Sari la conținut

Invertor 24-36V la 3x 110-220V


tiristor

Postări Recomandate

Misto schema din PDF, criss ? Cumva ai desenat-o in Altium Designer ?

 

Referitor la schema lui criss:

1. cred ca lipsesc in schema niste optocuploare intre MCU si IR2130 ??????????? scratchchin.gif

2. IR2127S se utilizeaza doar daca motorul din schema functioneaza in regim de generator (cred ca nu gresesc!). Tensiunile de autoinductie create de motor (care functioneaza in regim de generator) sunt redresate de catre invertor si astfel dau nastere in circuitul intermediar al convertizorului a unei tensiunii continue, implicit energii, care trebuie disipata pe un reostat de putere. Acest reostat se regaseste, dar parmise ca nu e figurat in schema, in serie cu Q4 (de fapt, cred ca criss a vrut sa se inteleaga ca se conecteaza la bornele conectorului J1). Oricum, trebuie sa-i precizam lui tiristor ca in cazul lui poate lipsi acest circuit, daca motorul lui nu functioneaza in regim de generator.

 

Parere personala: Nu cred ca in regim de amator este rentabila realizarea unei aplicatii cu MCU deoarece implica multe lucruri (deci costuri suplimentare) pe langa procesor (ex. placa de programare). Deja se aduna multi bani si tindem sa ajungem in extrema cealalta unde era mai bine sa cumparam convertizorul. In plus, pentru ca m-am jucat cu asa ceva la facultate, MCU-ul trebuie programat pe baza unui principiu de c-da a invertorului (modulatie fazoriala...), lucru care este destul de anevoios si ca urmare apelarea la acesta solutie nu se justifica. Doar daca dorim neaparat si nu avem ce face acasa sa incercam asa ceva.

Asadar, tiristor, tu decizii!!!!!! :yahoo:

 

Atentie! Driver-ul IR2130 este facut sa comande IGBT-uri sau MOSFET-uri cu anumite caracteristici si se preteaza la aplicatii de control cu motoare trifazate de curent alternativ de pana la 1kW. Nu incercati sa comandati cu IR2130 MOS-uri sau IGBT-uri de putere (foarte mare) pentru ca il suprasolicitati si riscati sa-l stricati.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Releu,

MCU-ul il programezi direct pe placa ta. iti trebuie numai un cablu de programare (ISP - in sytem programming, sau JTAG) iti mai trebuie o interfata seriala si un quartz - cam toate astea sunt vro' 10 euro, restul e materie cenusie. Etajul final e de cel putin 10x mai scump. Nu a uitat nimeni nici un optocuplor, alea nu sunt reprezentate acolo si imaginezati-le la partea de MCU (care nu e reprezentata) sa scrii partea de control pwm la invertorul ala nu e mare lucru.

programezi cele trei canale de PWM la frecventa potrivita, faci un look up table cu valori precalculate sinus pentru o perioada, programezi un timer care sa genereze o interupere la un interval regalbil (care-ti va da freventa la iesirea invertorului)

la fiecare intrerupere a timerului iei o valoare din look up table, calculezi diferenta de faza (+120 si +240) si rescrii registrii pwm-ului (pentru faza 0, +120, +240)

la n interuperi vei avea o perioada completa a semnalului sinusoidal.

jucandu-te cu valoarea din timer variezi frecventa.

probabil ca nu e mai mult de 50 de linii de cod C

 

Cat despre sfatul tau sa nu punem IGBT-uri si MOSFET-uri care nu se potrivesc, e la fel ca si cand ai zice nu bagati benzina la masini diesel.

R.

 

PS "MCU-ul trebuie programat pe baza unui principiu de c-da a invertorului (modulatie fazoriala...), lucru care este destul de anevoios si ca urmare apelarea la acesta solutie nu se justifica." - e clar ca nu prea ai inteles tu cum se face, de fapt e foarte simplu - 90% din convertizoare utilizeaza MCU si sunt tone se software pe net, problema e sa ai baza sa-l intelegi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ok, roadrunner, am inteles ce vrei sa punctezi. E bine sa gaseasca omul software-ul MCU-ul pe net dar in cazul in care nu il gaseste, ca sa faci ce spui tu, ii trebuie mai mult decat un simplu exercitiu. De fapt, cam asta incercam eu sa-i spun lui tiristor, care dupa cum vad, cred s-a hotarat sa cumpere un convertizor. crying.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator crriss
Misto schema din PDF, criss ? Cumva ai desenat-o in Altium Designer ?

 

Referitor la schema lui criss:

1. cred ca lipsesc in schema niste optocuploare intre MCU si IR2130 ??????????? :yahoo:

2. IR2127S se utilizeaza doar daca motorul din schema functioneaza in regim de generator (cred ca nu gresesc!). Tensiunile de autoinductie create de motor (care functioneaza in regim de generator) sunt redresate de catre invertor si astfel dau nastere in circuitul intermediar al convertizorului a unei tensiunii continue, implicit energii, care trebuie disipata pe un reostat de putere. Acest reostat se regaseste, dar parmise ca nu e figurat in schema, in serie cu Q4 (de fapt, cred ca criss a vrut sa se inteleaga ca se conecteaza la bornele conectorului J1). Oricum, trebuie sa-i precizam lui tiristor ca in cazul lui poate lipsi acest circuit, daca motorul lui nu functioneaza in regim de generator.

 

Altium Designer Summer 08. B.7.0.0.13815

cateva completari:

1. optocuploarele nu le-am pus in schema din cateva motive. exista mai multe tipuri de AC Drives, (one stage, two stage, three stage), diferenta constand in gradul de izolare folosit intre stagiile de procesare. cele mai raspandite sunt cele cu 2 si 3 stagii, respectiv optocuploare intre partea de putere, fie ca este IPM sau discreta, si partea de comanda, MCU, si partea de control, Intefrafa utilizator sau PLC. mai nou, driverele simple si de putere redusa, pana la 5 HP folosesc 2 stagii, izolare doar intre interfata si PWM MCU, iar cateva aplicatii dedicate, unde nu este necesara izolarea galvanica, folosesc doar un stagiu de conversie. avantaje si dezavantaje. desigur suna mai bine izolare galvanica, smile.gif dar aceasta atrage dupa sine o multime de dezavantaje. e numarul de optocuploare folosit este mare, 6 pentru semnalele de comanda, unul pentru brake, unul pentru fault, unul pentru current sense, unul pentru voltage sense, si aici e mai complicat, dat fiind caracteristica puternic nelineara si imbatranirea optoc. trebuiesc folosite amplificatoare de izolatie, (personal am folosit la o aplicatie HCPL7800) si deja se aduna 10 bucati. pe langa asta, optocuplorul nu e un dispozitiv perfect, ba chiar cu o groaza de probleme, e lenes, (Trise, Tfall, Ton, Toff, Tstorage de ordinul microsecundelor) cu exceptia modelelor speciale, de viteza, plus ca apare si fenomenul de imbatranire, dupa cateva mii de ore de functionare caracteristicile se modifica, iar temperatura accelereaza acest lucru. concluzia e ca mai bine pui MCU pe partea cu modulul de putere si izolezi doar SCI de la mcu, ai nevoie de 2 optoc.

2. ORICE MOTOR ELECTRIC FUNCTIONEAZA CA SI GENERATOR si exceptia nu o face nici motorul asicron de curent alternativ. in momentul in care se produce o decelerare rapida sau cand sarcina motorului are inertie mare si se micsoreaza turatia motorului, acesta genereaza o tensiune electromotoare a carei amplitudine este mai mare decat cea a sursei de alimentare a invertorului. am intalnit cazuri cand tensiunea a ajus la valoare dubla chiar. aceasta tensiune neputand fii directionata catre reteaua electrica, incarca condensatorul electrolitic peste valoarea nominala, riscand sa il distruga. de aceea este prevazuta frana dinamica. este un rezistor conectat in paralel cu bara de alimentare principala. puterea lui este de 3-10 ori mai mica decat puterea motorului, si depinde de numarul de opriri porniri, implicit de nr. de decelerari (la lifturi aceasta are valoare mai mare) convertizoarele de putere mai mare folosesc regenerative braking, o parte din puterea recuperata prin franare e trimisa inapoi in retea. nu intru in detalii acuma, spun doar ca, aceste conv. au in loc de punte redresoare un power stage asemanator cu cel de iesire, si comandata de mcu sau (DSP in cele mai multe cazuri de reg. brake.) care permite conversia DC-AC.

 

IR2130 poate furniza 200mA si poate absorbi 420mA (source/sink) ceea ce e mai mult decat suficient pentru puteri pana la 2-3 KW, cu o frecventa a purtatoarei nu mai mare de 20 KHz, preferabil 10-12 KHz. am pus in schema IRF460, deoarce sunt mai usor de gasit in romania, si mai ieftini, desigur sunt multi alti tr. care se preteaza, iar la puterei mai mari de 1HP (750W) se prefera IGBT sau IPM. personal prefer IPM si cele mai multe aplicatii care le-am facut sunt cu IPM.

 

releu: daca conv. se foloseste la o bicicleta, e nevoie de regenerative braking, care poate sa incarce bateriile in cazul in care cobori o panta. la biciclete se folosesc motoare BLDC sau AC Induction sau chiar PMsm, depinde de caz.

 

Nu cred ca in regim de amator este rentabila realizarea unei aplicatii cu MCU deoarece implica multe lucruri (deci costuri suplimentare) pe langa procesor (ex. placa de programare). Deja se aduna multi bani si tindem sa ajungem in extrema cealalta unde era mai bine sa cumparam convertizorul. In plus, pentru ca m-am jucat cu asa ceva la facultate, MCU-ul trebuie programat pe baza unui principiu de c-da a invertorului (modulatie fazoriala...), lucru care este destul de anevoios si ca urmare apelarea la acesta solutie nu se justifica. Doar daca dorim neaparat si nu avem ce face acasa sa incercam asa ceva.

Asadar, tiristor, tu decizii!!!!!! coolspeak.gif

 

Atentie! Driver-ul IR2130 este facut sa comande IGBT-uri sau MOSFET-uri cu anumite caracteristici si se preteaza la aplicatii de control cu motoare trifazate de curent alternativ de pana la 1kW. Nu incercati sa comandati cu IR2130 MOS-uri sau IGBT-uri de putere (foarte mare) pentru ca il suprasolicitati si riscati sa-l stricati.

 

in regim de amator merita doar daca am muuuuulta ambitie, cunostinte, nervi si bani de aruncat. la cea mai mica greseala componentele de putere "isi iau zborul" daca ai facut un scurtcircuit pe iesire si protectia nu e eficienta, supratensiue datorata regenerarii, daca nu ai setat corect deadtime si se produce shoot-trough, energia stocata in condensatorul de filtraj e suficienta sa vaporizeze parte din jonctiunea tranzistorului/lor si sa crape instantaneu. pe langa costuri si timp, E FOARTE PERICULOS se lucreaza cu tensiuni si curenti mari, si cum spuneam, in cazul unor greseli, componentele nu te intreaba inainte sa sara in toate directiile bucati din ele.

 

daca cineva e interesat, mai am module ce cel din poza de mai sus, 0,75KW si 1.2 KW, Input 230V, output 3 Phase, 0-50Hz sau 0-128 Hz, configurabil, bazat pe aplicatia cu MC3PHAC.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu-mi vine sa cred ca am provocat o asemenea dezbatere.Dar e in folosul tuturor si eu am tras concluzia ca trebuie sa cumpar.Ma bucur de sfaturile date ca de ma apucam cred ca nici la pastele cailor nu terminam si tot pedalam in nestire.Adevarul e ca Schemele sunt foarte complexe si ma c-am depasesc.Am dat eu anunt ca vreau sa cumpar Motorde curent continu de 24 V 200-250W la 10-12000n/min.dar nu sa oferit nimeni.recent am gasit la unguri de 36 de volti la 150 ronaproximativ si am sa-l iau.Pe urma sa vad cum rezolv comanda.Ori cum va suntrecunoscator. first.gif first.gif :yahoo:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

Buna! Am gasit si eu o schema de invertor (postata de donpetru) dar cu putine specificatii. Am atasat schema de comanda in speranta sa ma lamureasca cineva ce e cu iesirile "A,B,C". va multumesc! O zi buna!

post-6333-1263724843_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Programul nu-mi apartine in totalitate, este foarte complex, lucreaza sub compilatorul Borland C\C++ si mai trebuie cizelat. Avand in vedere ca nu am realizat eu complet acel program nu pot sa-l pun la dispozitie. Teoria aferenta realizarii acelui program exista, dar ca si in cazul meu, a fost nevoie de cateva generatii de absolventi pentru a-l pune la punct.

 

Numai Bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe www.tehnium-azi.ro te rugăm să fii de acord cu: Termeni de Utilizare.

ATENTIE !!! Functionarea Tehnium Azi depinde de afisarea de reclame.

Pentru a putea accesa in continuoare site-ul web www.tehnium-azi.ro, va rugam sa dezactivati extensia ad block din browser-ul web al vostru. Dupa ce ati dezactivat extensia ad block din browser dati clic pe butonul de mai jos.

Multumim.

Apasa acest buton dupa dezactivarea extensiei Adblock