Sari la conținut

Aprindere Electronica


bosshaky

Postări Recomandate

  • 1 year later...

Buna ziua,

Am citit pina acum posturile si mi-am facut curaj sa va pun o intrebare.

Am o motocicleta monocilidru, care functioneaza cu doua bujii legate la doua bobine, fiecare fiind legate la un singur cdi. Din cit am inteles , in interiorul cdiului, cele doua fire care duc la bobine sunt in comun, respectiv scinteia pe bujii se da in acelasi timp. Partea proasta este ca tensiunea pe bobine se face direct din magnetou si nu de pe baterie. In cdi mai intra si semnalul de la traductorul Hall.

Astfel eu am o scinteie anemica pe ambele, care evident duce la o pornire greoaie si un consum probabil mai mare decit optim.

Cdiul n-as vrea sa-l schimb pentru ca ajusteaza si avansul, ci doar va intreb daca se poate intercala intre cdi si fiecare bobina un dispozitiv electronic alimentat de la baterie care sa genereze o scinteie asa cum tin eu minte ca trebuie sa arate, mov-albastruie :)

 

Multumesc anticipat pentru raspunsul dumneavoastra.

 

as fi pus o poza cu schema electrica dar m-am dat batut cu atasarea ei, poate reusiti sa-mi dati un sfat cum....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

cele doua fire care duc la bobine sunt in comun, respectiv scinteia pe bujii se da in acelasi timp. Partea proasta este ca tensiunea pe bobine se face direct din magnetou si nu de pe baterie. In cdi mai intra si semnalul de la traductorul Hall.

Astfel eu am o scinteie anemica pe ambele,

 

in cazul asta defectarea unei bobine(spire in scurt in primar) scade performantele si celeilalte fiind legate in paralel,scoateti fisele care alimenteaza una din bobine (de inductie)si vedeti rezultatul,dupa care introduceti firele la prima bobina si scoateti de la cealalta si verificati scanteia,daca nu obtineti o scanteie satisfacatoare,se poate ca ''magnetoul'' sa nu aibe tensiune suficienta,in funtie de tip, intre 80 si 200V,iar daca nu e nici asta (daca ati verificat legaturile la masa,contactele din fise etc) puteti banui CDI-ul,iar pentru asta luati imprumut unul identic de pe un motor similar. Ar fi util insa sa postati si schema

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A fost rebobinate infasurarile din magnetou pentru ca din cauza batrinetii/temperaturii/vibratiilor sau ars :(

Dupa rebobinare se pare ca nu mai produc tensiune suficienta pentru o scinteie puernica.

 

E foarte probabil ca producator a vrut sa simplifice cit de mult partea de scinteie si sa asigure o pornire chiar daca bateria e moarta...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...

La acest tip de aprindere ,aprindere cu scanteie pierduta , se poate pune la masa iesirea cealalta din bobina .Original ,aceste motoare functioneaza cu o bobina de inductie care merge la 2 bujii dar pretul ei find mare presupun ca la o reparatie anterioara a fost inlocuita cu 2 bobine simple .

Desigur ,poate fi si cu doua bobine in paralel (adaptare) .

Bobinele destinate aprinderii electronice au rezistivitatea in primar mica ,iar cele pt platina au rezistivitatea de 2x (aproximativ).

Pe motocicletele la care s-a implementat primadata CDI-ul ,alternatorul cu magneti permanenti avea o infasurare de

~200V pt alimentarea bobinelor .

Monocilindru e enduro(hard sau soft) iar acolo conteaza greutatea , pe principiul dualitatii (cu sau fara baterie) se construiau motoarele .

Motoarele Rotax sunt cu 2 buji/cilindru iar la Suzuki DR Big am intalnit sistemul dual .

Si ca fapt divers ,pe langa kick are si electric starter? sau mai bine da model,sch

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 years later...

Da, l-am deconectat doar firul central, condensatorul inca mai e atasat de delcou. Ce parere aveti de schema de mai sus? De ce anume trebuie conectata aprinderea asta si la bendix? Mai atasez alta schema de aprindere si descrierea acesteia despre care autorul spune ca produce o scanteie de 20 cm !!!!!!! Spune-ti-mi daca bate campii sau chiar e adevarat. Cu stima!

 

Descriere

"Functionare:

 

Curentul pompat de oscilatorul realizat cu Q2, D1, T1, R5, C2, D2, R4 in secundarul T1-pin6,7 este redresat si acumulat in condensatorul C4 (voluminos si greu de gasit..).

Cand tensiunea acumulata in C4 atinge cca 400V DC , Q5 , Q3 si Q1 incep sa conduca, fortand oprirea Oscilatorului.

Cand Platina se desface, prin Q7, Q4 este transmis un mic impuls (cu LATIME CONSTANTA, indiferent de turatie..) Tiristorului Q8 care va forta descarcarea energiei acumulate in C4 pe Bobina de Inductie (timp de t = R19 * C5 secunde).

Practic bobina de inductie este "atacata" cu 400V in loc de 12V, producand scantei de 20cm !Un alt avantaj este ca Oscilatorul va functiona chiar si sub 4V , energia transmisa bobinei de inductie fiind arhi-suficienta.

Fata de schema initial publicata de autorul Marian Blejan , aici nu are loc o limitare a energiei acumulate de C4 la turatii mai mari de 600rpm (am eliminat Q5).

 

 

 

Iata si comentariul original al autorului din "Electronica Aplicata":

 

"Aceasta schema a fost realizata initial pentru automobilul OLCIT, pentru a remedia binecunoscutele probleme care apar la pornirea la rece, dand satisfactie celor care au folosit-o de mai bine de 4 ani.

Principiul de realizare al aprinderii electronice consta in incarcarea unui condensator (C4) cu energia corespunzatoare a scanteii si transferul energiei acumulate, comandat de platina, in bobina de inductie si de aici la bujie; acest mod de abordare are avantajul ca nu necesita reglaj al unghiului Dwell (timpul cat platina sta inchisa) informatia momentului de deschidere a platinei fiind suficienta pentru functionarea corecta a schemei. Energia in scanteie este 125 mJ

Un alt avantaj al schemei consta in functionarea acesteia in parametri prezentati pentru regimul de pornire la tensiunea de 4,5V/150mA; de mentionat ca la pornirea automobilului se actioneaza demarorul ceea ce duce la o scadere de tensiune in instalatia electrica a automobilului la o valoare tipica de 9V pentru un acumulator in parametri normali; in conditii speciale (temperaturi scazute, acumulator uzat) , tensiunea poate ajunge la valori de 7V si chiar mai mici.

In scopul monitorizarii si reglajului platinei s-a prevazut un LED care indica starea platinei: LED stins - platina este inchisa, respectiv LED aprins - platina este deschisa.

Montarea aprinderii electronice pe automobil presupune interventii minime in instalatia electrica a automobilului:

- se cableaza un fir de la borna + a bobinei de inductie la alimentarea "+12V" a aprinderii;

- se cableaza un fir de masa pentru alimentarea "Masa" a aprinderii (de la unul din suruburile de prindere a bobinei de inductie);

- de la borna - a bobinei de inductie se cableaza un fir la iesirea "Bobina" a apinderii electronice avand grija ca firul existent de la platina sa se desfaca;

- firul desfacut anterior (de la bobina de inductie la platina) se cableaza la intrarea "Platina" a aprinderii electronice;

- se demonteaza condensatorul de pe platina.

 

Ing. Marian Blejan

blejan@yahoo.com

marian@cadtieccp.pub.ro

---------------------------------"

Sfaturi

 

Chiar daca as preciza tipul miezului T1 , mai mult ca sigur ca nu il veti gasi, asa ca transformatorul T1 se va realiza pe un miez de ferita (ce gasiti.. , cu saturatia peste 500Khz), cu sectiunea de cca 1cm_patrat.

Folosind diferite miezuri veti observa (masurand!) ca si frecventa - amplitudinea difera.

Scopul este sa mesteriti un T1 care sa incarcarce C4 cu Max 580v DC atunci cand baza lu' Q5 este la masa (daca faceti rost de un C4 care sa reziste la 1Kv , atunci puteti creste nr. de spire in infasurarea lu' T1-6-7 , astfel incat pe C4 sa se stranga Max 800v DC; in final va creste doar viteza de incarcare nu si "scanteia" !).

Pentru a face aceste masuratori trebuie sa inhibati "detectorul de tensiune Maxim admisa pe C4" si anume, puneti Baza lu' Q5 la masa (presupun ca toate piesele sunt plantate iar in locul bobinei este o rezistenta de 100ohm la masa).

Deoarece este posibil ca ansamblul Q2, D1, T1, R5, C2, D2, R4 (oscilator) sa va functioneze atat de bine "din prima" incat U-C4 va fi mai mare decat poate rezista C4, alimentati montajul de la o sursa reglabila si incepeti de la tensiuni de 4v spre 12v.

Dupa ce obtineti un T1 care sa produca U-C4 de 580v, eliminati scurtul din Baza Q5 si puneti in paralel pe C4 un R de 120K/3w ; alimentati montajul la 12v si modificati R13 pana ce U-C4 este de Max 400v (veti auzi niste "tic" tic" provocate de oscilator, care va pompa din cand in cand electroni in C4 ; daca nu ar fi acel R de 120k/3w nu s-ar mai descarca..)

Ridicati "in aer" grila lu' Q8 apoi faceti un scurt pe terminalele lu' C5 si ; daca etajele cu Q7, Q4 si Q1 sunt OK atunci oscilatorul ar trebui sa se opreasca (U-C4 scade catre 0v)

Eliminati R de 120k/3w, lipiti grila lu' Q8, si montati o bobina de inductie adevarata in locul rezist.-test de 100ohm;Mici scurturi intre masa si borna "Platina" vor trebui sa produca scantei intre pipa bob.de ind. si masa (trageti un fir de masa pana la 1 cm de capatul pipei caci altfel s-ar putea sa se descarce in dv..!)

In final ar fi buna si o cutie pentru montaj.."

A functionat ^ multi ani (mai intai pe un Polo, apoi pe o Dacie); Traful a fost dintr-o sursa de PC. Acum "m-am intors" caci  tre' s-o fac din nou. Multumesc ca ati pastrat schema!

 

Apropo de remarca "30KV este prea mult"... IN TOATE schemele clasice/vechi de Flyback  (platina, condensator, bobina) de aprindere auto,

tensiunea de Flyback se ridica la cca 200V..400V si pe langa faptul ca induce in secundar acei "prea multi"  20KV..40KV (caci cam atat este raportul intre numarul de spire din sec si prim:  x100),

mai incarca si condensatorul ala care are rolul de a intretine o oscilatie amortizata (caci se incarca apoi se descarca si iar se incarca si tot asa, din ce in ce mai atenuat pana vine un nou ciclu de incarcare a bobinei)

care ajuta la prelungirea duratei scanteii (d-asta inca folosim MDI-uri in loc de CDI caci desi CDI-urile produc scantei puternice ele dureaza prea putin, sub o microsecunda)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock