Jump to content
Ravenash

Amplficator P3A - Rod Elliott - Sugestii pentru un sunet mai cald.

Recommended Posts

Radu,

 

 

Eu nu pot decat sa fiu de acord cu el, daca un aparat iese bine la masuratori facute riguros atunci va suna bine.

RR

 

Totalmente gresit si nu o spun eu ci altii mai bine pregatiti ca mine in domeniul sunetului / audio !!!

 

https://www.google.ro/search?q=psychoacoustics&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=op8CV6KQJougsAH736PgAg

 

In plus cititi ce a scris domnul gsabac in postul #30 , de asemenea , repet , daca pot ajuta ,o voi face pe cei care vor sa inteleaga "realitatea" tehnologiei audio !

Numai bine ! :hi:

Edited by Barbos Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-le Radu, dvs observ ca va bazati pe ce spune...netul, iar unii dintre noi pe masuratori reale cu aparate reale si nu improvizatzii gen placa de sunet emulata ca analizor de spectru.

In cei 10 ani de cand lucrez doar in audio cred ca am intalnit majoritatea aparatelor cap de serie de la marii producatori de electronica in sectiunea High_End. De la Onkyo am avut cam toate modelele pe masa inclusiv M510 (Grand_Integra), de la Matsushita chiar acum am doua SE-A7000 la reparat. Denon, Sony, Krell, Audio_Research, T&A,Parasound, Audionet,McIntosh, cam tot ce sare de 2K? pana la 20K?. Sa nu credeti ca reparatziile la troacele astea se fac cu un multimetru chinezesc si un osciloscop de 10MHz. Nu sunt Kituri pt incepatori iar unele defecte depasesc cunostintzele si experientza multor lucratori de service. Nu te bagi la o reparatie a unui aparat care costa 10K? daca nu esti sigur pe tine pt ca s-ar putea sa-i cumperi unul functzional clientului daca itzi prinzi urechile pe acolo. In Germania nu merge cu ..''las'o ba' ca merge asa''...aici ori faci totul ca la carte ori itzi iei bilet la Atlassib si te intorci acasa.

Pt asta am zis ca P3_ul asta al lui Mr. Elliott atata poate si potzi sa-l modifici cat vrei ca nu o sa scotzi mare branza din placutza aia.

Nu stiu daca are rost sa ''poluez'' topicul cu poze din atelier, cu toate aparatele care sunt folosite la testarea unui amplificator, dar ce pot sa va spun e ca fiecare aparat e masurat inainte de reparatzie si dupa exact dupa manualul service. Asta insemnand :

-masurare putere efectiva de iesire pe sarcina pur rezistiva,

- masurare caracteristica de frecventza in banda audio,

-masurare THD+N si separat pe armonici (K2 si K3),

-masurare IMD (ITU-R),

-S/N ratio,

-analiza spectrala in AF si eventual in RF pt cazuri mai complicate (oscilatzii parazite),

-crosstalk.

La toate astea se adauga munca efectiva de redobandire a specificatziilor tehnice din manualul service.

Eu personal nu ma bazez pe ..google ci doar pe RDH4 si cartea lui Metzler, Audio Measurement Handbook, adica asta https://www.assembla.com/spaces/mdia-facilities/documents/cbPCXgT6Kr5ykJdmr6bg7m/download/cbPCXgT6Kr5ykJdmr6bg7m

Restul e experientza si cunostintze acumulate in 25 ani de service.

Edited by sinus_pure
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sinus_pure apreciem munca profesioni?tilor fie c? sunt din Romania,

 Germania, USA sau de oriunde. Este nevoie de mult? pricepere, experien?a

 ?i mai ales de documenta?ii ?i aparatur? de m?sur? calibrat?.

Trebuie s? remarc?m c? orice aparat se degradeaz? ?n timp sau se defecteaz?,

de aceea produc?torii de marc? au prev?zut termene de revizie ?i recalibrare,

mai ales la aparatura de m?sura. Poate este ?i cazul amplificatoarelor.

La un moment dat nu mai ai ce s? repari sau ce performan?e s? restabile?ti ?i atunci

la noi ca ?i ?n Germania sau oriunde, pentru cei nepreten?io?i "merge ?i a?a".

Problema cu performan?ele este stingent? mai ales la cei care c??tig? bani,

la concuren?? cu al?ii, fie din producerea fie din repara?ii de aparatur?.

Adic? este o concuren?? adev?rat? ?i c??tig? cel mai bun, bani ?i faim?.

 

?i la noi pe forum sunt prezente aceste aspecte, dar cei mai mul?i useri doresc

 amplificatoare pentru evenimente sau ma?ini personale ?i mai pu?ini

 pentru v?nzare.

 

Am construit amplificatoare pentru sonorizare la Atlantic Bar din Bucure?ti,

 ?nainte de transformarea sa. Formatii celebre din acea vreme au apreciat

 sonorizarea, dar la probele de ?nregistrare de la Electrecord, mai ales la

 instrumentele care mergeau la frecven?e joase, Chitara Bas sau Contrabas

au ap?rut unele probleme. Aveau brum. Nu se auzea dec?t pe difuzoarele

cu diametru de 470mm cu care lucram ?n leg?tur? cu microfoanele de

?nregistrare ?i instala?ia de la Electrecord. Camera era anecoid?.

Solu?ia a fost, microfoane mai dep?rtate ?i instrumentistul for?at s? c?nte mai tare.

 

Aici vreau s? punctez, c? o audi?ie de calitate include ?i acustica ?nc?perii, nu numai

lan?ul electroacustic, dar ?i zgomotul din mediul ambiant.

 

Pl?cerea de a asculta muzica trebuie totu?i sa primeze. 

 

gsabac

 

Succes la audi?ii ?i la construc?ii !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tocmai am terminat contructia arhi-cunoscutului amplificator P3A de la Rod Elliot, in urma feedbackului pozitiv de pe internet, si din nefericire sunetul este sub asteptari. Cel mai probabil acest lucru se datoreaza unor componente folosite, dar nu imi dau seama care.
 
Principala problema este ca sunetul este foarte "bright", agresiv. Cautam un sunet cald,natural. In acest moment, amplficatorul are o transparenta excelenta a instrumentelor, control bun si se descurca cu toata banda de frecvente de la bass adanc, puternic la inalte. TOTUSI, sunetul este foarte "tare", foarte agresiv, ca si cum ar tipa. Este foarte obositor de ascultat pe perioade mai lungi de timp. Cred ca mediile sunt aduse prea tare in fata ( am mai observat acest comportament la puternicul Pioneer A-878, motivul pentru care l-am schimbat cu Onkyo 8870 care are un sunet FOARTE cald )
 
Am folosit valorile exacte din design, cu componente de f buna calitate. Toti condensatorii nepolarizati sunt de polipropilena ( WIMA pentru 100pF si 100nF ), rezistente cu toleranta 1% de la Welwyn. Tranzistorii finali sunt MJL21193/4 , originali, de la Farnell, driverii sunt BC139/140 ca in schema si ceilalti BC546, tot conform schemei. Problema mea principala pare a fi C1, amplificatorul de cuplaj de pe intrare. Am folosit un Vishay, polipropilena, 4.7 uF ca in schema, la 150V. Este foarte mare ca dimensiuni, si este destul de apreciat online in audio. Totusi, am senzatia ca el este vinovat pentru sunetul agresiv, "urlat".
 
Mentionez ca nu folosescnici un preamplificator in acest moment, input-ul vine direct din placa de sunet a PC-ului, dar acelasi lucru fac si cu Onkyo-ul si aceste este mult mai cald. Ar putea rezolva un preamp problema ?
 
Per total, va rog mult, daca imi puteti da niste sugestii sa fac acest amplficator sa sune mai cald, mai relaxant de ascultat.
 
Am atasat si schema , desi este foarte populara si probabil multi o stiu deja.
 
p3a-f1.gif
 
Va multumesc anticipat.

 

 

Ma bucur ca ati ales unul dintr-e montajele australianului Rod Elliot,un om bun in tehnica audio,la fel ca si Douglas Self un alt mare nume in aceasta ramura a electronicii si electroacusticii ! Acum as vrea sa pun niste intrebari legate de modul in care ati testat amplificatorul :

-Ce cablu ati folosit pentru conectarea sursei de semnal sau a corectiei de ton / volum ori egalizator (eq), este un cablu AUDIO de calitate,bine ecranat ?

-Ce mufe de conexiune ati folosit intr-e sursa si amplificator ?

-Nu cumva e sursa de semnal,reglajul de volum,corectia de ton / egalizator devina,modul in care ati realizat reglajul de volum,corector ton,eq. etc

-Ce incinte acustice folositi ?

 

Acum voi repeta cea ce am mai intrebat

 

-Nu cumva ati depasit semnalul (tensiunea) maxim la intrare masurat intr-e cateva sute de milivolti si probabil maxim 1V ?

- Sunt prefinalii si finalii bine imperechiati dupa factorul de amplificare (beta) , caci si acest lucru conteaza mult ?

- Sunt destul de bine "raciti" finalii ?

- Q9 este "prins" de radiatorul finalilor , daca da face contact bun ?

- E transformatorul suficient de capabil ?

- Este sursa corect filtrata ?

 

Poate ne dati si noua rezultatul unor oscilograme,masuroatori,etc

 

 

Domnule sinus_pure noi va intelegem dar aici e romania si nu in deutschland  , suntem majoritatea amatori pe acest forum , desi sunt si multi profesionisti cu experienta , asadar fiind in romania ... nu prea putem visa  :down:

Numai bine ! :hi:

Edited by Barbos Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana la urma pe noi amatorii ne inereseaza cativa factori importanti si anume :

 

-Pout RMS - Puterea reala la iesire

-Bw - Banda de frecventa redata

-S / N Ratio - Raportul semnal / zgomot (cat mai mare )

-Thd - Distorsiuni armonice totale

-Tid - Distorsiuni de intermodulatie totale

-Zin / Zout - Impedantele de intrare si respectiv de iesire

-Ua - Tensiunea de alimentare pentru o anumita putere debitata in sarcina !

Numai bine ! :hi:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce este interesant,initiatorul topicului nu mai are nimic de spus despre acest amp,ne lasa pe noi sa ne agitam intre noi

Intreresant ar fi sa ne fi spus pe ce incinte asculta,in plus nu stim cit de educat este auzul lui.

Eu am facut acest amp mai mult de curiozitate ,de multi ani lucrez doar cu tuburi electronice (lampi)

Ampul are un sunet bun,pentru o schema atit de simpla,sunetul nu este tipat,basos,cald ,rece,etc,etc,este un sunet corect si liniar in toata banda de frecventa audio,poate pare obositor pentru ca este prea liniar,si asta e bine ,ce bagi in el aia scoti dar la putere mai mare,el poate vroia un amp care coloreaza sunetul,asa zisele ampuri muzicale.

Pentru ca e pacat sa las montajul in aer,o sa-i fac o carcasa si vad eu ce fac cu el,probabil o sa ajunga la un meloman mai amarestean ,gratis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce este interesant,initiatorul topicului nu mai are nimic de spus despre acest amp,ne lasa pe noi sa ne agitam intre noi

Intreresant ar fi sa ne fi spus pe ce incinte asculta,in plus nu stim cit de educat este auzul lui.

Eu am facut acest amp mai mult de curiozitate ,de multi ani lucrez doar cu tuburi electronice (lampi)

Ampul are un sunet bun,pentru o schema atit de simpla,sunetul nu este tipat,basos,cald ,rece,etc,etc,este un sunet corect si liniar in toata banda de frecventa audio,poate pare obositor pentru ca este prea liniar,si asta e bine ,ce bagi in el aia scoti dar la putere mai mare,el poate vroia un amp care coloreaza sunetul,asa zisele ampuri muzicale.

Pentru ca e pacat sa las montajul in aer,o sa-i fac o carcasa si vad eu ce fac cu el,probabil o sa ajunga la un meloman mai amarestean ,gratis.

 

Da pare un subiect abandonat,dar si eu in postarile mele am mentionat , printr-e altele si ce tip de incinte acustice foloseste ! Anume posturile   #17 , #21 , #26  si 35 sa le cititi.

 

Off-topic - De unde va "alimentati" cu lampi noi , banuiesc ca folositi noi , cam pe la ce preturi , modele ?

Numai bine ! :hi:

Edited by Barbos Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da pare un subiect abandonat,dar si eu in postarile mele am mentionat , printr-e altele si ce tip de incinte acustice foloseste ! Anume posturile   #17 , #21 , #26  si 35 sa le cititi.

 

Off-topic - De unde va "alimentati" cu lampi noi , banuiesc ca folositi noi , cam pe la ce preturi , modele ?

Numai bine ! :hi:

E off topic dar trebuie sa raspund colegului de forum.

In general lucrez cu tuburi nos,am un stoc zic eu destul de mare ,cam 12000 de tuburi.Cind x sau y strimba din nas la pret,cumpar sau mai bine zis este directionat sa cumpere de aici http://www.tube-town.net/ttstore/Tubes:::1.html?MODsid=7967nu8epb58bq383sa39oihq0 .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinus_pure

 

Am observat, in ultimul timp, o tendintza a multor forumisti, unii chiar nici nu sunt electronisti de meserie, de a simula in programe gratuite gen Multisim si uneori LTSpice, functionalitatea unui amplificator si mai apoi de a asocia rezultatele simulatorului cu performantzele reale ale montajului.bazat doar pe simulator. Probabil componentele folosite real au aceiasi parametri cu modelele Spice sau de la NI, ori si-au construit singuri modele de componente masurand cu un multimetru chinezesc toti parametrii unui condensator, bobina, R sau MOS/bipolar. Probabil, in timp, unii o sa revina la realitate si vor intzelege diferentza dintre simulator si real, dintre vise si realitate.

Abia dupa ce sunt derulate toate masuratorile audio si amplificatorul se incadreaza in norme se poate trece la o auditzie pe o pereche de boxe decente. Pt mine, boxe decente inseamna ceva peste 2K?, in principiu KEF, B&W, T&A sau ceva asemanator.

 

 

 

 

 Evident ca aici va inselati , deoarece cred ca stim cu totii ca un simulator simuleaza schema ... nu pcb-ul cu cabluri , conexiuni , surse de semnal si de alimentarea reale , nu cred ca cineva se bazeaza strict pe un simulator , datele pe care un simulator le da sunt doar ... estimative , cu aproximatie niciodata 100& asa ca nu va suparati , dar aici nu ati nimerit-o .... ! Iar ce afirmati cum ca folosim chinezaraie , gresit din nou ... nu toti folosim chinezaraie , desi va vine sa credeti sau nu uneori chinezaraiele chiar pot face concureta cu brand name-uri (ma veti contraria sigurat) . Asa ca un offtopic ... cam toate firmele mari isi produc acele ... "wow ce high end" tot prin china !

Numai bine ! :hi:

Edited by Barbos Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vreau sa dau exemple concrete de useri care asociaza rezultatele simulatorului cu performantele kiturilor puse la vanzare. Sa mentionezi clar un factor de distorsiuni de o anumita valoare bazandu-te doar pe simulare si fara masuratori reale eu cred ca e un pic deplasat. Altii construiesc amplificatoare cu lampi deoarece in simularea lui @x_ulescu a iesit un THD de 0,18% si o distributie armonica uimitoare, fara ca rezultatele simularii sa fie vreodata verificate in lumea asta reala in care traim.

N-am nimic cu simularile ci cu naivitatea unora care iau totul de bun. E plin netul de scheme care n-au fost nici macar construite si testate ca sa nu mai zic ...masurate performantele reale. 

Legat de ..chinezarii... in domeniul aparatelor de masura spun din experienta proprie ca nu poti pune baza pe indicatiile acestora. Pt nivelul hobby sau amator , nu se cere precizie mare si nici nu se masoara semnale complexe. N-am vazut inca o chinezarie sa masoare precis la 20KHz sau nivele mici sub 1mVef. La fel si la osciloscoape, nu compari o chinezarie cu un Tek, Fluke sau Yokogawa. LeCroy iese din discutie. Am mai multa incredere intr-un E110 decat in orice DSO chinezesc. La fel si in MAVO35. Mai am inca in tara vreo doua E110 si un MAVO35, restaurate complet si calibrate ''la mustatza'' prin anii '95. Si eu am luat-o de jos, stiu cat de bucuros esti cand iti cumperi primul osciloscop, primul aparat de masura. Ideea e ca nu tot ce zboara se mananca. Sa nu crezi ca am trecut direct la Weller, am avut si eu pistol de lipit RadioProgres, il am chiar aici in Germania. L-am carat din Romania pt ca imi trebuie la restaurarea radiourilor vechi, alea cu lampi din anii '30-'50. Acolo nu merge cu WSD_ul, ai nevoie de ansa. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apreciez mult postrea #41 a lui @sinus_pure, seamana cu conceptiile mele

 despre acele probleme.

 

Ar fi interesant, daca doreste cineva sa simuleze orice amplificator la putere

 maxima, pentru dispersii de 50% ale parametrilor tranzistoarelor in "Worst Case".

Deasemenea la "impuse", sa introduca pe tensiunile de alimentare, tensiuni

 similare cu ondulatiile redresorului si condensatori electrolitici cu pierderi la

 filtraj ( au loc dupa citeva sau mai multe utilizari).

 

Ar fi interesante concluziile ce se pot obtine, despre puterea maxima si distorsiuni

 

@gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu stiu de ce spun unii ca nu exista sunet ascutit, cald , rece, pitigaiat etc.!

Daca aveti un hd !!!!!! radio pe fm si unul care nu e hd o sa simtiti o mare diferenta intre ele, cel de hd o sa sune mai metalic, rece...

iar celalat o sa fie mai cald , mai placut de ascultat.Si nici unul dintre acestea nu are distorsiuni, puteti masura cat vreti!

 Si asta vorbind de acelasi amplificator si aceleasi difuzoare.

cel mai bine sa testati amplificatorul dvs cu o sursa de semnal f buna , iar daca nu aveti asa ceva atunci puteti asculta radio online .  

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu stiu de ce spun unii ca nu exista sunet ascutit, cald , rece, pitigaiat etc.!

Si nici unul dintre acestea nu are distorsiuni, puteti masura cat vreti!

Cel mai bine sa testati amplificatorul dvs cu o sursa de semnal f buna , iar daca nu aveti asa ceva atunci puteti asculta radio online .  

 

Eu am inteles ca "Unii" spun ca nimeni nu a definit clar si tehnic aceste calificative pentru sunet.

Aceste denumiri sunt oarecum folosite dar nu este unanim acceptata realitatea caracterizarii sunetului prin ele..

 

Cum sa determini distorsiunile unui post de radio, daca nu esti  in sistemul sau intern ?

In legatura cu masurarea distorsiunilor este putin mai tehnic si se poate face numai cu semnal sinusoidal standard si cu

 metode sofisticate de selectare a produselor armonice sau de intermodulatie.

 

Apendix radio clasic

Banda de frecven?? audio tipizata pentru transmisii radio

Vorbire (telefonie)                                       300 Hz?3400 Hz

Vorbire, muzic? (radiodifuziune cu MA)    300 Hz?4500 Hz

Muzic? (radiodifuziune cu MF)                   30 Hz?15 kHz

Imagini mobile (televiziune)                        25 Hz? 6MHz

 

Apendix radio HD

Posturi digitale, Kiss FM, Magic FM, Rock FM ?i One FM si alte pina la 40 de posturi de radio, s-au lansat ?n sistem de transmisii radio digitale HD.

Avantajul este la posibilitatea transmiterii a 4 posturi in aceeasi banda

  de frecventa ( avantaj ANCOM ca este vinzatorul de licente) cu interferente(bruiaje) mai putine.

In legatura cu sunetul se precizeaza doar ca este un sunet mai clar, nicaieri nu se spune ca este de inalta fidelitate.

Totusi sunt specificate date despre frecvente audio transmise.

  • Modul hibrid (digital/analog) ? 10 kHz analog plus 5 kHz banda digitala la 5-16 kbit/s rata datelor;
  • 10 kHz, digital, numai banda limitata la +/- 5 kHz limitat din centrul canalului permis 12-35 kbit/s;
  • 20 kHz, numai banda digitala +/- 10 kHz (din centrul canalului permis) la 24-72 kbit/s.

A treia fraza din postarea dvs. arata cea mai buna cale de a testa subiectiv calitatile unui amplificator.

Se pot folosi CD-uri de calitate, dar si inregistrari magnetice de calitate.

Problema aici este reverberatia camerei ( terasei, masinii), difuzoarele si "urechea", ca si dispozitia de moment

a ascultatorului, zgomotul ambiant, nivelul sonor si genul muzicii ascultate.

 

@gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

de unde pot lua cablaj la aceasta scema 

 

 va rog frumos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va sugerez sa il proiectati si sa il construiti singur, cu piesele disponibile, deoarece complexitatea este redusa.

In 2 ore faceti proiectul de circuit si in altele 2 ore aveti circuitul gata. Distractia mare vine la punerea 

 in functiune si la teste. In postarea sa, @viobio a prezentat un circuit foarte frumos, stereo, pentru aceasta schema.

 

Succes !

 

@gsabac

Edited by gsabac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.