Sari la conținut

Fonoabsorbant in boxe.


SIG

Postări Recomandate

Intrucat fonoabsorbantul este o piesa importanta in proiectarea unei boxe m-am gandit sa vorbim si despre acesta.

In principiu stiu ca sunt folosite cu precadere la incintele inchise,dar m-ar' interesa locul lor,cantitativ si calitativ,intr-o boxa basreflex.

Mai exact in subwoofer-e.

La subwoofere nu ma gandesc sa umplu cu fonoabsorbant incinta,ci de exemplu am folosit un subwwofer cu interiorul curat,iar apoi am capitonat peretii interiori cu mocheta,si parca are un bas mai cald.

Ce parere aveti?

 

P.S. Se poate dezvolta subiectul ptr. toate tipurile de incinte,cat fonoabsorbant trebuie pus/litru de incinta,ce tipuri de materiale se pot folosi,etc,intrucat poate unii vor dorii sa-si construiasca incinte inchise,altii bas reflex,altii subwoofere,etc.

Mersi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca material fonoabsorbant poti folosi vatelina (care e mai ieftina), sau burete cofrat (sau multe altele: lana de oaie, melana, etc). Se amplaseaza pe peretii paraleli ai incintei pentru a elimina undele stationare. Deci daca ai incinta paralelipipedica aceasta are 6 pereti paraleli. Se pune fonoabsorbant pe 3 din cei 6 pereti (ex: spate, 1 laterala, jos). Ca si cantitate daca folosesti vatelina un strat de 5 cm pe un perete e de ajuns (la bassreflex). La incinte inchise se paote pune ceva mai mult (experimentezi pana iti place cum suna).

 

Si da, incinta coboara mai jos dupa ce pui material fonoabsorbant inauntru.

 

Mocheta care zici ca ai pus-o inauntru nu e buna. Pune vatelina ca nu e scumpa...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aveam un articol,pe care il reproduc mai jos.

Nu mai am sursa,n-am salvat si adresa site-ului.

Ptr.vatelina(Polyi-fil stuffing) ,recomandarea unei firme ce vinde accesorii audio este ca, punand intre 1-1,5 pounds vatelina /1 cubic foot, difuzorul vede un volum cu 25% mai mare decat in realitate.Deci daca calculam o incinta cu un program care nu include si aspecte legate de materialul fonoabsorbant atunci volumul care rezulta,si care in general e gabaritic,se v-a face o incinta de doar 75% din volumul respectiv.Punand vatelina in raportul de mai sus difuzorul "vede" exact volumul rezultat din simulare.

Chestia este cu dimensiunilea acelea englezesti,dar luind un dictionar si traducand a rezultat ca trebuie 20 grame vatelina/litru boxa.Chestia este ca daca am sti densitatea vatelinei am putea,la o grosime data, spune in metri patrati,ceea ce este mult mai folositor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca material fonoabsorbant poti folosi vatelina (care e mai ieftina), sau burete cofrat (sau multe altele: lana de oaie, melana, etc). Se amplaseaza pe peretii paraleli ai incintei pentru a elimina undele stationare. Deci daca ai incinta paralelipipedica aceasta are 6 pereti paraleli. Se pune fonoabsorbant pe 3 din cei 6 pereti (ex: spate, 1 laterala, jos). Ca si cantitate daca folosesti vatelina un strat de 5 cm pe un perete e de ajuns (la bassreflex). La incinte inchise se paote pune ceva mai mult (experimentezi pana iti place cum suna).

 

Si da, incinta coboara mai jos dupa ce pui material fonoabsorbant inauntru.

 

Mocheta care zici ca ai pus-o inauntru nu e buna. Pune vatelina ca nu e scumpa...

Mi-am permis sa subliniez un pasaj din postul tau pentru ca la el ma refer : materialele fonoabsorbante se folosesc pentru a evita reflexiile si intrarea in rezonanta a incintei (cele doua fenomene nu sunt legate direct). Alta observatie ar fi ca toti peretii trebuie acoperiti cu acest tip de material, mai putin cel pe care se afla difuzoarele. Chestia aia cu cantitatea de material depinde strict de proprietatile materialului folosit. Valabil si pentru incinte inchise si pentru bass-reflex. Nu comentez ideea cu undele stationare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu comentez ideea cu undele stationare.

Undele stationare trebuie absorbite nu?

In closed boxes, the back wave of the speaker should be completely absorbed (= converted in heat) by the damping material.

As the speaker is nearly transparent to sonic waves, if a back wave returns after a reflection on the back wall, some part will also come out through the speaker with some delay giving a not very clean sound.

The walls should not transmit to the outside any vibration. Only the speaker should radiate.

So a perfect damping material would not only damp the walls but also absorbs direct radiation.

In bass-reflex, most of these arguments are also valid.

The only difference is the vent should transmit its box/vent frequency range so damping is not complete for the extreme lower frequency.

 

(sursa: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/lo_damp.htm )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi-am permis sa subliniez un pasaj din postul tau pentru ca la el ma refer : materialele fonoabsorbante se folosesc pentru a evita reflexiile si intrarea in rezonanta a incintei (cele doua fenomene nu sunt legate direct). Alta observatie ar fi ca toti peretii trebuie acoperiti cu acest tip de material, mai putin cel pe care se afla difuzoarele. Chestia aia cu cantitatea de material depinde strict de proprietatile materialului folosit. Valabil si pentru incinte inchise si pentru bass-reflex. Nu comentez ideea cu undele stationare.

 

betamax, materialele fonoabsorbante se folosesc in special pentru "spargerea" undelor stationare care se formeaza intre peretii interiori (paraleli) ai incintei. Aceste unde cauzeaza diverse peak-uri in raspunsul in frecventa al incintei, coloreaza sunetul in cele din urma. Este adevarat ca are si alte functii cum ar fi captarea energiei din spatele difuzorului (mai mult la incinte inchise), atenueaza unele armonici nedorite, mareste volumul interior vazut de difuzor, etc, dar principalul este reducerea undelor stationare care se formeaza in incinta. De aceea se spune ca o incinta care nu are nici un perete paralel nu ar avea nevoie de material fonoabsorbant (piramida).

 

Nu stiu exact ceea ce ai vrut sa spui cu evitarea reflexiilor, dar nici evitarea intrarii in rezonanta a incintei nu prea e valabil in toate cazurile. De ex la bassreflex chiar acesta e scopul, ca incinta sa "amplifice" anumite frecvente, depinzand de frecventa de acordaj, deci sa intre in rezonanta. Evitarea rezonanelor nedorite ale incintei se face printr-o constructie cat mai solida a acesteia, o rigidizare cat ma buna...

 

Undele stationare se formeaza intre 2 pereti paraleli. Din acest motiv, daca folosesti un material fonoabsorgant de calitate se poate pune doar pe cate 1 perete din cei 2 paraleli, in special la incinte bassreflex unde nu se doreste anihilarea totala a energiei din spatele mebranei difuzorului, si astfel se limiteaza cantitatea de material fonoabsorbant introdus.

 

Referitor la cantitatea materialului fonoabsorbant care trebuie bagata, intradevar depinde de tipul materialului folosit de calitatea acestuia, etc. Nu are rost sa va bateti capul cu calcule de genul grame/litru fiindca nu e "farmacie" . Eu folosesc mai mult vatelina si dupa cum am spus un strat gros de aprox 5 cm pe cate un perete paralel la bassreflex este de ajuns. La incinte seald se pune mai mult. Se pune si dupa ureche. Puneti mai mult, vedeti cum suna...mai scoateti din el... Majoritatea softurilor de simulare tin cont si de cantitatea de matrial fonoabsorbant introdusa in incinta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

betamax, materialele fonoabsorbante se folosesc in special pentru "spargerea" undelor stationare care se formeaza intre peretii interiori (paraleli) ai incintei. Aceste unde cauzeaza diverse peak-uri in raspunsul in frecventa al incintei, coloreaza sunetul in cele din urma. Este adevarat ca are si alte functii cum ar fi captarea energiei din spatele difuzorului (mai mult la incinte inchise), atenueaza unele armonici nedorite, mareste volumul interior vazut de difuzor, etc, dar principalul este reducerea undelor stationare care se formeaza in incinta. De aceea se spune ca o incinta care nu are nici un perete paralel nu ar avea nevoie de material fonoabsorbant (piramida).

 

Nu stiu exact ceea ce ai vrut sa spui cu evitarea reflexiilor, dar nici evitarea intrarii in rezonanta a incintei nu prea e valabil in toate cazurile. De ex la bassreflex chiar acesta e scopul, ca incinta sa "amplifice" anumite frecvente, depinzand de frecventa de acordaj, deci sa intre in rezonanta. Evitarea rezonanelor nedorite ale incintei se face printr-o constructie cat mai solida a acesteia, o rigidizare cat ma buna...

 

Undele stationare se formeaza intre 2 pereti paraleli. Din acest motiv, daca folosesti un material fonoabsorgant de calitate se poate pune doar pe cate 1 perete din cei 2 paraleli, in special la incinte bassreflex unde nu se doreste anihilarea totala a energiei din spatele mebranei difuzorului, si astfel se limiteaza cantitatea de material fonoabsorbant introdus.

 

Referitor la cantitatea materialului fonoabsorbant care trebuie bagata, intradevar depinde de tipul materialului folosit de calitatea acestuia, etc. Nu are rost sa va bateti capul cu calcule de genul grame/litru fiindca nu e "farmacie" . Eu folosesc mai mult vatelina si dupa cum am spus un strat gros de aprox 5 cm pe cate un perete paralel la bassreflex este de ajuns. La incinte seald se pune mai mult. Se pune si dupa ureche. Puneti mai mult, vedeti cum suna...mai scoateti din el... Majoritatea softurilor de simulare tin cont si de cantitatea de matrial fonoabsorbant introdusa in incinta.

Vad ca toti se inghesuie sa ma invete meserie (a mea). Hai sa lamurim cum stau lucrurile. Am vrut sa ma exprim cat simplu, insa observ ca forumul e plin de fizicieni. Formarea undelor sonore stationare presupune reflexia acestora pe un plan paralel cu sursa. Pentru o incinta data, undele stationare se formeaza la o anumita frecventa + armonicile acesteia. Cand am zis, in limba romana si corect dpdv gramatical ca materialul fonoabsorbant are rolul de a anula reflexiile, credeam ca e suficient. Dar pentru unii trebuie sa si desenez, si n-am timp.

Rezonanta incintei inseamna vibratia peretilor acesteia in faza cu vibratia sursei (oscilarea, daca vreti) si in cazul acesta apar unde stationare. Si repet ce-am spus: no reflection, no vibration. Din punct de vedere practic, daca un strat de 5 cm de material absoarbe total unda sonora, mi se pare mai usor sa pui cate 2,5 cm pe fiecare parete decat 5 cm pe unul singur. Cel putin industriasii asa fac.

La incinta bass-reflex nu vorba de nici o rezonanta a incintei, fenomenul de redare sinfazata a frecventelor joase se bazeaza pe proprietatile unui tub acustic, nu presupune nici un fel de reflexie.

Pentru cei nelamuriti (inca) de aspectul teoretic al acestui fenomen, recomand manualul de fizica de liceu (nu mai stiu clasa), capitolul " Oscilatii si unde mecanice".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Vizitator vtp2

Ar fi simplu din ce am citit mai sus, in utilizarea materialului absorbant! Parerea mea proprie este ca totul trebuie abordat de la caz la caz! Conteaza atat calitatea cat si cantitatea de material, dar si tipul si constructia incintei. La o incinta inchisa, de ex. nu e tot una daca plasezi materialul uniform in incinta, inghesuit departat de woofer sau in spatele wooferului! Rezultatele difera substantial in caracteristica de raspuns.

Programele de simulare considera o anumita cantitate de material plasat pe peretii incintei, fara ca aceasta solutie sa fie si cea mai buna, ba, de multe ori e complet aiurea!

 

La o incinta inchisa, in functie de cantitatea de material, volumul echivalent al incintei poate sa cresca cu pana la 40%, astfel ca, in final, caracteristica de raspuns calculata este aruncata in aer si se trece de la un acord la altul! Valabil la orice tip de incinta, dar sub alte forme de manifestare!

 

Personal recomand pentru rezultate bune, utilizarea minetului, un material tip vata sintetica utilizata drept captuseala la haine de iarna. Da rezultate mai bune decat Accustastuff-ul american. Lana daracita naturala este cea mai buna, dar, mai curand sau mai tarziu este atacata de molii cu tot tratamentul insecticid! Spuma poliuretanica (burete) si vata de sticla sau bazaltica sunt solutii de compromis, preferabil de evitat!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

Salutare! Citesc de mult forumul si am gasit multe ideii interesante si chiar cateva mi-au fost de un real ajutor. Privitor la topicul actual.........ca o idee de material fonoabsorbant ar fi cofrajul de oua :D. "Fonoabsorbant" cred ca e prea mult spus dar am aplicat aceasta metoda in boxele mele si functioneaza perfect. Mai degraba cred ca are rol in dispersarea undelor stationare formate in interiorul boxei. Mentionez ca boxele sunt de tip bass-reflex .........tunelul e reglat prin "incercari" repetate, iar difuzorul de bas este 75GDN-3-4 la care ma bucur ca i-am gasit anumite date despre el prezentate pe acest forum :).

Ideea mi-a venit vazand in trecut o sala de discoteca tapetata cu asa ceva.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock