Sari la conținut

Alegere Difuzoare Medii


razor.1986
 Share

Postări Recomandate

Salut!

Pentru un sistem 2.1 home made: 1x38+2x13 difuzoarele de medii la ce putere sa fie? mai mici, egale sau mai mari ca putere cu cei 13W livrati de amplificator... gasisem mai demult pe net cum se aleg difuzoarele dar nu am salvat link-ul iar acum knd am nevoie nu mai gasesc nimic...daca tot intreb wooferul ce valoare sa aiba?stiam ca trebe cu 10-15%mai mare decat primeste de la amplificator...

multumesc...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rand as vrea sa lamuresc cateva aspecte, care sunt foarte gresit intelese si expuse de foarte multa lume pasionata de audio (pe multe forumuri romanesti am vazut aberatii destul de grosolane in aceasta privinta).

 

Deci, puterea de iesire debitata de un amplificator audio este calculata, practic si simplu, cu formula U x I, unde valorile curentului si tensiunii sunt valorii sau marimii efective. Aplicarea acestei formule tine cont de efectul termic al curentului electric, implicit de efectul de compresie termica a difuzoarelor. Testul se realizeaza cu semnal sinus la 1kHz. Daca utilizam cealalta formula de calcul a puterii, unde se tine cont numai de tensiune si impedanta difuzorului, neglijam efectele mentionate anterior iar rezultatul masuratorii poate fi uneori departe de realitate. Adica sa constatam diferente majore ale puterii debitate in cazul masuratorilor de laborator, pe sarcini test, si fata de masuratorile reale, pe anumite difuzoare (sau incinte acustice). Intotdeauna intre masuratoare de laborator redata in specificatiile tehnice ale produsului si cea reala exista o diferenta, de multe ori destul de notabila, rezultatul real putand fi si de doua ori mai mic decat cel rezultat din laborator (depinde de mai multe aspecte).

 

Pe de alta parte, puterea unui difuzor, spre exemplu de tip electrodinamic, nu se calculeaza la fel ca cea a amplificatorului sau se calcula la inceputuri cand se specifica puterea pe corpul bobinei difuzorului in VA. Acum se aplica, de diferiti producatori de difuzoare, mai multe standarde cum ar fi IEC268-1 sau AES2. In ultima perioada a inceput sa predomine standardul AES2 care consta in aplicarea bobinei difuzorului a unui zgomot roz cu un crest factor de 6dB si cu o latime de banda de o decada. Testul se efectueaza timp de 2 ore, se noteaza valoarea tensiunii nominale aplicata bobinei si, pentru calculul puterii, se aplica formula U2/Z, care iar nu tine cont de efectul de compresie termica. Motivul aplicarii formulei mentionate anterior vizeaza in primul rand obtinerea unor rezultate mai pompoase, mergandu-se pe ideea ca difuzorul poate suporta varfuri de puterii mult mai mari. Dar, de multe ori nu e chiar asa! Dupa aceea, un alt aspect de care va trebui tinut cont e eficienta sau sensibilitatea difuzorului.

 

Acum, puterea rezultata aplicand standardul AES2 nu poate fi comparata cu cea rezultata prin determinarea puterii amplificatorului, pentru ca conditiile test nu au fost aceleasi sau, cu alte cuvinte, o tensiune efectiva de 10V sinus de o anumita frecventa (ex. 1kHz) aplicata unei impedante nu are acelasi efect cu aceeasi tensiune apartinand unui zgomot roz cu o latime de banda care poate nu include acel 1kHz (nu prea avem de unde sa stim daca include sau nu acel kHz). Din acest motiv nu putem afirma cu certitudine ca un difuzor de 50W poate functiona mult si bine cu un amplificator audio de 50W, pentru ca rezultatele celor doua puterii nu au fost obtinute in aceleasi conditii. Iar daca puterea difuzorului a fost ajustata pozitiv si de cei de la marketing, cu atat mai mult NU putem afirma asta. Dar ceea ce ne face sa spunem ca un amplificator audio mai puternic poate lucra pe difuzoare de putere mai mica este tocmai faptul ca, energie spectrala a zgomotului roz e mult mai densa decat energia acelei sinusoide cu care a fost testat amplificatorul, tocmai din cauza ca zgomotul roz (eng. flicker noise) poate fi privit ca fiind "o suma de impulsuri Dirac". La acest ultim aspect mai intervine si functia P=f(THD) a amplificatorului care ne poate face sa nu aplicam difuzorului o puterea mult mai mare decat cea specificata.

 

De foarte multe ori apare incertitudinea masurarii corecte a puterii difuzorului chiar daca producatorul acestuia a specificat (indirect) folosirea unui anumit standard. Apoi mai conteaza aspectul spus anterior cu functia P=f(THD), care ar trebui trasata pentru a putea recomanda exact un anume difuzor (in speta woofer). Acest ultime doua variabile care se pot afla, destul de greu, ne fac sa afirmam sau sa dam solutii cu greutate, atunci cand vine vorba sa alegem un tandem bun: difuzor-amplificator. Dar uneori nu e bine sa tinem cont numai de acest doua aspecte (sau variabile) ci sa luam in considerare si eficienta difuzorului. De fapt, toate recomandarile trebuie sa porneasca de la decibeli difuzorului sau eficienta lui si nu un anume numar de watti. Deci e o atitudine gresita sa pornim sa construim un sistem audio de 2 x 100W pentru ca asa ni se pare noua ca suna bine si ca ar fi acoperitor necesitatilor. Dar foarte putini dintre voi stau sa se intrebe daca acei 100W a amplificatorului sunt watti RMS (calculati sau nu pe baza unor marimi efective). Aici multi amatori cad in plasa.

 

In ultima perioada producatorii de aparatura audio prezenta deteiorat acei watti RMS, mai exact in mod voit calculeaza gresit putea utilizand o impedanta si valoarea varf-la-varf a tensiunii inregistrata la saturatia amplificatorului pe acea impedanta. O metoda de calcul gresit care a pacalit multi cumparatori (vedeti chiciurile de amplificatoare audio comercializate de tehnoelectric.ro).

 

Cred ca ce am spus mai sus am sa mut intr-un topic dedicat pe care am sa-l fac important in aceasta sectiune a forumului.

 

Acum revenind la problema dvs., inainte de a preciza niste difuzoare, cu ce tip de amplificatoare audio ati obtinut acei, citez: 1x38+2x13 W ? La ce tensiuni ati alimentat amplificatoarele ?

 

Numai Bine

  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este vb despre un amplif. cu TDA7379 alimentat la 22-24V luat de la p-c.audio... cred ca ar fi corect daca as spune 1?35+2?10 reali...destul pt utilizare normala....

Multumesc pt sfaturile date...cred ca voi reciti pt a intelege mai bine...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acel TDA l-ati alimentat la 22...24Vcc ?

Dar ati analizat datasheet-ul integratului inainte sa faceti asta. In datasheet scrie clar: ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS - Supply Voltage Idle mode (no signal) = 24V

 

Acel TDA este proiectat sa functioneze corespunzator la o tensiune tip auto, de 14...15Vcc si nu mai mult. Apoi, practic, retineti, un amplificator audio cu iesirea in punte alimentat la o tensiune, sa presupunem de 15Vcc, se comporta ca un amplificator audio care nu lucreaza in punte si care se alimenteaza la 30Vcc. Cand am spus se comporta, ma refeream obtinerea aceluiasi THD la o anumita tensiune de iesire a amplificatorului. In acest caz, tensiunea efectiva de iesire pe boxa, la saturatia amplificatorului, in cazul canalului audio care lucreaza in punte, este aprox 8Vef la distorsiunii care se incadreaza in standardul HiFi. Daca luati acei 8Vef si ii impartiti la o impedanta de 4 Ohmi >> 2 amperi, care inmultiti cu acei 8V o sa rezulte un 16W "curat" in punte. V-am expus acest altgoritm de calcul a puterii de iesire, pentru ca este un calcul simplu si practic, destul de precis si care poate ajuta multi utilizatorii pasionati de audio sa-si calculeze puterea propriului amplificator audio, fara a apela la formule ingineresti destul de laborioase si de foarte putini intelese.

 

Deci, puterea "reala" a acelui TDA, ca sa folosesc o expresie de cartier, este max. 1 x 16W + 2 x 7W. Apoi, tinand cont de posibilitatile de ambalare si suprasarcina a TDA-ului, capabil sa genereze tensiuni de iesire cu distorsiuni mult mai mari, din acest motiv va recomand sa achizitionati niste difuzoare cu puterea AES de cel putin 1,5 ori mai mare decat puterea calculata anterior. Dupa aceea, inca un aspect important, e sa alegeti difuzoare de eficienta dorita pentru a ajunge in camera la un anume nivel de decibeli. Deci, inainte de a le achizitiona, verificati daca pe piata exista difuzoare care sunt cat de cat ieftine si nu se satureaza usor. Un exemplu: difuzoare Tonsil cu un raport pret calitate destul de bun.

 

Numai Bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc donpetru!

Da am alimentat kitul luat de la p_c.audio(HT2.1A-asa apare el) si la o sursa de pc modificata ca sursa de laborator la 24v(+12/-12) a mers ok 2zile apoi am gasit peakasa o sursa de laptop de 19,5v/85W si momentan folosesc aceasta comfiguratie....

Trebe spus ca este vb de acelasi kit pt care am cerut sfaturi si la rubrica surse alimentare(nr. Sursa alimentare 20-22V/12V/5V)...

Mersi inca odata donpetru!

Editat de razor.1986
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru 13 W sinus la iesirea amplificatorului este necesar un difuzor pe care sa scrie cel putin 20 W. (Nici 50 W nu e rau, dar e risipa de bani). Mai este importanta impedanta reala (la cald) a difuzorului precum si rezistenta dus-intors a cablului de alimentare, factori ce pot micsora puterea reala pe difuzor. Constructia difuzoarelor difera dupa tipul incintei in care se vor monta (inchisa sau deschisa), deci se vor alege in consecinta.

Mult succes!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru 13 W sinus la iesirea amplificatorului este necesar un difuzor pe care sa scrie cel putin 20 W. (Nici 50 W nu e rau, dar e risipa de bani).

Nu se poate vorbi de risipa de bani atat timp cat tinta principala este obtinerea unui anumit nr. de dB in camera. Iar daca un difuzor de 50Wrms AES poate oferi acei dB, atunci nu se mai poate vorbi de risipa. Totodata, va rog sa recititi si ceea ce am spus in postul nr.2. Din interventia dvs. de mai sus, ceva ceva cred v-a scapat (sau nu ati inteles in totalitate).

 

E mult acei 19,5Vcc de la sursa laptop-ului. Daca doriti sa schimbati integratul anual sau sa va faceti un abonament in acest sens, atunci... mult succes!

 

Numai Bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dl. donpetru, daca va referiti la puterea AES sau IEC, intr-adevar un difuzor de 50W AES poate functiona bine cu un amplificator de 10W care poate debitata puteri si mai mari cu distorsiuni asemenea.

Deci, nu trebuie exagerat cand e vorba sa alegem un difuzor de putere foarte foarte mare daca amplificatorul este catalogat la 7 sau 10W. E bine sa pastram un echilibru sau o limita.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai sus am exemplificat o asazisa putere AES a difuzorului, care stim prea bine cat de bine e calculata. Apoi, pe langa aspectul anterior daca mai adaugam si probabilitatea de a folosi amplificatorul cu distorsiuni destul de mari la iesire, e lesne de inteles de ce am recomandat un raport 5:1. Dupa aceea, conteaza foarte mult sa obtinem usor si clar anumiti decibeli in camera, tinand cont si de caractersticile tehnice ale amplificatorului. Adica nu are rost sa alegem un difuzor cotat AES la 20W care mai mult ca sigur s-ar satura usor si ar inrautati si mai mult calitatea materialului sonor reprodus la P nominal. Precum prea bine stiti, dintr-un lant audio distorsiunile cele mai mari nu le produce amplificatorul, ci difuzorul in sine. Daca nu tinem cont de aceste aspecte rezultatul nu va fi niciodata multumitor. Cea mai mare greseala a utilizatorilor e aceea ca aleg amplificatoare foarte puternice si folosesc niste bazaconii de incinte/difuzoare. Asa s-a ajuns la amplificatoare de sute de watti intr-o camera sau sufragerie de bloc, cand foarte bine, aceeasi intensitate sonora se putea obtine si cu amplificatoare audio de maxim cativa zeci de watti si difuzoare de calitate - mai tineti minte cu era pe la inceputul anilor 90 cand baieramuri se dadeau cu amplificatoare modeste de pana in 2 x 50W, dar cum erau difuzoarele sau incintele atunci ? Va las sa raspundeti, o intrebare adresata tuturor utilizatorilor.

 

Numai Bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Intr-adevar imi aduc aminte de amplificatorul de 2x10w facut din kituri I.P.R.S. care alaturi de boxe homemade(ce le mai am si acum) "duceau" lejer un bairam intr-o camera de bloc.Ce am observat in schimb e ca magnetii difuzoarelor erau mult mai masivi si grei,un difuzor de 8w arata ca un difuzor de 40-50w actual, presupun ca s-a mai schimbat tehnologia,magnetii sunt mai puternici sau...se calculeaza altfel.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si acum sunt difuzoare de calitate dar cine mai apreciaza calitatea, majoritatea copiilor preferand sa cumpere difuzoare Young Chung care la poarta Chinei se vand cu 1 sau 2 dolari si ajung in Europa cu 10 dolari, uneori chiar mai mult. SI in Franta e aceeasi situatie, sa nu credeti altceva, important e sa stii sa alegi si sa faci diferenta. Dar cati stiu sa faca asta?!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In lantul audio difuzorul (incinta acustica) este, intr-adevar, veriga slaba. Maniacii HI-FI considera ca incintele acustice trebuie da fie de firma serioasa (corect) si cat mai puternice, iar amplificatoarele sa fie in ordinea preferintei cu tuburi, cu semiconductoare discrete sau, mai la urma, cu integrate (corect). In prezent, cand puterea amplificatoarelor nu mai e o problema, se sacrifica mult din randamentul acustic al difuzoarelor in favoarea fidelitatii. Cu 50 de ani in urma in cinematografe erau doua incinte mari, bass-reflex, cu difuzoare de numai 15 W (cca. 50 cm diametru) cu electromagneti in loc de magneti permanenti. Se auzeau bine si foarte tare. Amplificatoarele erau cu tuburi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu 50 de ani in urma in cinematografe erau doua incinte mari, bass-reflex, cu difuzoare de numai 15 W (cca. 50 cm diametru) cu electromagneti in loc de magneti permanenti. Se auzeau bine si foarte tare. Amplificatoarele erau cu tuburi.

Nu chiar asa bine, banda de frecvente la pelicule cu pista de sunet optica(nu cele cu pista magnetica), se cam termina la 6kHz, plus distorsiunile si limitarile la frecvente inalte introduse de transformatorul de iesire. Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

E mult acei 19,5Vcc de la sursa laptop-ului. Daca doriti sa schimbati integratul anual sau sa va faceti un abonament in acest sens, atunci... mult succes!

 

Nu cred ca toti cei 19.5V se duc la tda7379...pe kit mai exista sumatorul canale pt joase si un filtru activ cu taiere la 160Hz....oricum daca ar fi intrat mai mult in el s-ar fi ars in primul rand toata partea de ST-BY...cred?!!!! ...firma detinatoare spune ca poate intra in el intre 10..24VDC?

Daca se arde...duca-se!!!! oricum il luasem doar pt a-i testa tda-ul +fitru activ(ce poti cere la 60lei buc)..

multumesc tuturor!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock