Importanta transportului feroviar a scazut mult peste tot. Era solutia optima in secolul XIX cand transportul rutier era la pamant. La noi s-a construit in timp scurt o retea feroviara foarte acoperitoare. In a doua jumatate a sec. XX, cand aveam o industrie dezvoltata, transportul de marfuri se facea mai ales pe calea ferata ce ajungea pana in intreprinderi si depozite. Infrastructura era aproximativ la nivel european. Transportul de persoane era ieftin si eficient. In anii 60 - 80 pe traseul Iasi - Bucuresti acceleratele faceau 6 ore, iar rapidele 5 ore si un sfert (acum fac peste 7 - 8 ore) si erau doar locomotive cu aburi si Diesel. Asta deoarece infrastructura era bine intretinuta, iar intretinerea ei era rentabila.
In prezent transportul feroviar de la noi a intrat intr-un cerc vicios. Devine nerentabil din cauza scaderii productiei industriale, respectiv a volumului de marfuri. Asta duce la scaderea fondurilor necesare intretinerii si modernizarii infrastructurii, ceea ce afecteaza si calitatea transportului de marfa si de persoane. O data cu dezvoltarea transportului rutier are loc decaderea celui feroviar. Un camion cu marfa poate ajunge intr-o zi de la Iasi la Cluj sau la Timisoara. Un vagon cu marfa ajunge in doua saptamani sau mai mult, in plus marfa trebuie transbordata dintr-un camion in vagon si vice-versa. Transportul de persoane este inca pe linia de plutire cu pretul subventiilor de la stat, ceea ce este incorect fata de cei care nu au acces la calea ferata si care platesc full si transportul auto pentru ei si transportul feroviar al altora.
Ineficienta CFR de datoreaza si suprapopularii cu salariati, inadecvata volumului redus al transportului feroviar actual. Cand s-au unit cele doua Germanii, s-au unit si societatile de cai ferate. S-a constatat ca cei din Est aveau un volum de marfuri si de calatori pe jumatate fata de cei din Vest si un numar de salariati dublu. La ei s-a rezolvat imediat, la noi merge mai greu.
In prezent in transportul feroviar mondial se contureaza doua directii: transporturi masive de marfuri in vrac si transporturi rapide de calatori. Din pacate, la noi, volumul mic al transporturilor nu justifica investitiile necesare dezvoltarii cailor ferate. In urmatoarele decenii eu vad o reducere la un sfert a retelei de cai ferate din Romania.