Sari la conținut

Decuplare motor cc la atingerea unei valori a intensitatii curentului


ionut_dragos

Postări Recomandate

Buna seara. Mentionez ca sunt incepator in electronica. Dupa cum spune si titlul, vreau sa decuplez alimentare unui motor de curent continuu la o anumita sarcina. Cu alte cuvinte, cand avem o rezistenta crescuta la actionare, creste curentul care strabate motorul si la un anumit prag al curentului as vrea sa-l decuplez.

Dupa lungi cautari, am gasit o schma. Daca puteti, mentionati alte schema mai simple.

Montajul va functiona conectat la un autoturism, motorasul este de la antena electrica.

decuplare la supracurent.doc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu-i mai simplu cu limitatori de cursa?

Poate dati mai multe detalii, ce actioneaza si daca motorul trebuie sa functioneze in ambele sensuri(polaritate inversata)?

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In schema din documentul atasat mai sus, nu reiese clar daca comutatorul S1 este cu retinere sau nu. Daca ar fi cu retinere la apasare, atunci schema ar fi un fiasco, daca ar fi fara retinere la apasare, atunci capacitorul C1 ar fi prea mic. Deci, cu alte cuvinte, nu ar fi rau sa cautati altceva.

 

Dar, inainte de un exemplu de schema, despre ce motor de cc este vorba (putere, tensiune) ? Si la ce anume doriti sa-l folositi ?

 

In functie de aplicatie, limitatori de cursa nu pot fi cea mai buna alegere intr-o asemenea problema.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca este antena trebuie sa si revina, deci schimbare de sens.

Adica, sens 1 intreupere la un prag de curent si sens 2 tot cu intrerupere la prag de curent.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Trebuiesc mai multe informatii.

Ar merge asa ceva:

post-1355-0-18622400-1411062399_thumb.gif

Se bazeaza pe amorsarea ambelor tiristoare. Shuntarea oricaruia va duce la stingerea lui si la eliberarea butonului se ofera permisiunea de actionare. Nu necesita limitatori, decuplarea se face la blocare mecanica prin cresterea curentului si reamorsarea tiristorului.

Actionarea e in dublu sens daca statorul e cu magnet permanent.

Ledurile pot sa lipseasca.

Valoarea shuntului se poate calcula in functie de consumul motorului. Deci informatii.

Editat de smilex
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna seara. Intai de toate imi cer scuze pt ca nu am putut raspunde pana acum.

Antena provine de la un Opel astra f. Problema a aparut la inlocuirea vechiului casetofon cu un CD player care nu mai are conectica pentru antena. Pot folosi firul de la remote care la pornirea CD-ului da un plus.

Ideal ar fii sa pot face un montaj care sa tina seama de amperaj, dar am masurat curentul la functionare normala ( 0.68 A) si la capat de cursa( 0.88 A).MAsuratoarea a fost facuta cu un multimetru de 25 lei "din targ". Diferenta intre cele 2 valori este foarte mica.

Am mai cronometrat si timpul de urcare si de coborare pentru telescop: aprox 2.2 secunde. Avand o discutie similara pe alt forum mi s-a sugerat ca cel mai bine este sa fac un montaj cu un timer reglat la 3 secunde. Astfel am conceput 2 scheme, una cu varianta de timer cu 555 si cealalt bazata pe o retea RC si tranzistoare. Pentru varianta cu 555, exista pe net "calculatoare" dar pentru reteaua RC n-am idee cum se calculeaza timpul.

Un coleg a sugerat o varianta cu MOS. Este mai simplu cu relee conectate tot in genul unei punti H, dar varianta cu punte H de mai sus (daca se poate aplica pentru diferentele mele de curent) este de preferat. Mentionez ca sunt incepator in electronica si pentru mine criticile dvs la schemele mele ma vor ajuta sa reusesc.

Un dezavantaj la schemele mele este faptul ca se va ridica antena chiar daca eu ascult un CD, deci nu am nevioe de antena.

post-30298-0-30125900-1411247042_thumb.jpg

post-30298-0-35558900-1411247066_thumb.jpg

post-30298-0-80642100-1411247118_thumb.jpg

Editat de ionut_dragos
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca sa ridici antena trebuie sa alimentezi motorul intr-un fel, iar ca s-o cobori schimbi polaritatea alimentarii. Asa am inteles pana aici.

Daca tie iti pare ca nu conteaza un mic timp cu motorul blocat, atunci intradevar, temporizarea e cea mai simpla. Diferenta dintre cele doua valori e intradevar mica, poate prea mica. Poti extrage o alimentare a integratelor din partea radio pentru a comanda ridicarea antenei. Poti folosi relee sau mos. Pentru acel curent, e mai simplu cu tranzistoare.

Editat de smilex
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sigur ca este important ca motorul sa nu fie blocat. . Dar un mare avantaj(sau dezavantaj) este ca imediat dupa motor am un ambreiaj centrifugal care limiteaza momentul motor. Avantajul -dezavantajul este ca motorul nu se blocheaza (si astfel amperajul nu difera prea mult de mersul normal). dezavantajul- valori amperaj apropiate. Comandarea antenei de la partea de radio necesita un bagaj de cunostinte mai mare decat al meu. Teoretic ar trebui sa se ridice antena si la FM si la AM. Practic posturi de AM nu mai asculta nici bunica. Credeti ca montajul cu shunt si punte H, dar cu tranzistoare in loc de MOS, asa cum este mai sus s-ar incadra pentru valorile mele ale amperajului? O alta varianta ar fii sa blochez ambreiajul centrifugal, astfel ca voi avea o intensitate mai mare a curentului la capat de cursa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imi pare rau, dar nu cred ca poti folosi montajul cu shunt pentru ca nu cred ca poti face o actionare precisa in functie de curent. Sigur ca blocarea ambreiajului ar face diferenta mult mai clara, dar ar creste si riscul de a distruge motorul. Cred ca varianta cu temporizare e mult mai aplicabila decat cea cu citirea curentului, in conditiile astea.

Poti folosi si bipolare darlington (pe un mic radiator) pentru punte, dar cu mos ai pierderi mai mici. Trebuie alta schema daca nu citesti curentul, aceea se baza tocmai pe un curent mare la pornire care sa amorseze ambele tiristoare.Daca vrei, putem face o schema completa, dar trebuie sa te hotaresti daca utilizezi punte sau relee, daca blochezi ambreiajul, daca folosesti bipolare sau mos sau poate drivere dedicate (CI). Eu as recomanda temporizare, mos capsula IPAK (TO251) pentru punte, dar la 1A cred ca merg si doua drivere TC4422 sau chiar TC4452 (capsula TO220), ceva mai scump dar mai simplu ca schema si executie.

Cred ca e mult mai usor sa cauti o alimentare prin scula, pe care sa ai + cand e radioul cuplat, decat sa faci montajul pentru antena. Te uiti dupa un CI cu bobine mici sau filtre ceramice, pe langa el trebuie sa fie un electrolitic de filtraj de pe care sa culegi acel +. Sau si de la selector (ecranat, intra semnalul de antena in el). Orice + intre 5 si 12V care sa apara numai pe radio si sa fie de pe un electrolitic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru a concepe un montaj functional. mai sunt necesare cateva informatii:

Cate fire are mufa de conectare a antenei?

Daca unul dintre fire este permanent conectat la carcasa metalica a dispozitivului de antena?

Ce marca/tip este CD player-ul?

O poza cu mufa ansambluiui de antena?

P.S.

Opinia mea este ca varianta cu limitarea timpului de actionare nu este o solutie prea buna, daca rezistenta mecanica difera(variatii de temperatura, lubrifiant uscat), un anumit timp, poate fi prea lung sau prea scurt,

Poate fi sezizata diferenta de 200mA "( 0.68 A) si la capat de cursa( 0.88 A) " intre starea blocata si cea activa.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock