Sari la conținut

Motor trifazic alimentat monofazic


bosshaky

Postări Recomandate

Salutare la toata lumea! Am un motor trifazic de 4 KW pe care l-am pus in conexiune triunghi si l-am alimentat la 220 V. Merge bine dar nu cam cum ar trebui. Pe net am gasit diverse scheme de calcul al condensatorului de defazaj si al condensatorului de pornire. Nu am gasit doua scheme la fel care sa dea acelasi rezultat. Va rog sa ma ajutati sa calculez condensatorul ca nu stiu si nu vreau sa ard motoru. O sa-l folosesc la un circular deci trebuie sa aiba ceva putere. Multumesc anticipat!

P.S. Mai am unul de 2,2 KW. As dori si pt asta calcul.

Editat de bosshaky
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 49
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

E normal sa nu fie doua scheme la fel. Motoarele asincrone trifazice au constructii diferite, iar alimentarea lor din reteaua monofazica este un artificiu folosit doar de amatori disperati. Functie de necesitati (cuplu mare la pornire, cuplu mare numai in sarcina, curent in gol mic) si de constructia motorului se utilizeaza divese solutii. Un calcul corect poate fi facut numai de catre producatorul motorului care are toate datele. Se poate obtine o putere maxima de jumatate din puterea in trifazic. Pentru o aplicatie concreta se merge pe incercari. In cazul de fata, un fierastrau circular, cuplul la pornire nu e necesar sa fie mare (ca la un compresor), in schimb trebuie sa aiba un consum mic in gol si un cuplu mare in sarcina. Legatura in triunghi este corecta, puterea e dubla fata de cea in stea. Doua borne se leaga direct la retea, iar a treia se leaga la una din cele doua (functie de sens) printr-un condensator nepolarizat la cel putin 300 Vca. Valoarea condensatorului se tatoneaza, incepand de la valori mici (10 - 20 micro) masurand tensiunile pe cele trei faze (intre borne) si consumul total in gol. Motorul trebuie sa porneasca singur. Se mareste capacitatea (cu condensatoare in paralel) urmarind ca tensiunea pe nici o bobina sa nu depaseasca (in gol) 300 V, iar curentul consumat sa fie minim. Aceasta configuratie ar trebui sa fie cea optima. Daca nu se obtine un cuplu suficient in sarcina se mai poate mari capacitatea, dar nu prea mult. Uneori este utila suntarea bobinei ce apare in serie cu condensatorul cu o rezistenta de 150 - 300 ohmi. Nu este necesar un condensator de pornire, chiar daca pornirea dureaza cateva secunde in plus. Nu se poate obtine, totusi, un motor minune.

Mult succes!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar o schema de invertor monofazic - trifazic ma poate ajuta cineva? Se merita investita? Are aceeasi putere ca si in 380 V trifazat? Vreau neaparat sa folosesc motoarele acestea si din pacate de curent trifazic nu dispun. As fi recunoscator pentru orice ajutor!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.

Principiul e ilustrat in desenul urmator:

http://www.emil.mate...m/ta_convertor1

Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.

Ideal ar fi ca acest defazaj sa fie de 120 grade.

Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50?70 grade electrice.

http://www.emil.mate...m/ta_convertor2

Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.

Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.

http://www.emil.mate...m/ta_convertor3

Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.

Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 ? ?Regim?.

Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte interesanta schema dar prea complicata. Spuneti-mi va rog cum as putea sa folosesc doar invertorul acela. Nu-mi trebuie sa controlez viteza sau acceleratia; imi trebuie doar sa dezvolte cat mai multa putere motorul de fapt cuplu mare in sarcina. Si ce trebuie sa modific pentru a putea alimenta motorul de 4 KW ca am vazut ca schema este proiectata pentru maxim 1KW. Multumesc!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cred ca ai vazut schemele de la cele 3 linkuri pentru ca vorbesti despre alt convertor

 

Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.

Principiul e ilustrat in desenul urmator:

ta_convertor1.gif

 

Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.

Ideal ar fi ca acest defazaj sa fie de 120 grade.

Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50?70 grade electrice.

Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.

 

ta_convertor2.gif

 

 

Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.

Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.

Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 ? ?Regim?.

 

ta_convertor3.gif

 

Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.

Editat de em2007
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O varianta interesanta, care contine o punte trifazata cu tiristoare, pe diagonala de cc a unei punti monofazate:

Tiristoarele se comanda doua cate doua.

tact1.png

 

tact2.png

 

tact3.png

 

tact4.png

 

tact5.png

 

tact6.png

Pe cele 3 infasurari ale motorului mai vin 3 condensatoare de comutare.

Partea de comanda trebe sa asigure semnalele corespunzatoare pt tiristoare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cred ca ai vazut schemele de la cele 3 linkuri pentru ca vorbesti despre alt convertor

 

Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.

Principiul e ilustrat in desenul urmator:

ta_convertor1.gif

 

Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.

Ideal ar fi ca acest defazaj sa fie de 120 grade.

Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50?70 grade electrice.

Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.

 

ta_convertor2.gif

 

 

Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.

Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.

Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 ? ?Regim?.

 

ta_convertor3.gif

 

Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.

Va multumesc mult pt schema dar am cateva intrebari: 1.Ce putere maxima a motorului poate suporta acest montaj? 2.Cum se comporta motorul cu acest montaj? adica putere si cuplu fata de varianta alimentarii trifazate 380 3. Ce tip/fel de tiristori se folosesc? 4.Cum pot adapta schema sa suporte un motor de 4 kw? 5. Cele 50 - 70 de grade electrice vor fi suficiente pt ca motorul sa functioneze echilibrat? Nu se poate mari aceasta valoare? Mai pot face cumva un alt montaj in genul acestuia pt a mai crea inca o faza ca sa fie cu adevarat alimentat trifazic motorul? Astept cu nerandare raspunsurile dvs. Va multumesc si sanatate!

Editat de bosshaky
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imi puteti oferi o schema mai detaliata nu doar la nivel teoretic si care sa cuprinda si partea de comanda plus toate valorile la componente. Multumesc!

Editat de donpetru
Citat inutil
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am lucrat cu un fierastrau circular (de fabrica) cu motor monofazat de 2,2 kW. Motorul avea defazaj cu condensator de 20 micro si era prevazut cu frana interna pentru a opri rapid axul la intreruperea alimentarii. Motorul mergea foarte bine si nu costa mai mult decat unul trifazat de aceeasi putere. Dupa ce a fost inlocuit l-am desfacut de curiozitate si avea bobine diferite atat ca numar de spire cat si ca grosime a sarmei. Asa ceva ar trebui cautat. Un motor trifazat merge bine numai la retea trifazata la 120 grade electrice. Cine are numai o faza poate cauta prin vecini celelalte doua faze. Am vazut asemenea aranjamente intre vecini de scara.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am lucrat cu un fierastrau circular (de fabrica) cu motor monofazat de 2,2 kW. Motorul avea defazaj cu condensator de 20 micro si era prevazut cu frana interna pentru a opri rapid axul la intreruperea alimentarii. Motorul mergea foarte bine si nu costa mai mult decat unul trifazat de aceeasi putere. Dupa ce a fost inlocuit l-am desfacut de curiozitate si avea bobine diferite atat ca numar de spire cat si ca grosime a sarmei. Asa ceva ar trebui cautat. Un motor trifazat merge bine numai la retea trifazata la 120 grade electrice. Cine are numai o faza poate cauta prin vecini celelalte doua faze. Am vazut asemenea aranjamente intre vecini de scara.

Stiu ca un motor monofazat ar fi mai bun dar asta il am momentan si daca tot il am nu mai vreau sa cumpar altul si in plus nu are rost sa investesc pt cateva lemne care le am eu de taiat; iar partea cu vecinii nu e o asa buna idee stii lucru amestecat pute a ..... In alta ordine de idei ma gandesc ca dupa aceste artificii motorul meu de 4 KW il pot scoate ca putere macar cat unul de 2 KW ceea ce cred ca e mai mult decat suficient pt un fierastrau circular. Multumesc!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock