Sari la conținut

Postări Recomandate

@ciprian 81 folia galbena pe care eu am cumparat-o se desprinde in apa. Nu dupa 1 minut cum spun ei prin filmuletele de prezentare ci dupa vreo 10-15 min. Dar este OK si asa. Nu mai poate fi refolosita, se cunosc traseele pe hartie, nu stiu daca nu cumva si o parte din lacul ce o acopera se transfera odata cu tonnerul.

 

@nardu, oricat ar fi de bine setata imprimanta, prin incalzire hartia isi modifica dimensiunile in sensul ca se strange. Hartia este higroscopica, absoarbe umezeala din aer si isi mareste dimensiunile. Prin uscare se strange ca si lemnul. La cablaje mici de cativa cm. nu se observa. Chiar si la cele mari integratele se potrivesc la dimensiuni. Dar, daca vei masura chenarul cablajului (daca acesta exista) vei constata ca liseste un 2-3%. Am observat acest fenomen acum vreo 12-13 ani cand imprimam de doua ori aceeasi hartie ca sa iasa tonnerul mai gros. A doua trecere era mai mica decat prima, chiar daca la unele gauri se potrivea. Rezolvarea a fost simpla. Preincalzirea hartiei. Cum asta? Prin trecerea prin imprimanta inaintea printarii desenului cablajului. Imprimanta refuza de obicei  imprimarea unei pagini goale, asa ca din Word, imprimam un punct pe primul rand din pagina. Hartia calda o bagam inapoi si printam pe ea cablajul prin doua treceri, adica doua straturi de tonner. Dar asta se poate doar daca imprimanta dispune de alimentare manuala cu hartie, pe care o reglai la marele fix si nu orice imprimanta permite asta. Cert este ca pe zonele intinse acoperite cu tonner, cum este cazul si al cablajelor postate de mine mai sus, nu mai apar golurile acelea in tonner ce trebuiesc corectate cu un marker rezistent la apa.

Cablajele de mai sus au dimensiuni de, cel mare, 250/125 mm, iar celalalt mai mic putin, 200/125 mm. Cel mai mare cablaj realizat de mine prin transfer de tonner a fost de 300/200 mm, un invertor de sudura realizat prin 2012 si prezentat in topicul cu Aparat de sudura in CC rusesc, pe forumul celalalt. Si trebuie tinut cont ca am folosit hartie de impachetat cadouri, cu floricele pe o fata cumparata de la librarie, taiata pe format Legall, adica 350/210 mm, astfel incat sa o pot imprima pe o imprimanta A4. Mi-a reusit transferul multumitor abia pe la a treia incercare. Sters tonnerul cu acetona si reluat procedeul. Formatul A4 are doar 290/210mm, mai mic decat cablajul. Cred ca-ti dai seama ca in aceste cazuri nu se mai putea pune problema decuparii hartiei de transfer si lipirii pe o coala normala A4. Dar, la dimensiuni mici, metoda este excelenta, numai ca trebuie avut grija ce banda adeziva se foloseste. Sa nu ramana lipita pe cuptorul imprimantei.

Apropos de hartia lucioasa folosita, am observat ca folosind hartie mai groasa, rezultatele sunt mai bune. O sursa de hartie buna sunt calendarele de perete cu formate mari, apropiate de A3, din care se decupeaza cu rigla si cutterul formate A4. Eu cablajele mici le panelizez incat pe o hartie A4 sa-mi intre mai multe, 2, 4, 6, etc. Am intalnit situatia (probabil din vina imprimantei) cand unul singur pe pagina iesea aiurea. Printand mai multe, exista sansa ca cel putin unul sa fie mai OK decat restul.

Editat de ciby

@ciprian 81 folia galbena pe care eu am cumparat-o se desprinde in apa. Nu dupa 1 minut cum spun ei prin filmuletele de prezentare ci dupa vreo 10-15 min. Dar este OK si asa. Nu mai poate fi refolosita, se cunosc traseele pe hartie, nu stiu daca nu cumva si o parte din lacul ce o acopera se transfera odata cu tonnerul.

 

Mda,nu te poti lua dupa tot ce vezi in filmulete.Acolo tonerul se transfera complet si folia se dezlipeste foarte usor.Legat de lacul care acopera folia,daca se transfera si acela pe placa,nu-i exclus sa apara surprize neplaute la corodat,adica in unele zone neacoperite de toner sa persiste stratul de cupru.

Am cautat multa vreme o solutie pentru fabricarea PCB-urilor (de cand am renuntat la desenatul manual cu smoala), am folosit cu succes metoda foto, cu cablaj acoperit cu vopsea fotosensibila - de-agata -), printand pe hartie de calc si folosind suplimentar spray Density Toner, poti face lucrari de precizie dar mai ales repeta PCB-ul cu usurinta, avand in vedere ca "filmul" nu se deterioreaza usor, metoda are ca dezavantaj, ceva mai multa manopera si suportul mai scump.

In acelasi timp mai incercam si cate un transfer de toner pe diverse suporturi, gen hartie foto, folii speciale pt transfer pe materiale ceramice (cani), etc., pana am ajuns la o tipografie si am luat hartie glosy (format A0).

Cu hartia asta care e relativ subtire (as zice la fel de subtire ca si hartia de copiator obisnuita) am obtinut cele mai bune rezultate, in sensul in care transferul se realizeaza cam intr-un minut de folosit fierul de calcat. Dupa ce placa se raceste la o temperatura ce permite sa fie tinuta in mana, se baga in apa rece, dupa 1-2 minute se exfoliaza stratul de hartie si ramane doar un strat superficial care probabil e format de stratul de "aracet"cu care se impregneaza hartia pt a deveni glosy. Stratul superficial se curata cu mana libera foarte usor.

 

Inca folosesc si la aceasta hartie 1 strat de spray Density Toner, inainte de a incepe transferul termic.

Inainte de corodare inspectez la microscop  eventualele zone care nu sunt curatate.

AM observat ca timpul lung de corodare (generat de saturarea cu cupru) inrautateste calitatea traseelor (mai ales a celor subtri) Folosesc persuflat de sodiu si un incalzitor de acvariu pt corodari "curate" si destul de rapide.

 

in ultima imagine este un PCB care a astat la corodat cateva ore.

Curatarea tonerului cu acetona nu mi se pare cea mai buna solutie (dar poate acetona pe care am folosit-o eu nu era ce trebuie), diluantul nitro face o treaba mult mai buna.

post-26014-0-00623000-1524603063.jpg

post-26014-0-72801700-1524603063.jpg

post-26014-0-15933600-1524603064.jpg

post-26014-0-64887800-1524603064.jpg

post-26014-0-13711700-1524603065.jpg

Editat de baldovica
  • Like 2

@baldovica

Cam cat timp dureaza corodarea.Eu n-am mai facut cablaje in ultimul timp dar cand va fi sa ma reapuc,vreau sa incerc cu persulfat de sodiu caci clorura ferica nu-mi place din cauze stiute de toti care folosesc sau au folosit asa ceva.

Editat de Ciprian 81

@baldovica

Cam cat timp dureaza corodarea.Eu n-am mai facut cablaje in ultimul timp dar cand va fi sa ma reapuc,vreau sa incerc cu persulfat de sodiu caci clorura ferica nu-mi place din cauze stiute de toti care folosesc sau au folosit asa ceva.

350g persuflat si 1.5L apa , la 40 grade asigura un timp initial de corodare de 10-15 minute

 

mai povestesc pe scurt si despre recipientul de corodare, legat de care am facut o multime de incercari (scumpe)

de la acvarii de sticla cu latimi de 5cm lipite cu silicon sau adeziv fotopolimerizant, plexiglass taiat pe CNC cu laser(in care apar fisuri in zona taiata) apoi plexiglass taiat cu freza....la care trebuie un adeziv special functie de tipul (sunt 2 tipuri) care este...(dar nu am gait specificatia in magazinele de bricolaj pt ceea ce am cumparat la vremea respectiva).

 

Am ajuns la un recipient (cu capac rabatabil) cumparat din targul de vechituri cu 3lei , care e de fapt un rezervor de apa pt cafetiera, care are avantajul ca permite introducerea unui incalzitor de acvariu in partile laterale (care sunt mai late) si are capac, ceea ce te scuteste de manipularea substantei de corodare dupa ce ti-ai terminat treaba.

 

Editat de baldovica

cel mai simplu ?cvariu" construit din 3 piese:

2 pereti laterali trapezoidali

un perete curbat , in forma de U

pret 150 lei

din pacate taietura cu laser produce microfisuri , ceea ce l-a facut de nefolosit

era cel mai ?conom la cantitatea de substanta de corodat.

post-26014-0-22384500-1524662674.jpg

post-26014-0-99288900-1524662679.jpg

post-26014-0-68868300-1524662685.jpg

post-26014-0-91691800-1524662698.jpg

Ca tot vorbim despre corodare,a folosit cineva vreodata combinatia HCL+H2O2 pentru asa ceva?Oare sa fie corodarea atat de rapida cum se vede in videoclip? :scratchchin:

Editat de Ciprian 81

De ce,pentru ca clorura cuprica emana gaze.Daca se lucreaza afara cred ca este in regula.Oricum nu cred ca este la fel de toxica precum acidul azotic.Cat despre clorura ferica mie nu-mi place deloc sa lucrez cu asa ceva deoarece:nu este transparenta (asta insemnand ca nu poate fi urmarit procesul de corodare si atunci placa trebuie sa o tot scoti afara pentru a o verifica),lucreaza lent,pateaza ca naiba,lasa urme de namol,miroase urat etc. Eu vreau sa incerc cu persulfat de sodiu.

Problema este ca de cativa ani incoace nu se mai vinde la liber in Romania nici acid clorhidric si nici apa oxigenata.Apropo de apa oxigenata,am auzit ca asa ceva se gaseste prin farmacii dar cu o concentratie de numai vreo 3%,deci o nimica toata,deoarece pentru corodare concentratia trebuie sa fie cam de 30%.

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock