Sari la conținut

Angrenaje


jucausul

Postări Recomandate

In domeniul angrenajelor mai exista mult teren nedefrisat. Ca exercitiu tehnic, iata doua subiecte: 1. In ce fel poate angrena o roata dintata cilindrica cu o alta roata dintata cilindrica, cele doua avand module diferite? Personal am construit astfel de angrenaje si functioneaza fara niciun cusur. 2. Cum arata un angrenaj exterior la care cele doua roti (hai sa le spunem corpuri in angrenare, ele nu prea mai seamana cu rotile dintate obisnuite) au acelasi sens de rotatie? El exista, a fost chiar construit in Romania. Astept comnetarii, intr-un final voi aferi si solutiile care cam seamana cu "oul lui Columb".

  • Like 2
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...In ce fel poate angrena o roata dintata cilindrica cu o alta roata dintata cilindrica, cele doua avand module diferite?...

1 - Modulul rotilor dintate este o marime de convenienta. El a fost definit ca raport intre pasul rotii dintate si numarul π (pi) si standardizat sub forma unui sir de numere intregi. Intrucat realitatea tehnica necesita (din motive ce depasesc limitele discutiei de fata) si rapoarte p/π fractionare, teoria tehnica a rotilor dintate s-a completat cu niste coeficienti de corectie, notati cu x si care pot fi atat pozitivi cat si negativi. La un moment dat atunci cand in angrenare se afla doua roti dintate dintre care una are x1<0, iar cealalta are x2>0, putem sa acceptam ca de fapt una dintre cele doua roti are modulul cu o unitate mai mic/mare, dar un coeficient de corectie de semn schimbat. Deci, daca considseram pentru roata conducatoare m1=m-1 - unde m este modulul comun - si x1>0, sau pentru roata condusa modulul m2=m+1 si x2<0, atunci este valabila afirmatia din enunt, cum ca angreneaza doua roti cu module diferite. Conditia este ca |x1|+|x2|=1.

 

2 - Un angrenaj care "nu prea mai seamana cu rotile dintate" este cel cu transmitere prin curele de frictiune (late, sau trapezoidale) La orice angrenaj de acest fel, la care cureaua nu se monteaza incrucisat, rotile au acelasi sens de rotatie. De altminteri exista si angrenaje cu curele dintate (canelate) care respecta aceeasi regula. Daca totusi te-ai referit la vre-un tip de roti in angrenare directa, atunci m-ai facut curios. Da-i drumul cu solutia.

 

Altminteri, Toate Bune!

Editat de ola_nicolas
  • Like 1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru ola nicolas. OK si felicitari pentru stradanie! Mai fac unele precizari. La problema cu mdule diferite nu este vorba de angrenaje corijate (unde modulul ramane indiferent corijarea) ci efectiv de module diferite chiar cand nu se aplica acea corijare de care ai pomenit. La problema cu angrenajele exterioare cu acelasi sens de rotatie precizez ca este vorba de angrenaje, nu de transmisie, deci sunt corpuri in contact direct, respectiv care tranasmit miscarea prin suprafete atasate fiecarui corp si aflate in contact. La urmatoarea mea interventie voi da detalii amanuntite, de aici se pot face dezvolta multe inovatii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

Pentru ola nicolas. OK si felicitari pentru stradanie! Mai fac unele precizari. La problema cu mdule diferite nu este vorba de angrenaje corijate (unde modulul ramane indiferent corijarea) ci efectiv de module diferite chiar cand nu se aplica acea corijare de care ai pomenit. La problema cu angrenajele exterioare cu acelasi sens de rotatie precizez ca este vorba de angrenaje, nu de transmisie, deci sunt corpuri in contact direct, respectiv care tranasmit miscarea prin suprafete atasate fiecarui corp si aflate in contact. La urmatoarea mea interventie voi da detalii amanuntite, de aici se pot face dezvolta multe inovatii.

 

 

Roata dintata cilindrica cu dinti in interior in angrenaj cu roata dintata cu dinti in ecsterior au acelasi sens de rotatie .

Prezinta un mod de calcul al modulului pentru roti dintate ca sant interesat

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Roata dintata cilindrica cu dinti in interior in angrenaj cu roata dintata cu dinti in ecsterior au acelasi sens de rotatie .

Prezinta un mod de calcul al modulului pentru roti dintate ca sant interesat

Raspunsul nu concorda cu intrebarea.

...2. Cum arata un angrenaj exterior la care cele doua roti (hai sa le spunem corpuri in angrenare, ele nu prea mai seamana cu rotile dintate obisnuite) au acelasi sens de rotatie?...
Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 5 weeks later...

.

Prezinta un mod de calcul al modulului pentru roti dintate ca sant interesat

Se poate calcula destul de usor modulul.Pentru roti dintate cilindrice cu dantura exterioara D=(Z+2)xM,unde D =Diametrul exterior al rotii iar Z numarul de dinti ai rotii dintate iar M reprezinta modulul.Din formula se gaseste modulul.Pentru roti(impropriu spus)dintate cu dantura interioara se foloseste formula D=(Z-2)xM,unde D reprezinta diametrul interior al rotii care va fi danturata(prin mortezare), Z reprezinta numarul de dinti ai rotii dintate iar M reprezinta modulul.Modulul deasemenea se gaseste din formula.Calculul elementelor unei roti dintate este mult mai elaborat,dar aceasta formula este de obicei suficienta pentru a calcula modulul,diametrul exterior (interior) si numarul de dinti. Pentru rotile dintate cu deplasare de profil formulele sint altele si nu se pot calcula cu formula prezentata dar aceste roti sint mai deosebite si se folosesc mai rar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

Salut,

Vad ca am dat de cineva cunoscator in domeniul angrenajelor si de aceea sper sa primesc un ajutor. Vreau sa proiectez o roata dintata cu 52 dinti care sa se angreneze cu roata dintata din bendixul de Tico. Aceasta roata are 8 dinti, diametrul exterior de 28,1 mm, diametrul interior de 18,5 mm. Am incercat sa calculez modulul dar rezulta o valoare ne standardizata pe de alta parte probabil formulele folosite nu sunt valabile la roti dintate cu numar de dinti sub cel minim. Situatie in care nu ma descurc.

Ma puteti ajuta ca sa-mi calculati modulul pentru roata de 52 dinti.

Multumesc anticipat.

Cu stima Loti

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este mult prea complicat calculul si trebuiesc mult mai multe date. De regula doua roti conjugate se calculeaza si se realizeaza doar pentru lucrul in tandem. Daca vom incerca sa inlocuim una dintre roti cu o alta cu un numar de dinti diferit, de regula vom constata ca acel angrenaj functioneaza prost si cel putin una dintre roti se va uza foarte des. De aceea exista atat de multe conditii de indeplinit la angrenajele, la care cel putin una dintre roti are un numar de dinti mai mic decat cel minimum necesar angrenarii neconditionate. Cu alte cuvinte, poti folosi electromotorul de la bendix, dar va trebui sa realizezi ambele roti dintate care urmeaza sa angreneze in acea aplicatie, dupa ce ai stabilit ca toate conditiile necesare (lipsa ascutirii, lipsa subtaierii, lipsa interferentei, gradul de acoperire frontal, gradul de acoperire axial, etc) exista si sunt simultan aplicabile. In acelasi timp, nu te impiedica nimic, ca atunci cand vei proiecta si realiza aceste roti, sa alegi o configuratie, in care sa angreneze doua roti normale. Spre exemplu cuplul de roti avand z1=18 si z2=117, au acelasi raport, insa ambele au un numar de dinti superior numarului minim de dinti necesar pentru angrenarea fara corectii. Problema limitarii distantei dintre axe, se poate rezolva alegand un modul mai mic.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

Intradevar este complicata problema de aceea am apelat la ajutor. Am electromotorul de Tico cu bendixul avand caracteristicile de mai sus si avand in vedere datele lui am obtinut prin calcul modulul m=2,5 cu deplasare specifica 0,65. Intrebarea este, la roata de 52 dinti la executie mai folosesc deplasarea sau nu, in conditiile in care distanta intre axe nu conteaza, pentru ca o pot regla dupa necesitati. Din calcul la roata de 52 dinti ar rezulta o deplasare de -0,6. Nu stiu la ce se refera aceasta deplasare, la corectia distantei intre axe sau la modul de angrenare al pinioanelor?

O alta intrebare ar fi daca puteti sa-mi recomandati o firma care sa poata executa aceasta roata dintata.

Cu stima,

Loti

Editat de LOTI10
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

Itradevar lucrurile sunt complicate de aceea apelez la ajutor. Nu pot folosi alt numar de dinti la roata mica pentru ca cea de mare ar avea un diamertu mult prea mare pentru acelas raport de transmisie. Ca sa modific si bendixul de Tico ar fi un efort prea mare si asa nu stiu cum voi putea executa roata proiectata.

Din datele de mai sus rezulta modulul 2,5 cu o deplasare de 0,65 la roata bendixului (intre timp am gasit un program de calcul pentu roti dintate) iar la roata conjugata deplasare de -0,6. Intrebarea este daca la executia rotii mari depasarea este necesara pentru corectia distantei intre axe sau pentru o angrenare corecta. Distanta intre axe nu conteaza pentru ca o pot regla. Oricum functionarea angrenajului nu este continua se foloseste doar pentru pornirea unui motor.

Ma puteti ajuta si cu o recomandare privind locul unde pot executa pinionul de 52 dinti?

Cu stima Loti

 

Scuze am crezut ca am pierdut primul text de aceea a aparut si al doilea.

Loti

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In atasamentele 1...5, am ilustrat un studiu facut de mine cu un calcul programat in MathCAD 14, special conceput pentru proiectarea rotilor dintate, prin metoda relevmentului. Se observa, ca de la un caz la altul s-a modificat cel putin una dintre marimile de intrare - introduse in casetele verzi. In exemplul 3, se vede ca pentru z1=10, programul nu a reusit sa identifice nici-o solutie. Dupa modificarea distantei dintre axe, la aw=98, programul a identificat solutia din exemplul 4. Scaderea numarului de dinti z1 la 9, a inregistrat solutia din exemplul 5, doar dupa ce s-a modificat z2 la valoarea de 65 de dinti. Pentru valorile care te intereseaza z1=8; z2=52; h=4,8; b=0; aw=70...80, nu s-au identificat solutii. S-a ilustrat aici pentru cazul din exemplul 6. Practic, se poate adopta un studiu laborios, prin modificarea separata sau simultana a unuia sau mai multor parametri din setul: h, b, aw si a0 intre limitele 17...30 ?. Pentru aceasta trebuie reluata teoria tehnica a angrenajelor dintate si gasite domeniile adecvate aplicatiei.

post-7713-0-64206200-1354809946_thumb.jpgpost-7713-0-83386400-1354809960_thumb.jpgpost-7713-0-91153500-1354809978_thumb.jpgpost-7713-0-83909500-1354809990_thumb.jpgpost-7713-0-64510100-1354810004_thumb.jpgpost-7713-0-89053400-1354810021_thumb.jpg

Pentru executie, se poate apela la legatura http://www.elforum.r...088191#p1088191 Daca nu se accepta executia, atunci doar un atelier de scularie industrial, unde exista o relatie ("pila") astfel incat lucrarea sa se poata urmari pas cu pas. Altminteri, nimeni nu isi va bate capul cu probleme atat de complicate, decat la preturi exorbitante.

Editat de ola_nicolas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

M? intereseaz? modul de realizarea al unui mecanism (ce va ac?iona un condensator variabil)

sub forma unui disc ce se rote?te indic?nd frecven?a de acord.

Mecanismul ar trebui s? produc? ?i o demultiplicare a mi?c?rii.

Eu mi-am imaginat ceva cu ro?i din?ate, dar nu m? pricep la mecanic? ?i poate cineva ?mi poate da vreo idee.

 

?n filmul de mai jos pute?i vedea cam cum ac?ioneaz? mecanismul:

 

Iar aici este saitul unui tip care se ocup? cu me?teritul radioreceptoarelor unde se poate vedea cum arat? mecanismul din exterior:

http://harrysradios.blogspot.ro/2012/09/tivoli-pal.html

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai raportul de demultiplicare se realizeaza intre coroana dintata(discul verde) si pinionul centar(albastru), dar am gasit o animatie ceva mai clara aici http://www.youtube.com/watch?v=r1BYOOJKyaQ, dar aceasta

P.S.

Solutia aceasta de angrenaj este utilizat si la cutiile de viteza automate, sistemul avand dantura permanet angrenata selectia grupului activ se face simplu prin bolcarea suportului axelor satelitilor.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock