Sari la conținut

Sunt incepator, ce piese sa-mi cumpar ?


dics
 Share

Postări Recomandate

Prima intrebare pusa de un incepator atunci cand vrea sa incerce sa experimenteze este "Ce componente sa ma duc sa-mi cumpar ?"

 

Depinde desigur de tipul de proiect, de aria electronici in care vrea sa activeze incepatorul de mai sus. Nu exista un raspuns clar si legile lui Murphy complica si mai rau situatia. Se spune ca atunci cand iti vine o ideie si vrei sa faci un experiment, nu vei avea niciodata cel putin o componenta extrem de importanta fara de care nu poti termina proiectul. Un electronist chiar si ocazional, va avea in cutii, pungi si sertare o gramada de piese adunate de-a lungul timpului pe care le pastreaza in speranta ca le va mai folosi vreodata la ceva. Banuiesc ca ati vizitat macar o data un "barlog de Dexter" (electronistul absolut prin definitie, vezi Cartoon Network :) ) si ati fost uimiti de numarul de sertare, sertarase, cutii de depozitare, toate puse de-a valma de obicei pentru ca nici unul nu pierde timp facand curat sau organizand. Pe genunchi se fac proiectele cele mai adevarate.

 

Voi incerca astazi sa rezolv dilema unui incepator care vrea sa se joace cu electronica digitala si sa incerce un experiment cu microcontrolere.Nu cred ca se va apuca cineva dintr-o data de electronica incercand sa lipeasca SMD-uri. Componentele TH - Through-Hole sau pe romaneste cele cu picioare vor fi prima alegere. Acestea fiind spuse, sa trecem la treaba :

 

1. Rezistente : cele normale de sfert de watt sau de 0.250W, toleranta nu prea conteaza; nu e nevoie sa fie cele cu 1% toleranta dar cum diferenta in bani este de maxim 0.1 euro la suta de bucati cred ca merita sa faceti un efort. Cantitatea minima merge brat la brat cu seriozitatea : cu cat sunteti mai dedicati cauzei si doriti sa ramaneti in acest carusel al electronicii cu atat veti avea nevoie de mai multe componente la indemana.

2. Condensatori : sunt folositi pe liniile de alimentare, la oscilatorul microcontrolerului, la delay-uri in circuitele basculante samd. Regulile de calcul sunt extrem de importante atunci cand un condensator este folosit la temporizare in conjunctie cu o rezistenta. Altfel daca pe o schema scrie ca e nevoie de un condensator pe firele de alimentare (intre + si -) de 100nF si voi nu ati gasit decat de 150nF sau de 200nF puteti inlocui cu incredere. Chiar si mai mic merge, puteti pune unul de 68nF de ex fara a avea mari probleme. Sigur, depinde de schema dar pentru 99% dintre ele e valabil ce am scris mai sus. Tolerantele sunt mari oricum, ati vazut ca sunt condensatori cu 20% toleranta +/- . Tipul de condensatori difera odata cu marimea lor. Cei mai mici sunt ceramici nepolarizati, cei mai mari sunt polarizati si electrolitici (capsula care seamana cu un butoi cilindric). In cazul in care este nevoie de o valoare speciala de condensator cum este cazul oscilatorului quartz al unui microcontroler atunci informatiile se gasesc in datasheet insa nici macar acolo nu se spune : "NEAPARAT 15pF altfel nu merge". Nu, si acolo scrie ca se poate pune un condensator ceva mai mare (de 20pF de ex, cu 30% mai mare) cu mentiunea ca va creste timpul de startup si de reglare a trenului de impulsuri la pornire/alimentare. In concluzie nimic nu e batut in cuie atunci cand e vorba despre condensatori.

3. Tranzistoare : utile pentru alimentarea unui mini-motor sau a unei casti audio. In electronica digitala sunt folosite ca si comutatoare/switchuri. Pentru scheme simple unde nu sunt necesare anumite tranzistoare specifice care sa suporte curent mai mare sau frecventa mai mare le puteti inlocui cu unele generice. Voi sugera mai jos o pereche de tranzistoare uzuale NPN/PNP

4. Amplificatoare operationale : sunt foarte folosite in diverse scheme. Proprietatile difera de la producator la producator si in general tensiunile de alimentare trebuie sa depaseasca 9V insa eu voi recomanda un model care se poate alimenta la 3V fara probleme.

5. LED-uri : cel mai simplu montaj supranumit si "Hello World"-ul electronicii este acela care face un led sa clipeasca. "You cannot call yourself a true scientist unless you can blink a led" :) Veti avea nevoie de led-uri pentru ca ofera feedback vizual rapid si pentru ca arata bine. "LEDs are cool !". De ce sa nu recunoastem ca in cativa ani (maxim 10) vor inlocui iluminarea clasica in forma pe care o stim. Lumina emisa de leduri poate fi alba, naturala, lumina ce nu deranjeaza deloc ochii. Se gasesc in capsula TH (cu pini) in doua formate : 3mm si 5mm. Recomand ledurile de 3mm de orice culoare

6. Diode - veti avea nevoie de diode pentru a proteja circuitul de alimentare inversa sau pentru a proteja impotriva varfurilor de tensiune foarte mari produse de un consumator inductor de genul motoarelor sau a difuzoarelor. Diodele conectate normal lasa curentul electric sa treaca mai departe spre circuit. Conectate invers blocheaza trecerea curentului.

7. Regulatoare de tensiune - Mai mult ca sigur la inceput nu veti dispune de o sursa de tensiune stabilizata pentru experimente. Veti folosi baterii sau alimentatoare simple de genul incarcatoarelor de telefon (switching mode power supply) sau alimentatoare universale. Un microcontroler are nevoie de o tensiune stabila si curata care sa se gaseasca in plaja 3 - 5V. Pentru a "regulariza" (era sa scriu altceva) tensiunea de alimentare veti avea nevoie de un regulator de tensiune. Se gasesc in multe variante, capsule si tensiuni de iesire. A'propos, chiar daca pe un alimentator scrie ca poate scoate 5V nu e bine sa-l conectati direct in circuit. Mai bine folositi un regulator de tensiune de 3.3V cu vreo doi condensatori pentru a putea oferi o tensiune stabilizata si curata microcontrolerului.

8. Placi perforate pentru prototipuri : se gasesc peste tot in comert placi cu gauri metalizate, numai bune pentru implementarea rapida a unui proiect. O alta varianta este si folosirea unei placi cu gauri si trasee pe care nu va mai trebui sa lipiti nimic cu fludor. Componentele se infig pur si simplu in gauri si sunt legate intre ele de traseele interne ale placii sau de fire pe care va trebui sa le infigeti deasemenea printre piese. Ambele variante vin cu avantaje si dezavantaje, prima fiind utila pentru ca invatati sa lipiti componente cu fludor, a doua fiind recunoscuta pentru viteza de implementare a unui proiect. A doua varianta arata mai "comercial" are cam 1cm grosime si este acoperita cu plastic alb cu gaurele. Vine cu o harta a traseelor interne ca documentatie inclusa in pachet.

9. Pini de alimentare : veti avea nevoie de barete de pini de tip mama/tata pentru a putea conecta aparatul de masura, bornele unei surse de alimentare sau chiar doua module intre ele. Intre gaurile de pe placa de test sau intre doi pini de pe o bareta standard este o distanta de 2.54mm (un inch are 25.4mm iar distanta este 1/10 dintr-un inch; deasemenea 1 inch are 1000 mils in concluzie distanta dintre doi pini este de 100 mils). In electronica multe dimensiuni sunt inca date in sistemul imperial si nu cel metric. Nu este nevoie sa invatati toate formulele de conversie insa una singura este importanta : 1 inch = 25.4 mm

10. Pini de tip soclu - sunt pinii in care se pot baga componente electronice fara a fi lipite. Eu am folosit extrem de mult acesti pini pentru a pune cristalul de quartz in montaje. In acest fel puteam sa schimb oscilatorul cu unul mai rapid sau cu unul mai lent oricand foarte usor. Sunt si niste variante mai scumpe de pini cu conectori dintr-un aliaj ce include aur; se numesc "augatzi" in limbajul vechilor electronisti.

11. Microcontroler - Alegerea este una destul de grea pentru ca in general va creiona directia pe care o veti lua in aceasta lume a electronicii digitale. Daca veti porni cu produsele unui distribuitor anume va fi foarte greu sa il schimbati si sa treceti pe alte microcontrolere, alta arhitectura, alte utilitare, alte medii de programare, alte compilatoare. Eu am un favorit si il voi recomanda mai jos. Nu voi face acea recomandare pentru a va forta sa faceti ca mine, alegerea este a numai a voastra. Exista foarte multe variante, eu doar voi recomanda ceea ce imi dicteaza experienta personala.

12. Socluri - in functie de tipul de microcontroler ales va recomand sa cumparati si cateva socluri pentru a putea folosi acelasi procesor in mai multe proiecte fiind nevoie doar sa il reprogramati. Dati banii pe zeci de socluri, nu pe zeci de microcontrolere !

13. Fire metalice de conexiune : pentru conectarea pieselor intre ele aveti nevoie de fire metalice sau "shtrap"-uri cum se mai numesc in limbajul vechilor electronisti. Se gasesc de cumparat role cu fire de shtrap (flexibile) pentru lipit cu letconul sau seturi de fire (rigide) pentru infipt in placile fara lipire. Eu am cumparat de la un magazin de cabluri un rest de 70cm de cablu cu 80 fire multicolore si rigide pe care le folosesc de cand m-am apucat de electronica. Nu cred ca am dat mai mult de 4 lei pe acel rest de cablu :-) Puteti incerca sa folositi cablu de retea UTP insa firele vor fi torsadate, infasurate unul in jurul celuilalt si va veti chinui putin mai mult. Exista alegeri ieftine in orice caz, nu trebuie sa aruncati bani aiurea pe fereastra

14. Cristale Quartz : pentru microcontroler o sa aveti nevoie de un quartz extern pentru cazurile in care decideti sa folositi/cumparati unul ce nu include oscilator intern sau aveti nevoie de precizie marita. Multe din produsele Microchip includ oscilatoare interne care sunt destul de performante si exacte pentru majoritatea proiectelor. In cazul in care aveti nevoie de o temporizare mult mai exacta (implementati un ceas de ex) atunci este necesar sa folositi un cristal quartz. Eu recomand in general familia PIC 18F de la Microchip celor care vor sa invete si sunt la inceput de drum. Mediul de programare pentru acestea este distribuit gratuit, exista compilator de C distribuit gratuit pentru home-use si preturile sunt decente. Deasemenea multe microcontrolere din familia de mai sus au oscilatoare interne destul de precise

 

In concluzie aceasta este lista minimala pentru inceperea experimentelor :

 

1. Rezistente 220 ohmi, 470 ohmi, 1k, 10k, 100k - puteti lua cate 30 din fiecare daca sunteti cu bugetul limitat; altfel 50

2. Condensatori 15 pF, 1nF, 10nF, 47nF, 100nF, 1uF, 10 uF - puteti lua cate 30 din fiecare

3. Barete de pini - 40 tata si 40 mama (adica o bareta de 40 pini); odata cu pinii luati si vreo 10 jumperi de tipul celor folositi la placile de baza ale computerelor. Ii veti putea folosi in loc de butoane sau pentru a conecta/deconecta parti din montaj

4. Quartz 4 MHz, 8 MHz, 10 MHz, 16 MHz, 20 MHz - cate unul din fiecare

5. Placi pentru prototipuri - doua bucati daca sunt mici sau una daca nu ati gasit decat placi mari; deasemenea in cazul cumpararii unei placi fara lipire nu are rost sa luati mai mult de una

6. Fludor 0.5mm sau de 1mm grosime - cat mai putin, nu luati un mosor de 0.5Kg sau mai mare pentru ca se consuma destul de incet si desi o sa aveti pentru multi ani de zile, o sa platiti foarte mult pe el. In plus se si deterioreaza in timp. Va recomand fludorul ce contine plumb pentru inceput pentru ca cel pb-free are nevoie de o temperatura de topire mult mai mare si veti intampina greutati in cazul in care veti dori sa reparati o greseala.

7. Fire de conexiune/shtrapuri - ori refolositi un cablu multifilar ori cumparati un mosor special din comert. In cazul placii pentru prototipuri fara lipire aveti nevoie de cabluri subtiri rigide; cea mai buna varianta este sa refolositi un rest de cablu UTP de acasa

8. Microcontroler -recomand unul din familia PIC 18F produs de Microchip dar poate fi orice altceva produs de Atmel sau Freescale sau Texas Instruments sau orice alt producator. Odata cu microcontrolerul veti avea nevoie si de un programator. Acestea difera de la producator la producator, recomandarea mea este sa gasiti sugestii cat mai ieftine pentru inceput; de ce nu, sa incercati sa-l construiti chiar voi. Alegerea este in mainile voastre, eu am recomandat produsele Microchip pentru ca am lucrat cu ele foarte mult timp, sunt robuste si usor de folosit. E extrem de greu sa strici un PIC, chiar si daca il alimentezi invers. Se va incinge foarte tare, se va opri din functionare dar dupa racire va fi exact ca inainte in 99.9999999999% din cazuri. Ca si programator recomand Microchip PICKit 2 pentru ca a aparut deja PICKit 3 si cel vechi este inca pe piata, este foarte ieftin si foarte bun - 1 bucata

9. Soclu pentru microcontroler - In functie de modelul de microcontroler ales va recomand sa cumparati cateva socluri pentru a-l putea refolosi. In acest fel puteti construi zeci de proiecte cu acelasi "creier", tot ce trebuie sa faceti este sa mutati chipul dintr-un soclu in altul. Va recomand sa luati si cateva socluri cu 8 pini pentru amplificatoarele operationale sau pentru circuitele 555 - 3 bucati pentru microcontroler, 5 bucati din cele cu 8 pini

10. Barete de pini de tip soclu - o bareta cu 20 pini (nu conteaza tipul)

11. NE555N - multe din schemele de pe net includ si un asemenea chip. Este cunoscut sub numele de 555 si este folosit de obicei ca oscilator sau ca timer. Este bine sa il aveti pentru experimente - 2 bucati

12. Tranzistoare PN2222A - PN2907A - sunt tranzistoare ieftine in capsula cu trei pini, suporta maxim 500mW si sunt ambele variante NPN si PNP. Multe scheme folosesc tranzistoare pentru switching. Nu sunt bune pentru alimentarea unui motor sau a unui mini-speaker. Pentru asa ceva aveti nevoie de tranzistoare mai puternice, vedeti mai jos - 10 bucati din fiecare

13. Amplificatoare operationale - recomand modelul LM358, este foarte ieftin si se poate alimenta cu o tensiune intre 3V si 32V - 2 bucati

14. LED-uri - puteti cumpara leduri de mai multe culori, de 3mm sau de 5mm. Eu le recomand pe cele de 3mm pentru ca sunt mai mici si nu va incurca. E bine sa luati cele mai ieftine leduri pentru experimente, asta inseamna un consum de ~20mA pentru fiecare led aprins. LED-urile se conecteaza la microcontroler printr-o rezistenta de limitare a curentului. Fara acea rezistenta ledurile se vor arde, cu cat mai mica rezistenta cu atat mai puternic vor lumina; pentru asa ceva sunt rezistentele de mai sus de 220 ohmi sau 470 ohmi.

15. Diode - orice dioda de semnal poate fi cumparata. Recomand diodele 1N5819 de tip Schottky dar puteti lua orice gasiti, inclusiv clasicele 1N4148. Primele rezista pana la 40 volti, ultimele pana la 100. Primele au o cadere de tensiune redusa de 0.2, 0.3V, ultimele de ~0.6V - 20 bucati

16. Regulatoare de tensiune - alegerea unui regulator este una foarte complexa. De obicei se face necesarul de curent al unui montaj, se calculeaza pierderile, bugetul samd. Pentru incepatori nu recomand decat doua variante : 7805 (se gaseste si sub numele de L7805 sau LM7805) care are o tensiune de iesire de 5V si BA033 (nu e liniar, e LDO - low drop-out si e putin mai scump) care are o tensiune de iesire de 3.3V - 2 bucati din fiecare

 

Asta este lista mea cu recomandari. Cu siguranta veti mai gasi si alte tipuri de componente cu care sa va jucati insa cu ce am trecut in ea veti putea incepe explorarea pe cont propriu a oricarui proiect ce include microcontrolere. Puteti sa mai adaugati cateva rezistente reglabile/potentiometre de 1k, 10k, 100k, cateva diode Zener de 3.6V, 3.9V, 5.6V, un mini-speaker cu impedanta de 8 ohmi de max. 0.5W sau 1W si un mic motor pentru curent continuu care sa poata fi alimentat la 5V. Pentru inceput este suficient, veti adauga sute de alte componente pe parcurs, sunt sigur.

 

Mult succes !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mult succes !

Aceasta este o ironie?

Daca un incepator citeste ce ati scris, nu este exclus sa renunte la acest domeniu.Lista este foarte stufoasa si poate deveni si inutila daca unele componente nu sunt folosite niciodata.Eu am inceput cu tranzistori rusesti MP si rezistente neinscriptionate(cumparate pe strada Academiei in Bucuresti), la care pierdeam zile sortand, achizitiile mele fiind de ordinul 2-3 lei, daca vedeam aceasta lista ,poate renuntam.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parerea mea e ca ideea din primul post e buna dar mai lipsesc cateva unelte, ca de exemplu un pistol de lipit sau letcon (am vazut de curant un pistol de lipit la 100lei, de 5 ori mai scump decat un letcon). Nu mai pomenesc nimic de statie de lipit. Si eu mi-am cumparat cand m-am angajat o statie de lipit. Mai trebui sa stim sa alegem un fludor de buna calitate care e destul de scump. Nu stiu la cati incepatori le va surade ideea sa cumpere o rola de fludor bun la 50lei. Cu siguranta se va gandi sa renunte la acest domeniu! Sau poate ca nu!

 

Un lucru e cert, acest hobby e destul de costisitor si cred ca trebuie inceput cu un montaj, sa cumparam doar piesele pentru acel montaj si daca avem mana de lucru si pricepere, mergem mai departe. Nu are rost sa luam tot felul de piese de la inceput. Asta in timp, in functie de venitul fiecaruia, dorinta de a evolua in domeniu etc.

Editat de politehnica
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Aceasta este o ironie?

Daca un incepator citeste ce ati scris, nu este exclus sa renunte la acest domeniu.Lista este foarte stufoasa si poate deveni si inutila daca unele componente nu sunt folosite niciodata.Eu am inceput cu tranzistori rusesti MP si rezistente neinscriptionate(cumparate pe strada Academiei in Bucuresti), la care pierdeam zile sortand, achizitiile mele fiind de ordinul 2-3 lei, daca vedeam aceasta lista ,poate renuntam.

 

Nu, nu am vrut sa sune ironic.

In zilele noastre exista o noua categorie de electronisti, cei care si-au dorit intotdeauna sa invete electronica dar au ajuns din diverse motive in alte ograzi (ingineri constructori, softisti, doctori, avocati samd). Sunt cei care invata si practica electronica de tip hobby, fie ea digitala sau analogica.

Am considerat ca postul meu poate ajuta o gramada de astfel de persoane.

Peste tot in lume hobbytronica este in crestere exponentiala, de ce nu ar fi si pe la noi ?

Nu cred ca un pusti de 10 ani va citi vreodata lista mea de mai sus si va renunta la invatat pentru ca isi da seama ca nu are suficienti bani pentru a incepe.

Sugestia cu letconul este extrem de buna, am uitat complet de echipamente. Voi incerca sa adaug un alt mini-post special pentru instrumentele si accesoriile utile incepatorilor (multimetre, letcon, fludor, pensete, clesti samd)

Editat de dics
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu, nu am vrut sa sune ironic.

Eu v-as recomanda sa faceti un calcul, cat costa per total si sa apreciati cati tineri, isi pot permite aceasta investitie, care asa cum am mai mentionat, contine si componente care nu vor fi utilizate poate niciodata.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cel mai simplu lucru pe care il poate face un incepator este sa isi procure un pistol de lipit sau letcon, un aparat de masura si placi cu piese pe care sa inceapa sa le dea jos si sa le ordoneze pe categorii. Apoi sa incerce sa gaseasca diverse montaje pe care sa le construiasca cu acele piese si sa completeze lipsurile cu piese noi. Nu stiu daca are rost sa dea o gramada de bani pe niste componente pe care probabil nu le va folsi niciodata.......Eu personal am o gramada de piese din recuperari, dar cand vreau sa creez ceva parca tot nu am incredere in ele si in timp imi cumpar unele noi. De exemplu: cine s-ar mai baza pe utilizarea unor rezistoare cu tolerante de pana la 20% si uzate pe deasupra, cand cu cativa bani iti iei astazi unele cu toleranta 1% si nu mai pui siguranta care o ofera componenta noua, mai ales daca montajul este de finete....

Acum fiecare face cum vrea, dar cred ca intai trebuie capatata experienta la lipit, dezlipit piese, cositorit cabluri (mai ales ca este greu sa te apuci de asa ceva daca nu ai vazut pe nimeni cum face aceste lucruri) si apoi testate diferite module, surse si altele...

 

Spor la treaba

Editat de marius_med
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

marius_med,

ce importanta are toleranta daca poti sa le masori cu un ohm-metru? Toleranta te omoara daca faci productie si nu vrei sa ai variabilite de la o placa la alta, la nivel de hobby poti sa le sortezi prin masurare.

RR

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cred ca intai trebuie capatata experienta la lipit, dezlipit piese, cositorit cabluri

Complet de acord, as completa doar cu familiarizarea efectuarii diverselor masuratori electrice, tensiiuni(CC si AC) curenti(CC si AC), precum si a rezistentelor.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

marius_med,

ce importanta are toleranta daca poti sa le masori cu un ohm-metru? Toleranta te omoara daca faci productie si nu vrei sa ai variabilite de la o placa la alta, la nivel de hobby poti sa le sortezi prin masurare.

RR

In sensul ca iti i-a mult prea mult timp sa cauti piese care sa se incadreze in limite cat mai mici, mai ales daca sunt din recuperari. Si nu va d rostul, daca ele sunt ieftine. Mai ales ca nu ai siguranta functionarii lor la parametrii optimi. Vreau sa va intreb un lucru: "daca a-ti avea de ales intre componente vechi (recuperate), masurate si verificate si o serie de componente noi noute, cu un cost acceptabil ce ati alege pentru a construi diverse montaje (nu pentru a testa)???"

 

Eu personal as opta pentru piesele noi din foarte multe motive. Pe cele vechi le-as folosi in circuite test sau pentru a inlocui unele componente defecte in depanare, mai ales cand graba e mare.E doar o parere personala si cred ca tine de exigenta fiecaruia dintre noi sa aleaga cu ce sa isi construiasca montajele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

personal, nu prea construiesc la nivel de hobby, chiar si la chestii simple imi fac cablaje la fabrica si-mi comand piese la farnell/digikey (deci nu sunt hobbyist-ul etalon) dar nu e vorba de mine in thread-ul asta.(plus ca am dosare cu toate valorile de rezistoare/condensatoare pentru diferite capsule 603, 805 etc)

Dar imi aduc aminte cand eram tanar (si construiam de prin tehnium)si ce mai carpeam schemele cu ce gaseam prin sertare, nu ma cramponam prea tare ca puneam 1K2 in loc de 1K, acolo unde se putea, sau daca nu aveam niste rezistente de pull-up de 4K7 si puneam 10K. Acum am imbatrinit si am devenit mai morocanos, daca nu am tot ca la carte nici nu ma mai apuc.(bine au trecut anii si am mai adunat ceva scule, cuptor de smd, printer de paste, instalatie cu aer cald, bla bla...)

RR

 

PS -Am ajuns la asa hal de lene ca daca trebuie sa tai o deschidere intr-o cutie ABS/alu o fac pe CNC

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai ales ca nu ai siguranta functionarii lor la parametrii optimi. Vreau sa va intreb un lucru: "daca a-ti avea de ales intre componente vechi (recuperate), masurate si verificate

Rezistentele, daca au terminalele accepatbil de lungi pentru a nu trebuii inadite si spatiul permite utilizarea dimensiunile celor vechi, din punct de vedere al stabilitatii, sunt e prfereat cele vechi, poate nu stiti, dar la montajele militare sau cele care nu permit depanarea, se intrebuinteaza componente care au fost suspuse unui proces de 'imbatranire", sigur ca nu asteapta ani pentru aceasta, sunt metode de a accelera procesul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rezistentele, daca au terminalele accepatbil de lungi pentru a nu trebuii inadite si spatiul permite utilizarea dimensiunile celor vechi, din punct de vedere al stabilitatii, sunt e prfereat cele vechi, poate nu stiti, dar la montajele militare sau cele care nu permit depanarea, se intrebuinteaza componente care au fost suspuse unui proces de 'imbatranire", sigur ca nu asteapta ani pentru aceasta, sunt metode de a accelera procesul.

E interesant ceea ce spuneti si nu am auzit de asa ceva.....daca stau sa ma gandesc mai bine riscul de a ceda un rezistor nou e mai mare decat unul vechi care e "acomodat" cu greutatile..

Se pare ca exemplu ales de mine (cu rezistentele) nu a fost unul tocmai potrivit..... 36.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu vreau sa va dezamagesc cu teoria asta cu rezistentele imbatranite, dar s-a cam rezolvat problema asta de la sine cu electronica digitala, care are stabilitate mai buna in timp (pentru ca nu mai e bazata asa mult pe componente ci pe linii de software). Si mai zic ca s-a rezolvat de la sine, pentru ca s-a scurtat durata de viata normata a tehnicii militare.

scuze de off topic.

RR

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am lucrat in domeniul asta 5 ani si jumatate la fabricantul de semiconductori folositi cu precadere in tehnica spatiala, acolo se folosesc 90% circuite digitale, si se downloadeaza continutul HARDWARE cat se afla pe orbita (upgrade la hardware) - capsulele sunt radiation hardened (rezistente la radiatii) - tehnologia se cheama FPGA ("field programable logic array" - arii logice programabile)

pai cum credeti ca reprogramaeaza transponderele la satelitii de pe orbita? la fel pentru vehiculul MARS Rover, care i s-au downloadat cateva "patch-uri" hardware cat era inca pe drum spre marte.

Acum am coborat la -2000m, proiectez electronica pentru ROVs (submarine) unde e cam la fel de dificil mediul si costul unei reparatii.

RR

 

PS- nu sta un satelit intr-o rezistenta, nu va faceti griji, e vorba de tripla redundanta cam la toate echipamentle de pe satelit.

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock