Sari la conținut

Motor trifazic alimentat monofazic

- - - - -

  • Conecteaza-te daca doresti sa raspunzi
22 răspunsuri în acest subiect

#1
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi
Salutare la toata lumea! Am un motor trifazic de 4 KW pe care l-am pus in conexiune triunghi si l-am alimentat la 220 V. Merge bine dar nu cam cum ar trebui. Pe net am gasit diverse scheme de calcul al condensatorului de defazaj si al condensatorului de pornire. Nu am gasit doua scheme la fel care sa dea acelasi rezultat. Va rog sa ma ajutati sa calculez condensatorul ca nu stiu si nu vreau sa ard motoru. O sa-l folosesc la un circular deci trebuie sa aiba ceva putere. Multumesc anticipat!
P.S. Mai am unul de 2,2 KW. As dori si pt asta calcul.

Editat de bosshaky, 10 iunie 2012 - 10:25 .

Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#2
puriu

puriu

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 214 posturi
  • Resedinta:Iasi, Romania
E normal sa nu fie doua scheme la fel. Motoarele asincrone trifazice au constructii diferite, iar alimentarea lor din reteaua monofazica este un artificiu folosit doar de amatori disperati. Functie de necesitati (cuplu mare la pornire, cuplu mare numai in sarcina, curent in gol mic) si de constructia motorului se utilizeaza divese solutii. Un calcul corect poate fi facut numai de catre producatorul motorului care are toate datele. Se poate obtine o putere maxima de jumatate din puterea in trifazic. Pentru o aplicatie concreta se merge pe incercari. In cazul de fata, un fierastrau circular, cuplul la pornire nu e necesar sa fie mare (ca la un compresor), in schimb trebuie sa aiba un consum mic in gol si un cuplu mare in sarcina. Legatura in triunghi este corecta, puterea e dubla fata de cea in stea. Doua borne se leaga direct la retea, iar a treia se leaga la una din cele doua (functie de sens) printr-un condensator nepolarizat la cel putin 300 Vca. Valoarea condensatorului se tatoneaza, incepand de la valori mici (10 - 20 micro) masurand tensiunile pe cele trei faze (intre borne) si consumul total in gol. Motorul trebuie sa porneasca singur. Se mareste capacitatea (cu condensatoare in paralel) urmarind ca tensiunea pe nici o bobina sa nu depaseasca (in gol) 300 V, iar curentul consumat sa fie minim. Aceasta configuratie ar trebui sa fie cea optima. Daca nu se obtine un cuplu suficient in sarcina se mai poate mari capacitatea, dar nu prea mult. Uneori este utila suntarea bobinei ce apare in serie cu condensatorul cu o rezistenta de 150 - 300 ohmi. Nu este necesar un condensator de pornire, chiar daca pornirea dureaza cateva secunde in plus. Nu se poate obtine, totusi, un motor minune.
Mult succes!

#3
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 8.955 posturi
  • Resedinta:Brasov

Vezi postbosshaky, pe 10 iunie 2012 - 10:24 , a spus:

Am un motor trifazic de 4 KW pe care l-am pus in conexiune triunghi si l-am alimentat la 220 V.
Vedeti aici  http://www.tehnium-a...20v/#entry20671 o discutie pe aceasta tema.
“Măsoară ceea ce este măsurabil şi transformă în ceva măsurabil ceea ce nu se poate măsura.”
Galileo  Galilei

#4
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi
Dar o schema de invertor monofazic - trifazic ma poate ajuta cineva? Se merita investita? Are aceeasi putere ca si in 380 V trifazat? Vreau neaparat sa folosesc motoarele acestea si din pacate de curent trifazic nu dispun. As fi recunoscator pentru orice ajutor!
Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#5
em2007

em2007

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 326 posturi
Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.
Principiul e ilustrat in desenul urmator:
http://www.emil.mate...m/ta_convertor1
Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.
Ideal ar fi ca acest  defazaj sa fie de 120 grade.
Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50…70 grade electrice.
http://www.emil.mate...m/ta_convertor2
Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.
Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.
http://www.emil.mate...m/ta_convertor3
Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.
Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 – “Regim”.
Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.

#6
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi
Offfff! Nu merge nici un link. Mai punetile odata va rog. Multumesc!
Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#7
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 8.955 posturi
  • Resedinta:Brasov
Incercati asa
Emil.Matei
“Măsoară ceea ce este măsurabil şi transformă în ceva măsurabil ceea ce nu se poate măsura.”
Galileo  Galilei

#8
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi
Foarte interesanta schema dar prea complicata. Spuneti-mi va rog cum as putea sa folosesc doar invertorul acela. Nu-mi trebuie sa controlez viteza sau acceleratia; imi trebuie doar sa dezvolte cat mai multa putere motorul de fapt cuplu mare in sarcina. Si ce trebuie sa modific pentru a putea alimenta motorul de 4 KW ca am vazut ca schema este proiectata pentru maxim 1KW. Multumesc!
Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#9
em2007

em2007

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 326 posturi
Nu cred ca ai vazut schemele de la cele 3 linkuri pentru ca vorbesti despre alt convertor

Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.
Principiul e ilustrat in desenul urmator:
Imagine postată

Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.
Ideal ar fi ca acest  defazaj sa fie de 120 grade.
Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50…70 grade electrice.
Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.

Imagine postată


Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.
Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.
Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 – “Regim”.

Imagine postată

Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.

Editat de em2007, 12 iunie 2012 - 05:31 .


#10
em2007

em2007

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 326 posturi
O varianta interesanta, care contine o punte trifazata cu tiristoare, pe diagonala de cc a unei punti monofazate:
Tiristoarele se comanda doua cate doua.
Imagine postată

Imagine postată

Imagine postată

Imagine postată

Imagine postată

Imagine postată
Pe cele 3 infasurari ale motorului mai vin 3 condensatoare de comutare.
Partea de comanda trebe sa asigure semnalele corespunzatoare pt tiristoare.

#11
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi

Vezi postem2007, pe 12 iunie 2012 - 05:03 , a spus:

Nu cred ca ai vazut schemele de la cele 3 linkuri pentru ca vorbesti despre alt convertor

Este posibila evitarea condensatoarelor, defazajul necesar realizandu-se cu un montaj relativ simplu, cu tiristoare.
Principiul e ilustrat in desenul urmator:
Imagine postată

Ideea este ca, pentru a porni motorul M1, prin infasurarile B sau C trebuie sa treaca un curent defazat fata de cel care care strabate infasurarea A.
Ideal ar fi ca acest  defazaj sa fie de 120 grade.
Schema urmatoare permite obtinerea unui unghi de 50…70 grade electrice.
Defazajul rezulta din momentul inchiderii comutatorului K din desenul precedent.

Imagine postată


Figura urmatoare ilustreaza graficul tensiunilor si curentilor prin infasurarile motorului.
Graficul arata forma curentilor prin infasurarile A si C la comutarea (inchiderea) comutatorului K.
Momentul comutarii este stabilit de catre potentiometrul R7 – “Regim”.

Imagine postată

Schema a fost testata pe un motor de 0.37KW / 1360rpm si pe motor de 2KW / 1380rpm.
Va multumesc mult pt schema dar am cateva intrebari: 1.Ce putere maxima a motorului poate suporta acest montaj? 2.Cum se comporta motorul cu acest montaj? adica putere si cuplu fata de varianta alimentarii trifazate 380 3. Ce tip/fel de tiristori se folosesc? 4.Cum pot adapta schema sa suporte un motor de 4 kw? 5. Cele 50 - 70 de grade electrice vor fi suficiente pt ca motorul sa functioneze echilibrat? Nu se poate mari aceasta valoare? Mai pot face cumva un alt montaj in genul acestuia pt a mai crea inca o faza ca sa fie cu adevarat alimentat trifazic motorul? Astept cu nerandare raspunsurile dvs. Va multumesc si sanatate!

Editat de bosshaky, 13 iunie 2012 - 01:01 .

Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#12
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi
Imi puteti oferi o schema mai detaliata nu doar la nivel teoretic si care sa cuprinda si partea de comanda plus toate valorile la componente. Multumesc!

Editat de donpetru, 26 iunie 2012 - 05:01 .
Motiv editare: Citat inutil

Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#13
puriu

puriu

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 214 posturi
  • Resedinta:Iasi, Romania
Am lucrat cu un fierastrau circular (de fabrica) cu motor monofazat de 2,2 kW. Motorul avea defazaj cu condensator de 20 micro si era prevazut cu frana interna pentru a opri rapid axul la intreruperea alimentarii. Motorul mergea foarte bine si nu costa mai mult decat unul trifazat de aceeasi putere. Dupa ce a fost inlocuit l-am desfacut de curiozitate si avea bobine diferite atat ca numar de spire cat si ca grosime a sarmei. Asa ceva ar trebui cautat. Un motor trifazat merge bine numai la retea trifazata la 120 grade electrice. Cine are numai o faza poate cauta prin vecini celelalte doua faze. Am vazut asemenea aranjamente intre vecini de scara.

#14
bosshaky

bosshaky

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 112 posturi

Vezi postpuriu, pe 13 iunie 2012 - 02:04 , a spus:

Am lucrat cu un fierastrau circular (de fabrica) cu motor monofazat de 2,2 kW. Motorul avea defazaj cu condensator de 20 micro si era prevazut cu frana interna pentru a opri rapid axul la intreruperea alimentarii. Motorul mergea foarte bine si nu costa mai mult decat unul trifazat de aceeasi putere. Dupa ce a fost inlocuit l-am desfacut de curiozitate si avea bobine diferite atat ca numar de spire cat si ca grosime a sarmei. Asa ceva ar trebui cautat. Un motor trifazat merge bine numai la retea trifazata la 120 grade electrice. Cine are numai o faza poate cauta prin vecini celelalte doua faze. Am vazut asemenea aranjamente intre vecini de scara.
Stiu ca un motor monofazat ar fi mai bun dar asta il am momentan si daca tot il am nu mai vreau sa cumpar altul si in plus nu are rost sa investesc pt cateva lemne care le am eu de taiat; iar partea cu vecinii nu e o asa buna idee stii lucru amestecat pute a ..... In alta ordine de idei ma gandesc ca dupa aceste artificii motorul meu de 4 KW il pot scoate ca putere macar cat unul de 2 KW ceea ce cred ca e mai mult decat suficient pt un fierastrau circular. Multumesc!
Doar două lucruri sunt infinite, universul şi prostia umană, însă nu sunt sigur despre primul. Albert Einstein

#15
em2007

em2007

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 326 posturi
Ce turatie (numar de poli) are motorul?
Dar cel de 2.2kw?
Mai au placile de timbru?
Ce scrie pe ele, se mai vede?

Editat de em2007, 14 iunie 2012 - 10:51 .






Subiecte similare Inchide

0 utilizatori citesc acest topic

0 utilizatori, 0 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc