Sari la conținut

Poză

Cum se calculeaza sectiunea unui cablu


  • Conecteaza-te daca doresti sa raspunzi
27 răspunsuri în acest subiect

#16
gsabac

gsabac

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.659 postari
  • Resedinta:Bucuresti

Posed 2 cabluri originale de pornire, cu fir litat de cupru cu diametrul de 3,5mm si fiecare cu

 lungimea de 3 metri. Este pentru pornit autoturisme.

 

@gsabac



#17

Guest_frediw_*
  • Guests

Posed 2 cabluri originale de pornire, cu fir litat de cupru cu diametrul de 3,5mm si fiecare cu

 lungimea de 3 metri. Este pentru pornit autoturisme.

 

@gsabac

Va salut da am vazut si eu asemenea cabluri(contrafacute) dau impresia de ceva extraordinar dar din pacate doar izolatia e groasa pe ele.De multe ori o baterie cand i-si da duhul (se sulfateaza) ii ajunge sa-i dai un impuls(o tensiune dintr-o baterie buna,eventual cu motorul pornit si asteptand un minut) si porneste autoturismul.Daca totusi nu porneste acel 3.5mm este egal cu zero(in cazul in care bateria are elementi in scurt).Toata stima  :hi:


Editat de frediw, 27 martie 2017 - 09:17 .


#18
gsabac

gsabac

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.659 postari
  • Resedinta:Bucuresti

Din calculul rezistentei cablurilor de pornire de la postul #16, asa cum a aratat @flomar, rezulta circa 0,0058 ohmi pentru fiecare

 si deci 0,012 ohmi in total. Un electromotor bun, porneste o masina buna si la 11V. Deci daca se ajuta pornirea de la o masina

 turata, care are circa 12V la 80A , rezulta o diferenta de tensiune de 1V si rezulta un curent maxim

 de ajutor de 1V:0,012ohmi = 83A.

Este maxim, deoarece nu am pus rezistentele de contact ale clestilor si eventual ca masina generatoare nu poate debita un curent asa de mare.

In acest caz, densitatea de curent este de 83A / 8mm-patrati = cam 10A pe mm patrat, ceea ce este admis la timpi de citeva

  zeci de secunde de functionare, chiar daca cablul are un invelis gros de plastic.

 

@gsabac


Editat de gsabac, 27 martie 2017 - 10:44 .


#19
bacleo112

bacleo112

    Membru

  • Members
  • 4 postari
  • Resedinta:iasi

Buna ziua,

La  un cablu de curent pentru pornirea autovehiculului am o sectiune de 3.8 mmp si lungimea totala (ambele cabluri) de 4.4 m, material aliaj din  Cu si   tensiunea de utilizare 12V.  Dupa calculele mele a iesit un curent fantastic de ~ 600 A. Este corect...este  pentru o perioada foarte scurta de timp?

multumesc. 

R=ro l/s

I=U/R

Daca am o rezistenta a cablului  de 0.01892 ohmi   cum verific (teoretic) caderea de tensiune sau ce curent suporta cablurile?

Utilizare: pornire autovehicul

multumesc 



#20
gsabac

gsabac

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.659 postari
  • Resedinta:Bucuresti

Cablurile cu izolatie de plastic mai subtire de 1 mm admit 10A pe mm patrat la o functionare indelundata in aer liber.

In cazul Dvs. rezulta 38A. Daca se mareste curentul pe mm patrat, de ex. la 20A, cablurile se supraincalzesc, dar pot

 functiona acceptabil un timp mai scurt, citeva zeci de secunde.

 

Cablul de cupru cu sectiunea de 3,8mm patrati are rezistenta la 20 de grade de 0,014 Ohm/metru

 iar la 110 grade este de  0.01892 Ohm/metru.

La 4,4 metri aveti o rezistenta totala de 0,0616 Ohm,  la 20 de grade.

Calculul curentului nu se face pentru o tensiune de 12V, ci pentru diferenta intre sursa ajutatoare de pornire si tensiunea necesara

 automobilului pentru pornire. In postarea #18 am ales aceasta la o valoare practica de 1V,

 dar aici am ales trei valori cu care rezulta in cazul Dvs. un curent prin cabluri de:

 - la 1V diferenta rezulta       I = 1V : 0,062 Ohm = 16A.  Sursa ajutatoare are 12V + 1V =13V

 - la 2V diferenta rezulta       I = 2V : 0,062 Ohm = 32A.  Sursa ajutatoare are 12V + 2V =14V

 - la 3V diferenta rezulta       I = 3V : 0,062 Ohm = 48A.  Sursa ajutatoare are 12V + 3V =15V

Daca firul se incalzeste acest curent scade cu circa 5%.

 

Sper ca am explicat destul de clar cum se utilizeaza cablurile de pornire.

 

@gsabac


Editat de gsabac, 28 martie 2017 - 02:53 .


#21

Guest_frediw_*
  • Guests

Salutari,incep sa devin fustrant,(in copilarie din revistele tehnium am invatat multe si de aceea sunt in acest forum si constat ca nu mai e ce a fost) in primul rand cablurile se masoara in mm patrati,in al doilea rand ca sa fiu sigur la aceste cabluri iau in considerare ca acel autoturism nu are acumulator deci trebuie sa duca x amperi.Logica mea spune ca ar trebui sa avem un conductor la fel de gros ca pe borna de + al autoturismului(are maxim 1 metru pana la demarou),puteti verifica sigur nu are 3,5mm.Daca subdimensionati aceste cabluri veti constata ca nu dau randament,dumneavoastra decideti.Spor la treaba(teoria ca teorie,practica ne omoara)  :hi:



#22
gsabac

gsabac

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.659 postari
  • Resedinta:Bucuresti

Cu stima domnule @frediw  asa este, practica este deosebit de complexa si in acest caz

  putem folosi clesti pentru pornire cumparati sau unii confectionati special pentru nevoile

  personale, caz in care, poate este nevoie de un curent de ajutor la pornire foarte mare.

Intrebarea userului @bacleo112 se refera strict la cablul personal cu sectiunea de 3,8mm

  patrati, probabil cumparat.

Eu am cabluri cu sectiunea de 8mm patrati cu clesti din cupru si lungimea de 3 metri.

Cablurile trebuiesc lungi, ca sa ajunga comod de la un acumulator la altul si sunt facute

  pentru ajutor la pornire, cind se presupune ca acumulatorul propriu nu poate genera

  destul curent, aceasta din cauza temperaturii scazute, subdescarcarii sau uzurii inaintate.

Un plus de curent este suficient pentru pornire si prin rezistenta mare a cablului

  se protejeaza si acumulatorul masinii utilizate ca ajutor, dar si alternatorul.

Este de preferat un asemenea cablu subtire pentru aceste consideratii, in locul unuia cu sectiune mare, care ar fi posibil sa suprasolicite

 si masina de ajutor sau chiar un eventual redresor de pornire.

 

@gsabac


Editat de gsabac, 29 martie 2017 - 07:24 .


#23
remus68

remus68

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 145 postari
  • Resedinta:Timisoara

aceasta din cauza temperaturii scazute, subdescarcarii sau uzurii inaintate

 

Ce e subdescarcarea?



#24
ciby

ciby

    Membru

  • Members
  • 36 postari
  • Resedinta:Bucuresti

Apropos de suprasolicitarea masinii de ajutor, am asistat o data la incercarea pornirii unui Mercedes diesel cu cabluri de la un Tico. Mertanul era stat cativa ani in garaj, bateria terminata, injectoare praf, etc. etc.

Au incercat sa mai incarce bateria si cand a dat o cheie a iesit fum din cureaua de la alternatorul Tico-ului. La a doua, s-a rupt cureaua instant. Presupun ca amperajul n-a fost chiar mic, din moment ce a ingenunchiat alternatorul masinii ajutatoare.



#25
bacleo112

bacleo112

    Membru

  • Members
  • 4 postari
  • Resedinta:iasi

Buna ziua,

SI daca acumulatorul este intr-o stare de degradare avansata, cum mai evaluez caderea?

multumesc 



#26

Guest_frediw_*
  • Guests

Buna ziua,

SI daca acumulatorul este intr-o stare de degradare avansata, cum mai evaluez caderea?

multumesc 

Va salut,daca mai facem prea multe calcule ajungem ca e de ajuns 2.5mm patrati(sper ca nu o luati in serios  :smile: ).Demaroul difera de la autoturism la altul(nu putem generaliza).Putem face calcul eventual dupa acumulatorul folosit de autoturismul propriu(daca avem nevoie de ajutor propriu).Daca ajutam pe altul e logic ca n-ul vom ajuta daca dumnealui are acumulator de 100AH iar eu 55Ah(si dimensiunile difera vizibil).Personal detin cabluri de 3.5m lungime si 50mm

patrati,Pana acum nu am avut probleme  :hi:



#27
bacleo112

bacleo112

    Membru

  • Members
  • 4 postari
  • Resedinta:iasi

Difera dar se invarte in jurul valorii de 1 kw...



#28

Guest_frediw_*
  • Guests

Va salut,dl.flomar si dl.gsabac v-a raspuns deja dar haideti sa recapitulam,daca acumulatorul este intr-o stare avansata de degradare o putem considera ca nu-i in circuit.La 1kw si tensiune de 12V reiese ca avem nevoie de un curent de aproximativ 80A.Daca generalizam avem nevoie de cabluri de 16 mm patrati(daca cautati mai amanuntit veti observa ca aceste cabluri au parametrii diferiti de la caz la caz).Succese  :hi:






1 utilizatori citesc acest topic

0 utilizatori, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc