Sari la conținut

Problema dezasamblare transformator cu miez din tole E+I


Postări Recomandate

Salutare tuturor!

Am intrat in posesia unui transformator de retea dintr-un TV color mai vechi de cca 70W si vreau sa-i modific secundarul de la 105 V la 30 V.

M-am lovit de problema desfacerii miezului. cu tole subtiri si date cu lac, Nu pot extrage prima tola E, care permite extragerea celorlalte. Daca stie cineva o metoda fara distrugerea bobinajelor si a carcasei, il rog sa-mi spuna si mie. Multumesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Personal, am actionat in felul urmator

Dupa ce "tai" lacul, perimetral, intre toate "E"-urile si 'I"-urile, de exemplu cu lama unui cutter, si ai scos toate 'I"-urile, iti alegi un "E" care sa fie de exemplu al 3-lea sau al 5-lea din pachet, si introduci o bucata de material (gen panza de ferastrau metalic la care ai polizat dantura, cu o lungime adaptata dimensiunilor tolelor, astfel incat sa poti bate cu un ciocanel (perpendicular pe sectiunea transversala a acestei piese metalice - "dorn plat" :) ), fara sa se indoaie, pana cand vei "rupe" si lacul din zona sectiunii miezului. Foarte posibil sa se deformeze putin tola, dar nu e o mare problema.

nu te apuci de la prima tola, iar ca scula de baza trebuie sa gasesti un material din care sa confectionezi "dornul plat", care uneori poate fi chiar 'I"-ul

Editat de baldovica
  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

... M-am lovit de problema desfacerii miezului. cu tole subtiri si date cu lac, Nu pot extrage prima tola E, care permite extragerea celorlalte ...

C?t de sub?iri sunt tolele?! Cine vrea p?rerea ?i/sau sfatul celorlal?i, trebuie sa cuantifice. Altminteri nu se pot face dec?t specula?ii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tolele au o grosime destul de uzuala totusi, sunt de 0,35mm. Dar materialul este prea safaramicios. La alte trafuri pe care le-am desfacut am intalnit tole mai elastice. Acestea cred ca au un aliaj cu mai mult siliciu Am apucat sa fac o sedinta foto inainte de a-l tortura:post-32596-0-27299200-1499283747_thumb.jpgpost-32596-0-27389700-1499283769_thumb.jpgpost-32596-0-22116400-1499283792_thumb.jpgpost-32596-0-31265800-1499283812_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O procedura tipica de de-laminare a miezului, este urm?toarea:

  1. Se demonteaz? ?uruburile ?i bridele de str?ngere;
  2. Dac? exista urme de lac electrotehnic pe canturile tolelor, atunci se bate u?or cu un ciocan de 250 g, pentru ?ndep?rtarea acestui strat;
  3. Se pune pachetul de tole pe masa de lucru ?ntr-o pozi?ie convenabila ?i se ?ncepe opera?iunea de de-laminare a tolelor "I" (una c?te una) cu ajutorul unei ?urubelni?e de ceasornic?rie (sau a unui dorn ascu?it, special confec?ionat) ?i a ciocanului de 250 g;
  4. Se bate u?or pentru a nu deforma col?urile tolelor "I";
  5. Dac? ?n continuare stratul de lac electrotehnic rezista, se repeta opera?ia de "spargere" a lui prin b?t?i u?oare pentru a nu deforma cantul tolelor;
  6. Dup? ce s-au de-laminat "I"-urile, se fixeaz? pachetul ?ntr-o menghina prin str?ngere u?oara, astfel ?nc?t cel putin o jum?tate din grosimea lui, sa r?m?n? deasupra bacurilor menghinei;
  7. Se procura un ?paclu cu grosimea de 0,35 mm ?i dac? este mai lat dec?t bratul central al "E"-ului, atunci se ajusteaz? la dimensiunea acestuia;
  8. Se pozi?ioneaz? cantul frontal al ?paclului intre doua tole adiacente, undeva pe la mijlocul pachetului, dar deasupra bacurilor menghinei ?i se bate u?or ?n coada ?paclului, pana ce se observa ca tola din dreptul sau a ie?it din pachet pe o distanta de cel putin 5 mm;
  9. Se apuca cu un patent de buna calitate, sau eventual cu un extractor special construit ?n acest scop ai se trage tola complet ?nafara pachetului de tole;
  10. Dac? este nevoie, se repeta procedura ?ncep?nd de la punctul 8, pana c?nd tolele ?ncep sa se mi?te liber ?n interiorul carcasei, f?r? a mai fi nevoie de b?t?i;
  11. Se scoate pachetul din menghina ?i se continua de-laminarea tolelor "E", una c?te una, pana la de-laminarea completa.

Exista ?i posibilitatea de-laminarii, ?ncep?nd cu prima tola (de l?ng? latura carcasei) f?r? a mai fixa pachetul ?n menghina. In acest caz ?ns? ?paclul va fi folosit pentru a ?ndoi u?or prima tola, pana c?nd ea se poate prinde cu patentul, sau extractorul. Dup? de-laminare, aceasta tola va trebui sa fie ?ndreptat? cu un ciocan de lemn, sau plastic. Este de preferat ?ns? ca cei care au condi?iile necesare, sa execute de-laminarea dup? algoritmul 1... 11 de mai sus. Orice deformare, sau prelucrare mecanica a tolelor, va duce la modific?ri zonale ale propriet??ilor electromagnetice ale acestora. Este bine de evitat a?adar, ?ndoirea tolelor.

Editat de ola_nicolas
  • Like 2
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare!

Reteta propusa de @ola_nicolas este corecta si competa , si am mai folosit-o in cateva randuri, desigur adaptata la instrumentele mele, dar ideea cu spaclul nu mi-a venit niciodata, am improvizat cu diverse alte obiecte. Varianta extragerii primei tole , adica de la marginea pachetului este in cazul meu inaplicabila, deoarece daca indoi tola se rupe carcasa cu bornele de la bobina primara.Daca bat cu "dornul" pe mijlocul E-ului.... se sfarama tola, si se umfla intre celelalta.

Cand voi avea timp, voi relua operatiunea dupa congelare, poate ca la rece vor fi mai putin stranse de carcasa iar lacul va deveni mai fragil si se va desprinde dintre ele mai usor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor! Sper sa nu se aplice in toate cazurile expresia "cel mai destept cedeaza" pentru ca noaptea trecuta a cedat el (transformatopost-32596-0-03823200-1499798917_thumb.jpgpost-32596-0-45894600-1499798944_thumb.jpgpost-32596-0-80631100-1499798975_thumb.jpgrul). E drept ca a iesit cam sifonat din toata treaba, dar se poate recupera. Patru E-uri au devenit inutilizabile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dezasamblarea a reusit, care este strategia de recalculare a primarului si secundarului,

 tinind cont ca sunt citeva tole in minus (~5%) si ca probabil a fost facut pentru 220V.

 

@gsabac

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor!

D-le Gsabac, ati apreciat foarte bine procentul de reducere a nr de tole fara a avea traful in mana. Inainte de "demolare'' am strecurat 10 spire pe sub miez si am masurat tensiunea obtinuta si anume 3,4 V. De aici, obtin usor nr. de spire pentru tensiunea dorita. Nu cred ca am sa mai modific primarul, nu stiu daca merita efortul pentru o reducere a nr de tole cu 3,3%. Probabil se va incalzi ceva mai mult. Initial, in gol, avea temperatura mediului, n-am sesizat nici o incalzire, dupa circa 14 ore in priza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

... Nu cred ca am sa mai modific primarul, nu stiu daca merita efortul pentru o reducere a nr de tole cu 3,3% ...

Se pot t?ia tolele distruse dintr-o tabla neagra, sau galvanizata cu grosimea de 0,35 mm (spre exemplu tabla de conserva) ?i se introduc dup? introducerea unui grup mai numeros de tole silicioase. Spre exemplu, la un grup de 8 tole silicioase se poate introduce una din tabla neagra. Tolele confec?ionate, se vor introduce mai ?nt?i ?n lac electrotehnic, pentru izolare. De?i nu au calit??ile tolelor silicioase, ele vor afecta foarte putin propriet??ile miezului magnetic. Oricum ar fi, imediat l?ng? carcasa se vor introduce tole silicioase, care sunt mai rigide dec?t cele din tabla neagra/galvanizata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci este indicat sa incerc refacerea numarului de tole.Poate mai gasesc cateva de aceleasi dimensiunl Nu voi exagera, pentru ca se forteaza carcasa. Conductorul de 1 mm diametru suporta bine 3A la sarcina indelungata? Nu e cam la limita?Stima.

Editat de aureliann
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La categoria aceasta de putere, densitatea medie suportata de un conductor de cupru este ?n medie de aproximativ 3,7 A/mm2. Asta ?nseamn? ca un conductor cu diametrul de 1 mm, suporta ?n mod permanent un curent mediu de aproximativ 2,9A. Calculul este simplu de f?cut..

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu as pune o infasurare suplimentara la primar cu 10% din numarul de spire existent si as recalcula secundarul. Asa cum ati postat

 tensiunea pe 10 spire este in gol si in sarcina va scadea, poate si cu 10%.

Si mai complicat, cu 3A prin bobinaj puteti obtine doar circa 2A in curent continuu, cu redresare dubla alternanta.

PS. Ce tip de tola este si ce sectiune avea miezul initial, ce diametru are sirma din primar, dar din secundar?

 

@gsabac

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor!

Suplimentarea numarului de spire presupun ca ar fi necesara daca nu pot aduce tolele la numarul initial deoarece prin scaderea sectiunii creste numarul de spire /volt. Tola este de format economic, E12, grosimea pachetului de 4,2cm. adica 10 cm2 garantat Sincer nu am desfacut primarul, pentru 220V dar am desfiintat secundarul pe care scria 105V dar masurat arata in gol 118V.La aceasta sectiune a miezului, daca fac secundarul ce circa 30V/3A nu cred ca-i cer prea mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Infasurarea aditionala se poate construi peste primarul existent. Suplimentarea numarului

  de spire provine din 5% (lipsa tole, deformare tole si asamblare aproximativa

  a intrefierului cu gunoaie) si 5% trecerea de la 220V la 230V. Nu ati raspuns la postarea

  mea, 3A in bobinaj si 2A rezultati in curent continuu sunt suficienti ?

Asa cum este sectiunea, transformatorul merge corect la 50W in secundar.

Sectiunea calculata necesara pentru 30V/3A (90W), este de peste 13,5 cm patrati.

La transformatorul existent, sirma de 1mm merge la 2A si cu 1,2 mm s-ar putea

 sa nu incapa in carcasa, pentru 30V.

 

@gsabac

Editat de gsabac
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock