Sari la conținut

Cum se bobineaza un motor electric ?


  • Conecteaza-te daca doresti sa raspunzi
26 răspunsuri în acest subiect

#16
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 8.914 posturi
  • Resedinta:Brasov

Vezi posttiti, pe Jul 20 2008, 10:27 AM, a spus:

pe mine ma intereseaza sa-i calculez numarul de spire in crestaturi si numarul de bobine ?
Cel mai simplu ar fi "reproiectarea"lui,prin prelevarea datelor de bobinaj(spire nr. de bobine..),de la un motor de acelasi tip.
“Măsoară ceea ce este măsurabil şi transformă în ceva măsurabil ceea ce nu se poate măsura.”
Galileo  Galilei

#17
donpetru

donpetru

    Administrators

  • Root Admin
  • 5.547 posturi
  • Resedinta:Galati

Citat

Ma interesa daca are cineva vreun proiect de dimensionare a motorului, pe mine ma intereseaza sa-i calculez numarul de spire in crestaturi si numarul de bobine ?
Ati putea apela la un proiect de masini electrice. Tin minte cand eram student, era o carte cam de vreo 1000 pagini care trata diferite proiecte de masini electrice, dar nu mai imi aduc aminte exact cum se numea. O sa incerc sa ma interesez si poate cu putin noroc am sa va fac rost de un astfel de proiect, care chiar daca abordeaza varianta trifazata, va veti putea face o idee cam ce si cum trebuie sa calculati. In plus, in cursul acestui an o sa fac tot posibilul sa prezint in revista un astfel de articol.
Aveti vreo problema in audio, atunci nu uitati sa cititi inainte de a posta:
- cum dimensionam un alimentator pentru amplificatoare audio? Sau cum cablam un amplificator audio?
- cum calculam un transformator toroidal?
Mai multe aici. Inca nu v-ati lamurit sau nu ati gasit subiectul care va intereseaza? Atunci puteti deschide un subiect intr-o sectiune potrivita din forum.


Daca n-ai reusit continua, daca ai reusit continua!

#18
adry

adry

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.020 posturi
Acum apar si io cu o problema, ca am un motor asememanator. Problema este ca are un condensator. Acel condensator, nu stiu de ce, face motorul sa porneaca si sa se opreasaca, un ciclu relativ constant. Si la folosirea lui excesiva, se incalzeste condensatorul si se scurge electrolitul din el (si stiti ce inseamna asta). De unde stiu ca e de vina condensaotorul? Fiindca daca il schimb, problemele dispar cateva zile. si din cauza condensatorului se incinge motorul, de mi-e frica sa nu se arda. Ce i-as putea face?
Nimic nu este mai definitiv decat lucrurile pe care le facem provizoriu...si...niciodata sa nu spui tot se stii!

#19
releu

releu

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.323 posturi

Citat

De unde stiu ca e de vina condensaotorul?
adry, omule, dar ce capacitate are condensatorul ala? Eu cred ca nu a fost ales corespunzator, o fi de capacitate prea mare si necorespunzatoare cu puterea motorului!!!!!!!!!!!. http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/angel.gif
Cel slab se ascunde in spatele unui nume. Cel puternic si-l creeaza.

#20
nelu2000

nelu2000

    Membru

  • Members
  • 40 posturi

Vezi postadry, pe Jul 20 2008, 09:29 PM, a spus:

Acum apar si io cu o problema, ca am un motor asememanator. Problema este ca are un condensator. Acel condensator, nu stiu de ce, face motorul sa porneaca si sa se opreasaca, un ciclu relativ constant. Si la folosirea lui excesiva, se incalzeste condensatorul si se scurge electrolitul din el (si stiti ce inseamna asta). De unde stiu ca e de vina condensaotorul? Fiindca daca il schimb, problemele dispar cateva zile. si din cauza condensatorului se incinge motorul, de mi-e frica sa nu se arda. Ce i-as putea face?


frate esti tare daca folsesti un condensator electrolitic in curent alternativ http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/russian_roulette.gif

#21
roadrunner

roadrunner

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.847 posturi
  • Resedinta:Irlanda
Adry,
Motoarele monofazate care pornesc cu ajutorul unui condensator inseriat pe o infasurare de start, au de obicei un mecanism (releu) care decupleaza condensatorul dupa ce mororul atinge ~ 75% din turatie, daca acest releu nu functioneaza atunci se poate incalzii excesiv motorul, o alta cauza e condensatouru de mers (run capacitor) care nu e dimensionat corect, De care condensator vorbim aici? Cel de start are valori mari ale capacitatii de ordinul zecilor de uF cel de mers are valori in jurul 5uF (1-10uF) care e problema la tine?

Nelu, condensator electrolitic nu inseamna polarizat, inseamna electrolitic, care-i de fapt problema ce ti se pare asa deplasat.
R.

Fișiere atașate (doar utilizatorii pot descarca fisiere)



#22
em2007

em2007

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 326 posturi
Condensatoarele electrolitice sunt de obicei polarizate. Exista si electrolitice bipolare, dar nu se folosesc la motoare.
Condensatoarele pentru motoare sunt de regula special construite pentu asta si dielectricul este de regula o folie izolanta.
Unele contin si ulei si probabil asta se scurge din condensatorul tau.
Foarte rar, in aplicatii amatoricesti se pot intalni electrolitice polarizate inseriate back to back, dar nu in regim de lunga durata, e o gaselnita a amatorilor si nu se intalneste in aplicatii industriale.

Imagine postată

De curiozitate, puteti citi despre asta aici:
http://www.emil.matei.ro/motor1.php

Pentru documentare referitor la motoare asincrone va recomand sa lecturati
AC INDUCTION MOTOR FUNDAMENTALS
AN 887 - Michrochip
Author: Rakesh Parekh, Microchip Technology Inc.
http://ww1.microchip...tes/00887A.pdf

Motorul la care se refera roadrunner este un caz particular, pe care o sa-l intalniti in articolul mentionat mai sus (e folosit mai mult in aplicatii industriale). Condensatorul de mers (run capacitor) depinde de sarcina, exista aplicatii in care valoarea e comutabila in functie de sarcina prin divese circuite de automatizare, ca de exemplu cel descris aici:
http://www.emil.matei.ro/motor2.php

@adry, citeste tot in articolul de mai sus despre "Permanent Split Capacitor (Capacitor Run) AC Induction Motor",
are un singur condensator si e cel mai raspandit in aplicatiile "casnice"
Ceva in romaneste mai gasesti aici
http://www.emil.matei.ro/mms.php
dar e vorba de un caz particular (masini de spalat), in cazul general condensatorul folosindu-se numai pe bobina ajutatoare, nu pe cea lucratoare care e alimentata direct.

Daca motorul in discutie e din constructie de tip asincron monofazat cu condensator, trebuie sa pastrezi valoarea condensatorului asa cum a fost dotat de producator, atat marirea cat si micsorarea acestui condensator putand influenta negativ mersul motorului (eventual supraincalzire).

#23
miron1947

miron1947

    Tehnium Azi Expert

  • Tehnium Azi
  • 8.914 posturi
  • Resedinta:Brasov
Pentru Dl,em2007
Daca cunosteti cumva datele de bobinaj,pentru motorul Dl-ui titi,amintit la primul post,ar fi de ajutor.
“Măsoară ceea ce este măsurabil şi transformă în ceva măsurabil ceea ce nu se poate măsura.”
Galileo  Galilei

#24
adry

adry

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.020 posturi
Multumasc, sa vad ce pot face. Sincer sa va spun, nu stiu ce condensator e, dar stiu sigur ca am cumparat altul exact ca primul.
Nimic nu este mai definitiv decat lucrurile pe care le facem provizoriu...si...niciodata sa nu spui tot se stii!

#25
releu

releu

    Senior Member

  • Tehnium Azi
  • 1.323 posturi

Citat

Multumasc, sa vad ce pot face. Sincer sa va spun, nu stiu ce condensator e, dar stiu sigur ca am cumparat altul exact ca primul.
Arata ca astea, condensatorul care l-ai pus la motor ?
Fișier atașat  Condensator_motor.jpg   21,55K   50 descărcări Fișier atașat  Condensatori_motor.jpg   4,4K   39 descărcări

Citat

AC INDUCTION MOTOR FUNDAMENTALS
AN 887 - Michrochip
Author: Rakesh Parekh, Microchip Technology Inc.
http://ww1.microchip...otes/00887A.pdf
Interesant PDF-ul em2007, foarte util.  http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/punk.gif
Cel slab se ascunde in spatele unui nume. Cel puternic si-l creeaza.

#26
titi

titi

    Premium User

  • Tehnium Azi
  • 623 posturi
  • Resedinta:undeva in RO, pe langa Bucarest
intre timp m-am lasat la mana mea si am dus motorul la bobinat. cred eu ca e mai bine asa deoarece de curand aflasem ca mai trebuie cateva lucruri pe langa sarma de bobinaj in sine si cum sarma de bobinaj nu se vinde la Kg ci doar la rulou care se cantareste (trage vreo 12Kg), am socotit eu ca deja ma ajungea mai mult si am preferat sa-i dau omului sa-l bobineze - ce sa mai imi bat eu capul!!!!!!  http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/dash1.gif
multumesc tuturor pt sfaturi

#27
tiristor

tiristor

    Utilizator Tehnician

  • Members
  • 165 posturi
Imi pare rau ca nu am vazut mai repede topicul.Motorul de hidrofor este pana la un kw cele vechi,iar astea noi is peste un kw.ele potfi cu 24 sau 36 de crestaturi.Acum ca ai dus la bobinat motorul ,e bine.Bobinarea e mai dificila,un specialist il bobineaza in 4 ore,cel putin atata imi trebuie mie.Pt calculul condensatoarelor exista o formula,dar in monofazic bobinat condensatorul se alege cel mai bine prin tatonare.Apoi trebuie sa stiti ca motoarele au regimuri de functionate in functie de destinatia lui.cele de hidrofor is cu functionare intermitenta,timpi scurti de functionare Nu le folositi pt altceva ca se ard,au racirea prin pompa[se disipeaza caldura]Daca aveti probleme de astea ma puteti contacta si cu placere va ajut.Calculul e mai complicat nu va recomand sa va apucati,sunt o serie de parametri de care trewbuie tinut cont.La fel  ca si la transformatoare,dar mai complicat. http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/i_am_so_happy.gif http://www.forum.teh...tyle_emoticons/default/scratch_one-s_head.gif
MESERIA BRATARA DE AUR.





Subiecte similare Inchide

0 utilizatori citesc acest topic

0 utilizatori, 0 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc