Sari la conținut

Redresor cu comand? automat? de decuplare la sf?r?itul ?nc?rc?rii 3 var. tranzistorizate sau cu tiristori


Postări Recomandate

post-1355-0-67850100-1441658685_thumb.gif

Schema ar trebui sa spuna tot.

Primul lucru care trebuie facut este reglajul tensiunii in gol, iar pentru asta ai nevoie sa pornesti sursa legand scurt timp un rezistor de 1k intre emitor si colector la un tranzistor de putere. Dupa ce a pornit, reglezi din p2 la 14,4V. Sursa daruieste cam 8A, poti monta sarcini mai mari sa vezi la ce curent incepe tensiunea de 14,4 sa scada: acel curent este curentul de incarcare. Ledul verde arata ca sursa e alimentata de la retea, ledul rosu arata ca incarca. Atunci cand incarca la un curent de sub 1A ledul rosu trebuie sa se stinga, deci pui un consumator de 1A si reglezi din p1 sa se stinga ledul, apoi verifici daca la 1,5A se aprinde.

Scurtcircuitul accidental opreste sursa iar repornirea trebuie facuta din nou cu rezistorul mentionat anterior sau prin legarea bateriei.

Nu exista (in situatia asta) decuplarea completa a incarcarii, dar nici nu este necesara, nu se va depasi 14,4V. Exista doar semnalizarea scaderii curentului de incarcare.

Valoarea la care semnalizeaza scaderea curentului de incarcare, poate fi reglata la o alta.

V? referi?i la un ?unt cu un rezistor ?i un electroswici !!!

Se cam complic? situa?ia dac? ?l mai dau la unii sau al?ii, c?ci s-ar putea s? nu ?ncarce mai nimic cu el.

... un ?unt cu un rezistor ?i un electroswici !!!

N-am idee la ce te referi dar am vaga impresie ca nu ne intelegem. 

Ti-am spus anterior ca protectia este asigurata prin constructia solutiei. Sursa nu porneste fara conectarea corecta a bateriei. Dar ca s-o poti folosi, trebuie sa faci niste reglaje fara bateria montata la sursa. Adica trebuie s-o pornesti cumva. Daca aduci un pic de curent prin rezistorul mentionat, chiar si o milisecunda, sursa va porni fara baterie. Poti abandona apoi rezistorul, odata pornita, reglajele necesare se pot efectua. Daca faci accidental scurt, reapelezi la rezistor. Dar odata finalizate reglajele, nu mai ai nevoie de nimic, sursa va porni singura cand conectezi bateria. Sau poti sa faci si altfel: conectezi bateria ca sa porneasca sursa, apoi o deconectezi ca sa poti face reglajele necesare. Dar e mai bine s-o pornesti cu rezistorul si sa verifici limitarea de curent inainte de prima conectare a bateriei. Sau poti sa lasi definitiv montat rezistorul, sursa va porni singura mereu, dar eu am considerat ca e mai bine sa porneasca doar la legarea bateriei.

Imi pare rau, dar nu vorbim aceiasi limba. Cred ca ai nevoie de ajutor pentru punerea in functie si verificari. Daca ai la cine, apeleaza.

 

Acum imi dau seama ca trebuia sa-ti mentionez: ai nevoie de un radiator suficient pentru mj-uri.

Editat de smilex

?n mare parte am ?n?eles c? pot adapta un buton ?i un rezistor 1k ?ntre emitorul ?i colectorul la un singur tranzistor, pentru a trece pu?in curent prin acel rezistor s? pot porni sursa (experimental ?n lipsa bateriei), ledul verde arat? c? este conectat redresorul la re?ea iar cel ro?u indic? curentul ( Amperi ) ?n gol !!! sau sarcin? ???, dup? reglajul de la 1 A cu un consumator de 1 Amper trebuie s? se sting? imediat sau lent !? iar dup? ce ?l reglez s? se aprind? peste 1,5 A, iar tensiunea trebuie s? fie reglat? din p2 la 14,4 Vcc.

 

Test?rele unde trebuiesc puse pe traseele din schem?, pentru verificarea regl?rii limit?rii de curent ?nainte de punerea cle?tilor de ?nc?rcare de la redresor la baterie ???

 

S? ?n?eleg c?ci dup? ce a terminat de ?nc?rcat bateria acel led ro?u se stinge ?i chiar dac? este cuplat redresorul la re?ea ?i conecta?i cle?ti pe baterie numai ?ncarc? ?

Editat de Jhony21

Sa zicem ca ai o baterie buna, dar descarcata. Ea prezinta 12V la borne daca o masori cu voltmetrul. In momentul in care reusesti sa pornesti masina iar alternatorul incarca, regulatorul face ca alternatorul sa introduca maxim de curent pana la tensiunea de 14,4V. Acest maxim de curent depinde de turatie si de puterea alternatorului. Poate lua orice valori, de la cativa amperi la zeci de amperi, in cazurile masinilor mari chiar si sute de amperi. In foarte putine cazuri am vazut limitare de curent spre baterie. Uzual, acest maxim de curent este livrat pana la atingerea tensiunii de 14,4 sau 28,5 dupa caz. Timpul cat este livrat acest curent depinde de starea bateriei, de obicei, si poate lua valori de zeci de secunde sau minute. Dar odata ce tensiunea a ajuns la 14,4V, curentul de incarcare este determinat de regulator sa scada prin mentinerea tensiunii la acea valoare. Si daca mergi cu masina 15 ore, atunci 15 ore ramane la 14,4. Cu siguranta ca dupa 15 ore nu prea mai exista curent de incarcare daca tensiunea este mentinuta constant la 14,4 dar nici nu mai e nevoie de curent de incarcare pentru ca bateria a fost deja incarcata full poate cu zece ore inainte. Faptul ca dupa incarcare bateria incarcata full este totusi mentinuta la 14,4 nu influenteaza cu nimic. Adica nu ai nevoie de decuplarea ei daca nu maresti tensiunea. Ceea ce ai prezentat tu, este o sursa tipica de 16-20V (sau chiar mai mult) care este perfect capabila sa mareasca tensiunea peste maxima admisa si care limiteaza curentul de incarcare prin rezistenta interna a trafului. Pentru a nu mari tensiunea, o astfel de sursa ar avea nevoie de decuplare. Dar asta e alt principiu de functionare. Eu ti-am pus niste solutii care nu pot sa mareasca aceasta tensiune, exact ca la alternator si deci nu necesita decuplare. In plus, curentul livrat nu este maxim posibil ca la alternator ci este limitat la 8-9A ceea ce teoretic avantajeaza incarcarea, dar eu nu o pot confirma si practic: o baterie care ?beneficiaza? de un curent de incarcare haotic si relativ mare uzual pe auto, tine cativa ani buni. Probabil ca daca acel curent de incarcare ar fi constant si relativ mic s-ar mari si durata de viata a bateriei, insa nu pot estima daca semnificativ sau nu.

Ti-am spus cele de mai sus pentru ca vad lacune in intelegerea fenomenului.

Acum, daca ne intoarcem la bateria ta de 12V descarcata si o montam de data asta pe sursa, ea s-ar incarca astfel: de la 12V tensiunea va creste incet pana la 14,4, probabil pe durata a catorva ore. In aceste ore, in baterie se livreaza un curent constant de 8A. Iar daca pui un voltmetru pe baterie vei vedea ca tensiune creste incet la 12.5, 13, 13.5, 14, 14.4 (in cateva ore), moment in care tensiunea se opreste din crestere iar curentul de incarcare va scadea de la 8A la 7, la 6, etc (tot in cateva ore). Adica limitatorul de curent iese din functie, curentul scade pentru ca bateria este aproape incarcata. In tot acest timp, ledul rosu este aprins, iar daca curentul scade la sub 1A ledul se va stinge. Acesta este semnalul ca poti lua bateria de la incarcare pentru ca e full. Sau mai precis, asta ar fi functionarea care trebuie sa o obtii. Sigur ca valorile astea trebuiesc obtinute prin reglaje: reglezi tensiunea de mers in gol la 14,4 pentru ca sa fi convins ca nu se va depasi aceasta tensiune si reglezi stingerea ledului rosu pentru sub 1A (daca vrei poti estima si alta valoare) pentru ca la sub 1A deja nu mai bagi nimic deosebit in baterie. Insa faptul ca ledul se stinge si bateria ramane totusi alimentata la 14,4 (nu o iei se la incarcare) nu va insemna nimic pentru ea, cum spuneam, nici pe masina nu explodeaza dupa 15 ore. Sa nu-ti faci ideea ca pe masina decupleaza cineva incarcarea, doar tu o faci definitiv, daca opresti motorul.

Daca consideri necesara montarea unui buton pe care sa-l folosesti o singura data in viata (pentru reglajele p1 si p2), atunci monteaza-l. Din partea mea pune si un releu. Eu as porni sursa printr-un rezistor montat intrare-iesire, pentru a face reglajele, rezistor pe care-l tin in mina, il pun si-l iau, apoi pornirile ulterioare nu m-ar mai interesa pentru ca s-ar face de la bateria care se va pune la incarcat.

Testul limitarii de curent se verifica fara baterie dupa amorsarea sursei cu sarcini diferite care sa conduca la cresterea treptata a curentului si care la atingerea unui consum de 8-9A trebuie sa determine scaderea tensiunii de la 14,4 pana la acea tensiune care prin sarcina mentine 8-9A. Adica daca pui 1,5 ohmi, vei avea la iesire 12V. Te intereseaza domeniul 11-14,4V.

 

Tot cu sarcini diferite si fara baterie reglezi si verifici daca la sub 1A rosu e stins iar la peste 1A se aprinde. Nu are nici o relevanta daca stingerea ledului rosu se face treptat sau brusc. Tu poti lua bateria cand e stins complet.

Poti pune si un ampermetru si voltmetru la iesire daca doresti, dar zic eu sa faci intitial sursa functionala.

  • Like 1

Am doar multimetru digital DT9205A, sigur nu am nevoie de cle?te ampermetric,(defapt nu ?ncerc m?sur?tori pe bateria de la ma?in? c? astfel ?l pr?jesc !!!?) ?i trebuie pus pe ( + ), test?rele trebuiesc puse la ie?ire din montaj c?ci sunt nedumerit cu acea limitare de curent. De aceea m? repet.

 

Mul?umesc !!!

Din ce postezi imi dau seama ca esti nedumerit, dar crede-ma ca si eu sunt: afirmatiile tale de mai sus contin o intrebare sau sunt doar afirmatii? Nu-mi dau seama.

Daca respecti schema, cu componente bune, nu e nevoie sa verifici curentul de incarcare, trebuie doar sa reglezi tensiunea in gol la 14,4V si sa pui un bec de 10W (sau doua de 5W in paralel) regland din p1 la limita stingerii ledului rosu. Dupa aceste doua reglaje, sursa poate fi folosita.

Eu spuneam sa montezi un ampermetru si un voltmetru care sa ramana definitiv. Nu doar mareste estetica, ci datele lor te pot face sa estimezi cat timp mai dureaza incarcarea. Ca poate fi vorba de ore. Nu trebuie sa fie foarte precise, exista si digitale, si analogice.

Poti face masuratori pe o baterie. Aparatul de masura se va distruge numai daca faci greseli in masurare. De exemplu daca pui pe amperi si ii masori ca pe o tensiune (vrei sa vezi cati amperi scoate bateria), am intalnit astfel de curiosi.

Reiterez sugestia de a cauta ajutor in construirea sursei.

Editat de smilex
  • Like 1

E dificil pe forum, pentru ca nu se poate conversa in timp real. Dar pot participa mai multi. Si nu mai putin important, pot beneficia mai multi. E dificil si pentru ca exista unii, care ca si mine, tasteaza mai greu. Foarte usor e telefonic. Cel mai usor e fata in fata. Dar astea doua presupun timp liber la discretie, eu nu-mi permit. Poate daca castig la loto. Insa cel mai rau imi pare in privat. Are toate dezavantajele intrunite.

Prin cele de mai sus am raspuns la un mesaj privat. Nu cred ca alte discutii referitoare la acelasi subiect se pot numi ?poluare? a topicului. Si daca purtam discutia cu Jhony21 in privat, nici raspunsul anterior nu era necesar pentru ca nimeni nu stia de discutie.

 

Poate niste explicatii sumare ajuta.

Aceste e un tiristor simulat cu un pnp si un npn:

post-1355-0-73959300-1442007094_thumb.gif

L-am inseriat cu un bec. Evident ca odata alimentat, becul nu se va aprinde, tiristorul trebuie amorsat pentru asta. Deci trebuie fie sa pun baza pnp-ului la masa ca sa-l fac sa conduca, fie sa aplic (printr-un rezistor ca sa limitez curentul) un impuls pozitiv in baza npn-ului. Oricare tranzistor il deschid, tiristorul se amorseaza iar becul se va aprinde, pentru ca fiecare tranzistor il deschide pe celalalt. Evident ca dupa ce ambele se deschid si conduc curentul becului, oricare tranzistor il blochez (scurt baza-emitor), tiristorul se blocheaza si becul se stinge, pentru a-l reaprinde am nevoie din nou de reamosare (impuls negativ in baza pnp sau impuls pozitiv in baza npn).

Acum modific asa:

post-1355-0-87399200-1442007099_thumb.gif

Este acelasi tiristor, dar rezistentele introduse permit situarea tranzistoarelor pe capetele alimentarii. Fara acele noi rezistente, amosarea tiristorului, cu tranzistoarele pe capetele alimentarii, ar fi insemnat scurt prin jonctiunile baza-emitor. Asa insa, tranzistorul pnp (sau npn daca asta intereseaza) poate livra direct pozitiva, in felul asta:

post-1355-0-98122300-1442007110_thumb.gif

Marele avantaj a configuratiei este protectia la scurt pe bec. In cazul anterior ar fi insemnat distrugerea tiristorului, dar aici lucrurile stau altfel. In functie de valoarea rezistentei din baza pnp, de valoarea factorului de amplificare a pnp si de viteza lui, in cazul unui scurt pe bec se stabileste un curent destul de mare dar extrem de scurt, pentru ca scurtcircuitul pe bec va bloca npn-ul, care duce implicit la blocarea pnp-ului, tiristorul se stinge si pentru a-l amorsa este nevoie de o comanda externa (acele impulsuri). Deci solutia se protejeaza singura la scurtcircuit.

Iar eu transform solutia intr-un stabilizator de tensiune:

post-1355-0-33258200-1442007119_thumb.gif

Aceasta modificare face ca tensiunea sa creasca pe bec numai pana la o anumita valoare, tensiune la care se realizeaza un echilibru si care e data de valoarea zenerului si a divizorului din baza npn-ului. In emitor se afla zenerul iar in baza divizorul rezistiv, daca tensiunea pe bec creste, tensiunea in emitor creste mai rapid decat in baza, peste acea valoare de echilibru npn-ul tinde sa se blocheze, iar asta tinde sa blocheze pnp-ul, deci sa scada tensiunea care a crescut. Adica tensiunea la iesire se stabilizeaza. Si e foarte predictibila si calculabila. Este o solutie constructiva destul de larg raspandita. Cu mentiunea ca tiristorul tot mai are nevoie de amorsare, uneori pentru aceasta solutie exista un rezistor plasat astfel incat sa realizeze acea amorsare. Aici nu e nevoie pentru ca bateria montata in locul becului va deschide npn-ul automat. Dar numai daca e montata corect, montarea incorecta nu amorseaza tiristorul. Asa se realizeaza protectia la legare gresita.

Cum spuneam, protectia la scurt e foarte eficienta, dar nu si la supracurent. Pentru a limita curentul prin pnp, se poate introduce:

post-1355-0-91571900-1442007124_thumb.gif

Pnp-ul s-a transformat astfel intr-un generator de curent maxim constant. Si este de fapt schema postata de mine, cu deosebirea ca am ales doua pnp-uri in capsula TO3 anume pentru disiparea puterii si mai exista un senzor de curent mai mic ce comanda un led. Si deci curentul se poate modifica dupa dorinta. Daca se doreste 2A (de exemplu), puterea disipata mult mai mica poate sa faca utilizarea unui singur tranzistor, mult mai modest, cu un rezistor de 0,33/3W in emitor.Faza cu combinatia 2-8A nu am inteles-o.

1) Trebuiesc leduri (fotodiod?) de 6v sau de 3V (5mm) , sau ?nseriate dou? verzi & dou? ro?i ?n cazul meu ?

2) Traf-ul trebuie de 15vca sau 17 / 18 vca 8 A ?

3) Ce consumatori pot folosi pentru reglarea limit?rii de curent de 2 A, 1,5 A ?i la sub 1 A pentru stingerea ledului ro?u ?

4) Pot folosi carcas? de plastic ? Cutie de p?strat m?ncarea (alimentele) ceva mai mare; 

4) Trebuiesc puse ventilatoare la radiator chiar dac? este ceva mai gros / baban (de la mivarom) ?

 

Sau doar cu dou? becuri de 12 v / 6 v - 5w / 10W cum a?i mai spus ?

Editat de Jhony21

Raspunsul meu anterior este independent de ce s-a discutat. Am raspuns la o solicitarea unui mesaj privat.

 

1)In cazul tau trebuiesc doua leduri banale, unul verde si unul rosu, rodunde, cu diametrul de 3mm sau 5mm. Fotodiodele nu sunt leduri, sunt altceva.

 

2)Scrie pe schema: 15-17Vca inseamna orice tensiune alternativa intre 15 si 17V (de exemplu 16,841Vca) capabila sa debiteze pe o sarcina de 10A (nu de 8A). 15-17 nu este tensiune in gol, ci pe sarcina de 10A. Traful trebuie sa poata asta si se testeaza separat pentru aceasta putere.

 

3)Orice becuri auto in paralel care insumeaza 10-15W. Nu exista limitare de curent de 1A, este doar semnalizare. Limitarea curentului este la 8-9A.

 

4)Poti folosi tot ce vrei.

 

4)(probabil ?5)?) Necesitatea ventilatoarelor exista numai daca radiatorul depaseste 70 grade. Vei vedea in functionare.

 

 

Am raspuns la o solicitarea unui mesaj privat.

Mesajul privat era din partea mea ; multumesc mult pentru explicatii !

 

 

 

 

Faza cu combinatia 2-8A nu am inteles-o.

 

Ma gandeam la un singur incarcator pentru doua acumulatoare : unul de 20Ah si unul mai mare (auto) de 80-100Ah ; oricum partea asta nu era foarte importanta ...mai mult o curiozitate .

 

Multumesc inca o data pentru ajutor !

Cablaj lucrat ?n sprint layout 6.0, v? pute?i uita pu?in peste el, dac? este bun ?

Am editat topicul, pentru o mic? gre?eal? sper s? nu fi gre?it restul cablajului !!!

post-16739-0-43200400-1442088552_thumb.jpg

Editat de Jhony21

Tie-ti arde de glume... Sper ca n-ai gresit pentru ca nimeni nu poate spune ce-i acolo.

 

@iuli Daca vrei, se mai poate complica putin pentru reglabil 2-8A.

Editat de smilex

1) Nu....dar dac? este corect v?d eu, oricum am ?n?eles c? nu prea ave?i timp, mul?umesc pentru tot ce m-a?i ?ndrumat p?n? ?n prezent, ca s? ?l pot face ?mi trebuie traf de 16 - 17vca 10 A sec?iune conductor de CuEm 2,5 mm !???

 

2) M-am g?ndit ?i la un termostat / termocontact / termocuplu ce pot pune care s? ?mi citeasc? temperatura ?i s? ?mi porneasc? ventilatoarele ?n trepte ? ( realizat din componente electronice nu de alt? natur? )

Editat de Jhony21

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock