Problema mare a transportului pe calea ferat? ?n Rom?nia este, ?ntr-adev?r, timpul mare de deplasare. Nu avem linii de vitez?. Pe l?ng? asta, o alt? problem? este lipsa leg?turilor. Timpul de a?teptare ?n g?ri este mare. Un alt dezavantaj, tot ?n Rom?nia, este ?i lipsa transportului intermodal. Dac? vrei s? transpor?i ceva cu trenul, trebuie s?-?i duci marfa la gar? ?i s-o iei tot de la gar?. Mai pune?i la socoteal? ?i "h?r?og?ria" pe care trebuie s? o completa?i, formularele pe care trebuie s? le cump?ra?i, timpul de deplasare, pentru acestea, la o sta?ie de marf?, etc.
Nu vrem s? ne orient?m (inspir?m) din experien?a altora. Dep??ind Ungaria, spre vest, toate localit??ile sunt legate la calea ferat? cu leg?turi bune. Pe liniile de cale ferat? circul? tot felul de trenuri (regio, inerregio, IC, ICE, etc.) cu leg?turi de orice rang ?n fiecare nod de cale ferat?. La prima vedere s-ar p?rea c? sunt scumpe biletele. Sunt scumpe pentru cei cu venituri mici, ca noi. Dac? un bilet de tren cost?, pentru 400 - 500 km. ?n jur de 140 Euro, imediat se face leg?tura 140x4,5=630 lei. La 2000 de lei salar asta este cam 1/3 din venit. La 2000 Euro este doar 7% - acest calcul se poate folosi la toate pre?urile! ?n plus, nici ?n Rom?nia ?i nici ?n Europa, nu-?i renteaz? s? mergi singur cu ma?ina, iar la 2 persoane, ie?i cam tot acolo la pre?. Dac? ?n Rom?nia faci 400 km. ?n 7-8 ore cu un tren direct, iar cu schimb po?i ajunge la 12-13 ore, ?n vest acest timp se reduce la 4-5 ore cu trenurile normale. La ICE, TGV, RJ, etc. acest timp se reduce la 2,5-3 ore ca leg?tur? direct?. Deci ca neam? po?i face naveta la servici cu trenul la 150-180 km. lucru care ?n Romania este fabula?ie!
Revenind la transportul de marf?, ?n vest, faci comand? de transport - mai ales pe distan?e mari - spui c?nd e?ti de g?sit acas? ?i la destina?ie ?i pl?te?ti. Acest lucru po?i s?-l faci online f?r? s? te intereseze "cum" ??i este dus? marfa. Repet - pentru distan?e mari - vine container-ul acas?, ?l ?ncarc? pe ma?in?, ?l duce la tren sau la vapor, ?l d? jos de pe tren pe ma?in? ?i ?i-l pred? la destina?ie. Dar asta nu e treaba ta cum ?l transport?. Important pentru un neam?, de exemplu, este s? ?l coste c?t mai pu?in ?i s?-i fie f?cut transportul ?n timp c?t mai scurt. TRANSPORT INTERMODAL. Vezi DB Schenker. Dar ?n ?ara noastr? mai exist? ?i posibilitatea ca marfa s? nu-?i mai ajung? la destina?ie sau s? ajung? degradat?. A?a c? transporta?i cu trenul!!
Am uitat s? men?ionez c? transportul pe calea ferat? este ?i ecologic, chiar dac? este dus cu trac?iune Diesel.