Jump to content
Mihai_Hd

Realizare invertor 800w 24/230v sinusoida pura

Recommended Posts

Ma bucur sa vad ca acest topic este util si altora, nu doar mie.

 

@biela, trebuie verificat daca frigiderul merge in impulsuri dreptunghiulare. De obicei nu se comporta prea bine motoarele de compresor in acest regim de lucru.

 

@nel65, sigur ca da, cu multa placere. Nu este totul pe deplin finalizat dar este functionabil si in productie de ceva vreme. Din pacate nu am prea avut eu timp de electronica prea mult in ultima perioada.

 

Deci de pe cablaj lipseste protectia pentru baterie, sunt si unele trasee care nu sunt inca trase in partea aceea, am realizat faptul ca am uitat sa salvez fisierul in sprint layout doar dupa ce am facut cablajul...

 

Placuta cu attiny am realizat-o cat de micuta am putut, cu componente tht, a iesit mai mica decat un egs002 dar mai grasa :D.

 

Ce am observat in timp ce testam montajul: pentru ir2110 (cel putin cele care le am eu) nu ajung 22uf la capacitorul de bootstrap, a fost necesar sa pun 47uf, aveam probleme pe high side-ul modulat cu 20khz in sensul ca sinusoida nu era perfecta la inceput, pana se incarca condensatorul.

 

De asemenea la 340v Dc obtineam aproximativ 218V alternativ, de unde trag concluzia ca frecventa nu este chiar de 50Hz. am vazut ca sunt 2 variante de soft pt attiny, nu l-am incercat si pe cel pe care scria 52Hz inca.

 

Ventilatorul nu este inca conectat, cu 700w poate fi lasat in functionare continua cu radiatoarele pe care le are si nu se incalzeste prea tare.

 

Inductorul din filtru este facut pe miezul recomandat de nel65, functioneaza ok, ce nu-mi place la el este ca si in gol se incalzeste destul de tare (cam 60 de grade), Sarma de bobinaj este sau 1,6 sau 1,8mm, nu mai tin minte exact ce am avut la dispozitie.

 

Cam atat am reusit sa realizez pana acum, iar alimentarea echipamentelor cu care postez pe acest forum sunt alimentate din bancul de baterii care se vede intr-o poza cu invertorul in mijloc, incarcarea se face de la panourile solare, se vede undeva pe baterii si controllerul de incarcare.

 

post-32435-0-38458600-1438968214_thumb.jpg

post-32435-0-29166300-1438968220_thumb.jpg

post-32435-0-35347900-1438968227_thumb.jpg

post-32435-0-47485300-1438968234_thumb.jpg

post-32435-0-79798600-1438968484_thumb.jpg

post-32435-0-80333200-1438968517_thumb.jpg

post-32435-0-95163300-1438968658_thumb.jpg

post-32435-0-41544800-1438968662_thumb.jpg

post-32435-0-65607500-1438968665_thumb.jpg

post-32435-0-83413400-1438968893_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da,frumos.

Bobina de iesire se incinge din cauza firului care vad ca e cam subtire.Eu am folosit fir de 1.8 mm si nu cred ca depaseste 40 grade in gol ,dupa oricat timp de functionare .De abia se simte caldura.

 

Variantele de soft se folosesc in functie de exemplarul de attiny folosit.Unele sunt mai rapide ,alte sunt mai lente,pentru ca oscilatorul lor este unul RC ,nu pe cuart.Din cauza asta ,se foloseste softul care da frecventa la iesirea de 220 ,cat mai aproape de 50Hz.Deci la exemplarele lente se foloseste softul rapid iar la cele rapide ->softul lent.

 

Bateriile merg bine? Vad ca sunt auto

 

 

Pune si tu un pdf cu cablajul si dispunerea pieselor .la placa mare ,ca nu se intelege nimic din poza.Cum e ca in exemplul de mai jos.

exemplu.pdf

Edited by nel65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pun pun, nici o problema, daca doreste cineva sa faca un invertor dupa acest cablaj cu cea mai mare placere ofer tot ce am :)

 

deci este sarma de cupru de 1,6mm pe torul acela, bobinasem initial unul cu sarma de 1mm si a iesit o inductanta de peste 2mh cu un singur strat de bobinaj. Daca te uiti atent este o poza facuta de aproape cu modulatorul puntii H unde se vede bobinajul mai bine, nu am reusit sa indrept perfect sarma din cauza grosimii.  Mai am un tor din ceva circuit pfc al unei surse de pc cu pfc activ, pe acesta am bobinat cu sarma de 0,7mm si bobina ramane rece si cu 300w sarcina, dar este mult mai mic, am pus ceva poze si cu aceasta inductanta in postarile anteriore.

 

Bateriile sunt 2 bucati rombat tempest de 100Ah, 2 bucati auto de 70Ah si inca una de 100Ah tot auto. Pe raful pozat se vad doar 3bucati de 100Ah si una gri de 70Ah. Mai pleaca un set de cabluri catre bateria de pe raftul de mai jos care este tot de 70Ah.

 

 

De comportat se comporta bine momentan deoarece din bancul de 5Kw eu nu folosesc mai mult de 1- 1,5Kw peste noapte.

 

Pe invertor am montate urmatoarele echipamente:

 

1 calculator mini ITX, procesor Athlon5350, consuma aproximativ 8w in idle si maxim 35W cand e 100% ocupat procesorul (aici vorbesc de consumul intregului calculator nu doar al procesorului)

2 monitor lenowo l197w, are un power rating de 27W de la producator, nu am masurat dar cred ca pe acolo se invarte

3 televizor de 40inch samsung 40eh5450, asta zice samsungul ca ia vreo 65w, in realitate consuma intre 20w si 80w, in functie de nivelul de iluminare al displayului, volumul sonorului nu influenteaza foarte mult consumul desi are 2x10W putere de sunet in specificatii.

4 laptop dell inspiron 1501 care e cam gurmand, nu are nici o problema in a hali si 60w, ma rog este si o generatie mai veche de laptop (din 2006)

5 ruter adsl hg658B,

6 decodor hd romtelecom (nu stiu ce producator are)

7 lampa de 23w

8 ociloscop chinezesc, power rating 17w

9 amplificator audio de 2x150w (peak-ul se duce la 450w consum)

10 incarcatoare de telefon, tableta sa zicem maxim 30w

11 incarcator bormasina 2 bucati, bosch si makita

12 letcon de 48w

13 imprimanta laser xerox, asta cand porneste haleste fara probleme 1kw

 

ocazional mai folosesc feon de 1kw, fier de calcat de 500w, diverse alte aplicatii electrice ce au nevoie de 230v alternativ.

 

Consumul invertorului in gol este de 0,17A la 24v. Sunt foarte multumit de acest consum intrucat mai am un invertor chinezesc care ia 0,7A la 12v in gol si e sinus modificat.

 

Nu stiu eficienta sa, oricum judecand dupa incalzirea radiatoarelor este destul de mare.

 

 

invertor.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.7A la 24V consuma in gol , al meu ,dar poate fiindca are sapte trafo ETD49.In fine ,ai facut o treaba buna,sa-l stapanesti sanatos.Daca era sa-l cumperi ,te usurai de vreo 2000 lei.

 

Sigur sunt amatori care vor dori sa faca dupa cablajul tau ,pune cablajul si schema finala folosita.Prea mult timp, realizarea invertoarelor sinus pur in regim de amator a fost un subiect aproape utopic.Flopir a avut un rol esential cu softurile pentru Attiny13,fara astea eram in pom.

 

Ca si parere personala ,varianta cu Attiny13 este mai fiabila decat cea cu atmega8,poate si datorita faptului ca Atmega functioneaza la o frecventa de 25KHz ,iar Attiny la doar 20 KHz,dar poate e doar parerea mea.Oricum ,marea majoritate a invertoarelor din comert ,functioneaza la circa 16 KHz

Edited by nel65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cablajul e asta, schema o sa ma chinui sa o fac in ceva, sprint layout al meu (5) nu are pe nicaieri optiune sa desenezi o schema sau poate nu stiu eu sa-l folosesc.

Oricum schema e cam identica cu ale tale, singura diferenta fiind ca am pus un 7815 ca stabilizator pentru alimentarea lui sg3525.

 

Acum am realizat ca lipseste si tranzistorul pentru comanda ventilatorului, si de pe cablajul meu lipseste pentru ca am uitat sa salvez varianta finala (lucrul noaptea deh) si mi-am dat seama abia dupa ce am corodat placa de cablaj si o gauream

 

 

cablaj.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

sprintul nu are optiune de desenat schema.O desenezi ca si cum ai face trasee atunci cand proiectezi cablajul,alegi trasee de 0.1 sau 0.2 mm si adaugi simboluri de piese .Grila o alegi de 0.079375 mm.

Dupa ce dezarhivezi fisierul,il duci in folderul MACROS din sprint layout.Eventual ii mai pui un 1 in fata,ca sa fie primul din lista macros.

 

In arhiva asta sunt simboluri desenate de mine ,cu care am lucrat ,ce am avut eu nevoie ,dar sunt suficiente pentru majoritatea schemelor.

simboluri desenat scheme in sprint 5.rar

Edited by nel65

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pentru cine isi permite,cine nu...

Edited by nel65

Share this post


Link to post
Share on other sites

E mult 250 de lei pentru o tara in care salarul minim pe economie e de genul 750lei si litrul de carburant 6lei.

Deocamdata din anumite motive majoritatea folosim pentru desenat sprint layout 5 care are multe probleme dar il mai gasim pe la pescarie la oferta...

Edited by Mihai_Hd

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.7A la 24V consuma in gol , al meu ,dar poate fiindca are sapte trafo ETD49.In fine ,ai facut o treaba buna,sa-l stapanesti sanatos.Daca era sa-l cumperi ,te usurai de vreo 2000 lei.

 

Sigur sunt amatori care vor dori sa faca dupa cablajul tau ,pune cablajul si schema finala folosita.Prea mult timp, realizarea invertoarelor sinus pur in regim de amator a fost un subiect aproape utopic.Flopir a avut un rol esential cu softurile pentru Attiny13,fara astea eram in pom.

 

Ca si parere personala ,varianta cu Attiny13 este mai fiabila decat cea cu atmega8,poate si datorita faptului ca Atmega functioneaza la o frecventa de 25KHz ,iar Attiny la doar 20 KHz,dar poate e doar parerea mea.Oricum ,marea majoritate a invertoarelor din comert ,functioneaza la circa 16 KHz

Ai masurat cumva cat consuma convertorul DC-DC si cat filtru de la iesirea puntii H ? Poate gasim o solutie de a reduce acest consum...Oricum 0,7A/24V, e parfum...

Un invertor chinezsc de 2Kw, e drept cu traf tole, consuma cca 1,5A/48V. Nu vorbesc ce semnal am gasit in poarta mosfetilor...pacat ca n-am pozat oscilograma.

7 bucati de 80A/100V, cu o capacitate totala de cca 20nF, erau comandati de cate un TLP250, de 1,5A. Iar unul din optocuploare chiar a cedat, s-a intrerupt tranzistorul ce decarca capacitatea portii, s-au suprapus timpii, au pocnit vreo 20 mosfeti din cei 28. Am vazut ca folosesti TLP, ai mare grija...Poate n-ar strica niste TC-uri dupa optocuploare, asta pentru siguranta.

Edited by pisica matache
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Azi am facut un test...curios sa aflu cam cat poate consuma convertorul DC-DC. Am facut o punte cu irs2453, patru mosfeti IRF3205, la 40Khz, comandati cu cate 16 R in poarta. Traful, un ETD39, pe care am bobinat doar primarul. La 12V, am masurat asa...20mA, fara traf conectat, 50mA cu 8 spire in primar, 65mA cu 7 spire, 80mA cu 6 spire si 140mA, cu 5 spire. Adica o putere consumata in gol, intre 0,6W si 1,7W.  Probabil cu mosfetii si miezul cu care am testat, se poate obtine lejer vreo 300-400W. 

Edited by pisica matache

Share this post


Link to post
Share on other sites

TLP250 folosesc doar la puntea H ,cate un optocuplor la trei STGW39NC60VD,deci aproape 9 nF.A mers continuu de cateva luni,pe toata casa ,zi si noapte,acum am zis sa-i mai reduc din stres si am trecut circuitul becurilor pe alt invertor mai mic ,tot sinus pur ,de 3000W.

 

La partea de ridicare tensiune ,folosesc drivere TC4452 .

 

 

 

Cu consumul,nu -mi fac probleme ,ma multumesc asa cum e acum.Oricum ,n-am masurat consumulrile separate.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TLP250 admit un maxim de 1,5A. Daca nu ma insel, unul singur comanda 3 IGBT cu cate 10 R. Asta inseamna vreo 3R, iar la o tensiune de 12V, ar veni un curent de varf de 4A. De aceea spuneam ca n-ar strica niste TC-uri... E foarte adevarat, varfurile de 4A, sunt foarte scurte, asa ca poate nu vei avea probleme. Invertorul de care povesteam, a mers vreo trei ani, dupa care optocuplorul a cedat. Cine stie, poate o fi fost si ghinion..

Apropo de consumul in gol, la puterea invertorului tau, cei cca 20W, e fix pix, vorba cuiva. Tu ai capacitate garla la acumulatori, eu nu...Am doar 48V/20Ah, Lifepo4, de aceea m-ar interesa orice solutie de a reduce consumul in gol si de a creste randamentul unui invertor. Marea majoritate a invertoarelor, folosesc convertoare DC-DC in contratimp. Sunt doar doi mosfeti, dar doua secundare, iar mosfetii trebuiesc sa suporte dublul tensiunii de alimentare. La full bridge, e un singur secundar, dar patru msfeti, de tensiune mai mica insa. Acum nu stiu ce sa zic, care varianta poate oferi consum in gol mai mic si randament mai bun. Sunt colegi cu vasta experienta, care ar putea veni cu sugestii.

Oricum, pentru inceput vreau sa fac unul de mica putere, alimentat la 12V, cateva sute W, am modulul de la tine, cu EG8010, iar pentru puntea H folosesc un driver dedicat motoarelor, contine atat driverele flotante, cat si IGBT de 20A/600V. Convertorul, contratimp sau full bridge, nestabilizat, traf pe ETD39.  Ar trebui sa iasa mic si compact...

Acesta e modulul IGBT pe care vreau sa-l folosesc pentru puntea H.  http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/DM00074254.pdf

Edited by pisica matache

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We use cookies and related technologies to improve your experience on this website to give you personalized content and ads, and to analyze the traffic and audience of your website. Before continuing to browse www.tehnium-azi.ro, please agree to: Terms of Use.