Sari la conținut

Viitoarele elicoptere sunt mai inteligente

Trimis donpetru , sep 15 2010 11:43 | 2452 Vizualizari
- - - - -


Elicopterele de azi sunt considerate destul de zgomotoase, neprielnice şi ineficiente pentru efectuarea unor curse zilnice de transport - cele mai bune aplicaţii ale acestora fiind rezervate: urgenţelor medicale, traficului de supraveghere şi pentru zborul mai multor celibrităţii. Dar cercetările efectuate de NASA au condus la realizarea unui rotor care îşi schimbă formă şi care ar putea schimba complet perspectivele viitoare de utilizare a elicopterelor.

Douăzeci de ani de acum înainte, un rotor mare ar putea echipa un elicopter care ar putea realiza curse regulate între diferite oraşe, cum ar fi New York şi Washington. Acest viitor elicopter ar putea transporta câte 100 de pasageri la un moment dat, în confort şi siguranţă.

În mod normal noul elicopter ar putea dezcongestiona traficul aerian în jurul celor mai aglomerate aeroporturi. Dar până la asta, zgomotul şi vibraţiile ar trebui să fie reduse în mod semnificativ pentru ca publicul să accepte ideea.

"Astăzi, limitările ne împiedică de a avea un astfel de avion", a spus William Warmbrodt, şef al filialei de aeromecanică din cadrul centrului de cercetare Ames, NASA, din California, "deci NASA trebuie să cerceteze şi mai mult această invenţie pentru a se putea ajunge acolo."

Soluţia ar putea sta în construcţia lamelelor rotorului din materiale piezoelectrice care supuse câmpurilor electrice vor trebui şă-şi modifice poziţia în plan, la fel cum se întâmplă cu muşchii umanii atunci când sunt stimulaţi de microcurentul electric trimis de creier.

Rotorul elicopterelor au la bază modele pasive, cum ar fi forma de lama, pentru a optimiza eficienţa sistemului. În contrast, aripa unui avion a evoluat prin includerea de flaps-uri, voleţi şi chiar capacitatea de a-şi schimba forma în zbor. Cercetătorii NASA şi alţii au încearcat să includă aceleaşi caracteristici şi capabilităţi în lama elicopterului.

NASA şi Agenţia de Cercetare pentru Proiecte Avansate de Apărare (Avanced Research Projects Agency), cunoscută şi sub numele de DARPA, a Armatei SUA şi Compania Boeing, au experimentat în ultimul deceniu diverse materiale inteligente pentru acţionarea rotorului, materiale din care au făcut parte şi materiale piezoelectrice.

"Rotorul inteligent (SMART) deţine tehnologia care promite substanţial îmbunătăţirea performanţelor rotorului, performanţe care vor permite elicopterului să zboare distanţe mult mai mari folosind aceeaşi cantitate de combustibil coroborat cu un zgomot de survolare mult redus faţă de cel existent în prezent”, a spus Warmbrodt. Deci, tehnologia rotorului SMART poate reduce în mod semnificativ şi zgomotul. Şi există dovezi pentru asta.

Singurul rotor SMART construit la scara 1:1 în Statele Unite ale Americii a fost testat la diverse viteze ale vântului înregistrate printr-un tunel, printr-o serie de teste efectuate între februarie şi aprilie 2008, în complexul naţional de aerodinamică de la Ames.

Printre partenerii în realizarea rotorului SMART se numără şi Forţele Aeriene a Statelor Unite ale Americii (SUA Air Force), care au operat aparatul prin tunel, pentru a putea finaliza demonstraţia.

Rotorul SMART utilizează elemente de acţionare piezoelectrice (sau actuatoare piezoelectrice) pentru a conduce adulmecător marginea flaps-urilor. Acesta a fost testat în tunel, pe parcursul celor 40 - 80 de metri, la circa 155 de noduri, asta pentru a simula condiţiile de zbor la mare viteză, înainte de zbor.

Rotorul a fost de asemenea testat la 124 de noduri, în condiţii de viteză de croazieră, pentru a determina care dintre cele trei modele de flapsuri produc cele mai puţin zgomot şi vibraţii. De asemenea, s-a testat rotorul şi pentru condiţiile de aterizare a elicopterului.

Rezultatele au arătat că rotorul SMART poate reduce la jumătate zgomotul în afară de mediului controlat de vânt în tunel. Pentru a confirma capacitatea de reducere a zgomotului, ultimul test al rotorului SMART, va trebui făcut pe un elicopter real. În acest caz va trebui să fie evaluată intensitatea zgomotului produs în atmosferă, în jurul elicopterului.

Rezultatele obţinute vor ajuta în viitor cercetătorii să simuleze diferite modele de rotoare SMART pentru a vedea cum se comportă acestea în zbor în diferite condiţii de altitudine şi viteză. De acum înainte, mai rămâne de făcut partea cea mai grea.

"În prezent, supercomputerele sunt incapabile să modeleze cât mai exact interacţiunea cu mediul înconjurător a rotoarelor", a spus Warmbrodt. "Dar noi lucrăm pentru a pune în aplicare cât mai bine asta."

Traducerea si adaptarea dupa Science Dailly


0 Comentarii

SUPPORT WEBSITE

    Susțineți dezvoltarea acestui site web
Today's Birthday's

Last FAQ

  • ian 11 2013 08:57
    Izolatia externa reprezinta izolația părților exterioare ale unui echipament, constând din distanțe de separare în aer si din suprafețele în contact cu aerul ale izolației solide ale unui echipament, care sunt supuse la solicitări d...
  • mar 03 2013 04:16
    Este o retea electrică al cărei punct neutru nu are nici o legătură voită cu pământul, cu excepia celei realizate prin aparate de măsurare, de protecie sau de semnalizare, având o impedană foarte mare.
  • iul 01 2014 08:27
    Acest nivel de izolatie se defineste astfel:a) pentru echipamentele cu tensiunea cea mai ridicată < 245 kV:- tensiunea nominală de tinere la impuls de trăsnet si- tensiunea nominală de tinere de scurtă durată la frecvenă indu...
  • ian 11 2013 08:34
    Supratensiunile electrice tranzitorii sunt de trei tipuri:- supratensiune cu front lent: Supratensiune tranzitorie, în general unidirecțională, având durata până la vârf 20 μs < Tp < 5000 μs si durata spatelui T2 < 20 ms...
  • aug 07 2012 08:30
    Sitemele de achizitie de date se clasifica avand in vedere doua criterii:dupa conditiile de mediu in care lucreaza:▪ sisteme destinate unor medii favorabile(laborator);▪ sisteme destinate utilizarii in condii grele de lucru( echipam...

Latest News

Board Statistics

Total Posts:
71380
Total Topics:
6296
Total Members:
30168
Newest Member:
sumer
Online At Once:
185 --- 22-ianuarie 18

90 utilizator(i) activ(i)(în ultimele 15 minute)

88 vizitatori, 0 utilizatori anonimi
Bing, Google, Rudi82, serbanp

emil.matei.ro Cel mai cuprinzator director romanesc