Sari la conținut

LM2500, cea mai utilizată turbină cu gaz din lume!

Trimis donpetru , sep 15 2010 01:09 | 5843 Vizualizari
- - - - -


LM2500, nu este un circuit integrat aşa cum veţi fi tentaţi să credeţi, ci o turbină cu gaz despre care compania GENERAL ELECTRIC (GE) spune că este cea mai populară turbină, dupa aproape 40 de ani de la concepție.
Prima turbina a fost proiectată ca un model aero-marin şi a fost lansată în anul 1969, într-o navă maritimă de aprovizionare, din SUA, al GTS. Potrivit GE, motorul LM2500 este utilizat în prezent în aproximativ 30 din cele 400 de nave ale marinei. Deci, motorul este utilizat pe navele comerciale. Vasul Queen Mary al-II-lea, probabil cea mai faimoasă navă de croazieră din prezent, este echipată cu două turbine LM2500, în plus faţă de cele patru motoare diesel.

De asemenea, motorul turbinei este utilizat în industrie pentru producerea de energie dar şi în aplicaţii mecanice, cum ar fi, unitatea de pomparea dintr-un sistem de conducte etc. Există în prezent un număr total de 2500 turbine LM2500, în serviciu pe mare şi în industrie, cu un procent de funcţionare de 99,6%.

Puterea de ieşire la arborele turbinei LM2500 este evaluată la 33600CP sau mai mult de 25MW. Un model avansat, LM2500 +, are o putere de 40500CP. GE a raportat în iunie că a finalizat un program de testare pentru versiunea cea mai recentă, LM2500 + G4, şi, ca rezultat, motorul a fost certificat de către Bureau Veritas, RINA SpA şi American Bureau of Shipping. LM2500 + G4 este evaluat la 47370CP.

LM2500 are la bază proiectul motorului cu reacţie TF39 dezvoltat de General Electric pentru US Air Force în anii '60. Acest design a fost mai târziu oferit pe piaţa comercială a aviaţiei, ca CF6.

Potrivit GE, caracteristicile cheie ale proiectului LM2500 includ o etapă de 16 de compresoare axiale de debit, cu un raport de presiune de aproximativ 18:1, cu şapte statoare variabile, precum şi cu un fum-combustor, care egalizează temperatura diferitelor puncte constructive ale turbinei şi permite folosirea externă de duze de combustibil.

Imagine postată

Aerul pentru răcirea turbinei permite temperaturi de ardere superioare care păstrează temperatura metalului la valori mai mici decât generaţiile de turbine anterioare. Când a fost lansată prima turbină de acest tip, în 1969, temperatura motorului era mai mare de 2000°F, care a fost cea mai mare temperatura atinsă de o turbină de gaz marină.

Facând o incursiune in istoria acestui domeniu, în articolul publicat în 2005 (în revista Marine Engineers Review), autori Paul Angel (şef de proiect al turbinei cu gaz marin) şi James Stegmaier (un inginer pensionat GE), au declarat că o anumită combinaţie a aerului de răcire dintre lame şi palete şi cel al sarcinii a a permis o creştere a raportului de temperaturii intre compresor şi carcasa turbinei, cu scopul de a realiza temperaturii de funcţionare mult mai scăzute.

Amiralul Callaghan, care se află în administrarea Forțelor Marine a Statelor Unite, are o greutate de 24000 tone și este propulsat de două motoare LM2500. Înainte, nava a fost propulsată de două turbine cu gaz de generație mai veche. Potrivit GE, într-un document tehnic inditulat: "Turbine cu gaz General Electric pentru sisteme de propulsie marină", estima în 1977, că înlocuirea a salvat aproximativ 100.000 de barili de combustibil. Astazi, majoritatea navelor Marinei SUA sunt alimentate cu turbine LM2500, inclusiv flota actuală de distrugătoare DDG51 Arleigh Burke.

Motorul LM2500 a fost comandat recent, în septembrie anul trecut, pentru a echipa un vas nou și anume fregata navală F125 a Germaniei, care este în dezvoltare. LM2500 este deja folosit în combinaţie cu motoare diesel pe trei clase în fregatele germane: F122 clasa Bremen, F123 Brandenburg de clasă şi F124 clasa Sachsen.

Sursa: asme.org


0 Comentarii

SUPPORT WEBSITE

    Susțineți dezvoltarea acestui site web
Today's Birthday's

Last FAQ

  • ian 11 2013 08:57
    Izolatia externa reprezinta izolația părților exterioare ale unui echipament, constând din distanțe de separare în aer si din suprafețele în contact cu aerul ale izolației solide ale unui echipament, care sunt supuse la solicitări d...
  • mar 03 2013 04:16
    Este o retea electrică al cărei punct neutru nu are nici o legătură voită cu pământul, cu excepia celei realizate prin aparate de măsurare, de protecie sau de semnalizare, având o impedană foarte mare.
  • iul 01 2014 08:27
    Acest nivel de izolatie se defineste astfel:a) pentru echipamentele cu tensiunea cea mai ridicată < 245 kV:- tensiunea nominală de tinere la impuls de trăsnet si- tensiunea nominală de tinere de scurtă durată la frecvenă indu...
  • ian 11 2013 08:34
    Supratensiunile electrice tranzitorii sunt de trei tipuri:- supratensiune cu front lent: Supratensiune tranzitorie, în general unidirecțională, având durata până la vârf 20 μs < Tp < 5000 μs si durata spatelui T2 < 20 ms...
  • aug 07 2012 08:30
    Sitemele de achizitie de date se clasifica avand in vedere doua criterii:dupa conditiile de mediu in care lucreaza:▪ sisteme destinate unor medii favorabile(laborator);▪ sisteme destinate utilizarii in condii grele de lucru( echipam...

Latest News

Board Statistics

Total Posts:
72212
Total Topics:
6347
Total Members:
30468
Newest Member:
kanabys
Online At Once:
196 --- 26-iulie 18

103 utilizator(i) activ(i)(în ultimele 15 minute)

102 vizitatori, 0 utilizatori anonimi
Bing, Google, costache2011

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc