Sari la conținut

pinion


Postări Recomandate

Am un motoras electric la care as vrea sa-i scot pinionul din capatul axului fara sa-l deteriorez si nu am reusit indiferent ce am incercat (pinionul nu are nici un surub)

Mentionez ca nu am nici o scula speciala pentru aceasta operatiune

Rog ajutor

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

De ce oare se deschide un nou subiect astazi, pentru ca a doua zi sa se solicite inchiderea lui?

 

Deoarece este un gen de intrebari care se pun adesea, iata cum sta treaba - poate va mai interesa pe altcineva in viitor. Regula este ca angrenajele pentru arborii mici - sub diametrul de 12 mm - sa se asambleze pe acestia prin fretare. Fretarea este un procedeu de asmblare nedemontabila realizata prin incalzirea piesei cuprinzatoare (cea cu alezaj) si/sau racirea piesei cuprinse (arborelui) Prima se dilata cu 0,05...0,2 mm. Cea de a 2-a se contracta cu valori cam de acelasi ordin de marime, dupa care se introduce arborele in alezajul rotii. Intrucat prin prelucrare la rece se asigura un ajustaj de asa maniera incat piesele - odata ajunse la temperatura mediului - realizeaza o strangere reciproca extrem de mare, rezulta ca procesul este nereversibil, adica nu se poate demonta prin nici-un procedeu nedistructiv. Aceasta rezulta din logica lucrurilor, deoarece incercand sa incalzim piesa cuprinzatoare in zona de contact, se incalzeste prin contact si arborele. Relatia este valabila si pentru incercarea de a raci arborele in zona de contact, cand se va raci de asemenea si piesa cuprinzatoare. Astfel, pinioanele de la pompele de ulei auto DACIA, se monteaza pe arborii corespunzatori prin fretare. Si exemplele, sunt multe.

Editat de ola_nicolas
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

De ce oare se deschide un nou subiect astazi, pentru ca a doua zi sa se solicite inchiderea lui?

 

Deoarece este un gen de intrebari care se pun adesea, iata cum sta treaba - poate va mai interesa pe altcineva in viitor. Regula este ca angrenajele pentru arborii mici - sub diametrul de 12 mm - sa se asambleze pe acestia prin fretare. Fretarea este un procedeu de asmblare nedemontabila realizata prin incalzirea piesei cuprinzatoare (cea cu alezaj) si/sau racirea piesei cuprinse (arborelui) Prima se dilata cu 0,05...0,2 mm. Cea de a 2-a se contracta cu valori cam de acelasi ordin de marime, dupa care se introduce arborele in alezajul rotii. Intrucat prin prelucrare la rece se asigura un ajustaj de asa maniera incat piesele - odata ajunse la temperatura mediului - realizeaza o strangere reciproca extrem de mare, rezulta ca procesul este nereversibil, adica nu se poate demonta prin nici-un procedeu nedistructiv. Aceasta rezulta din logica lucrurilor, deoarece incercand sa incalzim piesa cuprinzatoare in zona de contact, se incalzeste prin contact si arborele. Relatia este valabila si pentru incercarea de a raci arborele in zona de contact, cand se va raci de asemenea si piesa cuprinzatoare. Astfel, pinioanele de la pompele de ulei auto DACIA, se monteaza pe arborii corespunzatori prin fretare. Si exemplele, sunt multe.

1. Sa fim seriosi, pinionul a fost introdus prin presare la rece nu prin incalzire/racire. Sunt mai multe motive pt care a fost folosit acest fel de asamblare.

2. Alezajele cu diametrul pana la 12 mm nu ajung never ever sa se dilate 0,2 mm.

3. Si alezajele fretate se demonteaza - prin depresare

4. Am demontat mai multe pinioane de pompe de ulei de Dacia facute la Scornicesti, si am montat apoi prin presare alte pinioane fara nici o problema

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

1. Sa fim seriosi, pinionul a fost introdus prin presare la rece nu prin incalzire/racire. Sunt mai multe motive pt care a fost folosit acest fel de asamblare.

2. Alezajele cu diametrul pana la 12 mm nu ajung never ever sa se dilate 0,2 mm.

3. Si alezajele fretate se demonteaza - prin depresare

4. Am demontat mai multe pinioane de pompe de ulei de Dacia facute la Scornicesti, si am montat apoi prin presare alte pinioane fara nici o problema

1. De unde stii?

2. Stii sa faci un calcul la fretare? Atunci da-i drumul si verifica-ti propria asertiune;

3. Demonteaza unul si sa ne spui, daca ai mai recuperat ceva;

4. Exista rebuturi, chiar si printre cele mai notabile produse.

 

Dincolo de raspunsurile de mai sus, care sunt ultimele - apropos de user-ul @marlowe - pot spune despre acesta ca este un etern "Gica Contra". Cel putin in cele cateva raspunsuri directe in care m-a "completat", sau "combatut". Ne cunoastem foarte bine de pe alte forumuri, nu-i asa?! :flag_of_truce:

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Ola_nicholas,

acu serios, omul sustine ca :

4. Am demontat mai multe pinioane de pompe de ulei de Dacia facute la Scornicesti, si am montat apoi prin presare alte pinioane fara nici o problema

si argumentul tau e:

4. Exista rebuturi, chiar si printre cele mai notabile produse.

 

si el e "gica contra"? mediocru tovarase, mediocru...

RR

Editat de roadrunner
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

...el e "gica contra"? mediocru tovarase, mediocru...

RR

Primul punct din enumerarea lui @marlowe, pune serios problema daca nu cumva este una si aceeasi persoana cu @yes - deci user cu doua nick-uri. Eu am dat raspunsul #3 relativ la ceea ce rezulta din postarea initiala. Daca userul @yes, s-a razgandit constatand ca de fapt pinionul era simplu presat pe ax, atunci in opinia mea nu putea sti decat el acest lucru. Cred ca in aceasta privinta domnul @donpetru, ar trebui sa cerceteze. Ultimul punct din enumerare se refera la o pompa din productia SC PULSOR SA din Scornicesti. Pompa se fabrica si acum ca piesa de schimb pentru vechile Dacii si are in planul de operatii montarea pinionului activ conducator (cel din incinta pompei) prin procedeul "fretare". Orice abatere de la tehnologie - mai ales una ca cea descrisa de @marlowe, se traduce in acest caz cu o functionare necorespunzatoare a pompei de ungere, deci cu riscul griparii motorului. Este evident ca pot exista si rebuturi. Tocmai de aceea raspunsul meu este acela citat de tine.

 

In ceea ce il priveste pe userul @marlowe, pe data de 25 februarie 2010, nici nu stia de existenta unei intreprinderi industriale in Scornicesti:

...In privinta moletarii te contrazice dictionarul tehnic (sau poate in orasul traditional industrial Scornicesti are alt inteles)

http://www.dexonline.news20.ro/cuvant/moletare.html

daca vrei iti explic ce inseamna randalinarea!...

Am citat dintr-o postare a userului @marlowe de pe un alt forum. Aceasta intreprindere este una traditionala - inaugurata in anii '70. Ea inca exista - desi nu mai este ceea ce a fost - spre deosebire de foarte multe altele din orase cu traditie mult mai bogata (Bucuresti, Brasov, Barlad, Campulung, Ploiest, etc) Se pare ca in sfarsit userul @marlowe, a aflat de existenta traditiei industriale, in acest oras (mai mult sat, comuna, sau cum vrei sa-i spui) Citatul preluat de mine de pe un alt forum (asa cum spuneam) mai dovedeste si apetitul de contradictie fara limite al acestui user, care (cel putin in raspunsurile care ma implicau) avea numai formulari de acest gen.

 

In alta ordine de idei, am crezut ca disputa de pe topicul "Despre (an)alfabetizare si drepturile de autor." a incetat acolo. Ultimul tau raspuns de pe acel topic, a fost unul de bun-simt - cel putin asa l-am perceput eu. Cam cum ar fi, daca la randu-l meu, as cauta raspunsurile tale, indiferent de unde si in legatura cu ce subiect si le-as "taxa" offtopic cu fraze de genul "...submediocru, stimabile, submediocru". Nu stiu de ce nu poti intelege, ca fiecare la randul sau are drptul la o opinie. De aceea este ultima oara, cand tolerez un raspuns ca al tau, fara a raporta postarea ca atac la persoana.

 

Aceasta postare fiind evident offtopica, il rog pe domnul @donpetru sa o stearga intr-un timp rezonabil, de asa maniera incat ea sa poata fi citita de userul @roadrunner. Mentionez ca nu astept un raspuns de la acesta, iar daca el se simte "obligat" sa raspunda, nu voi ezita sa raportez postarea daca continua aceasta linie de atac nejustificat la persoana.

Editat de ola_nicolas
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

ola_nicholas,

 

mie personal mi se pare o observatie destul de la locul ei, si la topic (care e despre un motoras electric cu un pinion montat) - zic si eu ca e destul de mare posibilitatea ca pinionul asta sa fie montat prin presare la rece.

acum daca matale esti dispus sa accepti ca exista sansa ca marlowe sa aiba dreptate nu e foarte important pentru mine, dar repet, e posibil ca marlowe sa aiba dreptate in cazul de fata (indiferent cat de tare va contraziceti voi pe nu stiu unde)

RR

Editat de roadrunner
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

La un mecanism cu ax antrenor, regula este sa se realizeze un cuplaj care sa transmita miscarea in mod ferm. Acest mod de transmitere se face la arborii cu dimensiuni mai mari de 12...15 mm prin pene + canal in arbore. In cazul axelor mici in diametru, exista aceeasi regula, insa canalul de pana ar slabi in mod serios rezistenta arborelui. De aceea se folosesc de regula imbinari fretate, care ofera fermitatea antrenarii, in conditiile lipsei concentratorilor de efort - precum canalele de pana. Se mai folosesc si axe prevazute cu zimti speciali, care se intrepatrund cu zimtii corespunzatori din pinioane, insa sistemul este foarte scump si necesita precizie, nefiind folosit foarte des in practica. De altfel, diferite tipuri de ajustaje cu strangere, se practica intre arbore, doar daca intre roata dintata si arbore exista canal de pana. Asemenea situatii (cu fretari) am mai intalnit si am mai raspuns la ele si pe alte forumuri, iar ele au fost ulterior confirmate

 

In ceea ce il priveste pe acest @marlowe, pot sa ma insel asupra intentiilor lui, numai daca este o alta persoana cu acelasi nick, caz in care imi si cer scuze in mod anticipat. Altminteri, totul este precum am spus... Oricum chestia cu Scornicestiul nu este intamplatoare, dupa parerea mea si deci sunt putine sanse sa ma insel.

Editat de ola_nicolas
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

La un mecanism cu ax antrenor, regula este sa se realizeze un cuplaj care sa transmita miscarea in mod ferm. Acest mod de transmitere se face la arborii cu dimensiuni mai mari de 12...15 mm prin pene + canal in arbore. In cazul axelor mici in diametru, exista aceeasi regula, insa canalul de pana ar slabi in mod serios rezistenta arborelui. De aceea se folosesc de regula imbinari fretate, care ofera fermitatea antrenarii, in conditiile lipsei concentratorilor de efort - precum canalele de pana. Se mai folosesc si axe prevazute cu zimti speciali, care se intrepatrund cu zimtii corespunzatori din pinioane, insa sistemul este foarte scump si necesita precizie, nefiind folosit foarte des in practica. De altfel, diferite tipuri de ajustaje cu strangere, se practica intre arbore, doar daca intre roata dintata si arbore exista canal de pana. Asemenea situatii (cu fretari) am mai intalnit si am mai raspuns la ele si pe alte forumuri, iar ele au fost ulterior confirmate

 

In ceea ce il priveste pe acest @marlowe, pot sa ma insel asupra intentiilor lui, numai daca este o alta persoana cu acelasi nick, caz in care imi si cer scuze in mod anticipat. Altminteri, totul este precum am spus... Oricum chestia cu Scornicestiul nu este intamplatoare, dupa parerea mea si deci sunt putine sanse sa ma insel.

 

1. la arborii cu dimensiuni mici nu se prea pun pene pt ca se prelucreaza greu canalele de pana in arbore si alezaj, se prelucreaza usor un canal de pana de 2 mm? plus ca asamblarea presata transmite cuplu suficient pt un motoras sa zicem

2 in tarile din vest asamblarile cu "zimti speciali" care de numesc asamblari cu dantura de cuplare sunt f folosite intrucat nivelul tehnologic le permite sa faca prelucraile cerute. Mai sunt si asamblari cu profil "k" dar asta numai "pour les connaiseurs"

 

3.nu vad ce legatura are persoana mea cu subiectul asamblarilor, trecand peste asta nu sunt @tyc sau nu stiu cum

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Primul punct din enumerarea lui @marlowe, pune serios problema daca nu cumva este una si aceeasi persoana cu @yes - deci user cu doua nick-uri. Eu am dat raspunsul #3 relativ la ceea ce rezulta din postarea initiala. Daca userul @yes, s-a razgandit constatand ca de fapt pinionul era simplu presat pe ax, atunci in opinia mea nu putea sti decat el acest lucru. Cred ca in aceasta privinta domnul @donpetru, ar trebui sa cerceteze. Ultimul punct din enumerare se refera la o pompa din productia SC PULSOR SA din Scornicesti. Pompa se fabrica si acum ca piesa de schimb pentru vechile Dacii si are in planul de operatii montarea pinionului activ conducator (cel din incinta pompei) prin procedeul "fretare". Orice abatere de la tehnologie - mai ales una ca cea descrisa de @marlowe, se traduce in acest caz cu o functionare necorespunzatoare a pompei de ungere, deci cu riscul griparii motorului. Este evident ca pot exista si rebuturi. Tocmai de aceea raspunsul meu este acela citat de tine.

 

In ceea ce il priveste pe userul @marlowe, pe data de 25 februarie 2010, nici nu stia de existenta unei intreprinderi industriale in Scornicesti:

 

Am citat dintr-o postare a userului @marlowe de pe un alt forum. Aceasta intreprindere este una traditionala - inaugurata in anii '70. Ea inca exista - desi nu mai este ceea ce a fost - spre deosebire de foarte multe altele din orase cu traditie mult mai bogata (Bucuresti, Brasov, Barlad, Campulung, Ploiest, etc) Se pare ca in sfarsit userul @marlowe, a aflat de existenta traditiei industriale, in acest oras (mai mult sat, comuna, sau cum vrei sa-i spui) Citatul preluat de mine de pe un alt forum (asa cum spuneam) mai dovedeste si apetitul de contradictie fara limite al acestui user, care (cel putin in raspunsurile care ma implicau) avea numai formulari de acest gen.

 

In alta ordine de idei, am crezut ca disputa de pe topicul "Despre (an)alfabetizare si drepturile de autor." a incetat acolo. Ultimul tau raspuns de pe acel topic, a fost unul de bun-simt - cel putin asa l-am perceput eu. Cam cum ar fi, daca la randu-l meu, as cauta raspunsurile tale, indiferent de unde si in legatura cu ce subiect si le-as "taxa" offtopic cu fraze de genul "...submediocru, stimabile, submediocru". Nu stiu de ce nu poti intelege, ca fiecare la randul sau are drptul la o opinie. De aceea este ultima oara, cand tolerez un raspuns ca al tau, fara a raporta postarea ca atac la persoana.

 

Aceasta postare fiind evident offtopica, il rog pe domnul @donpetru sa o stearga intr-un timp rezonabil, de asa maniera incat ea sa poata fi citita de userul @roadrunner. Mentionez ca nu astept un raspuns de la acesta, iar daca el se simte "obligat" sa raspunda, nu voi ezita sa raportez postarea daca continua aceasta linie de atac nejustificat la persoana.

 

Prietene, eu sunt dintr-un oras unde se face industrie de la 1799 si am lucrat ani buni in acea fabrica. am in spate >20 de ani de proiectare in industrie atat in tara cat si in strainatate, asta ca fapt divers. pe mine nu ma intereseaza sa intru in contradictie cu tine, ci doar sa amendez "sariturile peste cal", a.i. cititorii sa fie corect informati asupra subiectului.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Avind in vedere ca pinionul buclucas se afla montat pe axul unui motoras,nu cred ca este montat la cald.Nu cred ca motorasul respectiv dezvolta cupluri de ordinul N,dN sau kN ca sa fie montat la cald.Eu am scos un astfel de pinion de pe un motoras demontind motorasul si stringind axul rotorului(partea opusa,fara pinion)intre doua bucati de aluminiu in menghina.Cu doua pirghii am reusit sa scot, relativ usor, pinionul.Dar atentie!Se poate strimba axul daca nu se trage cu grija.

Editat de george b
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Avind in vedere ca pinionul buclucas se afla montat pe axul unui motoras,nu cred ca este montat la cald...

Trebuie tinut cont ca asemenea oricarui ajustaj, cele fretate au o toleranta pentru piesele componente. Atunci cand arborele este prelucrat catre limita (abaterea) inferioara si gaura pinionului catre cea superioara, ajustajul poate imprumuta caracteristici mai degraba asemanatoare celor cu strangere foarte mare, sau mare si nu unuia special. Acest fenomen se adauga tasarii materialelor celor doua componente in zona de contact prin trecerea timpului, sau prin asigurarea de conditii impropri la utilizator. Apoi, mai trebuie avut in vedere, ca arborele nu se incalzeste, ci se raceste prin cufundarea locala, pe o portiune de 10...15 mm, in zona de ajustare in azot lichid. Pinionul, sau contrapiesa care se preseaza pe ax se incalzeste (de regula la un generator oxi-gaz) pana la temperaturi de 800...900 ⁰C. Va rezulta o diferenta de temperatura locala de aproape 1000 ⁰C. Intrucat exista doua temperaturi - una foarte ridicata si cealalta foarte scazuta - temperatura ansamblului, va evolua rapid catre cea a mediului si deci nu exista riscuri ca alte componente, sau eventual bobinajul unui rotor sa fie afectate. Personal, am avut in mana si am analizat motorase foarte mici (de genul "servo") cu pinioane asamblate pe arbore, avand diametrul de circa 3...4 mm. Toate incercarile de a demonta pinionul au esuat.

 

Altminteri am sa postez inca un citat din autorul @marlowe, preluat de pe un alt forum. O fac pentru lamurirea admin si a userilor, care tind sa dea crezare unor useri ce se intrec in asi face CV-uri de mari profesionisti. Oricum, domnul donpetru sunt convins ca va sterge tot ce este offtopic.

 

...Am sa revin cu niste prospecte de masini de rectificat pentru deplina lamurire, si da, masina din poza e o masina de rectificat plan, am sa pun o poza si cu masina de ascutit scule, care arata putin altfel.

(asta o spune un absolvent si proiectant de masini unelte)...

Trebuie specificat ca contradictia era, despre ce masina-unealta era reprezentata in atasamentul unui alt user. Desi userul in cauza a specificat clar ca era vorba despre o masina de ascutit (care ii apartinea) stimabilul domn @marlowe, nu s-a lasat. Un alt user, i-a cerut in mod expres sa vina cu probele pe care le promisese, insa @marlowe a disparut din dezbaterile de la acea sectiune si nu a mai revenit nici pana astazi. De altfel, nu stiu de ce, dar paranteza din citat cam seamana in forma si continut cu o parte din postarea #11.

Editat de ola_nicolas
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Am sa ma rezum la pinioane de motarase mici, ca despre asta vorbim aici.

De ce spun ca exista posibilitatea sa fie montat prin presare pinionul asta? pentru ca imi imaginez un mototras mic, cu un ax de 1,5 la 2.5mm cu un pinion de bronz (alama) ca cele din jucariile chinezesti, sau cele folosite de modelisti, si-mi vine destul de greu sa cred (dar nu e imposibil) sa fie montate prin fretare. mai degraba, din cauza costurilor reduse (de productie), fortelor reduse, si dimensiunilor reduse, cred ca sunt montate la rece. Dar cum am spus mai sus e doar o parere personala si nu sunt dispus lupt pana la moarte pentru asta pentru ca am lucruri mai bune de facut.

RR

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

george_b,

 

eu as fi facut-o invers, as fixa pinionul in menghina (cu bacuri de protectie) si as folosii un dorn sa imping axul de sus. (depinde la ce tii mai mult, la pinion sau la motoras)

RR

Editat de roadrunner
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.