?2(f(x,y))/?x2 si respectiv ?2(f(x,y))/?y2, in cazul derivatelor partiale ale functiei de doua argumente f(x,y), etc.

 

... La integralele curbilinie de speta 1 si 2 chiar ai nevoie de demonstratii?Mie nu mi se pare ca trebuie sa inveti logic pentru a memora asa ceva.

 

Chiar ai un fix cu memorarea. La integrarea curbilinie dupa o curba inchisa sau deschisa (ilustrez aici pentru curbe inchise) se utilizeaza semnul de integrare sub care se scrie simbolul curbei respective - spre exemplu ?. Se scrie de exemplu I=??f(x)ds, unde f(x) este o functie iar ds este o portiune infinit mica (element de curba) a curbei pe care se integreaza. Daca se poate defini curba dupa care se integreaza in mod analitic (chiar si pe intervale) adica ?=?(x) atunci elementul de curba (ds) va fi chiar diferentiala dupa variabila x a acestei functii - ds=d(?(x))/dx - iar integrala se transforma intr-o integrala obisnuita. Daca spre exemplu A(xa,ya) si B(xb,yb) sunt doua puncte oarecare luate arbitrar pe aceasta curba, atunci avem I = I1 +I2 = ?xaxbf(x)[d(?(x))/dx]dx + ?xbxaf(x)[d(?(x))/dx]dx. Cu alte cuvinte s-a inlocuit integrala curbilinie I cu doua integrale definite I1 si I2 care acopera intregul domeniu. Daca functia f si elementul de curba ds sunt marimi vectoriale, atunci dezvoltarea are loc intr-un sistem polar in locul sistemului cartezian. Daca curba plana dupa care se integreaza nu are o expresie analitica, atunci integrarea se realizeaza numeric. Cam asta este toata teoria de tinut minte in cazul integralelor curbilinii. Pentru o curba in spatiul tridimensional, relatiile sunt putin mai complicate si este ceva mai mult de scris, dar rationamentul este absolut similar. Bineinteles ca nu este chiar usor sa gasesti o relatie analogica in planul cartezian xOy, sau in planul polar rO?, pentru curba dupa care se face integrarea si nici transformarile necesare aducerii la forma canonica a unei integrale obisnuite nu sunt simple, insa fara munca si implicarea inteligentei, nimic nu se poate realiza in nici-un domeniu.

Edited by ola_nicolas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am revenit cu o corectie la mesajul anterior. Intrucat elementul de curba ds are dimensiunea unei lungimi, in relatiile de mai sus nu se utilizeaza expresia ds=[d(?(x))/dx]dx. Notam cu L(?(x)) = ?sqrt{1+[d(?(x))/dx)]2}dx. Functia L(?(x)) reprezinta de fapt lungimea graficului curbei ?(x) dupa care se integreaza. Avem deci ds = [d(L(?(x)))/dx]dx. Integrala curbilinie devine astfel I = I1 +I2 = ?xaxbf(x)[d(L(?(x)))/dx]dx + ?xbxaf(x)[d(L(?(x)))/dx]dx. Ca sa respectam adevarul matematic.

Edited by donpetru

Share this post


Link to post
Share on other sites

ola_nicolas, lasa postarile matematice ce ne dureri de cap (mie, cel putin)! Deci, haideti sa fim mai practici !

 

Tocmai au fost afisate rezultatele la evaluarea nationala si comparativ cu ani anteriori, spre ce anume ne indreptam ?? Spre o generatie de liceni cu fite dar cu prea putine in cap sau cum vedeti voi asta?  :scratchchin:

Edited by ionut90

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am raspuns la solicitarile repetate in legatura cu matematica ale lui alex77, care din cate am inteles eu din discutii anterioare pe acest forum este un recent absolvent al unui liceu de specialitate, complet derutat in ceea ce priveste alegerea viitoarei lui cariere profesionale. Mai mult decat atat, mie mi s-a parut ca alex77 are o mare obida pe aceasta materie si ca s-a simtit obligat sa o invete (de fapt sa o memoreze in mod mecanic) neintelegand de fapt ca matematica este "painea" pe care se mananca electronica, ca de altfel toate celelalte stiinte tehnice. Nu exista practica mai buna pentru nici un absolvent de scoala de specialitate, decat cunoasterea teoriei aplicabile in acel domeniu. Acest lucru l-a sustinut un ilustru fizician (James C. Maxwell) cel care a rezolvat problemele de legatura dintre campul electric si cel magnetic, adica a realizat "puntea magarului" in domeniul electrotehnicii. Nimeni nu trebuie sa uite, ca doar surubarind nu poate fi decat un artizan. Cel care se doreste profesionist, trebuie insa sa cunoasca bazele teoretice ale meseriei pe care o practica.

 

In alta ordine de idei, la sesizarea unui membru al forumului expusa in postarea #13 a topicului, mi-am amintit ca de fapt nici eu nu am sustinut vreun examen de "capacitate". O asemenea notiune nu exista in anii '70 si din cate am citit prin literatura romaneasca a vremurilor, nici anterior in perioada interbelica. De altfel, inainte de anii '50 se vorbea despre cursul inferior al liceului, care il reprezentau clasele 5... 8 si despre cursul superior al liceului, constituit din clasele 9... 12. Recomand cu caldura tuturor celor de varsta adolescentei (dar nu numai lor) sa citeasca excelentul roman al lui Grigore Bajenaru - Cismigiu & comp, pe care eu l-am citit pe la varsta de 14... 15 ani. Acolo pot gasi inclusiv framantari in ceea ce priveste problematica alegerii viitoarei cariere profesionale. Asadar, acest examen fiind inventat dupa anii '90 si avand in vedere degringolada permanenta a invatamantului romanesc, cred ca acest topic abordeaza o tema falsa. Daca vreti, putem discuta despre bazele educatiei individului in societatea romaneasca. Despre ce rol au parintii, ce rol are scoala si cum trebuie ele sustinute de statul Roman, dar nu despre un examen, care practic nu a jucat niciodata un rol in destinul cuiva. Cel care va ramane la nivelul de 8 clase, nu va putea practic sa abordeze vreo cariera profesionala. Problema s-a pus si se pune cu actualitate doar la nivelul absolventilor de liceu, sau scolilor profesionale. Cam asta este parerea mea despre acest subiect. Asa dupa cum spuneam si anterior, mai degraba vad o rezolvare prin introducerea unui veritabil concurs de admitere in licee, asa dupa cum a fost in anii '70 si anterior. Legile dure ale concurentei intelectuale trebuie sa duca inainte invatamantul romanesc si nu gaselnitele birocratice de dupa revolutie.

Edited by ola_nicolas
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 matematica este "painea" pe care se mananca electronica

Mate-Fizica

 

 

 

 

  mai degraba vad o rezolvare prin introducerea unui veritabil concurs de admitere in licee, asa dupa cum a fost in anii '70 si anterior.

Pai asa a fost pana la sfarsitul anilor 90 daca nu ma insel.Eu am dat concurs de admitere la jumatatea anilor 90.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.