Jump to content
Mihai_Hd

Realizare invertor 800w 24/230v sinusoida pura

Recommended Posts

 cateva bucati de banda de cupru de 0,2 lumgi de 1m si 0,3 lungi de 0,5 m si sarma de 2 pentru bobina, si 2 irfp 4468 se pot folosi in primar doar 2 pentru 1 kw la 24v.

 daca ai nevoie de ele sa mai incerci cate ceva.

 schema la stabilizator care o folsesc eu PI: 47 k cu 2 k  si 470 nf cu 2 k, dar constanta de integrare se poate si calcula, se poate face si PID, numai ca trebuie sa poti determina cumva polii de pe lantul sursei, altfel se poate face prin tatonare se tot mareste pana merge stabil, in schema asta se poate incepe cu 100 nf rezistenta e de caa2k.

 castigul total al buclei nu este asta de 25, mai intervin castigul optocuplorului si al comparatorului din pwm,  precum si divizarea de la inrtare, e dificil de calculat

post-30154-0-05504700-1429161779_thumb.jpg

post-30154-0-12058900-1429162567_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

cavit pe la inceputul lui mai s-ar putea sa ma intereseze pe mine benzile, actualmente am reusit sa cheltui tot ce economisisem pentru electronica pe anvelope de vara trotuar si pavaje...electronica vine ultima ca de obicei...

 

mi-a crapat si osciloscopul asta chinezesc amarat, am gasit un tranzistor pe defexie X ass, nici nu stiu ce naiba era ca nu am gasit nimic, pe el scrie 3DA150C, la o cautare in afara de scris in chineza am mai gasit o poza care seamana cu respectivul, e un tranzistor in carcasa metalica cu colectorul la masa, gen 2n3866, am pus in locul lui un mje340, in fine sper sa tina.

 

Acum revenind la maretul invertor, am reusit sa obtin de la sfantul Petru ajutor divin si fierul meu de calcat a transferat tonerul pe circuit asa ca am mai avansat putin ieri si azi.

Am facut cablajul, gaurit, inceput si montat piese pe el si am reusit sa ard un 3525 din cauza ca am inversat pinul 11 cu pinul 12 pe cablaj...noroc ca am de rezerva.

Asa in gol, fara punte redresoare, fara nici o sarcina forma de unda este foarte frumoasa, aproape imi vine sa nu mai pun snubbere dar pentru ca nu mai am momentan bani de feti si alte componente le voi monta maine dupa ce cumpar rezistente de wataj.

 

Ok, transformatorul realizat dupa reteta lui nel65 scoate 380V in gol alimentand invertorul la 24V. 

 

Mai completez cu componente si maine daca reusesc fac probe, momentan nu pot deoarece bateriile care le am sunt puse in paralel actualmente.                                    

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Trebuie sa platesti doar curierul dar nu stiu cand ajung in oras cu treaba ca si drumul dus intors pana acolo costa.

 daca ai nevoie pot sa mai pun ceva piese de snubbere pentru incercari, eu am muscat-o urit de tot, ca invertorul mergea ok cu multe feluri de sarcina mai putin masina de spalat cu variator pe triac, dar si cu asta nu se ardea din prima, ci cand avea el chef, cu combinatia nefericita bobina de iesire pe ferita cu intrefier si fara snubber,  cu toroide de pudra de fier nu se ardea, dar am avut numai unul care l-am pus in alt invertor, oricum atenuarea acestui toroid se poate emula cu ferita si snubber.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, am montat piesele pe cablaj, am inceput sa fac mici experimente cu invertorul.

 

Pentru inceput, protectia nu functioneaza calumea, are un loc unde LM358-ul lucreaza intre inchis si deschis, nu inteleg de ce, incepe sa palpaie led-ul rosu de protect si moduleaza sg3525-ul.

Stabilizarea fara inductor functioneaza, nu am avut curaj sa incerc la sarcini mari, am folosit ca proba 2 becuri economice de 23W. Imi este teama sa incerc cu  sarcini mai mari pentru ca tiuie transformatorul.

Ca si forma de unda, pe osciloscop vad niste impulsuri foarte ciudate cand este conectata bucla de reactie.

 

Alta problema...de la un furnizor de componente online am luat cateva stabilizatoare de tensiune extraordinar de proaste. Prima data am crezut ca am facut eu ceva gresit cand a crapat primul 7805 cu doar AO-ui lm358 conectat, apoi am realizat ca si partea metalica a capsulei TO220 este mult mai subtire decat la un stabilizator normal iar cand am pus un 7805 recuperat dintr-o alta aplicatie si acesta nici macar nu se incalzeste mi-am dat seama ca este o problema cu lotul acela de componente.

 

Am pus pe invertor o rezistenta de 100 ohmi/500w (un fier de calcat comunist, modelul ala mare...de 5 kg) dar nu am putut proba mai mult de 5 secunde deoarece am folosit conductor de 2x1,5mm de la bancul de baterii pana la invertor. In momentele acelea tensiunea scade pana undeva pe la 207v si apoi intervine protectia la subtensiune, lucru absolut normal.

 

Asa...si cu cele 2 becuri de 23w alimentate la 373v diodele redresoare de pe linia de 300v sunt caldute. Prin caldute inteleg cam la temperatura corpului. Din calculele mele curentul prin ele ar trebui sa fie 0,13A. Nu ar trebui ca la curentul asta sa fie reci? Preventiv Am proiectat cablajul ca sa le pot monta pe radiator, asa ca diodele le-am montat in grupuri de 2, pe o tabla care le prinde pe ambele, table recuperate din surse chinezesti, tabla aceea in care monteaza chinezii 2 diode redresoare ca sa nu foloseasca o capsula TO247. Totusi mie mi se pare ciudat sa se incalzeasca la 0,13A...aici orice parere e binevenita. Diodele sunt BY500-800.

 

Mai departe...miezul se incalzeste putin. Nu bobinajul, miezul, estimez ca dupa o ora de functionare cat are pana acum jucaria a ajuns undeva la 40 de grade. Este normal acest lucru?

 

@nel65 in prima schema, cea cu drivere TC4X ai folosit o protectie la subtensiune si presupun eu la supratensiune. Ai un operational dublu (lm358) care foloseste referinta lui sg3525 printr-un divizor rezistiv. Primul AO este cel care se ocupa de monitorizarea tensiunii minime iar al 2-lea nu inteleg ce face. Poti sa imi explici putin detaliat ce ar trebui sa se intample cu el? Pentru ca daca sunt conectate ca in schema la mine ramane protectia cu +5V pe iesire.

 

 

@cavit daca chiar vrei sa donezi benzile acelea iti dai seama ca sunt mai mult decat incantat sa le primesc si sa platesc eu curierul. Normal ca ma intereseaza bucati de banda de cupru pentru ca nu se gaseste pe nicaieri usor.

Totusi daca este cineva pe forum care considera ca ii sunt mai utile lui ar trebui sa o spuna si sa i le trimiti lui. eu am facut rost de niste tabla de cupru si ma gandesc ca as putea face din ea bobinajul unui transformator.

 

A sosit astazi si modulul egs002 de la chinezi. Ma gandesc sa folosesc pentru punte IRFP460, la 3A cred ca se vor descurca fara probleme. Ce ma intereseaza este unde sa montez snubberele si ce valori aproximative sa folosesc? Ma gandesc ca intre drena si sursa pe fiecare fet dar nu am facut punte H cu ir2110 pana acum ci doar schema folosita de chinezi cu tl494 si tranzistori de inalta tensiune pt comanda fetilor de la +300V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

primul AO scoate la iesire in pin 7,o tensiune relativ lent-crescatoare atunci cand tensiunea din pin 6 incepe sa scada sub cea din pin 5.Aceasta se aplica prin R25-D5 pe pinul 5 ,insumandu-se cu tensiunea de referinta ,provocand o usoara crestere a acestei tensiuni.Practic,se mareste diferenta de tensiune intre cele doua intrari.adica apare pragul de histerezis ,deci se evita balbairea circuitului intre a bascula si a nu bascula la iesire.Pana aici ,ar fi suficienta aceasta parte pentru protectia la subtensiune.

Totusi ,pentru comanda ferma ,tensiunea din pin 7 ,prin D6-R28 se aplica spre SG3525 dar si prin D7.R30.R31 pe pinul 3,fapt ce provoaca aparitia tensiunii de 5V in pin 1,care prin D9 se aplica tot la iesirea spre SG3525 dar si la intrarea in anodul D7 .R30.R31 spre pinul 3,deci se face automentinerea in aceasta stare.

C7 are rolul de a tine pinul 3 la masa ,in momentul cuplarii alimentarii ,suficient timp pentru a nu declansa intrarea in protectie .asigurand astfel pornirea.R32 descarca 

C23 in momentul opririi invertorului 

Transformatorul nu trebuie sa faca niciun zgomot ,cu sau fara bucla,nu trebuie sa se incalzeasca de loc ,in gol.

Diodele nu stiu daca sunt cea mai fericita alegere ,eu am folosit MUR1560 ,fara radiator,fiecare traf cu puntea lui.Pentru probe cu sarcini mai mari ,trebuie cabluri mai groase,si/sau te duci cu invertorul langa baterie.

 

E cam riscant sa folosesti acel modul in faza de punere la punct ,daca se strapunge un mos din puntea H ,ia cu el si IR-ul de pe modul si poate si EG-ul si ai ramas fara el.Era mai bine daca faceai pentru inceput ,probe cu un modul cu Attiny 13 si IR2110 ,componente THT,erau mai usor de inlocuit in caz ca...

 

Pune schema exacta dupa care ai construit,chiar si desenata cu creionul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ma apuc sa desenz schema.

 

As face un modul cu attiny dar fara soft nu vad cum l-as putea folosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Diode bune pentru iesire sunt rhrp30120 sau mai mici rhrp8120 cu diode la 600v e riscant, trebuie la 1200  dar astea la tensiune mare sunt implicit mai lente rhrpx(x)120 au trr 50ns, rurpx(x)120 au 75 ns cele de 50 ns sunt bune mai ales daca doriti sa nu folositi bobina la iesire din sursa, din experienta mea sunt cele mai bune si fiabile cele de la intrenational rectifier dsei sau dsep sunt mai fragile mie m-i s-au ars cele de la fairchild rhrp nu am reusit sa ard niciuna. acum am toate invertoarele pe rhrp 30120 mai este si varianta mai scumpa cu diode schottky cu carbura de siliciu JBS juction schottky barrier, astea nu au timp de recuperare inversa fiind cu purtatori majoritari, sunt deosebit de robuste si fiabile deoarece se strapung la temperaturi foarte mari practic temperatura de lucru e limitata de carcasa.

 

  daca ai nevoie pot sa-ti dau diode din igbt stgw39nc60vd arse, dioda e buna, am polizat partea de capsula cu igbt-ul si a ramas dioda cu 2 terminale este de 45 ns la 600 v 20 a si si poti pune cate 2 in serie 8 buc in total.

 daca ai putea sa-mi faci rost de 2 la4285 as putea merge la oras sa le pun pe curier plus benzile alea.

 

   La probe placa egs002 se poate arde, se ard ir2110 prin efect dv/dt sau supratensiunesau scurt pe iesire, in caz ca se ard prin efect dv/dt igbt-urile sau mos-urile nu se ard. dar se opreste din functionare.

, daca sunt schimbate driverele merge, eg 8010 se arde exceptional de rar numai daca explodeaza driverii.

 

 Tiuitul in transformator cu stabilizare in bucla inchisa, tradeaza instabilitatea buclei de stabilizare si necesita ajustarea constantei de integrare, o functionare stabila presupune prezenta unei singure oscilatii, aceea a pwm-ului, orice supramodulare tradeaza functionarea instabila.

 Sunt cateva trucuri pentru a obtine mai usor o bucla stabila, nu lasati casticul in curent continuu la 431 foarte mare findca devine lent si introduce un pol la frecveta joasa, nu intrati pe intrarea amplificatorului de eroare al lui 3525 cu optocuplorul ci direct pe intrarea comparatorului de pwm, 3525 e astfel conceput inacat sa permita acest lucru, amplificatorul de eroare avind iesire de curent, asfel bucla devine mai rapida si mai stabila nu mai are si polii acestui amplificator de eroare.

 pentru a castiga viteza si imunitate la zgomot curentul prin fototranzistor trebuie sa fie de cativa miliamperi,  daca iesirea de curent a amplificatorului de eroare are cateva sute de microamperi se poate adauga o rezistenta de 680 ohm 1k la iesirea optocuplorului in paralel cu iesirea de curent a amplificatorului de eroare, eu nu am lucrat cu 3525 ci cu 3524 , asta are iesirea de curent a amplificatorului de eroare de 400 microamperi si am pus rezistenta, la 3525 nu am studiat, dar e usor de facut.

 In serie cu fotodioda optocuplorului trebuie o resistenta de 200-300 ohm, sa limiteze castigul in curent continuu.

 in principiu schema care am pus-o mai sus sau cele de la @ nel 65 se pot adapta prin ajustarea constantei de timp, adica a condesatorului pana merge stabil, adica se mareste, in caz ca nu merge stabil cu valoarea din schema, se mareste prin dublare repetata pana merge bine.

 

   alta varianta mult mai stabila este sa puneti 3525 in secundar pentru a citi direct tensiunea pe divizor cu ajutorul amplificatorului de eroare al acestuia si folosirea a drivere optocuplor tlp250 sau hcpl3120 pentru comanda mosilor din primar, asta e cel mai usor de facut, se pot folosi diagramele Bode din data sheet de la 3525 se pot folosi chiar si algoritmi de calcul, se gasesc pe net.

 

 in varianta cu optocuplor in bucla de reactie, acesta complica treburile si nu se pot folosi algortimi generici, de care se gasesc la liber pe net, o subvarianata e folosirea unui optocuplor dublu rapid de genul acpl250 si driver ir2110, dupa el, pentru push pull se poate folosi un singur ir 211o, partea flotanata se pune tot la masa si se alimenteaza normal din aceeasi tensiune, intirzierile sunt imperecheate asa ca merge foarte bine, am facut si eu asa mai demult pentru ultrasunete si functioneza si acum, partea de intrare a ir 2110 are alimentare separata si poate fi alimentata la 5v, tensiunea cu care merg aceste optocuploare partea de iesire va fi alimentata la 12-15v pentru comanada pe poarta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Diode care se pot folosi: rhrp8120,rhrp30120, dsei30-12a dsei12-12a mur15120, mur30120 sau cate 2 in serie de 600v. in varianta fara bobina la iesire se pot folosi si cate o dioda de 600v dar e mai sigur la 1200, cu bobina sunt varfuri mai mari si e recomandat la 1200v, dar nu mai trebuie asa de rapide, fara bobina 25 -30 ns ar fi ok sau schottky cu carbura de siliciu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sper ca se vede ceva in desen. Inebunesc incercand sa invat sa desenz schemele cu ceva soft si apoi realizez ca nu are una sau alta. Asta e, pana la urma tot gasesc ceva acceptabil.

 

Asa, am reusit sa ard 7815-ul care alimenteaza din baterii sg3525-ul si bd-urile, in rest totul e ok. Am facut scurt intre iesirea lui si alimentare.

 

Oare daca alimentez sg si driverii la 18v o fi bai? Ca 7818 mai am cateva bucati. 7815 trebuia sa mai am dar nu gasesc punguta cu ele:)

 

Am testat snubbere intre tranzistori si masa 22nf si 22ohmi, isi fac treaba de minune, problema e ca se incalzesc rezistentele destul de tare. Cel mai putin mi se incalzeste rezistenta daca pun 3,3nf si 8,2ohmi intre cele 2 grupuri de trazistori.

 

Asa...stabilizarea fara inductanta merge destul de bine, singura problema este ca se incalzeste radiatorul fetilor ca rezultat al ei.

 

cu 2 becuri de 23w alimentate la 330v sg-ul regleaza duty cicle-ul undeva la 20% si ca rezultat pe transformator apar tot felul de porcarii. Cred ca de fapt se incalzesc diodele din feti. Probabil ca la consum mai mare sg-ul va duce duty cicle-ul la la peste 90% si atunci nu va mai aparea problema asta.

 

cavit diodele sunt la 800v nu la 600. 5a/800v si 75ns.Asi comanda mur1560 dar la capitolul finante nu stau bine acum si la magazinele locale nu gasesc asa ceva. Aici sunt doar piese de televizoare crt in magazine.

 

In prima faza inainte de a face puntea h vreau sa fac invertorul sa funtioneze ireprosabil.

 

post-32435-0-55930200-1429726060_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreau sa ti trimit benzile si ceva :diode, ceva drivere si chiar si o bobina pentru proba poate prin posta,  am nevoie de o adresa pe privat

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Intra cu optocuplorul pe pinul 9 adica iesirea amplificatorului de eroare si totodata intrarea comparatorului de pwm, amplificatorul permite deoarece are iesire de curent, restul lasa-l asa cum e, eventual mai pune o rezistenta de 1k din pinul 9 catre masa sa ai curent ceva mai mare prin optocuplor sa fie mai rapid si mai imun la zgomot, pentru a reduce zgomotul pe optocuplor trebuie sa pui un condesator de 100 nf la 400v intre masa din primar si masa din secundar altfel toate varfurile alea de comutatie vor fi aplicate pe izolatia optocuplorului si vor bruia fototranzistorul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Pun post separat sa nu te incurce: daca nu doresti sa pui condensatorul intre primar si secundar pentru a nu mari capacitatea dintre ele, trebuie sa folosesti un optocuplor special cu distanta emitator receptor mare, eventual si ecranat sau poti sa-l faci din bucati si sa ecranezi fototranzistorul cu plasa fina de cupru, ecranul se leaga le emitor sau la masa circuitului unde vine fototranzistorul, in pricipiu la un nod de joasa impedanta din circuitul fototranzistorului, o bara de alimentare sau masa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sper ca se vede ceva in desen. Inebunesc incercand sa invat sa desenz schemele cu ceva soft 

Daca lucrezi cu sprin layout ,ca asa pare ,chiar cu sprint layout faci si schemele

 

 

schema DC-DC_v5.pdf  Schema asta cu sprint layout 5 e facuta.Proiecteza-i un cablaj conform cu ea si vei fi multumit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

intre bd139 si bd140 si 2sb649 si 2sd669 ce ar fi mai bun in totem pole? Cred ca perechile 2sb/2sd nu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.