Sari la conținut

Poză

Despre transportul feroviar

- - - - -

  • Conecteaza-te daca doresti sa raspunzi
27 răspunsuri în acest subiect

#1
tyc

tyc

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 244 postari
  • Resedinta:Cluj Napoca
Lucrez in cadrul CFR si transportul pe calea ferata ,desi e cel mai rentabil transport terestru necesita multa organizare - ceea ce nu se poate realiza in ziua de azi iar in unele tari nu se poate.
Se prefera tranportul auto pt ca e mai simplu ... incarci masina aici si peste n ore marfa e la destinatie - desi e mai scump sustine in activitate o armata de oameni - soferii.
Pe tren poa fi puse 600t dar nu cunosc tirul care duce atat . E drept ,consumul de combustibil e la 100l/100km dar poate nici nu e asa mult fata de un tir care ia 30l/100km dar nu duce decat 40t .
Oricum ,in cea mai dezvoltata econoimie a lumii ,transporturile sunt bazate pe calea ferata dupa care urmeaza cele auto si aero . China banuiesc ca face la fel - printre altele ,le-am facut (intr-o vreme) locomotive ... acum sigur le fac ei ca astia copiaza orice .
La noi ,acest tip de transport e in cadere libera din cauza intereselor strine bunului mers - nici operatorii privati nu se pot lauda cu castig imens ,oricum din cand in cand mai fac cate o mica inginerie financiara ca sa poata supravietui /inbogatii ,de ex ultima privatizare .
Si oare cine are interesul ca in aceasta parte a lumii lucrurile sa mearga rau?

Editat de donpetru, 03 noiembrie 2013 - 01:08 .
Corectare titlu subiect


#2
cristi_74

cristi_74

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 334 postari
  • Resedinta:Binis C-S
Oare cine? Buna intrebarea!!

#3
Marian Ungureanu

Marian Ungureanu

    Membru

  • Members
  • 41 postari
  • Resedinta:ploiesti
Suntem prea mici pentru un razboi atî de mare!!!!!!voi ce zicetii .Politicieni si cei care trebuie sa ne conduca pentru bunul mers al tàri si a noastra,sunt marionete si slugi la FMI ,BCE care au loat bani si unde sunt bani ,ce au facut cu ei ?? Nu se cunoaste nimic si noi tot datori suntem.Aoropo sa vedem ce face cu Rosia montana si petrolul din, marea neagra ,vrea sa n-e prosteasca pe fata si sa ne manipuleze cu minciunii si promisiuniiSa vedem ce face cu CFR ca sunt interese mari Se mai fabrica la noi locomotive la Craiova?

#4
donpetru

donpetru

    Administrators

  • Root Admin
  • 6.552 postari
  • Resedinta:Galati
Facem un calcul mai demult, o locomotiva electrica 060EA de 5100kW poate tracta in aliniament 50 de vagoane de aprox.40 tone. Daca ne raportam la o distanta de 100km parcursa intr-o ora si presupunem un consum maxim de 5100kW/ora (in realitate poate fi mai putin), rezulta un cost numai energetic de 5 x 1MWh = 5MWh. Cum costul mediu a unui MWh se invarte in jurul valorii de 100Euro/MWh (daca energia s-ar achizitiona de pe piata OPCOM ar fi mai putin), rezulta ca pentru a transporta 2000 de tone pe calea ferata (acei 50 x 40 tone),pe o distanta de 100Km, intr-o ora se cheltuie energie de aprox. 500 Euro, atentie, folosind un singur mecanic de locomotiva.

Acum ganditi-va cate TIR-uri sunt necesare pentru a face acelasi lucru si cati soferi de TIR ar fi nevoie? Un raspuns ar fi: cum un TIR are o capacitate normala de aprox. 22 tone, luam acele 2000 de tone si le impartim la 22, rezulta aproximativ 91 de TIR-uri, bineinteles si tot atati soferi. Cum consumul de motorina la 100Km pentru un TIR se invarte in jurul valori de 40 de litri, asta inseamna pentru toate cele 91 de TIR-uri:
91 x 40 = 3640 litri de motorina consumata de toate TIR-urile pentru a transporta acea cantitate de marfa pe o 100Km. Costul acestei cantitati de motorina va fi 21840 lei, ceea ce la un curs valutar de 4.43 lei / Euro, va rezulta: 4930 Euro.

Deci, transportul "electric" pe calea ferata este de 10 ori mai rentabil decat cel auto.

Daca o sa incercati sa analizati cheltuielile cu munca vie, in speta salariie mecanicului de locomotiva si a soferilor de TIR, situatia se va prezenta astfel:

- un mecanic de locomotiva are un salariu orar la o norma de 168 de ore (fara sporuri) de cca. 11 lei brut (cu sporuri poate atinge 20lei dar nu mai mult);
- un sofer de TIR este platit, de regula, pe marfa/Km transportata (costul variaza de la operator la operator sau se poate traduce la modul general la un 1leu/km transportat). Deci, cu o anumita aproximatie putem spune ca pentru 100Km de marfa transportata, un sofer cu ceva experienta, nu incepator, poate castiga 100lei (sunt si cazuri cand se poate castiga mai putin). Avem 91 de soferi, asta ar insemna 9100 lei.

Faceti o comparatie intre acei 20lei/ora, maxim cat ia un mecanic de locomotiva si cei 9100lei (maxim) cat trebuie sa fie platiti acei soferi de TIR. Deci, si din acest punct de vedere transportul pe calea ferata este mult mult mai rentabil.

Daca o sa faceti o comparatie intre taxa de utilizare a infrastructurii CFR si taxele auto pentru transportul marfi pe soselele din Romania, o sa vedeti si aici un avantaj major a transportului feroviar.

Acum, la final, de ce nu este sprijinit acest transport feroviar ? Sa nu fie cunoscuta situatia prezentata de mine mai sus ? Ma indoiesc, dar multe din problemele actuale au luat nastere din cauza capusarii companiilor de stat coroborat cu un management defectuos.

Numai bine

EDITARE ULTERIOARA: O sa modific denumirea acestui topic in "Despre transportul feroviar". @tyc, sper sa fiti de acord cu aceasta schimbare sau poate aveti vreo idee de un titlu de topic mult mai sugestiv.

#5
george b

george b

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 163 postari
  • Resedinta:Santana jud. Arad
Sint de acord ca transportul pe calea ferata, este mult mai ieftin decit transportul rutier.Multi dintre cei care au aratat avantajele transportului feroviar au omis un lucru important.Transportul rutier este mult mai rapid decit cel feroviar.Un TIR parcurge distanta dintre Oradea -Constanta,sa zicem in 20 ore,pe cind un tren parcurge aceeasi distanta in cel putin 3 zile in conditiile in care nu sint multe opriri in gari pentru binecunoscutele "manevre".Nu exista convoi de vagoane care sa ajunga la destinatie fara nici o oprire in vreo gara,pentru a lega si dezlega vagoane.Ca sa fie rentabil, trenul respectiv,trebuie sa aiba un numar minim de vagoane de transportat.Ori ca sa faci un convoi in totalitate cu aceeasi destinatie este foarte greu.De aici reticenta celor care aleg un mijloc de transport mai scump in defavoarea unui mijloc de transport ieftin.In momentul in care ai un termen de expediere foarte strins si in conditiile in care orice intirziere presupun,penalizari iar in unele cazuri,chiar rezilierea contarctului orice firma se fereste sa aiba probleme de expediere,din cauza transportului.Apoi mai este un aspect.Trenurile la noi in tara circula cu o viteza medie orara de 47Km/h cu mult mai mica decit pe caile rutiere.Acum va las pe dvs.sa trageti concluziile.Spuneti-mi daca am aberat sau am spus adevarul.

Editat de george b, 03 noiembrie 2013 - 12:39 .


#6
puriu

puriu

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 214 postari
  • Resedinta:Iasi, Romania
Importanta transportului feroviar a scazut mult peste tot. Era solutia optima in secolul XIX cand transportul rutier era la pamant. La noi s-a construit in timp scurt o retea feroviara foarte acoperitoare. In a doua jumatate a sec. XX, cand aveam o industrie dezvoltata, transportul de marfuri se facea mai ales pe calea ferata ce ajungea pana in intreprinderi si depozite. Infrastructura era aproximativ la nivel european. Transportul de persoane era ieftin si eficient. In anii 60 - 80 pe traseul Iasi - Bucuresti acceleratele faceau 6 ore, iar rapidele 5 ore si un sfert (acum fac peste 7 - 8 ore) si erau doar locomotive cu aburi si Diesel. Asta deoarece infrastructura era bine intretinuta, iar intretinerea ei era rentabila.
In prezent transportul feroviar de la noi a intrat intr-un cerc vicios. Devine nerentabil din cauza scaderii productiei industriale, respectiv a volumului de marfuri. Asta duce la scaderea fondurilor necesare intretinerii si modernizarii infrastructurii, ceea ce afecteaza si calitatea transportului de marfa si de persoane. O data cu dezvoltarea transportului rutier are loc decaderea celui feroviar. Un camion cu marfa poate ajunge intr-o zi de la Iasi la Cluj sau la Timisoara. Un vagon cu marfa ajunge in doua saptamani sau mai mult, in plus marfa trebuie transbordata dintr-un camion in vagon si vice-versa. Transportul de persoane este inca pe linia de plutire cu pretul subventiilor de la stat, ceea ce este incorect fata de cei care nu au acces la calea ferata si care platesc full si transportul auto pentru ei si transportul feroviar al altora.
Ineficienta CFR de datoreaza si suprapopularii cu salariati, inadecvata volumului redus al transportului feroviar actual. Cand s-au unit cele doua Germanii, s-au unit si societatile de cai ferate. S-a constatat ca cei din Est aveau un volum de marfuri si de calatori pe jumatate fata de cei din Vest si un numar de salariati dublu. La ei s-a rezolvat imediat, la noi merge mai greu.
In prezent in transportul feroviar mondial se contureaza doua directii: transporturi masive de marfuri in vrac si transporturi rapide de calatori. Din pacate, la noi, volumul mic al transporturilor nu justifica investitiile necesare dezvoltarii cailor ferate. In urmatoarele decenii eu vad o reducere la un sfert a retelei de cai ferate din Romania.

#7
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 10.648 postari
  • Resedinta:Brasov
Corect, depinde de volumul transportat si timpul alocat, fiecare tip de marfa transportata are un regim optim(nu ideal) asa si transportul naval, este cel mai lent, dar cum ar fi sa transporti cu cisterne auto o incarcatura ca cea a unui tanc petrolier, sau o incarcatura de urgenta (organe pentru transplant de ex.) in regim naval, deci un mod de transport nu-l exclude pe celalalt.

Editat de miron1947, 03 noiembrie 2013 - 01:07 .


#8
george b

george b

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 163 postari
  • Resedinta:Santana jud. Arad
Ca sa nu credeti ca am exagarat cind am spus ca viteza medie a unui tren este de 47Km/h,va dau un exemplu.Am circulat multi ani pe relatia Bistrita-Oradea cu rapidul Brasov-Budapesta si invers.Pe respectiva relatie erau 5 opriri,distanta dintre Bistrita -Oradea pe calea ferata fiind de aproximativ 300Km.Parcurgeam aceasta distanata in mai mult de 5 ore si asta in conditiile in care mergeam cu un rapid international.Calculati dvs.viteza.Cite ore face un tren personal pe respectiva relatie, stiind ca personalul opreste ln fiecare halta si gara?

Editat de george b, 03 noiembrie 2013 - 01:41 .


#9
donpetru

donpetru

    Administrators

  • Root Admin
  • 6.552 postari
  • Resedinta:Galati
Referitor la viteza de circulatie a trenurilor de calatori, aceasta viteza este redata si pe harta de mai jos (harta care evidentiata in timp real mersul trenurilor):
http://cfr.webgis.ro/

In ceea ce priveste transportul feroviar de marfa, acesta se justifica doar daca se transporta cantitatii de mari de marfa. Cum asemenea cantitatii de marfa erau produse de colosii industriali (actualmente aproape inexistentii), asa s-a ajuns in situatia actuala.
Apoi, transportul de calatori a devenit deficitar si din cauza ca, in ultimii 20 de ani, desi nu prea ne place sa recunoastem, nivelul de trai per ansamblu a crescut, lucru reflectat si de numarul de masini proprietate personala pe care le au romanii, care daca in perioada comunista nu prea aveai in contro si trebuia sa te deplasezi cu trenul de la tara in orasul de domiciliu, in ziua de astazi foarte multi romani fac lucru asta cu masina proprie (un lucru bun de altfel). Dar acest mod de evolutie a societatii a restrans aria de operare a operatoriilor feroviari, inclusiv numarul de calatori, care s-au indepartat si mai mult de calatoria cu trenul si din cauza scaderii vitezii medii a trenurilor. Apoi, in unele situatii, patru persoane daca se deplaseaza cu un mijloc auto, costul combustibilului de persoana atinge costul unui bilet de tren. Inca un aspect de mentionat ar fi frecventa trenurilor. Omul a devenit destul de comod in ultimii 20 de ani. Prefera sa nu astepte ora la care are trenul ci din contra, sa plece la ce ora vrea pentru ca maxi taxi trece prin fata portii casei sale de doua ori intr-o ora. Aici, CFR Calatori nu s-a adaptat si iar a pierdut piata in fata operatorilor privati auto. Un motiv foarte des invocat ar fi lipsa materialului rulant care pe unele rute feroviare lasa mult de dorit. Nu mai mentionez aici faptul ca unele persoane batrane nu se pot urca in tren din cauza ca peroanele din unele statii cf (sau halte) sunt cu mult sub nivelul superior al sinei.

#10
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 10.648 postari
  • Resedinta:Brasov

erau produse de colosii industriali (actualmente aproape inexistentii), asa s-a ajuns in situatia actuala.

Da, dar se pierde din vedere cum functiona economia in perioada respectiva, noi tot oftam dupa marile unitati industriale, dar uitam ce costuri de productie erau, cand toti trebuiau sa fie in "campul muncii" si de aici angajati excesiv de multi si inutili in schema de personal, deci implicit lipsa de competitivitate cu produse similare din vest(nu mai discutam de calitate).
Cand produci, trebuie sa vinzi, altfel nu-ti recuperezi nici macar costurile de productie, de profit ce sa ma vorbim.

Editat de miron1947, 03 noiembrie 2013 - 02:43 .


#11
tyc

tyc

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 244 postari
  • Resedinta:Cluj Napoca
E o totala lipsa de interes fata de calea ferata.
Puriu ,tocmai ca sunt in sistemu pot sa confirm aspectul suprapopulari dar cu mentiunea ca e vorba de distribuire aiurea . In regionala CFR sunt 2000 de angajati care plimba hartiile desi acum a aparut acum a aparut calculatorul si nu mai e nevoie de om care sa supravegheze sa nu fie 2 trenuri pe aceasi linie la aceeasi ora .
In sectia de reparatii sunt 30 meseriasi si 15 personal TESA ,volumul de lucru s-a redus drastic aici dar si personalul - de la 200 meseriasi si 15 personal TESA (inainte de 'criza') .Angajarile sunt blocate ,deci pleaca careva =>gaura . Si in ultimele 3 luni din 10 oameni , 2 au plecat iar unul s-a pensionat (tot a plecat) . Si desi au trimis tehnicienii in hala ,in ritmul asta sfarsitul e aproape daca nu se fac trimiteri si din regionala - acolo e sistemul pcr inca...
Asa ,inca nu am vazut nici unul de la regionala sa vina la sectia de reparatii decat in control (~un mic ,o bere ceva) .
In plus nici pe lucratori nu avem cum sa-i stimulam decat prin promisiuni (asemanatoare cu cele electorale) si zile libere care nu se pot acorda din lipsa de personal . Era o vreme in care se acordau prime ... pt curatenia in locomotiva - in acest sens pot mentiona un mecanic de locomotiva care avea in locomotiva covor persan -bine ,ala vechi de acasa ; de prindea un meserias ca s-a urcat in locomotiva , iesea cu scandal si spitalizare .
Cel mai rentabil transport de persoane de la noi e cel cu autotrenul - Sajeata Albastra - tot o chestie pe motorina care mai merg dar sunt foarte susceptibile la butuci .Se repara prin inlocuire iar banii pt piese sunt tot mai putini in vreme ce masinile sunt tot mai vechi si stricacioase .
Operatorii particulari nu au acces la sageti ,acum folosesc variante mai vechi ale sagetii .
Si cum spunea donpetru ,infrastructura e la pamant iar conditiile sunt de asemenea . Personal ,prefer sa folosesc autobuzul vs tren deoarece tren nu este decat dupa ora 18 iar eu vreau sa ajung acasa pe zi ; pe langa asta trenul nu opreste decat in partea de nord a orasului si pana acasa se mai duc 20' si un 1l de benzina pe cand autobuzul ma lasa la 5' de mers pe jos iar daca e timp frumos mai fac si un o plimbare .
Oricum ,transportul de persoane la CFR a fost in ultimul timp cu pierderi ,marfa era 'ministrul de finante' - ultima mare privatizare nu era la marfa? De nu a reusit ,e alta chestiune dar oricum intre timp au fost preluate ceva sute de vagoane de particular si vandute la fier vechi .
Si acum sunt marfuri de tranzitat iar problema cu incarcarea-descarcarea s-a solutionat de mult prin aparitia transcontainerelor . Transportul de marfuri pe apa e cel mai economic ,chinezii s-au prins de asta, dar la noi se prefera rutierul si dupa ne plangem ca marfurile sunt de 2x mai scumpe ca in alte tari .
Chinezul da freeshiping pt obiectele mici pt ca cumpara spatiul dintr-un container si daca-l umple ,ok daca nu, e tot asa.

Editat de tyc, 03 noiembrie 2013 - 03:41 .


#12
george b

george b

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 163 postari
  • Resedinta:Santana jud. Arad
Mai e un aspect.Serviciile oferite de CFR calatori sint execrabile.Cum sa opteze cineva pentru transportul pe calea ferata cind vara nu mai poti de caldura iar iarna de frig in vagoane(aici ma refer la trenurile personale si accelerate (nu stiu cum li se spune mai nou).Daca intrebi seful de tren de ce e frig in vagon, spune ca e defect si daca vrei poti sa te muti in altul in care este caldura.Personal am vazut seful de tren semnind hirtiile sefului reviziei,hirtii care certifica buna functionare a tuturor. Nu mai vorbesc de mirosul de urina si fecale care staruie in capatul vagoanelor(daca ai bafta de a avea bilet in compartimentul vecin cu "haznaua"), lipsa hirtiei igienice,a sapunului,a apei. Apoi vinovati,pentru starea precara in care se afla CFR calatori,sint si "nasii" care nu au renuntat la vechile obiceiuri.Pretul biletelor nu e chiar asa de mic ,cum s-ar crede.Pretul platit de patru persoane pentru o anumita destinatie,este mai mare decit costa benzina consumata de un autoturism pe aceasi distanta,plus ca se pot opri cind si unde "vrea muschii lor".Mai marii CFR-ului vad ca lumea mai circula cu trenul dar incasarile nu sint pe masura.In loc sa verifice cine este de vina, maresc pretul biletelor,determinind tot mai multa lume sa gaseasca o metoda de a calatorii cu bani mai putini si "nasii" sa prospere.

Editat de george b, 03 noiembrie 2013 - 04:25 .


#13
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 10.648 postari
  • Resedinta:Brasov

este mai mare decit costa benzina consumata de un autoturism pe aceasi distanta

Este o eroare de perceptie destul freventa, la un automobil, pretul carburantului este doar costul vizibil imediat, dar mai trebuie luat in calcul si cheltuielile cu revizia, asigurarea, rovinieta, uzura anvelopelor, a motorului(buji, injectoare...) inlocuirea si completarea uleiului, inlocuirea de piese la directie, sistem de franare suspensie, tractiune, iluminare, lame de stergator, etc. si nu stiu daca am cuprins toate "consumabilele".
Numai cine nu este sau n-a fost proprietar de autovehicul se rezuma la calculul carburantului pentru evaluarea costurilor unei deplasari.

Editat de miron1947, 03 noiembrie 2013 - 04:27 .


#14
tyc

tyc

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 244 postari
  • Resedinta:Cluj Napoca
miron1947 a specificat ca nu a enumerat toate costurile ,aduag si uzura in timp ca dupa un anumit numar de anii ,autovehicolul se duce la fier vechi si simplificand lucrurile presupunem ca esti singurul proprietar (ai cumparat de nou) si te-ai folosit de bun 15 ani (sa zicem) ; acesti 15anii se impart la pretul de achizitie si aflam cat costa pe an 'distractia' . De cate ori nu am auzit rugaminti ,pe vremea cand aveam duba:' nu-mi duci obiectele pana acolo ,ca-ti platesc eu motorina' - costurile cele mai importante erau din cauciucuri , amenzi ,ulei . Astea dupa costul carburantului.
george b
Bani din bilete acopera salairiile caseritelor ,in rest e subventie .Sapun se pune,hartie este (ca nu raman in buda asta e meritul calatorilor ,mai exact a primului care o viziteaza) iar apa vine printr-o instalatie care se mai strica si piese de schimb nu sunt .
pe revizia de vagoane salariile muncitorilor sunt pe la 500 lei asa ca aia astia ora de plecare o respecta si nicidecum procesul tehnologic - adica matura si de spalat mai rar ... .
De ceva ani incoace ,trenurile de calatori au in compunere 3 vagoane (in medie) , o locomotiva electrica nici nu le simte -are ampermetre pt consumul fiecaruia din cele 6 motoare .

#15
george b

george b

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 163 postari
  • Resedinta:Santana jud. Arad

pe revizia de vagoane salariile muncitorilor sunt pe la 500 lei asa ca aia astia ora de plecare o respecta si nicidecum procesul tehnologic - adica matura si de spalat mai rar ... .


Hai sa fim seriosi.Te astepti sa te cred cind spui ca salariul lacatusilor ,electricienilor care revizuiesc garnitura de tren inainte de a pleca din statia de destinatie,sa aiba un salariu de 500 roni?Eu de aceia vorbeam, nu de cei care se fac,ca fac curatenie in vagoane. Curetenia, nu inseamna revizie,asa stiu eu.Spuneai ca hirtie se pune si sapun la fel.Cum i-ti explici ca nu se gaseste niciodata.Dupa cum am mai spus, am circulat ani de zile cu rapidul international Brasov -Budapesta,de la Bistrita(Saratel)-Oradea si invers Oradea-Saratel.De ce in toaletele vagoanelor care veneau din Ungaria sau plecau spre Ungaria, existau atit sapun(lichid) cit si hirtie igienica.Niciodata nu am vazut sa lipseasca aceste lucruri indispensabile dintr-o toaleta.Nu mai vorbesc de faptul ca in trenul respectiv era aer conditionat, care si chiar functiona.La noi nici,chiar in "sageata albastra"nu intotdeauna functioneaza aerul conditionat sau caldura.Atunci ce pretentii sa avem de la "personale"sau accelerate.Preturi mari,conditii minime spre inexistente.




0 utilizatori citesc acest topic

0 utilizatori, 0 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc